1.
OPROEP:
Ter gelegenheid van ons 60 jarig jubileum hadden we gedacht om een pin te
laten maken met onze clubburgee.. Het probleem is
natuurlijk om dat ding te ontwerpen. We willen deze statische en strakke uitvoering dynamisch laten
wapperen.
Hiermee een oproep aan onze artistieke leden om de handschoen op te nemen.
Graag in JPG-formaat opsturen naar voorzitter@rbnrc.be
2.
Op dinsdag 11 februari was het weer gezellig druk in de
Angèle. Daar was een primeur te beleven, want, met dank aan Fons Wittoeck, kon daar een vaste beamer in dienst genomen
worden, gemonteerd aan het plafond. Niet alleen handig bij het klaarzetten,
maar met deze opstelling verdwijnt ook de hinderlijke tafel met beamer die
heel wat plaats innam en het zicht belemmerde. Bert Leemans,
huisinstructeur van DELTA, kon zich dus met al zijn communicatietalenten
concentreren op de inhoud van zijn cursus: Meteo 2. Deze keer ging het
vooral over wolken, fronten, depressies en weerkaarten. Een geruststelling
voor wie zijn oren hoorde tuiten: alles is mooi samengevat in een
overzichtelijke PDF.
Het was ook nog eens de gelegenheid om te wijzen op de komende openbare
activiteit van smaldeel DELTA: de filmvertoning “In het zog van de Williwaw met 4 Vlamingen
naar de Noordpool”. De film vertelt over de poging om de beruchte
Noordwestpassage, die Willy De Roos met de Williwaw realiseerde, te
herdoen. Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB, die er bij was, zal live
commentaar geven. Vertoningen om 14.30 en 20 uur op donderdag 24 april in het
auditorium van de Antwerp Maritime Academy. Toegangskaarten aan 10 € zijn
te verkrijgen bij leden van Delta, of online op onze website.
De opbrengst gaat naar het bootfonds van Delta, voor aankoop en restauratie
van een lesboot. En ter herhaling: lidgelden kunnen nog altijd gestort
worden op BE 56 4190 1342 1188 van RBNRC.
3.
Meer en meer komen getuigenissen en feiten aan de
oppervlakte waaruit blijkt dat de hybride oorlog volop aan de gang is.
Vorige week kregen we al de getuigenis van FKP Erik Cockx,
momenteel bevelhebber van SNMCCMG dat momenteel binnen de Navo-missie Baltic Sentry in de Baltische
zee opereert. Deze week meldt de Duitse marine een overvloed aan sabotages en infiltraties in marinebasissen. Meest
opvallend is de sabotage aan een korvet in aanbouw: de Emden, dat zelfs op
de werf Blohm &Vos gesaboteerd werd. Ook
werden verschillende marinemensen reeds benaderd door onbekenden. (Flows
12/2/2025).
Het werd dan ook meer dan tijd dat er beweging kwam in dit dossier. Of het
initiatief van Trump en de achterliggende
gedachte nu echt de oplossing zal brengen moet de geschiedenis uitwijzen.
In Moskou wordt het in elk geval al geïnterpreteerd als een triomf voor
Poetin. En dan blijft het natuurlijk ook afwachten wat de Amerikanen
bedoelen met hun allusie naar het jaar 2014. Met of zonder Krim, met of
zonder Donbas of delen ervan? Ook kunnen we maar
afwachten of eventuele onderhandelingen met of zonder Oekraïne en Europa
zullen doorgaan. Boeiende tijden in het vooruitzicht.
Ondertussen blijven de incidenten zich opstapelen rond de Russische
schaduwvloot. Er was een explosie van de tjokvol met 130000 ton olie
geladen tanker Koala in de Russische haven Ust-Luga
in de Baltische zee. De Chinese bulkcarrier An Jang
2, geladen met kolen en olie, liep bij het eiland Sachalin
in het Russische Verre Oosten aan de grond. (NT en Flows 10/2/2024). Flows
wist daarbij nog te melden dat er nu ook een Russische kabel beschadigd zou
zijn? Tegensabotage? Russische schijnbeweging? Fake news?
4.
Niettegenstaande de slechte punten die België scoort op
zijn Navo-schoolrapport heeft men daar nu toch het licht op groen gezet
voor een nieuw Navo-militair hoofdkwartier
(SHAPE) in Casteau, Henegouwen.
Als president Trump zich daar niet gaat mee
bemoeien ziet het er dus naar uit dat het gevreesde scenario van verhuis
naar een ander land voorlopig lijkt afgewend. Maar er is nog een flinke
horde te nemen. Volgens ingewijden zou een eventuele bouw slechts kunnen
beginnen wanneer het NCIA-gebouw (Nato
Communication and Information Agency) volledig is
afgewerkt. En dat dossier ligt al jaren te sudderen omdat, anders dan met
het SHAPE-gebouw, in dit geval België alleen moet opdraaien voor de kosten.
Dit wordt dus nog een flinke kluif voor de nieuwe regering. (Knack 10/2/2025)
5.
In dit logboek hebben we nogal oog voor calamiteiten in
de nautische wereld, al was het maar omdat elke calamiteit lessen inhoudt
ter verbetering. Elke calamiteit bespreken zou ons echter nogal ver leiden,
maar gebeurtenissen in onze voortuin verdienen toch speciale aandacht.
