NIEUWSBRIEF 16-02-2025

 

 

Editoriaal:

 

Het lijkt wel of de ‘multilaterale orde’ van na de Tweede Wereldoorlog deze dagen voor onze ogen definitief uit elkaar valt, live op televisie. De iets oudere personen onder onze clubleden en lezers van deze nieuwsbrief hebben al wat meer meegemaakt en zullen een en ander misschien relativeren… we maakten de val van de Muur mee, en 9/11…. Toch kunnen we het gevoel niet van ons af zetten dat we in ‘historische tijden’ leven en dat we in een moment terecht zijn gekomen dat de loop van de geschiedenis versnelt.

 

De ‘speech van München’ van de Amerikaanse vice-president J.D. Vance is er zeker één voor de geschiedenisboeken en maakt duidelijk dat Europa er alleen voor staat, niet alleen wat betreft veiligheid en defensie, maar ook over de Westerse consensus over de liberale democratie. En wat de toekomst van Oekraïne betreft zullen de Amerikanen en de Russen het wel snel even onder elkaar regelen. Europa staat er bij en kijkt er naar…

 

De defensieministers van de Europese Unie gingen dan ook meteen in crisisberaad over de situatie. Ook onze nieuwe federale regering schoof mee aan. De positie van België zal niet makkelijk zijn. Voor het defensiebudget wordt er een groeipad ingeschreven naar 2% in 2029 en 2,5% in 2034. Merk goed op dat de 2% hiermee pas aan het einde van de regeerperiode bereikt wordt…  Maar defensieminister Theo Francken gaf dit weekend in een interview in De Tijd al aan dat hij “aan zijn regeringspartners zal voorstellen om nog voor de zomer de drempel van 2 procent te overschrijden.”

 

We begrijpen dat uitgerekend minister Francken geen zin heeft om vijf jaar spitsroeden te lopen als hij met zijn NAVO-bondgenoten gaat vergaderen, maar het lijkt ons toch sterk dat een geplande opbouw over vijf jaar plots in vier maanden mogelijk zou zijn.

 

Het ‘Defensiefonds’ waarvan sprake zal ook geen mirakels verrichten. Blijkbaar rekent men daarvoor gedeeltelijk op de uitverkoop van onze resterende belangen in de financiële sector… De Tijd en De Standaard brengen dit weekend een grondige analyse van deze plannen. Dit zijn natuurlijk geen structurele inkomsten. Het is wat het is: anders dan in vele landen is ons federale budget erg klein, en de pensioenen en de sociale zekerheid staan nu al zwaar onder druk. Het lijkt dan ook twijfelachtig of dit allemaal mogelijk is zonder bijdrage van de deelstaten.

 

Uiteraard blijft in dit grotere verhaal de dimensie maritieme veiligheid en defensie nooit helemaal buiten beeld. In het editoriaal van volgende week gaan we daarom dieper in op de maritieme plannen van onze nieuwe federale regering, want daar gaat in onze club natuurlijk onze bijzondere interesse naar uit. Stay tuned!

 

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       OPROEP:
Ter gelegenheid van ons 60 jarig jubileum hadden we gedacht om een pin te laten maken met onze clubburgee.. Het probleem is natuurlijk om dat ding te ontwerpen. We willen deze statische en
Afbeelding met vlag, symbool, Karmijn, driehoek

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.strakke uitvoering dynamisch laten wapperen.    

Hiermee een oproep aan onze artistieke leden om de handschoen op te nemen. Graag in JPG-formaat opsturen naar voorzitter@rbnrc.be

2.       Op dinsdag 11 februari was het weer gezellig druk in de Angèle. Daar was een primeur te beleven, want, met dank aan Fons Wittoeck, kon daar een vaste beamer in dienst genomen worden, gemonteerd aan het plafond. Niet alleen handig bij het klaarzetten, maar met deze opstelling verdwijnt ook de hinderlijke tafel met beamer die heel wat plaats innam en het zicht belemmerde. Bert Leemans, huisinstructeur van DELTA, kon zich dus met al zijn communicatietalenten concentreren op de inhoud van zijn cursus: Meteo 2. Deze keer ging het vooral over wolken, fronten, depressies en weerkaarten. Een geruststelling voor wie zijn oren hoorde tuiten: alles is mooi samengevat in een overzichtelijke PDF.

Het was ook nog eens de gelegenheid om te wijzen op de komende openbare activiteit van smaldeel DELTA: de filmvertoning “In het zog van de Williwaw met 4 Vlamingen naar de Noordpool”. De film vertelt over de poging om de beruchte Noordwestpassage, die Willy De Roos met de Williwaw realiseerde, te herdoen. Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB, die er bij was, zal live commentaar geven. Vertoningen om 14.30  en 20 uur op donderdag 24 april in het auditorium van de Antwerp Maritime Academy. Toegangskaarten aan 10 € zijn te verkrijgen bij leden van Delta, of online op onze website. De opbrengst gaat naar het bootfonds van Delta, voor aankoop en restauratie van een lesboot. En ter herhaling: lidgelden kunnen nog altijd gestort worden op BE 56 4190 1342 1188 van RBNRC.

