NIEUWSBRIEF 16-03-2025

 

 

Editoriaal:

 

De Amerikaanse ‘boots’ zijn weer ‘on the ground’ in Antwerpen!

Ze werden hartelijk onthaald door onze Provinciecommandant kolonel Johan Lenière; maar in feite zijn ze sinds 1944 nog nooit weg geweest…



Foto: James Acevedo, Luitenant Kolonel US Army en Johan Leniere, Kolonel en Provincie Commandant Antwerpen, beiden verantwoordelijk voor het goede verloop van de rotatie. © Georges Janssens

Toen mijn bedrijf rond 1975 de vertegenwoordiging bekwam van Amerikaanse snelheidsmeters en intoxicatie meetapparatuur voor België, Nederland, Duitsland en Frankrijk kwam ook de vraag mee om de instructie cursussen en onderhoud/herstellingen aan de diverse toestellen in gebruik door de US Army Forces in die landen te verzorgen.

In die tijd waren er ook fysieke grenzen en om de hele santenboetiek met douane papieren, invoerrechten, uitklaringen enz. te vermijden had ik een typisch Belgische oplossing gevonden: ik liet de radars post-restante komen naar Aachen Bahnhof en ging ze daar ophalen en terugbrengen na herstelling in ons Electro labo.

Dat leidde soms tot hilarische toestanden, de US Air force had er toch wel een grote waarschuwing op gekleefd: ‘Attention: dangerous material’ en de station bediende waar ik het pakket ging ophalen was zo blij dat ik die ‘atoombom’ kwam ophalen dat ik zelfs niet hoefde het ontvangstbewijs af te tekenen en liefst zo snel mogelijk verdween!

Wat me ook bij gebleven is dat mijn firma een ‘APO’ nummer kreeg en dat op alle formulieren moest komen, na opzoekwerk (er was toen nog geen google!) ontdekte ik dat het simpel betekende: american post office…ik had een postnummer gekregen, zo eenvoudig was dat toen.

Maar ook verliep een levering totaal onverwacht: op een mooie middag stond er plots een grote Amerikaanse limousine voor de deur van mijn bedrijf met Belgische chauffeur maar Amerikaanse nummerplaat en op de zijkant ’US Air Force’ en leverde netjes een te herstellen toestel af!

Gekke lui die Amerikanen.

De cursussen werden op de basis van Chièvre gegeven aan de militaire politie, maar opgelet dat is in de USA de ‘Marshall Provost’ afdeling. Elk jaar kwam er een nieuwe lichting manschappen en we hadden telkens een dag of twee werk met steeds dezelfde instructiecursus en aflevering van een attest. Die basis had ook een prachtige schietstand die ik bij het Belgisch leger nog niet gezien had, ik had toen ook een kapitein van de Rijkswacht bij en hij stond met de mond open te kijken.

Een van die typische verschijnselen bij de US Army is: ALLES komt uit Amerika en de cola die je daar drinkt is USA en niet van de fabriek in Wilrijk of Gent… smaakt wel iets anders.

Ik maakte ook een overdracht mee, een vrouwelijke MP majoor vertrok terug naar de States en voor haar afscheid deelde ze nog enkele medailles uit, indrukwekkend!

Verder bezocht ik nog US basis in Florennes, Wiesbaden in Duitsland en Schinnen in Nederland, allen identiek met Army stores waar je uitsluitend … Amerikaanse spullen kon kopen!

Conclusie: toch tof vreemde troepen in je land, veel beter dan die van WO 1 en WO 2…. LOL

Bob

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       Wij vernamen het treurige nieuws van het overlijden van ons gewaardeerd en trouw medelid dr. Jacques Van Damme op 8 maart 1925. Aan de familie betuigen wij onze oprechte deelneming en steun. Bob Peeters schreef een in memoriam dat U elders in deze e-Nieuwsbrief kunt lezen, samen met de rouwbrief.

