1.
Op 2 februari overleed flottielje-admiraal b.d. Hendrik
'Rik' De Maesschalck op 82-jarige leeftijd. Hij
was de vader van divisie-admiraal Luc De Maesschalck, nu intendant van de Civiele lijst van Z.M.
de Koning, maar in een vroeger leven ook commandant van de F 930 Leopold I.
De uitvaart had plaats op 8 februari. Ons oprecht medeleven aan de familie.
Rouwbetuigingen:
p/a Uitvaartcentrum Timmerman, Steenbruggestraat
3, 8210 Loppem.
Foto's van de overledene kunnen gevonden worden op de website
ZM-Retired officers.
2.
We hebben dus een nieuwe regering en we kijken met
belangstelling uit naar de impact van de regeringsverklaring op defensie en
de investeringen daarrond. U zal ook niet verrast zijn, wanneer ik
persoonlijk uiterst tevreden ben met het afschaffen van de wet op de
kernstop. Hopelijk helpen deze maatregelen een beetje om België terug te
laten aansluiten bij het peloton van onze Navo-partners.
Het regeringsakkoord over Defensie beslaat 8 bladzijden. Daarin lezen we
nog een vernieuwde aandacht voor de Reserve en een vrijwillige militaire
dienst van 12 maanden in het kader van een gemeenschapsdienst. Vorige week
wisten we al dat ons derde fregat zwart op wit verworven is in de
regeringsverklaring. Minder positief nieuws is de schrapping van een
subsidie van 250 miljoen voor de verdere uitbouw van het Belgische netwerk
voor waterstofpijpleidingen. (Flows 7/2/2025)
3.
De nieuwe machthebber in Washington doet ondertussen
zijn reputatie van onvoorspelbaarheid alle eer aan, want met zijn voorstel
om van Gaza een groot vakantiepark te maken zonder de Palestijnen heeft hij
wel de hoofdvogel afgeschoten. (alle nieuwsdragers).
Toch lijkt zijn gebluf niet zonder succes te zijn, want rond zijn claim
over het Panamakanaal lijkt er een en ander in beweging te komen.
Zo zou Panama al hebben toegezegd dat Amerikaanse overheidsschepen vrije
doortocht krijgen en zou de, slechts in 2021 voor 25 jaar hernieuwde,
concessie van Hutchinson Panama Ports, voor de
havens aan beide zijden van het kanaal nu al worden herbekeken. (Flows
6/2/2025)
4.
VRT-nieuws bracht op 5 februari een
bezoek aan de Navo-Missie Baltic Sentry in de Baltische zee en kwam terecht bij SNMCMG, het
mijnenbestrijdingsflottielje dat voor het ogenblik onder
Belgisch commando staat. We zagen een interview met de Belgische commandant
FKP Erik Cockx aan boord van de Nederlandse
mijnenjager M860 Schiedam.
Daaruit bleek dat dagelijks maar liefst 3 à 4 verdachte schepen moeten
gevolgd worden. Het is dus zonneklaar dat er toch iets meer aan de hand
blijkt te zijn. Overigens was de commandant duidelijk over het incident met
de Eagle Star. Een schip kan haar anker niet
gedurende ettelijke zeemijlen over de bodem laten slepen zonder dat de
bemanning daar iets zou van opmerken. Een accidenteel gebeuren lijkt dus zo
goed als uitgesloten. De beweringen in de Washington post van vorige week
dat we hier te maken zouden hebben met fake news
zijn hiermee dus definitief naar de prullenmand verwezen.
5.
Ook op donderdag 6 februari bracht VRT-nieuws een
interessante bijdrage. Blijkbaar hebben de Fransen de Belgische expertise
op gebied van zeeweringen ontdekt want het Oostendse
Kust- en Oceaanbassin wordt nu ingezet voor de redding van Fort
Boyard. Het werd bij ons bekend omdat het, na
zijn door Napoleon toebedeelde rol van bescherming, een tweede leven is
gaan leiden als TV-decor voor een avontuurlijk spelprogramma dat een
tiental jaar geleden ook in België populair was. In het bassin van Oostende
werd nu een schaalmodel nagebouwd dat, voorzien van verschillende vormen
van protectie, zal worden blootgesteld aan variërend golfgeweld.
