1.
Tot vrijdag 28/2 om 19u zag dit logboek
er uit als volgt: Op nr 1 stond onze commentaar
op de open brief van Kapt. Geert De Vriese, op nr 2 stond volgende tekst:
QUOTE
Een nieuw hoofdstuk in het tragikomische nieuws uit de USA dat nu
dagelijks onze kranten opvult en de Tv-nieuws-en duidingsprogramma's
domineert is niet het gouden Trump standbeeld in strandparadijs Gaza. Zelfs
de quote van Trump dat de Europese Gemeenschap is opgericht om de
Amerikanen te naaien kan nog als folklore worden weggezet, al kost die ons
25% aan invoerrechten. Maar het feit dat de USA samen met Rusland gestemd
hebben tegen een VN-resolutie die Rusland als de agressor aanmerkt in het
conflict in Oekraïne is een nieuwe ernstige aanwijzing dat de wereldorde op
een ernstig kantelpunt staat. (DS 26/2/2025)
Dat het daar in en rond Washington ook behoorlijk rommelt wisten we al. De
enkele weken ook in dit logboek verwachte ontslagen van de legertop werden
deze week bevestigd. In ons interessegebied is hier vooral het ontslag van
admiraal Lisa Franchetti, hoofd van de Marine,
betekenisvol. (DS 24/2/2025) .
UNQUOTE
Maar op vrijdag 28/2 om 19uur stortte de wereld in mekaar, zodat we niet
anders konden dan de volgorde om te gooien en huidig thema prioritair
verder uit te werken. Wat U en ik toen op het Tv-nieuws zagen tart alle
verbeelding. Noem het dramatisch, weerzin-of deerniswekkend of enig ander
adjectief dat U het beste uitkomt. Op een in onze recente geschiedenis
ongeziene wijze werd daar de regeringsleider van een land dat al 3 jaar
dapper vecht voor zijn voortbestaan tegen een niets ontziende agressor op
een schandalige wijze afgeblaft. Om nog te zwijgen van de inhoud, werden
hier alle beleefdheidsnormen en geplogenheden van gastvrijheid bruut met de
voeten getreden. Gezien al vorige week de uitlatingen van Trump de allure
hadden van een tweede “nine-eleven”, kan deze metafoor niet meer voor dit
incident gebruikt worden, maar het is wel van hetzelfde niveau. Zeker is
dat in Moskou, Peking en Pyongyang de champagne rijkelijk gevloeid heeft.
In dit logboek heb ik al eens eerder de vergelijking gemaakt tussen de
USA-vandaag en het Romeinse Rijk van twee millennia geleden. Hebben ze nu
ook een Caligula of een Commodus
in huis? Quo vadis NATO? Verdere commentaar zal U
gegarandeerd kunnen lezen in de beroepspers.
2.
Onze trouwe correspondent, Kapt. Geert
De Vriese verslikte zich in zijn koffie toen hij
in de ochtendkrant moest lezen dat de stad en de Vlaamse gemeenschap 130
miljoen over hebben voor een nieuw MUHKA op de plaats van het oude hof van
beroep in Antwerpen, nota bene op de plaats van de oude toegangssluis tot
de Zuiderdokken.
Wij zijn het met hem eens dat er hier wat mis is met de prioriteiten.
Het betreft hier toch maar de vervanging van een bestaand en functionerend
museum, waarvoor niet minder dan 130 miljoen kan vrijgemaakt worden.
Daarentegen beschikt wereldhaven Antwerpen niet eens over een volwaardig
maritiem museum. Van de beloftes bij de sluiting van het Steen is er niet
veel in huis gekomen. Er is wel in het noorden van de stad de
droogdokkensite, die weliswaar een grondige renovatie krijgt in de richting
van havenbeleving, maar waarover enkel een vaag “We onderzoeken of een
museale doorgroei op termijn tot de mogelijkheden behoort” in het huidige
bestuursakkoord is opgenomen. Welk contrast met de harde 130 miljoen die nu
op tafel liggen.