2.       ZEER DRINGEND: Als U dit bericht nog tijdig krijgt dan kan U nog vlug inpikken op een interessant voorstel vanwege KBZ om in te tekenen in een groepsaankoop van de drie volumes van de “Maritieme canon van Vlaanderen” van Prof.dr.Eric Van Hooydonk. Zie verder in de e-Nieuwsbrief. Bij interesse wel onmiddellijk reageren want enkel de stortingen die op maandagmorgen 17 maart binnen zijn komen in aanmerking.

3.       VOOR ALLE DUIDELIJKHEID. Er circuleren een aantal versie over de inhoud van onze filmvoorstelling van 24 april e.k. (auditorium AMA, om 14u30 en 20 uur). De titel: “in het zog van de Williwaw” is bijna letterlijk te nemen. De film gaat over de expeditie van een viertal Vlamingen. Met een aluminium Koopmanjacht deden zij de legendarische tocht van de Williwaw uit 1977 over. Als eerste zeiljacht ter wereld kon Willy de Roos toen de Noordwestelijke passage doorvaren van Groenland tot Beringstraat. Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB was aan boord van de vervolgexpeditie en geeft dus ooggetuigencommentaar bij de film.

4.       Er gebeuren regelmatig calamiteiten op zee, maar meestal zijn die van beperkte omvang, of gebeuren ze ver van ons bed. Is het enkel een gevoel, of is het zo dat de laatste maanden er meer gebeuren dichter bij huis, of in onze interessesfeer?       
 
Wat deze week gebeurde in de aanloop van de haven van Hull was in elk geval spectaculair en zeer ernstig. Nog even de feiten voor wie deze week onder een steen geleefd heeft: op 10 maart botste de containerfeeder Solong (140 m) onder Portugese vlag in volle snelheid, en zonder uitwijken op de voor anker liggende Amerikaanse tanker Stena Immaculate (183 m). In de eerste berichten daarover (Flows Nieuwsflash 10/3/3025) werd gemeld dat de Stena Immaculate vliegtuigbrandstof vervoerde voor het Amerikaanse leger.  
 
In latere berichtgevingen (DS 11/3/2025) verdween dit detail. De kerosine vloog in brand waardoor de vlammen ook de Solong bereikten. 37 bemanningsleden van beide schepen werden gered, maar op dit ogenblik is nog steeds één bemanningslid vermist. De kerosine lekte ook weg op zee, waardoor gevreesd werd voor een milieuramp. Maar gezien kerosine snel verdampt is dat meegevallen.  
 
Een groter risico was wel de vermoedelijke aanwezigheid op de Solong van 10 containers met het uiterst giftige natriumcyanide. Natriumcyanide is namelijk het natriumzout van blauwzuur. Maar achteraf bleek dat dit niet zo was en er enkele vier lege containers aan boord waren die het goedje bevat hadden. (De Telegraaf 12/3/2025) De milieuschade is uiteindelijk dus beperkt gebleven.     
 
De kapitein van de containerfeeder 'Solong' werd wel aangehouden voor grove nalatigheid met de dood tot gevolg. Overigens bleek er nog wel wat meer loos geweest te zijn aan boord, zoals problemen
met reddingsvaartuigen, branddeuren en alarmsystemen. (Transport on line 12/3/2025)
 
Bizar was het ongeval alleszins. Nu blijkt dat de kapitein in kwestie van Russische nationaliteit is, samen met een aantal bemanningsleden, beginnen sommigen eraan te twijfelen of dit wel om een ongeval zou gaan. Wetende dat de op de Stena Immaculate aanwezige kerosine bestemd was voor het Amerikaanse leger, en met de Russische connectie van de aanvarende kapitein, is de verleiding groot om kwaad opzet te vermoeden. Niet is onmogelijk, maar gezien er in dat geval een sterke kamikazereflex noodzakelijk zou zijn, blijven we het best voorlopig houden bij een te nonchalant gevolgde routinekoers.  
 
