1.
Wij vernamen het
treurige nieuws van het overlijden van ons gewaardeerd en trouw medelid dr.
Jacques Van Damme op 8 maart 1925. Aan de familie betuigen wij onze
oprechte deelneming en steun. Bob Peeters schreef een in memoriam dat U
elders in deze e-Nieuwsbrief kunt lezen, samen met de rouwbrief.
2.
ZEER DRINGEND: Als U dit bericht nog tijdig krijgt dan kan U nog vlug inpikken op
een interessant voorstel vanwege KBZ om in te tekenen in een groepsaankoop
van de drie volumes van de “Maritieme canon van Vlaanderen” van Prof.dr.Eric Van Hooydonk. Zie verder in de e-Nieuwsbrief. Bij interesse
wel onmiddellijk reageren want enkel de stortingen die op maandagmorgen 17
maart binnen zijn komen in aanmerking.
3.
VOOR ALLE
DUIDELIJKHEID. Er circuleren een aantal versie
over de inhoud van onze filmvoorstelling van 24 april e.k. (auditorium AMA,
om 14u30 en 20 uur). De titel: “in het zog van de Williwaw” is bijna
letterlijk te nemen. De film gaat over de expeditie van een viertal
Vlamingen. Met een aluminium Koopmanjacht deden zij de legendarische tocht
van de Williwaw uit 1977 over. Als eerste zeiljacht ter wereld kon Willy de
Roos toen de Noordwestelijke passage doorvaren van Groenland tot
Beringstraat. Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB was aan boord van de
vervolgexpeditie en geeft dus ooggetuigencommentaar bij de film.
4.
Er gebeuren regelmatig
calamiteiten op zee, maar meestal zijn die van beperkte omvang, of gebeuren
ze ver van ons bed. Is het enkel een gevoel, of is het zo dat de laatste
maanden er meer gebeuren dichter bij huis, of in onze interessesfeer?
Wat deze week gebeurde in de aanloop van de haven van Hull
was in elk geval spectaculair en zeer ernstig. Nog even de feiten voor wie
deze week onder een steen geleefd heeft: op 10 maart botste de containerfeeder Solong (140
m) onder Portugese vlag in volle snelheid, en zonder uitwijken op de voor
anker liggende Amerikaanse tanker Stena Immaculate (183 m). In de eerste berichten daarover
(Flows Nieuwsflash 10/3/3025) werd gemeld dat de Stena
Immaculate vliegtuigbrandstof vervoerde voor het
Amerikaanse leger.
In latere berichtgevingen (DS 11/3/2025) verdween dit detail. De kerosine
vloog in brand waardoor de vlammen ook de Solong
bereikten. 37 bemanningsleden van beide schepen werden gered, maar op dit
ogenblik is nog steeds één bemanningslid vermist. De kerosine lekte ook weg
op zee, waardoor gevreesd werd voor een milieuramp. Maar gezien kerosine
snel verdampt is dat meegevallen.
Een groter risico was wel de vermoedelijke aanwezigheid op de Solong van 10 containers met het uiterst giftige
natriumcyanide. Natriumcyanide is namelijk het natriumzout van blauwzuur.
Maar achteraf bleek dat dit niet zo was en er enkele vier lege containers
aan boord waren die het goedje bevat hadden. (De
Telegraaf 12/3/2025) De milieuschade is uiteindelijk dus beperkt gebleven.
De kapitein van de containerfeeder 'Solong' werd wel aangehouden voor grove nalatigheid met
de dood tot gevolg. Overigens bleek er nog wel wat meer loos geweest te
zijn aan boord, zoals problemen met reddingsvaartuigen,
branddeuren en alarmsystemen. (Transport on line 12/3/2025)
Bizar was het ongeval alleszins. Nu blijkt dat de kapitein in kwestie van
Russische nationaliteit is, samen met een aantal bemanningsleden, beginnen
sommigen eraan te twijfelen of dit wel om een ongeval zou gaan. Wetende dat
de op de Stena Immaculate
aanwezige kerosine bestemd was voor het Amerikaanse leger, en met de
Russische connectie van de aanvarende kapitein, is de verleiding groot om
kwaad opzet te vermoeden. Niet is onmogelijk, maar gezien er in dat geval
een sterke kamikazereflex noodzakelijk zou zijn, blijven we het best
voorlopig houden bij een te nonchalant gevolgde routinekoers.
