NIEUWSBRIEF 23-03-2025

 

 

Editoriaal:

 

Laat me ditmaal eens beginnen met een héél andere visie op het Oekraïne probleem dat we nu kennen, mijn enige allerbeste vriend die nog in leven is, want hij is 10 jaar jonger dan ik, vertelde me onlangs dat hij de dreiging van een derde wereldoorlog eens anders had bekeken…vanuit Russisch oogpunt.

De aanleiding was een artikel in de Gazet van Antwerpen van 08 maart, geschreven door Kris Van Marsenille:

Het is deze laatste zin die hem deed nadenken: is het niet die drastische uitbreiding van de Nato in de Baltische Staten zoals Estland, Litouwen, Letland e.a., ook de aansluiting van neutrale landen Zweden en Finland met een grens langs Rusland, moeten toch president Poetin zwaar op de maag liggen. Hij droomt nog van de grote Sovjet Unie van zijn jonge jaren en nu komt die Westerse wereld aan zijn voordeur kloppen.

Een Rus reageert ietwat anders dan wij, zijn vaderland van tsaar Peter de Grote komt in gevaar en er is maar een kleine klik nodig in zijn hersenverbindingen om een drastische zet uit te voeren.

Vergeet ook niet dat de uitspraak van Poetin over het Nazistisch Ukraine stamt uit WOII, Oekraïne vocht aan de kant van Duitsland tegen Rusland. Duitse bezettingstroepen in België bestonden soms uit Oekraïners (Nota v.d.red.: wat ik persoonlijk kan bevestigen, de Duitsers in de bunkers in het Antwerpse Stadspark september 1944 riepen bij hun overgave aan de Engelsen:’Ruski, Ruski’!)

Een Russische tactiek was ook in de veroverde Sovjet republieken zoveel mogelijk expats van Rusland daar goedkoop te laten wonen en integreren!

Door verschillende factoren is er op de tenen van Poetin getrapt en is hij zijn landgenoten die in Oekraïne woonden en daar gesetteld waren b.v. in de Krim, gaan helpen, want zij werden verplicht Oekraïens te spreken, ook de enclaves in de Baltische Staten kregen dezelfde wetten: praat de taal van het land, geen Russisch…voor de ‘Grote Rus’ Poetin een grove en serieuze belediging!

Dus volle damp de grens over en die corrupte Oekraïners een degelijk lesje leren.

Wat de verdere gevolgen zijn is blijkbaar niet grondig overlegd, generaals werden dan afgezet en ‘ongelovigen’ vielen pardoes uit het raam van een hoge verdieping!

Conclusie: Het moet enorm veel geld gekost hebben en zal nog kosten … we betalen allemaal mee aan een impulsieve daad van een Rus!

Ook meer te lezen in de e-nieuwsbrief.

BOB

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       Op 14 maart verloor Luc Hellemans de ongelijke strijd tegen een agressieve kanker. Hij was CEO van Lantis. Onze deelneming en steun aan zijn familie en bedrijf. Het leven kan toch cynisch zijn. Want ondertussen komen Lantis en de Oosterweelverbinding, bijna dagelijks in het nieuws met afwisselend positieve en negatieve berichten. Na het spectaculaire exploot van vorig weekend: het plaatsen van de blauwgroene boogbrug over het Albertkanaal als onderdeel van de bypass, stortte op 19 maart een brugligger in op diezelfde bypass van de ring. Een arbeider werd licht gewond, en gelukkig waren en niet meer slachtoffers want het gevaarte viel op een onderliggend fietspad. Op 13 maart was er in Trends de waarschuwing van het Rekenhof dat de financiering van de Oosterweelverbinding voor 2,3 miljard € boven het lening plafond zou belanden, dat al opgetrokken was van .3,6 naar 6,7 miljard €. Hellemans had daar in 2022 zelf nog voor gewaarschuwd: “Hope for the best, prepare for the worst” (Trends 21/1/2022). 

Maar er was ook de ontdekking van de vergeten afwateringssluis van de Schijn aan het Noordkasteel bij de voorbereidingswerken voor de nieuwe Scheldetunnel. (GVA 18/3/2025) Als er een rivier in België is die in de loop der jaren haar loop zag aangepast dan is het wel de Schijn. En dat had alles te maken met de systematische uitbreiding van de Antwerpse haven naar het noorden. Het Noordkasteel, noordelijk sluitstuk van de Brialmontomwalling uit 1860-1865 was in 1883 al gedeeltelijk ontmanteld om plaats te maken voor haveninstallaties.  

Noordkasteel, oorspronkelijk grondplan volgens J.Cannaerts, bewerkt door Willy Jacobs


Het Noordkasteel was omringd door een hoofdgracht, en gedeeltelijk door een voorgracht. Voorgracht en hoofdgracht waterden elk af naar de Schelde via twee militaire sluizen. Het ontdekte complex is nog een derde sluis, die de afwatering verzekerde tussen hoofdgracht en voorgracht in het zuidwesten, nadat de Schijn toen rechtstreeks werd aangesloten op het zuidoostelijk gedeelte van de hoofdgracht. Dit zou perfect gepast hebben in mijn voordracht over de raakpunten tussen vesting en haven.

