1.
Vorige week schreven we na de inauguratie van Trump in
de USA: “Een eerste feit is dat onze media de eerste dagen en maanden,
en misschien zelfs langer, niet zullen moeten klagen over een tekort aan
kopij”. Niet alleen bleek dat nog een understatement te zijn, zelfs dit
logboek kwam onder de fall-out van deze berichtentsunami terecht. De
allereerste vrouw die aan het hoofd kwam van een militaire “macht of
service branch”, admiraal Linda L. Fagan werd, uitgerekend op het ogenblik
dat ze stond te wachten op een fotoshoot met hem, door Trump ontslagen als
commandant van de Kustwacht. Reden: te veel focus op diversiteit,
gelijkheid en inclusie, notabene de officiële richtlijn onder de regering
Biden. Maar niet alleen zij wordt geviseerd ook Admiraal Lisa Franchetti,
die aan het hoofd staat van de Amerikaanse marineoperaties, en het eerste
vrouwelijk lid was van de Joint Chiefs of Staff was, zou ook op de
shortlist van de ontslagen voorkomen. (GVA 29/1/2025)
Het is moeilijk om vanuit onze positie te oordelen of het werkelijk zo is
dat positieve discriminatie deze dames in hun carrière geholpen heeft of
niet. Van Lisa Franchetti is gekend dat zij al aan het hoofd gestaan heeft
van Carrier Strike Groups, een flottielje van een aantal schepen onder
leiding van een vliegdekschip, met ongeveer 7500 personeelsleden, waarna ze
de leiding nam over de Amerikaanse 6de vloot. Toch niet de eerste de beste,
dacht ik zo.
2.
Op vrijdag 31 januari bezocht KVOZMA met een delegatie
de Antwerp Marine Academy. Onze leden met dubbel petje konden profiteren
van de voorrang voor leden van KVOZMA, maar mits voldoende snel, konden ook
onze andere leden daarop inschrijven. Uw dienaar was bij de gelukkigen, en
dat mag ook letterlijk genomen worden. Want het werd een modelontvangst met
een persoonlijke opvang door de directeur Capt. Rowan Van Schaeren. Eerst
introduceerde hij ons in de historische raadszaal. In een prachtig decor
met zicht op de Schelde en onder de originele muurschildering met de toen,
en trouwens nog steeds onderwezen vaardigheden, werden we meegenomen in de
boeiende evolutie van Zeevaartschool naar Marine Academie. Zeer snel kwam
het gesprek op de huidige uitdagingen. Vooral omwille de, door IMO
wereldwijd ingevoerde bekwaamheidseisen voor zeevarend personeel, moet een
Belgisch instituut zoals de AMA inzetten op excellentie om te kunnen
overleven in een internationale concurrentieslag.





Foto’s © Willy Jacobs
En daar slagen ze blijkbaar zeer goed in. Hierbij worden ze niet weinig
geholpen door de nieuw geïnstalleerde simulatoren waarmee ze zich nu op
wereldtop bevinden. En indrukwekkend is het wel, de simulatie van een
commandobrug, inclusief een toegankelijke bridgeway om de buitenmaneuvers
aan aanlegkades en in sluizen te volgen en te bevelen, de simullatie van
machinekamer met realistische afstanden die moeten afgelegd worden tot
plaatselijk te bedienen panelen etc. etc. Tijdens ons bezoek voeren we de
Hudson op in de approach van New York, kruising met een destroyer
inbegrepen. Een rondgang door het oorspronkelijke gebouw en een lekkere
broodjeslunch sloten dit interessante bezoek af. Dank aan directeur en crew
van AMA, felicitaties voor medelid Benny Verbist voor de puike organisatie.
Van de Marine was FKP Luc Van Tricht aanwezig. Een meer gedetailleerd
verslag heeft U nog te goed van Georges Janssens.