De raketaanval op de MV MJ Pinar (Barbados) in de haven van Odessa, die 4 dodelijke slachtoffers maakte en heel wat schade veroorzaakte was dan weer wel een duidelijke daad van Russische agressie. (Flows 12/3/2025)

5.       Tot voor het theekransje van Rutte op het Witte Huis dat de wind voor een poosje terug uit een gunstigere hoek deed waaien, zag de toekomst van de Navo er niet zo rooskleurig uit. De betrouwbaarheid van de US-bondgenoot stond ter discussie, en het werd toen duidelijk dat Europa dus best zou terugtrekken onder zijn eigen nucleaire paraplu. President Macron hield genereus zijn Franse exemplaar voor ons open. Tot nu toe wist wel iedereen dat die paraplu bestond, maar hoe groot die wel was bleef verborgen voor de modale burger. Gazet van Antwerpen lichtte deze week, op 10 maart een tipje van de sluier.      
 
De ruggengraat wordt gevormd door vier atoomduikboten: Le Téméraire, Le Terrible, Le Triomphant, en Le Vigilant. Het zijn mastodonten van 138 meter en wegen 14.000 ton. Eens onder water zouden ze zo goed als onvindbaar zijn. Volgens een boutade maken ze minder geluid dan een garnaal. Een botsing in 2009 met een Britse soortgenoot kon gebeuren “omdat ze mekaar niet opgemerkt hadden”. Minstens één van de vier is constant operationeel en kruist dan op een diepte van ongeveer 300 meter. Ze zijn in staat om ballistische raketten af te schieten waarvan ze er 16 aan boord hebben. Elke raket beschikt dan nog eens over 6 tot 10 kernkoppen met een explosieve kracht van 120 kiloton TNT. (cfr Hiroshima: 15 KT), die elk afzonderlijk een doel kunnen bereiken op 6000 km boven water. De 111 bemanningsleden hebben een proviandautonomie van 70 dagen.  
 
Buiten deze vier raketonderzeeërs zijn er nog zes kleinere nucleaire onderzeeërs voor conventionele oorlogvoering met torpedo's. Nucleaire bommen kunnen ook meegenomen worden door een aantal daarvoor uitgeruste Rafale-gevechtsvliegtuigen.   
 
Vergeleken met de Amerikaanse paraplu of met de door Rusland inzetbare atoommacht ziet dit er maar een mager beestje uit. Maar bij nucleair komt het er niet zozeer op aan om lang stand te houden. De afschrikkingsfactor is daar meestal genoeg, en daar kan dit hopelijk dus wel aan voldoen. Temeer omdat ook het arsenaal van het Verenigd Koninkrijk hierbij mag opgeteld worden.

6.       Ons smaldeel DELTA vergaderde op dinsdag 11 maart in de Angèle. De winterinstructie werd deze keer gegeven door twee externe instructeurs. Van de heer Jef Audenaert leerden de aanwezigen alle finesses van de VHF, terwijl dokter Paul Van den Heuvel de noodzakelijke kennis over reanimatie en AED bijspijkerde. Er is dus geen reden meer om in het vervolg nog te vrezen voor uw hachje zolang er een lid van DELTA in uw buurt is. Wij houden eraan de lesgevers hartelijk te danken voor hun bereidwillige inbreng.

7.       Deze week had ik het voorrecht om nog eens een bezoek te brengen aan het Waterbouwkundig laboratorium in Borgerhout. Wie goed oplette tijdens de voordracht van 14 november weet dat dit gevestigd is op de gronden waar ooit in 1854 Lunette 2-3 van het toenmalige Verschanste Kamp van Antwerpen was gesitueerd. Van dat Verschanste Kamp blijft enkel nog Fortje 2, van Deurne bewaard. Van de oorspronkelijke gebouwen van de lunette lijkt ook niets meer over te zijn. Sinds 1933 doet men daar nu opzoekingswerken rond waterlopen en sedimenten. De enorme hal waar vroeger het spectaculaire schaalmodel van de Schelde stond opgesteld is nu helaas zo goed als leeg. Ze bevat enkel nog een golfslaggoot, waarin de invloed van golfslag op dijken of stranden wordt onderzocht. Er wordt nu een constructie opgebouwd rond de geplande fietsbrug over de Schelde.      
 