Wij zijn het dus volkomen eens met Geert's eis
voor een volwaardig nationaal maritiem museum in Antwerpen. Wij waren
trouwens mee ondertekenaars van de petitie die enkele maanden geleden in
dit verband werd gelanceerd. Verder in onze e-Nieuwsbrief vindt U de
protestbrief van Geert in extenso.
3.
Na enkele maanden betrekkelijke luwte
op de financiële markten van de Belgische maritieme wereld trokken deze
week twee zaken onze aandacht. Vooreerst lijkt het niet echt te lukken om
Exmar van de beurs te halen. Een eerste uitkoop bod van 11,1 € per aandeel
strandde en kon de vertegenwoordiging van Saverex,
de holding van Nicolas Saverys eigenaar maken van slechts 81% van de
aandelen, Een tweede poging aan 11,5 € per aandeel, een bod dat afloopt op
13 maart, stootte blijkbaar op dezelfde minderheidsaandeelhouders die nog
altijd de boot afhouden. Ze proberen via de website
“hetbodopexmaristelaag.be” zo veel mogelijk aandeelhouders in hun kamp te
trekken om een verdere inkoop door Saverex te
verhinderen.
Zij die tot nu toe niet toehapten hebben het zich wel niet beklaagd, wegens
de royale dividenden die Exmar kon distribueren. Zij deden schitterende
zaken sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne wegens hun specialisatie
in gasvervoer. Exmar waarschuwt nu dat minder rooskleurige periodes voor de
boeg staan, en dat ook het omvormen van de vloot in het kader van de
energietransities enorme kapitalen zal opslorpen. Tussen de regels: exit de
rijkelijke dividenden.
Toevallig kwam deze week ook aan het licht dat er een kink in de kabel
lijkt te komen van de vorig jaar, ook in dit logboek besproken deal tussen
Euronav en het Noorse Frontline. Pro memorie werd toen een megafusie
afgeblazen, omdat Alexander Saverys weg wilde van fossiele
brandstoftransporten en transport van groene brandstof prioritair wilde
ontwikkelen. De fusie ging niet door en er kwam een gentlemen's agreement
waarbij Euronav een derde van zijn tankervloot afstond aan Frontline,
waarbij deze zijn resterende aandelen in Euronav doorgaf aan CMB van de
familie Saverys.
Nu wordt deze deal gecontesteerd door Fourworld Capital, een Amerikaans hefboomfonds, dat 2,4% van de
aandelen van Euronav in zijn bezit heeft. Zij beweren dat de waarde van
Euronav bij de deal 4 miljard te laag werd ingeschat. Zij hebben nu een
zaak aangespannen bij de ondernemingsrechtbank in Antwerpen waarbij ze
eisen dat de deal wordt ongedaan gemaakt. Ondertussen proberen zij andere
minderheidsaandeelhouders warm te maken om mee op de kar te springen. Ook
de Belgische zakenbank Degroof Petercam die de evaluatie maakte, wordt bedreigd met
een proces. (DS 26/2/2025)
4.
Voor de mensen van Antwerpen en
havenfanaten ligt er een zwaar nostalgisch trauma te wachten. En neem dat
maar letterlijk, want hijsbok Brabo met 800 Ton hefvermogen kunnen we
moeilijk een lichtgewicht noemen. Spijtig natuurlijk dat deze
indrukwekkende machine aan zijn laatste opdrachten bezig is. (GVA
24/4/2925). De titel in de krant is wel wat misleidend: “Grootste drijvende
kraan in België”. Het is geen kraan, maar een bok. Een kraan werkt in 3
dimensies, en kan dus op zijn as pivoteren. Een bok daarentegen kan maar
werken in 2 dimensies: op en neer. “Drijvend” is ook niet helemaal exact,
“Varend” is meer op zijn plaats, wegens een eigen voortstuwingsmechanisme.
Het is trouwens daardoor dat het gemis aan eigen “pivotering”
kan opgevangen worden. Daardoor is natuurlijk ook bemanning nodig met
nautische expertise.
