1.
Waarschuwing: Vorige week hadden we aangekondigd dat in de maand maart ons happy
hour aan boord van de Angèle terug in gang schoten. Helaas zien we ons
verplicht deze eerste bijeenkomst terug te annuleren. Vaste deelnemers
hebben zich moeten verontschuldigen, en bovendien wordt er nog op 12 maart
een staking aangekondigd van het openbaar vervoer. Daar het Rijn- en
Binnenvaartmuseum eerst in april terug van start gaat, wilden we het risico
niet lopen dat de Willy en Angèle of Gust weinig of geen volk zouden
aantreffen, nadat ze speciaal voor ons de tent zouden geopend hebben. Dus: GEEN
HAPPY HOUR IN MAART.
2.
Het symbool van de
Republikeinse Partij in de USA is de olifant. Hun vertegenwoordiger in het
Witte Huis gedraagt zich momenteel als een olifant in een porseleinwinkel.
Met zijn nieuwe stunt om de militaire steun aan Oekraïne en hun toegang tot
de militaire inlichtingen op te schorten, heeft hij zich weer verder
verwijderd van zijn traditionele bondgenoten en is weer een aantal
decimeters dichter op de schoot van Poetin opgeschoven. Het enige voordeel
is dat hij Europa heeft wakker geschud. Herinner U de paradox waarmee mijn
voordracht “Vesting en Haven” begon: “Geen welvaart zonder veiligheid.
Veiligheid moet bekostigd worden door welvaart.”
Ook België zal, zonder tegenkantingen in het parlement, eindelijk ook zijn
beloofde inspanningen in defensie op korte termijn realiseren Voor onze
Marine lijkt er nog een extraatje in te zitten, althans volgens Gazet Van
Antwerpen van 6/3/2025. Buiten het verworven 3de fregat, luchtafweer,
drones en munitie, zou er in Brussel ook gespeculeerd worden over een 4de
fregat.
Gelukkig dat er op het terrein van dit alles nog niets te merken valt. Want
deze week is in de Antwerpse haven de ontscheping bezig van het 838ste
Amerikaanse transportbataljon. En zoals altijd verloopt dat in de beste
omstandigheden in samenwerking met de Belgische defensie. Op de
ICO-terminal in de Waaslandhaven, die nog volledig de focus legt op RO-RO
trafiek heeft men al heel wat ervaring met dergelijke transporten.
Bovendien is hij, door zijn geïsoleerde ligging op het schiereiland tussen
het Vrasenedok en het Verrebroekdoek ook gemakkelijk te beveiligen. Over
deze operatie kon U al lezen in de kranten van deze week, maar Georges
Janssens bezorgde ons een eigen reportage die U verder in onze
e-Nieuwsbrief kan lezen. Hierbij nog een korte bijdrage van zijn hand.
Vanwege Georges Janssens:
USA rotatie via Antwerpen
Provincie Commandant Johan Leniere vertelt over de taak bij de landings rotatie van Amerikaans militair
rollend materiaal in Antwerpen en dat doorgestuurd wordt naar Oost Europa.

James Acevedo, Luitenant Kolonel US Army en Johan Leniere, Kolonel en
Provincie Commandant Antwerpen, beiden verantwoordelijk voor het goede
verloop van de rotatie © Georges Janssens
3.
Dit hele logboek zou
kunnen gevuld worden met de exploten van Trump, en dat willen we vermijden.
Maar als er nieuws te rapen is in verband met een hier eerder besproken
item, kan dat moeilijk genegeerd worden. En er is nieuws vanuit het
Panamakanaal. De in Hongkong gevestigde multinationale groep CK Hutchinson
Holdings, actief in diverse markten en neringen – ze hebben zelfs aandelen
in Kruidvat en Paris XL – had het beheer over de twee cruciale havens in
het Panamakanaal: Balbao en Cristobal. Ze zijn cruciaal omdat zij aan beide
ingangen liggen van dat kanaal. En hoewel de sluizen verbreed zijn is de maximumcapaciteit
van schepen die kunnen passeren (new Panamax, ong 366 m x ong 51 m) toch
altijd nog maar 14000 TEU. Grotere schepen moeten hun containers overladen
op kleinere schepen in deze havens. Lastbreking noemt men zoiets. In het
17de en 18de eeuwse Antwerpen heeft men nog slechte herinneringen aan de
toenmalige lastbrekingen die het fortuin vormden van de Zeeuwse
havenstadjes.