In het algemeen onderzoekt het centrum de invloed van mens en natuur op watersystemen en de gevolgen daarvan op de scheepvaart en de watergebonden infrastructuur. Het is een expertisecentrum voor navigatie op ondiep water.      
 
In dat verband werd ons het resultaat getoond van een studie rond de invloed van de kielspeling (UKC) op de draaicirkel van een schip. De kielspeling is de minimumruimte tussen het diepste punt van een schip en de bodem. Draaicirkels werden gemeten bij een constante roeruitslag van 35°. Hieruit bleek dat bij een daling van de kielspeling van 20 naar 10% de draaicirkel van een schip dubbel zo groot wordt. Om dit beter de situeren: de laatste Scheldeverdieping bestond eruit om de Schelde zodanig uit te diepen dat schepen met een diepgang van 13,1 meter in één trek, dus zonder wachten op getijvensters, Antwerpen zouden kunnen bereiken vanuit Vlissingen. Het volstond toen om 11 drempels, 9 in Nederland en 2 in Vlaanderen weg te baggeren naar 14,7m om een minimumkielspeling te garanderen van 12,5%. Chapeau dus aan onze loodsen.   
 
Interessant is ook de studie die nu aan de gang is om de invloed te meten van de geplande stormvloedkering op de stroomsnelheid van de Ijzer in de aanloop van de jachthaven van Nieuwpoort. Door deze zal het vaarwater vernauwen, met een stroomversnelling tot gevolg.
Er moet nu nagegaan worden of dit problemen kan geven voor sommige jachtschippers.
 
Voorheen werden in deze hal ook de nieuwe sluizen van het Panamakanaal gedimensioneerd.  
 
De spectaculaire sleeptank van 90 meter lengte in een andere ruimte komt echter aan zijn limieten. Ideaal voor de vroegere Panamax-afmetingen (ong. 290 meter) voldoet het niet meer voor de 400 meter schepen. De te gebruiken scheepsmodellen worden dan tot 5 meter lengte en zijn dan enerzijds niet meer manipuleerbaar met mankracht en anderzijds te groot voor het bekken om nog betrouwbare opschalingsresultaten te garanderen. Daarvoor moet nu uitgeweken worden naar Oostende, waar de sleeptank 180 meter lang is.

8.       Het maartnummer van Sea Talk is uit. Met een bijdragen over de schaduwoorlog, brandbestrijding aan boord, de 4 capaciteiten van de Marine, bevelsoverdracht bij de Navy Academy en een jaaroverzicht komt de Marine voldoende, maar iets minder dan in vorige uitgaven aan bod. Er is ook aandacht voor de noodkreet over het project New Belgica. Het artikel, van de hand van Cynrik De Decker, ziet een onverwachte reddingsboei: “Hollywood”. Er zou interesse zijn om een film te maken over de expeditie de Gerlache, waarbij onze replica als decor zou kunnen dienen, en de verdere afwerking met het filmbudget zou kunnen gefinancierd worden. Droomfabriek?

9.       Paul Bertolo stuurde ons de link naar het Navy News Channel van februari 2025. Hij vraagt zich wel af, en wij met hem, waarom de M940 zo roestig op de foto staat.

10.   Rechtzetting: Eens te meer kon een alerte Bert Leemans een fout ontdekken in het logboek van vorige week. Bij de bespreking van de overname van de havenactiviteiten van o.a. de havens aan het Panamakanaal werd melding gemaakt van de groep uit Hongkong met de naam Hutchinson. Dit moest zijn: Hutchison. Sorry, te vlug gelezen en op het verkeerde been gezet door een bedrijf waar ik tijdens mijn carrière mee te maken had.  
 
 
Willy 16/03/2025