De raketaanval op de MV MJ Pinar (Barbados) in de
haven van Odessa, die 4 dodelijke slachtoffers maakte en heel wat schade
veroorzaakte was dan weer wel een duidelijke daad van Russische agressie. (Flows
12/3/2025)
5.
Tot voor het
theekransje van Rutte op het Witte Huis dat de wind voor een poosje terug
uit een gunstigere hoek deed waaien, zag de toekomst van de Navo er niet zo
rooskleurig uit. De betrouwbaarheid van de US-bondgenoot stond ter
discussie, en het werd toen duidelijk dat Europa dus best zou terugtrekken
onder zijn eigen nucleaire paraplu. President Macron
hield genereus zijn Franse exemplaar voor ons open. Tot nu toe wist wel
iedereen dat die paraplu bestond, maar hoe groot die wel was bleef
verborgen voor de modale burger. Gazet van Antwerpen lichtte deze week, op
10 maart een tipje van de sluier.
De ruggengraat wordt gevormd door vier atoomduikboten: Le Téméraire, Le Terrible, Le Triomphant,
en Le Vigilant. Het zijn mastodonten van 138 meter en wegen 14.000 ton.
Eens onder water zouden ze zo goed als onvindbaar zijn. Volgens een boutade
maken ze minder geluid dan een garnaal. Een botsing in 2009 met een Britse
soortgenoot kon gebeuren “omdat ze mekaar niet opgemerkt hadden”. Minstens
één van de vier is constant operationeel en kruist dan op een diepte van
ongeveer 300 meter. Ze zijn in staat om ballistische raketten af te
schieten waarvan ze er 16 aan boord hebben. Elke raket beschikt dan nog
eens over 6 tot 10 kernkoppen met een explosieve kracht van 120 kiloton
TNT. (cfr Hiroshima: 15 KT), die elk afzonderlijk een doel kunnen bereiken
op 6000 km boven water. De 111 bemanningsleden hebben een proviandautonomie
van 70 dagen.
Buiten deze vier raketonderzeeërs zijn er nog zes kleinere nucleaire
onderzeeërs voor conventionele oorlogvoering met torpedo's. Nucleaire
bommen kunnen ook meegenomen worden door een aantal daarvoor uitgeruste Rafale-gevechtsvliegtuigen.
Vergeleken met de Amerikaanse paraplu of met de door Rusland inzetbare
atoommacht ziet dit er maar een mager beestje uit. Maar bij nucleair komt
het er niet zozeer op aan om lang stand te houden. De afschrikkingsfactor
is daar meestal genoeg, en daar kan dit hopelijk dus wel aan voldoen.
Temeer omdat ook het arsenaal van het Verenigd Koninkrijk hierbij mag
opgeteld worden.
6.
Ons smaldeel DELTA
vergaderde op dinsdag 11 maart in de Angèle. De winterinstructie werd deze
keer gegeven door twee externe instructeurs. Van de heer Jef Audenaert leerden de aanwezigen alle finesses van de
VHF, terwijl dokter Paul Van den Heuvel de noodzakelijke kennis over
reanimatie en AED bijspijkerde. Er is dus geen reden meer om in het vervolg
nog te vrezen voor uw hachje zolang er een lid van DELTA in uw buurt is.
Wij houden eraan de lesgevers hartelijk te danken voor hun bereidwillige
inbreng.
7.
Deze week had ik het
voorrecht om nog eens een bezoek te brengen aan het Waterbouwkundig
laboratorium in Borgerhout. Wie goed oplette tijdens de voordracht van 14
november weet dat dit gevestigd is op de gronden waar ooit in 1854 Lunette 2-3 van het toenmalige Verschanste Kamp van
Antwerpen was gesitueerd. Van dat Verschanste Kamp blijft enkel nog Fortje
2, van Deurne bewaard. Van de oorspronkelijke gebouwen van de lunette lijkt ook niets meer over te zijn. Sinds 1933
doet men daar nu opzoekingswerken rond waterlopen en sedimenten. De enorme
hal waar vroeger het spectaculaire schaalmodel van de Schelde stond
opgesteld is nu helaas zo goed als leeg. Ze bevat enkel nog een golfslaggoot,
waarin de invloed van golfslag op dijken of stranden wordt onderzocht. Er
wordt nu een constructie opgebouwd rond de geplande fietsbrug over de
Schelde.