Op de Zeebrugse boomkorkotter Z 19 Brigitte
kunnen ze gelukkig nog navertellen hoe ze op 7 februari een aanvaring in
het Kanaal met een 300 meter lang containerschip, de OOCL St Lawrence,
overleefd hebben. (Flows 10/2/2025). De bemanning kwam er met de schrik
vanaf, maar het schip is zwaar beschadigd en voer met slagzij naar Oostende
voor herstel door de bouwer. De Brigitte was zo goed als nieuw en werd
eerst in 2021 in de vaart gebracht, als onderdeel van een
vernieuwingsprogramma. Uitzonderlijk werd ze afgewerkt op een Oostendse werf. Haar voorganger met het nummer Z19,
Sonja, had niet zo veel geluk en zonk in 2018. (Focus/WTV 10/2/2025 en
4/7/2021)
Verder van huis, maar binnen het kader van onze interessesfeer noteren we
nog een aanvaring in de Middellandse zee bij Port Said tussen het
Amerikaanse vliegdekschip USS Harry S.Truman en
de bulkcarrier onder Panamese vlag Besiktas-M.
Het incident gebeurde op 12 februari. Op het Amerikaanse schip zijn geen
slachtoffers, noch materiële schade. De kernreactoren van het schip zijn
geen enkel ogenblik in gevaar geweest. De toestand op de Besiktas-M is nog onduidelijk. (Flows & NT
14/2/2025). De USS Harry S. Truman neemt deel aan Operation
Prosperity Guardian ter
bescherming van de scheepvaart tegen Houthis.
6.
“Ontwerpoefening wijst op belang diepere Zelzatetunnel
voor scheepvaart”
(titel in Flows 14/2/2025). Daar waren we dus al langer van
overtuigd........
7.
De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer HDKSOE heeft een
ontwerp klaar voor een containerschip van 15000 teu,
aangedreven door kernenergie via SMR's (Small
Modular Reactors).(Flows 14/2/2025). De Koreanen geloven dus in deze
oplossing voor het koolstofvrij maken van de scheepvaart en zij zoeken nu
een kader om dit idee te commercialiseren. We hopen met hen dat ze hierbij
vlug succes kunnen boeken.
Nog deze week richtte de ingenieursvereniging Ie-net een minisymposium in
met als titel “De onomkeerbare energietransitie als motor voor een
blijvende duurzame chemische industrie in Vlaanderen”. De daar genoemde
cijfers stemden niet vrolijk.
Binnen het kader van ETS, het EU emissiehandelsysteem,
was bepaald dat de emissies van de betrokken industrieën in 2020 21% lager
moesten liggen dan in 2005. Tegen 2030 moeten ze dan 62% lager liggen.
Het objectief voor 2020 is wel degelijk gehaald, maar bij analyse van de
cijfers is dat grotendeels te danken aan de energie-producerende bedrijven
en dit o.a. door sluiting van verouderde centrales. Daarmee is het
laaghangende fruit geplukt. In het traject naar 2030 zullen dus ook de energieverbruikende bedrijven uit hun pijp moeten
komen. In de Vlaamse chemie, vooral geconcentreerd in de Antwerpse haven
ziet men als enige snelle uitweg elektrificatie. Evonik
voorziet een budget van 100 miljoen € voor warmtepompen.
Maar dit alles betekent dat tegen 2030 er minstens 3 GW extra geïnstalleerd
vermogen moet operationeel zijn. Zoals reeds meerdere malen hier vermeld
had de nucleaire centrale van Doel, toen alle 4 reactoren nog in dienst
waren een vermogen van 2,9 GW.
De olifant in de kamer is nu dat, om het objectief te halen, die
elektrificatie uiteraard enkel op groene stroom mag draaien. En als die dan
moet geleverd worden door een geïnstalleerd vermogen van 9 GW aan
windturbines, capaciteitsfactor 30%-wind en zon zijn niet altijd voor 100%
beschikbaar-, dan zouden er in vijf jaar tijd een 1500 windturbines van 6
MW (dus niet de kleinste) moeten bijkomen.
Gaat uw bloed dan ook niet koken wanneer U op vrijdag 14 februari moet
vernemen dat, op basis van de nog steeds niet afgeschafte wet op de
kernuitstap Doel 1 wordt afgeschakeld, en de terechtstelling van Doel 2 in
november gepland staat?
8.
Verder in onze e-Nieuwsbrief een uitnodiging van de
Vereniging voor Hulpbetoon in de Marine. Wij staan sympathiek tegenover dit
werk dat bijspringt indien de officiële toelagen ontoereikend zijn om
marinepersoneel bij te staan in financieel moeilijke omstandigheden. Het
lidmaatschap omvat een abonnement op het maritieme tijdschrift SeaTalk, dat nieuws brengt over de Marine en het
maritieme leven in het algemeen. Elk jaar maakt men er werk van om bij de
uitnodiging tot lidmaatschap een kenmerkend gadget mee te sturen. Dit jaar
was dat een stijlvolle draagtas.
9.
In de uittreksels uit Linked In posts in onze
e-Nieuwsbrief vindt U een aantal bijdragen van “bekend volk”. Zo publiceert
onze ere-commodore Patrick Van den Bulck een foto
uit de zestiger jaren van vorige eeuw vanop het schoolschip “Montalto” van kadetten met een sextant.
Dit katapulteerde mij terug naar 1967 toen ik, als KRO van de Zeemacht
gedetacheerd was als instructeur op het CMB- zusterschip “Monthouet” onder cdt Debaille. In de oude doos vond ik nog één van de
zeldzame foto's uit die periode in de haven van Lobito (Angola)
Zie verder in onze e-Nieuwsbrief.
Ook 1LZ Christiaan Hellemans had een flashback, weliswaar maar tot 2019
over een akkefietje met piraten in de
Indische oceaan.
Zie verder in onze nieuwsbrief.
En last but not least vonden we op Linked In nog
een filmpje over een geslaagd galabal
van de Marine 2025. Spijtig dat ik dat moest missen.
Willy 16/02/2025
|