Wanneer “Brabo” uitvoer was het steeds een indrukwekkend zicht, en dat
zullen we zeker missen. Maar het aantal opdrachten was in de loop der jaren
fel verminderd, mede door de ontwikkeling van nieuwe en krachtige
walkranen, de “Gottwald's” en consoorten. Daarmee
kan een groot deel van de deklasten, desnoods met 2 kranen in
jojo-opstelling, gelost en geladen worden. Daardoor werden dan ook ingrepen
aan infrastructuurwerken te duur in vergelijking met ad hoc chartering van
een hijswerktuig bij een privé-bedrijf. Het werd
onhoudbaar om nog voltijds een eigen gevaarte inclusief bemanning in dienst
te houden.
5.
Ursula von der Leyen kwam deze week in
het prestigieuze kader van de Antwerpse handelsbeurs het nieuwe Europese
programma: “Clean Industrial Act” voorstellen aan de verzamelde
bedrijfswereld, inbegrepen een fonds van 100 miljard Euro. Dat dit ook een
enorme administratieve vereenvoudiging inhield is zeker meegenomen.
Maar of dit ook een van de grootste verzuchtingen van de industrie, de
prijs van de energie, naar beneden kan halen blijft nog de grote vraag. In
de energietransitie wordt volop ingezet op elektrificatie.
In het editoriaal van De Standaard van 28/2/2025 wordt dat bestempeld als
de grote achilleshiel van dit plan. Als grote struikelblok worden daar de
enorme investeringen aangehaald die nodig zijn om de energie te
transporteren: de nieuwe hoogspanningslijnen en installaties enerzijds om
de offshore energie aan land te brengen, type Ventilus en Prinses
Elisabeth-eiland voor België, en anderzijds, de versterking van de lokale
distributienetten.
In het artikel wordt dan nog geen melding gemaakt van een volgens mij nog
groter knelpunt: de nood aan extra gigawatt capaciteit voor productie. Door
de foutieve beslissingen uit het verleden werd verzuimd om de toekomst voor
te bereiden, en zitten we nu in de fuik van de windenergie. Daarvan is
blijkbaar nog niet voldoende doorgedrongen, dat althans voor België, de zee
al vol staat en de schaarse open ruimte aan land eveneens niet veel ruimte
meer biedt. Vooral nu men superturbines van 7,5 MW aan land gaat zetten
komen er met reden steeds meer lokale protesten tegen zulke mastodonten.
Een dergelijke turbine reikt tot 250 meter hoog, heeft wieken van 87,5
meter, en de turbine zit op 162,5 meter van de grond. Vorige week gaf ik
aan dat alleen al voor de elektrificatie van de chemische industrie het
vermogen van de voorheen intacte kerncentrale van Doel nodig zou zijn. Dit
betekent dus, dat, met een efficiëntiefactor van ongeveer 33% toch nog 1200
mastodonten moeten bijgeplaatst worden, enkel om die behoefte te voldoen.
Merk wel dat ik in se niet gekant ben tegen het gebruik van windenergie. De
terugkeer naar de zeilvaart is toe te juichen. Een tiental jaar geleden
mocht ik in Rotterdam een studiecentrum bezoeken waar prototypes stonden
van zeer compacte windvangers, in bouw vergelijkbaar met een straalmotor,
zelfs geschikt voor particulier gebruik. Ook dat vond ik een zinvolle
ontwikkeling waar mee te leven was. Het is wel zeer eigenaardig dat dit
blijkbaar niet verder tot ontwikkeling gekomen is. Zou het iets te maken hebben
met het feit dat de mastodontenbouw ondertussen big business geworden is,
cfr de megawinsten van de General Electrics en de
Deme's van deze wereld? (DS 28/1/2025)
Ik zal het wel zelf niet meer meemaken, maar ik wens jullie allemaal veel
sterkte toe in een wereld die vol staat met een wriemelend woud van
dergelijke monsters.
6.
Het lot van het project “New Belgica”
hebben we al enkele malen besproken in dit logboek. Georges Janssens maakte
nog eens een samenvattende reportage die U verder in de e-Nieuwsbrief
vindt. Wij blijven het een spijtige zaak vinden en willen meewerken aan
elke eventuele steunactie, maar om daar zelf een voortouw in te nemen
ontbreken ons impact en middelen.