2.       Een druk bijgewoonde boekvoorstelling in de Thomas More hogeschool aan de Kronenburgstraat in Antwerpen, bracht het kruim van de Antwerpse maritieme wereld samen. Ook onze club was ruim vertegenwoordigd. Prof dr. Eric Van Hooydonck stelde er zijn drieluik: “De Maritieme Canon van Vlaanderen” voor. Na een uiteenzetting van de auteur volgde een panelgesprek. Vooral aan bod kwam het grote contrast tussen enerzijds de feiten die aantonen dat Vlaanderen een echte maritieme natie is, en anderzijds de onwetendheid daarover bij het grote publiek. Mutatis mutandis is de bekendheid met de Antwerpse haven bij de inwoners van de stad bedroevend te noemen. Havenschepen Johan Klaps sprak de wil uit om hier iets aan te doen. Uitgaven zoals deze boeken zijn daarom uiterst noodzakelijk.


Tijdens de daaropvolgende receptie werd nog stevig nagepraat en bleek bijvoorbeeld dat in de eindtermen van het middelbaar onderwijs nergens de woorden “haven” of “maritiem” te lezen zijn.   

Er was nog een vragenkwartiertje waarin ook onze clubleden zich lieten opmerken. Benny Verbiest vroeg zich luidop af waar de jeugd bleef op gebeurtenissen als deze. Daarop kwam er wel wat geroezemoes vanuit de hoek van de – inderdaad schaars - aanwezige jongeren.
Filip Reyniers noemde het “Sea Blindness”, maar had reen gevoel van voorzichtige kentering ten gunste van het maritiem bewustzijn.

2.       Het staat al lang op het verlanglijstje van de Antwerpse havengemeenschap: Extra Containercapaciteit Antwerpen. (ECA). 

PoAB zit dringend te wachten op een welhaast verdubbeling van de huidige capaciteit tot ongeveer 15 miljoen TEU/jaar.  

Die zou al 4 jaar moeten gerealiseerd zijn, maar zoals elk groot project in Vlaanderen moesten een aantal hindernissen overwonnen worden. Oorspronkelijk zou er een tweede getijdendok komen, parellel aan het huidige Deurganckdok. Maar dat zou pal het dorp Doel van de kaart vegen. Effectief werd toen de woonfunctie van Doel officieel opgeheven, en de inwoners onteigend. Het dorp werd een spookdorp, maar krakers namen bezit van enkele woningen en sloten zich aan bij een aantal actiegroepen. Er volgden jaren van protestacties en juridisch touwtrekken. Uiteindelijk haalden die gedeeltelijk hun slag thuis, doordat uiteindelijk gekozen werd voor een ander ontwerp. Hierdoor kon het dorp gespaard blijven. Uiteindelijk werd de woonfunctie van Doel terug in ere hersteld.      

In 2025 zou het dan zo eindelijk ver komen, dat, zonder verdere tegenkantingen, de noodzakelijke stappen kunnen gezet worden om met de bouw te kunnen beginnen in 2028. 

Eerlijk gezegd ben ik blij dat in dit dossier het anderen waren die de beslissing moesten nemen, want voor mij was het een haast onmogelijk dilemma. Enerzijds stond de toekomstige bloei van de haven die me dierbaar is op het spel, anderzijds was er het belang van de bewoners, waarvan sommigen al een eerste keer onteigend waren tijdens het eerdere 10 jarenplan van havenuitbreiding op de rechteroever. Ook was er de niet te ontkennen erfgoedwaarde.     

Het uiteindelijke compromisvoorstel spaart de kool en de geit, maar loopt vooral op nautisch gebied nogal mank. Gekozen werd voor een getijdendok, dat moet ingevaren worden via de ingang van het Deurganckdok en dan aan het noorden als een boemerang wegdraait naar het westen om parallel te komen aan het Deurganckdok. Zie je de ULCC's van 400 meter lengte al maneuvreren? Bovendien mogen enkel aan de zuidkant van dat nieuwe dok containeractiviteiten plaats vinden. Hierdoor kan men maar een capaciteit van een 5- tal miljoen TEU bij creëren. De rest van de vereiste 7,1 moet dus elders gezocht worden. Dit moet gebeuren achter de sluizen door een insteekdok uit te breiden in de Waaslandhaven en door efficiënter terreingebruik. 
 
Momenteel worden volle containers 3 hoog gestapeld, in rijen met voldoende tussenruimte om de straddlecarriers te laten rijden. De hoogte van deze straddlecarriers is trouwens bepalend voor de 3 rijen hoog. Dank zij de semi-automatische behandelingssystemen van DP-world op Antwerp Gateway kan men aldaar volle containers 5 hoog stapelen, en kan men ook de tussenruimte tussen de rijen beperken. In die richting moet dus gezocht worden.