3.       Meer en meer komen getuigenissen en feiten aan de oppervlakte waaruit blijkt dat de hybride oorlog volop aan de gang is. Vorige week kregen we al de getuigenis van FKP Erik Cockx, momenteel bevelhebber van SNMCCMG dat momenteel binnen de Navo-missie Baltic Sentry in de Baltische zee opereert. Deze week meldt de Duitse marine een overvloed aan sabotages en infiltraties in marinebasissen. Meest opvallend is de sabotage aan een korvet in aanbouw: de Emden, dat zelfs op de werf Blohm &Vos gesaboteerd werd. Ook werden verschillende marinemensen reeds benaderd door onbekenden. (Flows 12/2/2025).  

Het werd dan ook meer dan tijd dat er beweging kwam in dit dossier. Of het initiatief van Trump en de achterliggende gedachte nu echt de oplossing zal brengen moet de geschiedenis uitwijzen. In Moskou wordt het in elk geval al geïnterpreteerd als een triomf voor Poetin. En dan blijft het natuurlijk ook afwachten wat de Amerikanen bedoelen met hun allusie naar het jaar 2014. Met of zonder Krim, met of zonder Donbas of delen ervan? Ook kunnen we maar afwachten of eventuele onderhandelingen met of zonder Oekraïne en Europa zullen doorgaan. Boeiende tijden in het vooruitzicht.

Ondertussen blijven de incidenten zich opstapelen rond de Russische schaduwvloot. Er was een explosie van de tjokvol met 130000 ton olie geladen tanker Koala in de Russische haven Ust-Luga in de Baltische zee. De Chinese bulkcarrier An Jang 2, geladen met kolen en olie, liep bij het eiland Sachalin in het Russische Verre Oosten aan de grond. (NT en Flows 10/2/2024). Flows wist daarbij nog te melden dat er nu ook een Russische kabel beschadigd zou zijn? Tegensabotage? Russische schijnbeweging? Fake news?

4.       Niettegenstaande de slechte punten die België scoort op zijn Navo-schoolrapport heeft men daar nu toch het licht op groen gezet voor een nieuw Navo-militair hoofdkwartier (SHAPE) in Casteau, Henegouwen. 

Als president Trump zich daar niet gaat mee bemoeien ziet het er dus naar uit dat het gevreesde scenario van verhuis naar een ander land voorlopig lijkt afgewend. Maar er is nog een flinke horde te nemen. Volgens ingewijden zou een eventuele bouw slechts kunnen beginnen wanneer het NCIA-gebouw (Nato Communication and Information Agency) volledig is afgewerkt. En dat dossier ligt al jaren te sudderen omdat, anders dan met het SHAPE-gebouw, in dit geval België alleen moet opdraaien voor de kosten. Dit wordt dus nog een flinke kluif voor de nieuwe regering. (Knack 10/2/2025)

5.       In dit logboek hebben we nogal oog voor calamiteiten in de nautische wereld, al was het maar omdat elke calamiteit lessen inhoudt ter verbetering. Elke calamiteit bespreken zou ons echter nogal ver leiden, maar gebeurtenissen in onze voortuin verdienen toch speciale aandacht.  

Op de Zeebrugse boomkorkotter Z 19 Brigitte kunnen ze gelukkig nog navertellen hoe ze op 7 februari een aanvaring in het Kanaal met een 300 meter lang containerschip, de OOCL St Lawrence, overleefd hebben. (Flows 10/2/2025). De bemanning kwam er met de schrik vanaf, maar het schip is zwaar beschadigd en voer met slagzij naar Oostende voor herstel door de bouwer. De Brigitte was zo goed als nieuw en werd eerst in 2021 in de vaart gebracht, als onderdeel van een vernieuwingsprogramma. Uitzonderlijk werd ze afgewerkt op een Oostendse werf. Haar voorganger met het nummer Z19, Sonja, had niet zo veel geluk en zonk in 2018. (Focus/WTV 10/2/2025 en 4/7/2021)      

Verder van huis, maar binnen het kader van onze interessesfeer noteren we nog een aanvaring in de Middellandse zee bij Port Said tussen het Amerikaanse vliegdekschip USS Harry S.Truman en de bulkcarrier onder Panamese vlag Besiktas-M. Het incident gebeurde op 12 februari. Op het Amerikaanse schip zijn geen slachtoffers, noch materiële schade. De kernreactoren van het schip zijn geen enkel ogenblik in gevaar geweest. De toestand op de Besiktas-M is nog onduidelijk. (Flows & NT 14/2/2025). De USS Harry S. Truman neemt deel aan Operation Prosperity Guardian ter bescherming van de scheepvaart tegen Houthis.

