Afbeelding met symbool, embleem, logo, wapen

Automatisch gegenereerde beschrijving

HOME

AGENDA

NIEUWS

EVENTS

SMALDELEN

CONTACT

 

NIEUWSBRIEF 19-08-2024

 

 

Editoriaal:

 

We sluiten onze reeks WO I af met beelden van de gevechten aan het Noordzee kust in mei 1944. Dit is het 4° en laatste deel door Jean Dillen samengesteld: De bewogen geschiedenis van de Port de Beyrouth.

Lees verder in de e-nieuwsbrief.

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving

Uit het logboek van de commodore:

 

1.     Terug van een beetje weggeweest. Nog even mijmeren hoe het geweest is: Oosterschelde bij zomerse valavond, koers ruim, tot voor de wind, Mozart's Klarinetconcert in A major KV622 en een glas bubbels in de hand.
Dan weet u het wel zeker?


foto © Willy Jacobs

2.     Terug dus naar de harde werkelijkheid. Waar dit voor de doorsnee persoon meestal overdrachtelijk bedoeld is, wordt dit helaas voor Roger Linthout (71), bezieler en eigenaar van de iconische houten tweemaster “Endlich” een letterlijke interpretatie. Intimi had hij al in vertrouwen genomen, zie ook verder in deze nieuwsbrief de bijdrage in dit verband. Vorig jaar kreeg hij de onverbiddelijke diagnose: terminale beenmergkanker. In De Standaard van 14 augustus werd dit ruim verspreid, samen met de aankondiging dat hij al zijn bezittingen zou wegschenken, inclusief zijn geliefde “Endlich”. Om in aanmerking te komen voor dit schip moet de potentiële verkrijger wel de nodige geloofsbrieven kunnen voorleggen dat hij het met dezelfde passie en liefde zal benaderen als de huidige eigenaar. Zou iets kunnen zijn voor MPM, gezien het schip naar verluidt als enig in België erkend is als Europees Varend Erfgoed. Maar spijtig genoeg hebben ze daar al hun handen vol met lopende projecten.      

 Machteloos kunnen we momenteel enkel Roger Linthout een zo hoog mogelijke levenskwaliteit toewensen die zo lang mogelijk aanhoudt.

3.     Ook een harde werkelijkheid, maar van een andere orde, ondervonden de inwoners en bezoekers van Ibiza en Formentera tijdens de harde storm die de omgeving van deze eilanden trof op 14 augustus. Ontelbare jachten strandden of belandden op de klippen onder zware regen, hagel en windsnelheden van 120 km/u. Verder in deze nieuwsbrief een bijdrage met sprekende video.

4.     Een nieuw hoofdstuk in de energietransitie wordt zeker geschreven door de Deense containerrederij Maersk die samen met Lloyd's Register en het Britse Core power gaat onderzoeken of nucleaire energie een optie kan zijn voor het containertransport. Onderzocht wordt of SMR's (Small Modular Reactors) aan boord kunnen geplaatst worden. (Flows 16/8/2024). Dit is zeker een opsteker, in een week waarin het nieuws viel dat Westinghouse zich als partner zou terugtrekken uit het Belgische SMR- project. Ze zouden wel als consultant voor de technologie aan boord blijven. Gelukkig blijft men hopen op de instap van een nieuwe partner. (De Standaard 12 augustus.)

5.     Opnieuw slecht nieuws voor Zeebrugge: het grootste drijvende droogdok in België, eigendom van Flanders Ship Repair begon plots te zinken bij het indokken van een schip. In enkele minuten tijd lag het op de bodem van de haven. Duikers hebben de oorzaak nog niet gevonden. Er is een redelijke hoop dat het gevaarte zonder te veel schade kan geborgen worden. (Flows 10/8/2024)

6.     Hebt U al gehoord van Eswatini? Dat zou nochtans moeten, want het is een nieuwe maritieme natie in opmars. In 2023 hadden ze nog geen enkel zeeschip, nu varen er al 26 onder hun vlag. Nochtans is het een klein Afrikaans koninkrijkje (het vroeger Swaziland) dat aan geen enkele zee of oceaan grenst, maar geprangd zit tussen Zuid-Afrika en Mozambique. Vermoed wordt dat de spectaculaire aangroei van tonnenmaat onder Eswatijnse (???) vlag voor een groot deel zou bestaan uit Poetin's spooktankers-en gasschepen.    