Een destroyer vaart voorbij

Simulatie van slecht weer… fysiek voelbaar…
Foto’s © Willy Jacobs

Groepsfoto - Foto © Georges Janssens
3.
“Alea jacta est” zei Caesar bij het oversteken van de
Rubicon. Voor de republiek Rome leidde dat een woelige periode in naar de
ondergang ervan, wat dan weer aan de basis lag van het ontstaan van het
keizerrijk, een historische institutionele hervorming. Hoe mogen we dan de
identieke woorden van Bart De Wever dit weekend verder interpreteren? In
elk geval lijkt ons derde fregat binnen handbereik, de bescherming van onze
havens wordt opgevoerd en een nucleaire piste in de energietransitie is
weer mogelijk geworden.
4.
Op de nieuwjaarsreceptie van PoAB kon men dit jaar weer
glimlachen, want er werd terug aangeknoopt met vooruitgang. Met een
totaalvolume van 278 miljoen ton bedroeg die 2,3%. Vooral in de
containertrafiek noteerde men groeicijfers die op een haar na met 2 digits
konden geschreven worden: meer dan 8%. Met een volume van 13,5 miljoen TEU
begint onze fusiehaven stilaan Rotterdam op de hielen te zitten. Dit werd
mede mogelijk gemaakt doordat sinds 16 januari 2024 de officiële diepgang
voor schepen die over de Schelde naar het Deurganckdok varen van 15,56 tot
16 meter verhoogd werd. (DS, GvA 29/1/2025, Radar
Business 30/1/2024)