3.       Nooit gedacht dat de vorige week hier gecorrigeerde naam Hutchison zo vlug zou terug keren in dit logboek. Maar de zaak krijgt een staartje. Even herinneren: Hutchison had een groot deel van zijn wereldwijde havenactiviteiten afgestoten aan de Amerikaanse vermogensbeheerder Blackrock en aan MSC, waardoor ook Balbao en Cristobal, de twee cruciale havens aan het Panamakanaal in Amerikaanse handen vielen. Nu blijkt dat Peking woedend is. Zo blijkt toch uit een vlammend artikel dat verscheen in de Hong Kongse krant Ta Kong Pau, gekend als regeringsgezinde spreekbuis. Ze noemen het ronduit landverraad. Het artikel werd trouwens overgenomen door websites van de communistische partij. (NT 14/3/2025). De deal moet ook nog een Europees oordeel krijgen, waar onderzocht wordt of MSC hiermee niet te veel macht verwerft. (NT 12/3/2025)
Ook de Chinese autoriteiten zouden een onderzoek gestart zijn waarbij het argument “veiligheidsrisico's” wordt van stal gehaald. (Market screener 18/3/2024) Mogelijk zou de deal hierdoor wel eens kunnen afspringen.

4.       Door alle recente commotie op het geopolitieke toneel was onze aandacht voor de Houthi's wat weggedeemsterd, zelfs toen ze aankondigden dat ze de aanvallen op schepen terug zouden hervatten omdat het bestandsakkoord rond Gaza al weken onder druk staat, wat ondertussen volledig geëscaleerd is.   

Een impulsieve Amerikaanse president heeft hen nu letterlijk terug in de actualiteit gebombardeerd, samen met de Engelsen. In deze actie lijkt nu toch ergens een strategie van de Amerikanen verborgen te zitten. Naast het direct beoogde effect van het vrij en veilig maken van de Rode Zee zou er ook een niet mis te verstane vingerwijzing gaan richting Iran. Herkennen we nu plots een onverwacht vleugje subtiliteit in de handelwijze van Trump? Inderdaad interpreteren waarnemers hierin een proportioneel signaal zonder de directe confrontatie aan te gaan met Iran.(DS 17/3/2024)
Spijtig natuurlijk dat deze proportionaliteit toch nog altijd “collateral damage” teweegbrengt waardoor ook onschuldige slachtoffers, zoals vrouwen en kinderen betrokken worden. De Houthi's van hun kant beweren dat zij al teruggeslagen hebben en tweemaal het Amerikaanse vliegdekschip USS Harry Truman en omliggende schepen te hebben aangevallen met drones en raketten. (Trouw 17/3/2024). Beide partijen melden dat zij zullen doorgaan zolang de agressie aanhoudt.

5.       De recente toenadering tussen Rusland en China enerzijds, en de capriolen van Trump anderzijds liggen aan de basis van een mogelijk nieuw bondgenootschap tussen de Europese Unie en India. Tot nu toe stelde India zich ambigu en afwachtend op met betrekking tot zijn relaties met Rusland. Maar omdat deze laatste dichter is gaan aanleunen bij India's potentiële vijand China begint India elders openingen te zoeken. Voor ons minder bekend maar de Chinees-Indische relaties lijken voor een groot deel ook maritiem geïnspireerd te zijn. (Opiniestuk DS 17/3/2025).     

China lijkt massaal te investeren in oorlogsbodems en is volop maritieme steunpunten in de regio aan het uitbouwen. Niet in het minst in het met India latent vijandig Pakistan, waar een grote marinebasis in constructie is. Ook in Myanmar staat er een op de planning. De Chinezen noemen dat “parelsnoerstrategie”, voor de Indiërs wordt dit geïnterpreteerd als een doelbewuste poging tot insluiting. Met die vlootbasissen krijgt China zo de knoppen in handen om de containertrafiek op India van vandaag op morgen lam te leggen. New Delhi voelt dus de nood aan een enorme oorlogsmarine. Er blijkt een maritieme wapenwedloop aan te gang te zijn die sinds de “dreadnought race” tussen Engeland en Duitsland, zijn gelijke niet heeft. (De tewaterlating van de HMS Dreadnought in 1906 verbleekte door zijn afmetingen en bewapening alle toen bestaande oorlogsbodems, gaf zijn naam aan een nieuwe klasse, en lag aan de basis van een maritieme rivaliteit en investeringen tussen Engeland en Duitsland). In Indië staan voor het ogenblik een 60-tal schepen op stapel, waaronder atoomduikboten, vliegdekschepen, destroyers en fregatten. Daarenboven worden ook eigen vlootbasissen neergepoot op strategische eilanden van de Indische oceaan. Indië noemt dit van zijn kant “diamantsnoertactiek”

6.       Save the date: onze Algemene Vergadering zal dit jaar niet kunnen doorgaan op onze maatschappelijke zetel. Wij mogen daarvoor uitwijken naar de Angèle, met dank aan Willy en Angèle. Datum: Woensdag 30 april. Bijeenkomst vanaf 18.00. Afgesloten met vrijblijvende broodjesmaaltijd. Details en uitnodiging volgen.

Willy 23/03/202