1.
Vooraf: Reeds eerder hebben we
in dit logboek aangegeven dat de finale layout
van onze e-Nieuwsbrief gebeurt met een professioneel programma voor
manipulatie van pdf-files. Dat biedt heel wat interessante mogelijkheden,
maar heeft de onhebbelijkheid om af en toe, om onverklaarbare redenen, een
enkele bladzijde uit het geheel vervormd en onleesbaar te reproduceren.
Daarom wordt telkens een zgn. “Adobetest “uitgevoerd vooraleer het
exemplaar wordt vrijgegeven.
Bij onze e-Nieuwsbrief van 19/1/2024 liep het zo behoorlijk mis, zodat, na
veel “trial and error” ten langen laatste, de
foutieve bladzijde kon vermeden worden, weliswaar zonder dat de oorzaak van
het probleem kon geïdentificeerd worden. Er waren zeker een dertigtal
pogingen voor nodig, telkens met uitsluiting van een andere bladzijde, die
dan daarna terug moest ingevoerd worden.
Deze lange inleiding dus om duiding te geven bij de foutieve editie van
vorige week, waarbij bladzijden dubbel en andere niet werden opgenomen. Met
onze verontschuldigingen. Later in de week werd dit wel goedgemaakt met een
correct exemplaar.
2.
Op het
overlijdensbericht van Gust Mertens kregen we van Noël Fasquelle
van Landtmeters Naval Stores Group volgende
reactie:
Onderwerp: Re: RBNRC Nieuwsbrief 2025 - week 03
Beste
Bob,
Innige deelneming aan de Familie Mertens.
Wij hebben de Gust goed gekend en was een leuke volkse persoon met een
nautisch visie.Nog een
echt voorvechter van de Marine in hart en nieren bijwijze
van spreken,zo worden ze niet meer geboren
vandaag, maar dat maakte hem pas uniek & de gezegende leeftijd die hij
behaalde is chapeau te noemen.
Veel sterkte
Met vriendelijke groeten
Noël Fasquelle
3.
Vorige dinsdag werden we wakker in een andere wereld
met Donald Trump in het Witte Huis. Daar wij in
dit logboek ver van alle politiek willen blijven, proberen we ons aan de
feiten vast te klampen, en ons ver te houden van enig commentaar. Een
eerste feit is dat onze media de eerste dagen en maanden, en misschien
zelfs langer, niet zullen moeten klagen over een tekort aan kopij.
Een tweede feit is de onvoorspelbaarheid van de nieuwe leider van één van
de machtigste staten ter wereld. Herinnert U zich de vergelijking die ik
een aantal weken geleden maakte tussen het Romeinse Forum en de gebouwen
rond de Mall in Washington? Dan mag U hier één
extra punt van overeenkomst aan toe voegen: de wispelturigheid van het
merendeel der Romeinse keizers, inclusief een eigen munt...
En wie weet, misschien is die onzekerheid wel het nieuwe element dat nodig
is om bijvoorbeeld die moderne tsaar uit dat andere wereldrijk aan de
onderhandelingstafel te krijgen.
4.
De Standaard van 21 januari 2025 deed wel een bommetje
ontploffen met de titel: “Nepnieuws over onderzeese kabels leidt tot
spanning in het Westen”. Die hadden ze niet van zichzelf maar wel van
de “Washington post” die had uitgepakt met de bewering dat het
kabelincident met de Eagle S. in de Baltische zee
geen sabotagedaad was, maar een ongeluk. Waarmee dus gesuggereerd werd dat
uiteindelijk alle experts en waarnemers uit het Westen zich bij de neus
zouden hebben laten nemen door fake news waardoor
o.a. ook de hele Navo-missie Baltic Sentry voorbarig zou geweest zijn.
Als U het ons vraagt zat de redactie van de Washington post al zwaar onder
de Russische wodka toen ze, met negatie van alle voorafgaande waarnemingen
en observaties van verdachte handelingen, dit bericht de wereld hebben
ingestuurd. Waarschijnlijk haalden zij hun wijsheid uit een artikel op Bol
News van 1 januari.
Even copilot geraadpleegd over dit nieuwskanaal
en dan blijkt dat: “Het kanaal is gevestigd in Karachi, Pakistan, en
werd opgericht door Axact, een controversieel
IT-bedrijf. BOL News heeft in de loop der jaren zowel lof ontvangen voor
zijn gedetailleerde berichtgeving als kritiek vanwege vermeende politiek
gekleurde inhoud en de achtergrond van het moederbedrijf” Dan weten we
wel genoeg zeker? Sindsdien hebben we trouwens niets meer vernomen
daarover.
De dreiging is wel reëel. Nog deze week intercepteerde de Royal Navy het
Russisch spionageschip Yantar in het Kanaal,
nadat het daar al in november twee verdachte passages, met gedeactiveerde
AIS op zijn kerfstok had. Bij een van die operaties werd het trouwens
betrapt door een Britse duikboot. (Gcaptain Club
Dispatch 47 van 25/1/2025 en Lloyds list van 22/1/2025)
5.
Dit weekend, op 25 januari werden de “Belgian Sailing Awards” uitgereikt in het prestigieus kader van de
gotische zaal van het Stadhuis van Brussel. Uw club was daar op
uitgenodigd, maar wij moesten ons verontschuldigen. Verslag: https://www.bootmag.be/2025/01/25/belgian-sailing-awards-2024/.