vlnr: Jacques Vandermeiren (CEO PoAB), Dirk De fauw (burgemeester Brugge,
Johan Klaps (Havenschepen) - © Georges Janssens
Er moet wel toegegeven worden dat in Le Havre echt de champagnekurken
geknald hebben, met een vooruitgang in containertrafiek van maar liefst 18%
(Flows 3/1/2025), maar dit brengt Le Havre met 3,1 miljoen TEU toch nog
altijd niet op het niveau van Rotterdam, Antwerpen en zelfs Hamburg.
PoAB noteerde ook wel enkele minder goede cijfers: enerzijds in vloeibare
bulk (-5,8%), anderzijds in Ro-Ro (-3,4%). Ook waren er in segmenten die
overeind bleven, zoals droge bulk en conventioneel stukgoed heel wat
interne verschuivingen.
Door de fusie is PoAB duidelijk een eind opgeschoven in de wereldranglijst.
Een klein nadeel is wel dat de individuele cijfers voor Antwerpen en
Zeebrugge voor de particulier minder gemakkelijk te vinden zijn.
Klein opstekertje voor de Antwerpse haven, is de keuze om de NAVO-missie,
Atlantic Resolve, versterking van de oostflank van de alliantie, opnieuw
langs Antwerpen te laten verlopen, met ook een rol voor de kazerne van
Berlaar, en onder coördinatie van MCPA (Militair Commando Provincie
Antwerpen). Dat scheelt toch weeral een 3000 tal TEU voor de jaarcijfers.
(GVA 29/1/2025 en de bijdrage van Georges Janssens in onze e-Nieuwsbrief
van deze week).
5.
De hybride 3de wereldoorlog, of is het de voorbereiding
op een echt conflict (?), woedt blijkbaar al in volle hevigheid. De
beschadiging van kabels in de Baltische zee wordt al een beetje business as
usual (Flows 27/1 & 31/1/2024). Wel verder onderzoek is nodig bij het
laatst gerapporteerde incident, waarbij blijkbaar een Noors vrachtschip, de
“Silver Dania” betrokken zou zijn. Logisch dan dat ook België zich zorgen
maakt over de Noordzee, en dat recent de Special Forces werden ingezet om
de beveiliging van kritieke infrastructuur te testen (GVA 29/1/2024).
Wetende dat onze Marine in 2024 maar liefst 63 keer is moeten uitrukken om
verdachte Russische schepen te schaduwen of te escorteren en dat het MOC
(Maritime Operations Center) 166 Russische schepen voor onze kust gespot
heeft, 50% meer dan in 2023 is er wel reden om zich zorgen te maken. Met
een vleugje ironie kan men zich wel afvragen waarom de Russen zoveel moeite
doen om ons netwerk van onderzeese kabels en leidingen in kaart te brengen,
daar waar dergelijke kaarten vrij commercieel beschikbaar zijn.
Maar haast ongemerkt komt nu de een nieuw casus belli in beeld: de
Noordpool. De Trumpiaanse claim op Groenland, in de Westerse wereld met
ongelovige spot ontvangen, lijkt eerder het symptoom van evolutionair
denken dat in Rusland al tot volledige wasdom gekomen is. Want met de
klimaatverandering worden de noordelijke passages attractieve alternatieven
voor de klassieke zeeroutes. Bovendien openen zich nieuwe gebieden voor
ontginning van bodemschatten.
Rusland heeft zich al lang voorbereid op deze ontwikkeling en beschikt nu
over een vloot van veertig polaire ijsbrekers, waaronder verschillende
nucleair aangedreven. Washington heeft er 2! Top wordt de pas goedgekeurde
nucleaire ijsbreker Chuchotka, een kolos van 173 meter die 3 meter dikke
ijslagen aankan. (DS 1/2/2025)
En het is duidelijk dat die ijsbrekers niet alleen zullen ingezet worden om
containerschepen te begeleiden, maar dat ook fregatten en vliegdekschepen
een nieuwe toegang krijgen tot de Atlantische en Stille Oceaan. Nieuwe
militaire basissen komen tot stand en oude Sovietbasissen worden terug
geopend. Poetin heeft ook de ambitie om de zeeroutes exclusief voor Rusland
toe te eigenen.
Toevallig weze nog vermeld dat deze week de nucleaire ijsbreker “50 Let
Pobedy”-”50 jaar overwinning” (153 meter) averij opliep bij botsing met een
vrachtschip tijdens een interventie in zwaar weer. (GVA 29/1/2025)
6.
de “Belgian Sailing Awards” werden uitgereikt in
Brussel. Een verslag daarover vindt U in onze e-Nieuwsbrief.
7.
WARME OPROEP: De Vrienden van het Nieuw
Scheepvaartmuseum zijn erin geslaagd een prachtige tentoonstelling samen te
stellen rond Robert Mols, een 19de eeuwse marineschilder. Gratis te
bezoeken in het CEPA-gebouw Brouwersvliet van maandag tot vrijdag tussen
8u30 en 12u en tussen 12u45 en 16u.30. Zij zoeken ook gidsen die groepen
wegwijs kunnen maken. Kandidaten kunnen zich aanmelden bij voorzitter@rbnrc.be, wij zorgen dan
wel dat dit op de juiste plaats terecht komt. (zie ook aankondiging in onze
e-Nieuwsbrief)
8.
Dank aan de 68% van onze leden die
op 27 januari hun lidgeld al vernieuwd hadden. Warme oproep aan de 22% die
dat nog niet deden om nog eens na te kijken en dan onverwijld te storten op
BE 56 4190 1342 1188 van RBNRC.
U wordt dan ook automatisch lid van WWSV, waarvan we vorige week al het
specimen van een lidkaart publiceerden. Ondertussen vernamen wij ook dat
een kopij van deze lidkaart zou volstaan om een deel of zelfs het gehele
bedrag van uw lidgeld te recupereren bij uw mutualiteit. Het zou dus zelfs
niet nodig zijn om bij ons een stempel en/of handtekening te bekomen.
Graag ook noteren dat de datum van onze Algemene Vergadering nog niet
vastligt, en dat ook woensdag 30 april daarvoor zou in aanmerking kunnen
komen.
Willy 02/02/2025
|