Niet enkel deze twee geciteerde havens maar nog een veertigtal andere en
terminals in 23 landen waren onderdeel van een deal die door de Amerikaanse
vermogensbeheerder Blackrock werd afgesloten met Hutchinson. Bijna de
volledige havenactiviteit van deze laatste werd daarbij overgenomen. (DS
6/3/2025). Hierdoor vallen dus automatisch ook de twee Panamese havens in
Amerikaanse handen.
Beide groepen doen alles om het vermoeden weg te nemen dat deze overname,
amper 14 dagen nadat Trump zijn boude uitspraken over het Panama-kanaal
heeft geuit, enig verband ermee hebben. Toeval bestaat, maar waarnemers
vragen zich wel af of Blackrock ooit een return zal kunnen genereren van de
overnameprijs die bijna het dubbel is van de huidige boekwaarde. Hierdoor
rijst het vermoeden dat er vanuit de Amerikaanse regering steun beloofd is
om de deal te sluiten. Samen met het havenfiliaal van Meditteranean Shipping
Company als partner zal Blackrock voor de deal 19 miljard dollar ophoesten.
Door de participatie van MSC zou er ook een invloed kunnen zijn voor PAB,
die MSC als grootste containerklant koestert. Door de deal wordt MSC nu ook
mede-eigenaar van het grootste containeroverslagbedrijf in de haven van
Rotterdam. Terloops nog even meegeven dat MSC vorig weekend slachtoffer
werd van een Russische raketaanval op Odessa. Daar werd de MSC Levante
(1100 TEU) getroffen, samen met een Turkse bulkcarrier geraakt nadat twee
ballistische raketten waren afgevuurd. Twee havenarbeiders raakten hierdoor
gewond. (NT 3/3/2025).
4.
Nieuwsblad Transport
van 4/3/2025 kwam op het spoor van een nieuw fenomeen in de schaduw van de
Russische – jawel – schaduwvloot. Nederland en Frankrijk leggen klacht neer
bij de IMO wegens het voorkomen van twee nieuwe maritieme vlaggen op de
wereldzeeën. De juridische afdeling van IMO wordt er op attent gemaakt dat
er een scheepsregister bestaat op een onbewoond eiland, en een ander zelfs
op een adres in Beverly Hills. Zotter kan het niet worden om
gesanctioneerde schepen in de vaart te kunnen houden.
Over die schaduwvloot had trouwens De Standaard op zaterdag 8/3/2025 nog
een spectaculaire voorpaginatitel: “Hoe Belgische bedrijven de Russische
schaduwvloot drijvende houden”, en dito artikel. Zij hebben recent de Vela
Rain gevolgd, meer bepaald in het voorjaar van 2024. De 249 meter lange
tanker van 110.000 ton zou toen een lading olie vervoerd hebben van St
Petersburg naar Turkije.
Hij is toen leeg teruggekomen, heeft een ommetje gemaakt naar de
Westerschelde en in de nacht van 25 op 26 maart aldaar langszij gelegen van
de Opaal, een bunkerschip van de Antwerpse maatschappij United Bunkers,
gevestigd op de Rijnkaai. De allure van het artikel (twee en een halve
pagina) en de titel op de voorpagina spiegelen de lezer een smoking gun
voor. Maar het artikel, zegt niet of de Vela Rain effectief op de Europese
sanctielijst staat. En zonder die vermelding blijven handelstransacties nog
altijd wettelijk mogelijk, zelfs als ze misschien moreel betwistbaar kunnen
zijn. Ook een vermelding op een Amerikaanse of een Engelse lijst verandert
hier niets aan. Zo werden er ook een vijftal transacties ontdekt uit 2022
met schepen die eerst in 2024 op de Europese sanctielijst verzeild geraakt
zijn. Het artikel op zich is wel zeer interessant, maar met de titulatuur
lijkt me de krant er toch een beetje over te zitten.
5.
In de nieuwsbrief van
Daemen, de Nederlandse scheepsbouwer kunnen we het verslag lezen van de
doop in Vlissingen van de A834, Den Helder, het nieuwe Nederlandse “Combat Support Ship”. Meter was de
Nederlandse kroonprinses Amalia in een eerste publieke solo-opdracht. Bij
het lezen van dergelijke reportages mogen we de Nederlanders nog altijd
gelukkig prijzen dat zij de nodige inspanningen gedaan hebben en nog doen
om hun eigen scheepsbouw te behouden.