Uitgerekend vlak voor deze plechtigheid lezen wij in de Standaard van 25
januari dat, niettegenstaande er meer geld gaat naar topsport, de subsidies
voor het zeilen in belangrijke mate verminderd werden. Waar dit jaar het
totale subsidiebudget voor topsport gestegen is van 29,8 miljoen Euro naar
31 miljoen Euro, moet de zeilsport aankijken tegen een vermindering van 1
miljoen naar 0,88 miljoen Euro.
De andere kneusjes zitten in domeinen als schieten, boogschieten,
badminton, taekwondo, enz... Gelukkig wordt Emma Plasschaert (7de in de
Olympische finale in Marseille), onze beste zeilster, toch nog verder
ondersteund als voorheen. En dat zal nodig zijn, want een opvolging op haar
niveau zit nog niet in de pipeline. Op te volgen.
6.
In Zeebrugge gaat werk gemaakt worden aan de berging
van het drijvende droogdok van Flanders Ship Repair.dat zonk op 9
augustus in het Verbindingsdok. Eerder dan een berging wordt het een
opruiming, want het dok ligt getorst op de bodem en is niet meer
herstelbaar. Het zal dus, in opdracht van de verzekeringsmaatschappij in
stukken worden gesneden en opgeruimd.
De Nederlandse bergingsmaatschappij Koole is vanaf 23 januari ter plaatse
met 2 werkschepen. Het bijzondere is dat één van deze schepen, het offshorewerkschip K10031. Dat is een multifunctioneel
gesleept vaartuig waarop ook een hotel met 120 accomodaties
met comfortabel uitgeruste kamers met eigen badkamer. Verder zijn er nog
kantoren, een kombuis, een eetzaal, medische facilititeiten
en recreatieve ruimtes aan boord. Daar zijn die Nederlanders toch straf in.
Flanders Ship Repair wil eigenlijk dringend investeren in een nieuw
en meer performant drijvend droogdok, want zij hebben het contract
binnengehaald voor het onderhoud van de twaalf nieuwe Belgische en
Nederlandse Mijnenbestrijdingsvaartuigen. (Flows 24 jan 2025)
7.
Net als in Antwerpen werd ook in de Rotterdamse haven
tijdens 2024 aanmerkelijk minder cocaïne in beslag genomen dan het jaar
daarvoor. Daar gelooft men dat het waterbedeffect de handel deed
verschuiven naar Zuid-Europa, maar ook dat de drugscriminelen de risico's
meer spreiden over kleinere partijen en via ingewikkelder smokkelmethodes.
(NT 23/1/2025 en Flows 24/1/2025)
8.
In de Antwerpse haven bestaat de hoop dat in deze barre
tijden voor de chemie er toch nog een investering onze richting gaat
uitkomen. De Oostenrijkse groep OMV, moederconcern van Boréalis
loopt met plannen rond om een fabriek te bouwen die uit biologisch afval
vliegtuigbrandstof zou recupereren: Bio Hy. Zij
denken hiervoor aan een terrein vlak naast Boréalis
op de Antwerpse Linkeroever. Er zijn nog twee hindernissen te nemen. De
Raad van Bestuur moet nog zijn fiat geven, en misschien het moeilijkste
tegenwoordig: er moet nog een vergunning bekomen worden. Dus laten we de
zaak rustig afwachten. (Flows 24/1/2025 & DS 25/2/2025)
9.
Het energie-eiland voor de Belgische kust lijkt af te
stevenen op de titel “Flop van de eeuw”. Met het voorstel van Elia om de
kostenexplosie in te dijken, waardoor de plaatsing van de
gelijkstroomomvormers zou uitgesteld worden, zou het enige overblijvende
nut van het eiland - uitstel is meestal afstel - bestaan in een betonmassa
van 6 hectaren voor een connectiepunt met het vasteland voor 2 windparken.
Een simpele paal zou daarvoor misschien ook volstaan hebben. Een derde
windpark zou sneuvelen en de Nautiluskabel voor de verbinding met het
Engelse net zou er ook niet komen. (DS 25/1/2025). Waarvan akte.
10.
Wie zijn lidgeld betaalde kon vandaag al zijn lidkaart
van WWSV in de mailbox terugvinden.
11.
Haal er ook uw elektronisch agenda bij, want er zijn
enkele data te noteren. Smaldeel Delta plant dit jaar nog 2 evenementen
voor fundraising. “Save the date” voor:
– donderdag 24 april. Dan wordt in het auditorium van Antwerp
Maritime Academy (AMA) de film vertoond over de
noordwestpassage van de Williwaw. Twee vertoningen: om 14 u en om 19u.
Details volgen
– zaterdag 22 november. Dan wordt de prille traditie van één voordracht per
jaar verdergezet. In het auditorium van AMA brengt onze penningmeester
Filip Reyniers dan een voordracht over martitieme veiligheid, opnieuw in 2 sessies. Details
volgen.
En terwijl U dan toch uw agenda open hebt liggen, noteer nog even de datum
van 27 mei, het Lenteconcert
van het Militair Commando Provincie Antwerpen. (zie verder in de
e-Nieuwsbrief).
Willy 26/01/2025
|