In het algemeen onderzoekt het centrum de invloed van mens en natuur op
watersystemen en de gevolgen daarvan op de scheepvaart en de watergebonden
infrastructuur. Het is een expertisecentrum voor navigatie op ondiep water.
In dat verband werd ons het resultaat getoond van een studie rond de
invloed van de kielspeling (UKC) op de draaicirkel van een schip. De
kielspeling is de minimumruimte tussen het diepste punt van een schip en de
bodem. Draaicirkels werden gemeten bij een constante roeruitslag van 35°.
Hieruit bleek dat bij een daling van de kielspeling van 20 naar 10% de
draaicirkel van een schip dubbel zo groot wordt. Om dit beter de situeren:
de laatste Scheldeverdieping bestond eruit om de Schelde zodanig uit te diepen
dat schepen met een diepgang van 13,1 meter in één trek, dus zonder wachten
op getijvensters, Antwerpen zouden kunnen bereiken vanuit Vlissingen. Het
volstond toen om 11 drempels, 9 in Nederland en 2 in Vlaanderen weg te
baggeren naar 14,7m om een minimumkielspeling te garanderen van 12,5%.
Chapeau dus aan onze loodsen.
Interessant is ook de studie die nu aan de gang is om de invloed te meten
van de geplande stormvloedkering op de stroomsnelheid van de Ijzer in de aanloop van de jachthaven van Nieuwpoort.
Door deze zal het vaarwater vernauwen, met een stroomversnelling tot
gevolg.
Er moet nu nagegaan worden of dit problemen kan geven voor sommige
jachtschippers.
Voorheen werden in deze hal ook de nieuwe sluizen van het Panamakanaal
gedimensioneerd.
De spectaculaire sleeptank van 90 meter lengte in een andere ruimte komt
echter aan zijn limieten. Ideaal voor de vroegere Panamax-afmetingen
(ong. 290 meter) voldoet het niet meer voor de 400 meter schepen. De te
gebruiken scheepsmodellen worden dan tot 5 meter lengte en zijn dan
enerzijds niet meer manipuleerbaar met mankracht en anderzijds te groot
voor het bekken om nog betrouwbare opschalingsresultaten te garanderen.
Daarvoor moet nu uitgeweken worden naar Oostende, waar de sleeptank 180
meter lang is.
8.
Het maartnummer van
Sea Talk is uit. Met een bijdragen over de schaduwoorlog, brandbestrijding
aan boord, de 4 capaciteiten van de Marine, bevelsoverdracht bij de Navy
Academy en een jaaroverzicht komt de Marine voldoende, maar iets minder dan
in vorige uitgaven aan bod. Er is ook aandacht voor de noodkreet over het
project New Belgica. Het artikel, van de hand van Cynrik
De Decker, ziet een onverwachte reddingsboei: “Hollywood”. Er zou interesse
zijn om een film te maken over de expeditie de Gerlache,
waarbij onze replica als decor zou kunnen dienen, en de verdere afwerking
met het filmbudget zou kunnen gefinancierd worden. Droomfabriek?
9.
Paul Bertolo stuurde ons de link naar het Navy News Channel
van februari 2025. Hij vraagt zich wel af, en wij met hem, waarom de M940
zo roestig op de foto staat.
10.
Rechtzetting: Eens te meer kon een alerte Bert Leemans
een fout ontdekken in het logboek van vorige week. Bij de bespreking van de
overname van de havenactiviteiten van o.a. de havens aan het Panamakanaal
werd melding gemaakt van de groep uit Hongkong met de naam Hutchinson. Dit moest zijn: Hutchison.
Sorry, te vlug gelezen en op het verkeerde been gezet door een bedrijf waar
ik tijdens mijn carrière mee te maken had.
Willy 16/03/2025
|