6.
Vorige vrijdag 31 januari werd op de Turkse werf RMK
Marine in Tuzla de Neoliner Origin
te water gelaten. Faits-divers, moest het niet
gaan om het langste zeilvrachtschip ter wereld. Met 136 m lengte kan het
tot 5300 ton goederen vervoeren, met 2 masten en 3000 m² zeil. Ter
vergelijking: Het zeiloppervlak van de Kruzenstern,
met 4 masten één van de grootste zeilschepen ter wereld, is 3631 m². In
haar begintijd, nog als vrachtschip Padua, had ze een laadvermogen van 4698
ton.Deze Neoliner Origin,eigendom van
het Franse Neoline uit Nantes, is uitgerust voor
het zware werk over grote afstanden: RO-RO faciliteiten, geschikt voor
oversized project cargo, containers etc. Kortom: terugkeer van de volwassen
zeilvaart, De klimaatverandering hoeft dus niet uitsluitend negatieve
gevolgen als resultaat te hebben. (Flows en Project Cargo Journal
3/2/2025).
7.
In Nederland is er een controverse ontstaan rond
scheepsbouwer Damen, de huisleverancier van de Nederlandse marine die ook
onze nieuwe fregatten bouwt in Roemenië, en ze afwerkt in Nederland. Reeds
sinds 2017 loopt er al een onderzoek naar het betalen van smeergeld bij het
afsluiten van buitenlandse contracten. Sommigen beweren nu dat hierdoor
Damen moet uitgesloten worden van mededinging naar nieuwe
overheidsopdrachten. In een kamervraag aan Gijs
Tuinman, staatssecretaris van Defensie, bevestigde deze dat het bedrijf mag
blijven deelnemen aan aanbestedingen, omdat er tot op heden nog geen
veroordeling is uitgesproken. Nog maar pas in september hebben ze trouwens
nog een opdracht binnengehaald van de Nederlandse Defensie voor de bouw van
twee ondersteuningsvaartuigen met moderne wapensystemen en apparatuur. (NT
5/2/2025). De bouw van onze fregatten komt niet in het gedrang.
8.
Nogmaals onze verontschuldigingen voor het ongelukkig
samenvallen van onze filmvoorstelling over de noordwestpassage van de
Williwaw met die andere interessante voordracht, annex drink van de
Vriendschap op donderdag 24 april. Te laat hadden we gezien dat die 24
april ook de laatste donderdag van de maand was. Maar het hemd is nader dan
de rok, gelieve ons dus niet kwalijk te nemen dat we de meeste publiciteit
maken voor ons eigen evenement. Het is een organisatie van ons smaldeel
DELTA, waarvan de opbrengst opnieuw gaat naar het bootfonds voor aankoop en
restauratie van een lesboot. Dus: RV in het
auditorium van de Antwerp Maritime
Academy (AMA) op 24 april. Er is een vertoning om 14 uur en één om 20 uur.
Zie voor meer details in de bijgesloten brochure aan onze e-Nieuwsbrief.
DELTA schuift volgende dinsdag 11 februari om 14 uur weer aan voor het
projectiescherm op de Angèle, waar Bert Leemans
het tweede deel brengt van de cursus Meteo. Dit staat trouwens ook open
voor alle leden van RBNRC, in orde met hun lidgeld. Wie dus deze
week nog een aanmaning kreeg van onze secretaris, heeft meteen een reden om
vlug naar zijn of haar bank-app te grijpen. BE 56 4190 1342 1188 van RBNRC.
Willy 26/01/2025
|