6.       “Ontwerpoefening wijst op belang diepere Zelzatetunnel voor scheepvaart” (titel in Flows 14/2/2025). Daar waren we dus al langer van overtuigd........

7.       De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer HDKSOE heeft een ontwerp klaar voor een containerschip van 15000 teu, aangedreven door kernenergie via SMR's (Small Modular Reactors).(Flows 14/2/2025). De Koreanen geloven dus in deze oplossing voor het koolstofvrij maken van de scheepvaart en zij zoeken nu een kader om dit idee te commercialiseren. We hopen met hen dat ze hierbij vlug succes kunnen boeken.      

Nog deze week richtte de ingenieursvereniging Ie-net een minisymposium in met als titel “De onomkeerbare energietransitie als motor voor een blijvende duurzame chemische industrie in Vlaanderen”. De daar genoemde cijfers stemden niet vrolijk.    

Binnen het kader van ETS, het EU emissiehandelsysteem, was bepaald dat de emissies van de betrokken industrieën in 2020 21% lager moesten liggen dan in 2005. Tegen 2030 moeten ze dan 62% lager liggen.        

Het objectief voor 2020 is wel degelijk gehaald, maar bij analyse van de cijfers is dat grotendeels te danken aan de energie-producerende bedrijven en dit o.a. door sluiting van verouderde centrales. Daarmee is het laaghangende fruit geplukt. In het traject naar 2030 zullen dus ook de energieverbruikende bedrijven uit hun pijp moeten komen. In de Vlaamse chemie, vooral geconcentreerd in de Antwerpse haven ziet men als enige snelle uitweg elektrificatie. Evonik voorziet een budget van 100 miljoen € voor warmtepompen.      

Maar dit alles betekent dat tegen 2030 er minstens 3 GW extra geïnstalleerd vermogen moet operationeel zijn. Zoals reeds meerdere malen hier vermeld had de nucleaire centrale van Doel, toen alle 4 reactoren nog in dienst waren een vermogen van 2,9 GW.    

De olifant in de kamer is nu dat, om het objectief te halen, die elektrificatie uiteraard enkel op groene stroom mag draaien. En als die dan moet geleverd worden door een geïnstalleerd vermogen van 9 GW aan windturbines, capaciteitsfactor 30%-wind en zon zijn niet altijd voor 100% beschikbaar-, dan zouden er in vijf jaar tijd een 1500 windturbines van 6 MW (dus niet de kleinste) moeten bijkomen.  

Gaat uw bloed dan ook niet koken wanneer U op vrijdag 14 februari moet vernemen dat, op basis van de nog steeds niet afgeschafte wet op de kernuitstap Doel 1 wordt afgeschakeld, en de terechtstelling van Doel 2 in november gepland staat?

8.       Verder in onze e-Nieuwsbrief een uitnodiging van de Vereniging voor Hulpbetoon in de Marine. Wij staan sympathiek tegenover dit werk dat bijspringt indien de officiële toelagen ontoereikend zijn om marinepersoneel bij te staan in financieel moeilijke omstandigheden. Het lidmaatschap omvat een abonnement op het maritieme tijdschrift SeaTalk, dat nieuws brengt over de Marine en het maritieme leven in het algemeen. Elk jaar maakt men er werk van om bij de uitnodiging tot lidmaatschap een kenmerkend gadget mee te sturen. Dit jaar was dat een stijlvolle draagtas.

9.       In de uittreksels uit Linked In posts in onze e-Nieuwsbrief vindt U een aantal bijdragen van “bekend volk”. Zo publiceert onze ere-commodore Patrick Van den Bulck een foto uit de zestiger jaren van vorige eeuw vanop het schoolschip “Montalto” van kadetten met een sextant.
Dit katapulteerde mij terug naar 1967 toen ik, als KRO van de Zeemacht gedetacheerd was als instructeur op het CMB- zusterschip “Monthouet” onder cdt Debaille. In de oude doos vond ik nog één van de zeldzame foto's uit die periode in de haven van Lobito (Angola)
Zie verder in onze e-Nieuwsbrief.   

Ook 1LZ Christiaan Hellemans had een flashback, weliswaar maar tot 2019 over een akkefietje met piraten in de Indische oceaan.
Zie verder in onze nieuwsbrief.

En last but not least vonden we op Linked In nog een filmpje over een geslaagd galabal van de Marine 2025. Spijtig dat ik dat moest missen.


Willy 16/02/2025