7.
Onze BRNRC-DELTA-voordracht door Filip
Reyniers van 22 november over Maritieme Strategie ligt nog betrekkelijk ver
in de toekomst, maar U kan daarover al eerder warm lopen. De Koninklijke
Militaire School en de Antwerp Marine Academy organiseren namelijk een
studienamiddag over een verwant onderwerp: “Geopolitieke spanningen op
maritieme knooppunten” op woensdag 2 april, eveneens in het auditorium
van AMA. De studienamiddag bestaat uit 2 sessies met telkens een voordracht
en een panelgesprek. Tussen de panelleden herkennen we enkele ons bekende
namen: divisieadmiraal Tanguy Botman, Wilfried
Lemmens, Ceo van de Koninklijke Belgische
Redersvereniging, en Niels Vanlaer havenkapitein
van PoAB. Een betere introductie/aanvulling van
onze eigen voordracht kunnen we niet bedenken.
8.
De volgende opleidingsnamiddag van
DELTA zal plaats hebben op 11 maart om 14u a/b van de Angèle. Op het
programma: Marifoon en AED. Detailprogramma in bijlage aan onze
e-Nieuwsbrief. Ten overvloede: ook RBNRC-leden, die geen deel uitmaken van
DELTA, maar in orde zijn met hun ledenbijdrage zijn hierop van harte
welkom.
9.
Mogen we U ook herinneren aan de
filmvoorstelling ten bate van het bootfonds van ons smaldeel Delta van 24
april e.k. In de Nieuwsbrief van KVVK, een bijlage aan onze eigen
e-Nieuwsbrief staat een bijdrage hierover. De tekst bevat echter foute
aanvangsuren en houdt ook het risico in van verkeerde interpretatie.
Hierbij de correcte tekst:
In het zog van de Williwaw, met vier Vlamingen naar de Noordpool
Spreker: Dr. Paul Van den Heuvel, voorzitter STA-B vzw
Donderdag 24 april 2025
Ten voordele van de restauratie van de lesboot
Locatie: Auditorium Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool) –
Noordkasteel Oost 6, 2030 Antwerpen.
Twee voordrachten; Om 14u30 en om 20u00 - ticket 10,00 €.
Wordt gevraagd zoveel mogelijk in groep in te schrijven.
Info: Alle weekdagen tussen 10u00-12u00 via +32.467.836.711
of mallentjerpaul@gmail.com
of Website RBNRC – https://williwaw.rbnrc.be/.
Reservatie is pas geldig na storting van het juiste bedrag op bankrekening
van RBNRC BE56 4190 1342 1188. Tickets liggen klaar aan de balie.
De locatie is vlot bereikbaar met de wagen en er is gratis parking. Er
wordt gevraagd zo veel mogelijk te carpoolen. Omdat tijdens de
Oosterweelwerken de bereikbaarheid van de Antwerp Maritime Academy kan
wijzigen, raden wij u aan om voor uw vertrek onze website te consulteren
Na de voordracht bestaat de gelegenheid bij een glaasje nog wat bij te
praten.
Na een introductie over de ROYAL BELGIAN NAVAL RESERVE CLUB en de SAIL
TRAINING ASSOCIATION BELGIUM volgt de voorstelling. Het betreft een film
over een recente boeiende zeiltocht met een aluminium Koopmans jacht, In
het spoor van de Williwaw in de North West Passage via Groenland tot in
Canada.
Het schip Williwaw is heden Vlaams erkend varend
erfgoed en oorspronkelijk geschipperd door Willy De Roos - navigator,
schrijver van meerdere boeken, avonturier en zakenman, lid
van de RYCB. Op 18 september 1977, omzeilt hij met de WILLIWAW Fairway Rock
bij de uitgang van de Straat van Beringen en is de noordwestelijke
doorvaart voltooid.
Via de Noordpool voer hij van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan.
Een huzarenstukje dat weinigen hem voordeden en
dat met een relatief klein zeiljacht. Hij ondernam heel wat wereldreizen en
legde ongeveer 360.000 zeemijlen af.
Willy 02/03/2025
|