6.
Ijver om te streven
naar klimaatneutraliteit kan wel eens uit de hand lopen. De Nederlandse
gemeente Haarlemmermeer heeft 600 voetbalvelden volgezet met zonnepanelen. (lagen daar vroeger geen tulpenvelden?) Dit blijkt nu
een probleem te zijn bij hevig zonlicht omdat het de piloten van
aanvliegende toestellen naar Schiphol verblindt. Het is nu zo ver gekomen
dat bij zonlicht de zgn “polderbaan” op Schiphol gesloten wordt tussen 10u
en 12u.
Discreet monkellachje toegestaan.
7.
En nu een laatste
speciaal bericht uit Nederland: hebt U ook gelezen (DS 6/3/2025, dus geen
aprilgrap) overde visdeurbel in Utrecht? Omdat de Weerdsluis in het centrum
van de stad buiten het vaarseizoen weinig draait vormt ze een blokkade
tegen de stroomopwaartse migratie van vissen naar hun paaigebied. Er is nu
een onderwatercamera geïnstalleerd om webbeelden on line uit te zenden.
Iedereen die, van maart tot en met mei één of meer vissen observeert die
voor de sluis liggen te wachten mag de sluiswachter opbellen die dan de
sluis even open zet. De site is een wereldhit geworden. Na vijf jaar zouden
al ongeveer 3,4 miljoen mensen jaarlijks meekijken. https://visdeurbel.nl/. Die Nederlanders toch.......
8.
Nog een positief
bericht dat het vorige week niet gehaald heeft omwille van de coup de
théatres uit Washington.
De ontwikkeling van de vroegere Opel-site in de Antwerpse Haven,
tegenwoordig heet dat NextGen district lijkt nu wel in volle wasdom
gekomen. Van de twee eerste bedrijven die in 2022 een concessieovereenkomst
getekend hebben, Bolder Industries en Triple Helix, heeft die eerste een
concrete realisatie op het oog.
In het kader van de “Clean Industrial Deal” dat door Ursula von der Leyen
werd voorgesteld in de Antwerpse Handelsbeurs en als speerpunt recyclage
heeft, wil het Amerikaanse Bolder begin 2027 klaar zijn met zijn
recyclagefabriek voor autobanden op dat NextGen District. Maar ze zijn niet
alleen, in Vlaanderen zijn er nog twee andere bedrijven die hetzelfde plan
hebben: olie en “carbon black” recupereren uit autobanden.
Volgens krant de Tijd zou ook de Nederlandse tankopslaggroep VTTI een
vergunningsaanvraag voorbereiden, eveneens in de Antwerpse haven. Ook het
Belgische bedrijf Laupat wou naar NextGen district komen met een eveneens
gelijkaardig project, maar vond er geen geschikte locatie (meer?). Zij
hebben nu hun zinnen gezet op Ruien, een deelgemeente van Kluisbergen.
Deze boom beperkt zich niet tot Vlaanderen, maar kan ook buiten onze
grenzen geobserveerd worden. Dit zou te danken zijn aan het feit dat de
pyrolysetechologie, die het materiaal ontbindt door te verhitten op hoge
temperatuur (tussen 200 en 900°C), volwassen is geworden en kwalitatief
stabiel materiaal kan opleveren.
Een ding lijkt zeker: het aantal autobanden dat stomweg verbrand zal worden
zal drastisch afnemen tijdens de volgende jaren. (GVA 28/2/2025)
9.
In de Vendée Globe, de
prestigieuze zeilwedstrijd die reeds meerdere
keren in dit logboek aan bod kwam, is de enige Belgische deelnemer Denis
Van Weynbergh na 117 dagen toegekomen in Sables d'Olonne. Spijtig genoeg
brak in de loop van vorige week zijn grootzeilval, waardoor hij niet genoeg
snelheid meer kon maken om binnen de tijdslimiet binnen te komen, die
verstreek op vrijdag 8 uur. Hij kon dus niet meer worden opgenomen in het
klassement, waardoor er tot nu toe nog geen enkele Belg in dit palmares kon
geraken. (DS 8/3/2024)
10.
Nog eens ter
herinnering: volgende dinsdag 11 maart om 14u: instructienamiddag van
smaldeel DELTA a/b van de Angèle, waar alle leden van RBNRC, in orde met
hun lidmaatschapsbijdrage ook welkom zijn. En: woensdag is er GEEN Happy
hour.
Willy 09/03/2025
|