Waar enkele weken geleden de vlag nog te zien was op de Olympische spelen in Parijs hebben recent de Verenigde Arabische Emiraten een verbod uitgevaardigd waarbij schepen met deze vlag uit hun havens zouden geweerd worden. (De Standaard 16/8/2024). Er zouden tekenen zijn dat de sancties meer en meer pijn gaan doen aan Rusland. De recente, nog steeds succesrijke, inval van Oekraïne in de Russische Koersk-regio zal ook al niet van aard zijn om in het Kremlin de champagnekurken te laten ploffen.

7.     Een mysterie uit een vroegere fase van deze oorlog lijkt nu stilaan tot zijn ontknoping te komen. Bij de sabotage van de Nordstream pipeline in de Baltische Zee noemen de meeste waarnemers nu drie Oekraïense militairen als mogelijke daders. Ze zouden geholpen zijn door drie duikers uit een duikschool in Kiev. Medeweten van president Zelenski wordt zelfs niet uitgesloten, maar wordt staalhard door Kiev ontkend. (De Standaard 16/9/2024)   

Volgens verklaringen van één van de verdachten is dit geen grootscheepse logistieke operatie geweest met duikboten, satellieten en drones, maar werd alles klaargespeeld vanop een gehuurd zeilbootje. Bij wijze van spreken is dit het niveau van ons smaldeel DELTA. Of deze vergelijking nog verder opgaat wanneer, volgens dezelfde woordvoerder het plan ontstaan is tijdens een dronken nacht, laten we hierbij wijselijk in het midden.

8.     Bij Smaldeel DELTA zijn overigens de dagen goed gevuld.
Er is de trip met de Williwaw van maandag 26 tot woensdag 28 augustus tussen Terneuzen, Veere, Wemeldinge en Antwerpen.

Er zijn nog plaatsen vrij op      
- dinsdag 27 augustus 2024 van Veere naar Wemeldinge  
- woensdag 28 augustus 2024 van Wemeldinge naar Antwerpen, Kattendijkdok
.    

Met de Rupel gaat het op dinsdag 3 september loos vanuit Oostende over Breskens naar Antwerpen in een 2-daagse tocht.    
Er zijn nog plaatsen vrij voor het traject:   
- woensdag 4 september 2024 van Breskens naar Antwerpen LO.       

Onkosten:    
-voor de Williwaw: 70€ per dag (inclusief een lidmaatschap bij STAB), 
-voor de Rupel: 30€ per dag.  
Gereserveerd voor leden van RBNRC. Transport moet wel zelf geregeld worden omdat de carpool voor de reeds ingeschrevenen quasi volzet is.  

Geïnteresseerden kunnen een mailtje sturen rechtstreeks naar Edwin Landries, of onrechtstreeks naar
voorzitter@rbnrc.be die doorstuurt. U krijgt dan alle verdere details in uw mailbox.

9.      Volgende week opent zich ook weer een zeilvenster voor een trip met de Maybe. Details verder in deze nieuwsbrief.

10.  Bezoek aan Fort 2 te Wommelgem. Er is een probleempje gerezen voor de datum van 5 oktober. We geven zo snel mogelijk een nieuwe datum.

11.  Belangrijke oproep:     
U zal al gemerkt hebben dat een belangrijk contingent van uw bestuur bestaat uit, gelukkig nog, super actieve senioren, meestal al passagier van tram 8, die ook nog in andere verenigingen hun steentje bij dragen. Veel energie wordt met veel liefde gespendeerd aan de redactie van onze nieuwsbrieven.     

Daarom kunnen we wel wat hulp gebruiken voor deze maar ook andere facetten van de organisatie van onze club, die momenteel in volle ontwikkeling is. Wij zijn dus dringend op zoek naar vrijwilligers die één of andere ad hoc taak kunnen op zich nemen. Hiervoor is zelfs geen lange termijn-engagement of toetreding tot het bestuursorgaan vereist. 

We denken bijvoorbeeld aan iemand die zich zou kunnen bezighouden met de prospectie en aanschaf van mogelijke clubregalia, zoals logo-badges, polo's, petjes, clubwimpels etc... Iemand zou, zelfs eenmalig, een interessante activiteit kunnen uitdenken en van A tot Z organiseren. En zo zijn er nog wel wat ad hoc-taken te bedenken.


Ziet U zoiets wel zitten, dan volstaat een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be

 


Willy  18
/08/2024