NIEUWSBRIEF 19-01-2025

 

 

Editoriaal:

 

Dit weekend kunnen we terugkijken op twee nieuwjaarsrecepties in clubverband die afgelopen week plaats vonden.

 

A person in a military uniform holding a piece of paper

Description automatically generatedOp maandag verzamelden we samen met de leden van de KKROA in de Fortkroeg van het Fort van Wommelgem. Dit jaar gaf Paul De Ridder, voorzitter KKROA (foto), de speech, gevolgd door een woordje door havenschepen Johan Klaps en onze eigen voorzitter, Willy Jacobs.

 

Op de receptie werden de banden tussen de verenigingen nog eens aangehaald, en hoorden we in de wandelgangen hier en daar al wat nieuws over de plannen voor voordrachten over nautische onderwerpen en andere clubevenementen in 2025.

 

Tijdens de receptie was het mogelijk A group of men standing next to a model ship

Description automatically generatedom een kijkje te gaan nemen in het Marinemuseum in het Fort. De belangstellenden kregen een extra woordje uitleg van het modelbouwteam. Vooral het model van de nieuwe mijnenjagers kreeg de nodige aandacht… niet makkelijk om een schip na te bouwen waarvan de bouwplannen nog niet publiek zijn vrijgegeven!

 

A group of people holding glasses of wine

Description automatically generatedOp dinsdag was het de beurt aan ons Smaldeel Delta om een receptie te houden op de Angèle, met worstenbroden, appelbollen en koffie (met veel dank aan Angèle, Fons en Willy). Het was eveneens een geslaagde bijeenkomst waarop 23 van de 28 leden van de zeilgroep aanwezig konden zijn. Commander Paul Mallentjer blikte terug op het vaarseizoen en keek vooruit naar de planning in 2025.

Hiermee is het nieuwe jaar alvast feestelijk ingezet, met grote blijk van samenhorigheid en energie om er opnieuw een topjaar van te maken.

Veel leesplezier,

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       KVOZMA, onze sympathiserende vereniging, moest deze week afscheid nemen van hun trouw lid en vaandeldrager Gust Mertens, die op 16 januari 2025. Onze oprechte deelneming aan de familie en nabestaanden, en aan de leden en bestuur van de vereniging.

2.       Triestig nieuws, weliswaar van een andere orde bereikte ons vanuit Noeveren bij Boom. Anciens van onze club herinneren zich nog het bezoek dat wij in 2017 mochten brengen aan het project New Belgica, onder leiding van Dirk Meulemeester, die toen het project terug op de rails had gezet. De New Belgica zou een replica worden van de Belgica, het schip waarmee Adrien de Gerlache de eerste Belgische Zuidpoolexpeditie leidde. Alle bezoekers uit 2017 waren dolenthousiast over het project, dat op ideale wijze sociale tewerkstelling, maritiem erfgoed en maritieme geschiedenis aan mekaar wist te koppelen. Doordat gekozen werd voor een gelamelleerde kiel en spanten kon de VAB het project aanvaarden als leerschool in houtbewerking, die wel subsidiewaardig was. Scheepsbouw komt daar in België helaas niet meer voor in aanmerking.     

Voor de volledigheid moeten we wel toegeven dat de techniek van lamelleren, die ook voor de bouw van de TS Rupel werd toegepast, en die na 28 jaar probleemloos functioneren op de wereldzeeën, in 2024 wel enkele barstjes vertoonde. Het schip diende uit het water gehaald te worden voor restauratie van de kielbalk. Dat is ondertussen gebeurd, waardoor men nu een ervaring rijker is.

Helaas heeft de VAB zich nadien uit het project teruggetrokken, waardoor de financiering hopeloos verzandde, en de half afgewerkte romp achterbleef in de loods. Het nieuws dat deze binnenkort zal geveild worden heeft alle alarmbellen doen rinkelen in maritiem Vlaanderen. Meer daarover in onze e-Nieuwsbrief, met artikels van Georges Janssens en Watererfgoed Vlaanderen.

3.       Maar er was deze week ook heel wat eigen nieuws te rapen. Het begon reeds op maandag 13 januari op Fort 2, waar onze gezamenlijke nieuwjaarsreceptie doorging samen met KKROA in gewaardeerde aanwezigheid van Kol.v/h Vliegwezen Johan Lenière, militair bevelhebber van de provincie Antwerpen, havenschepen Johan Klaps en Rowan Van Schaeren, directeur van AMA. Admiraal Botman liet ons persoonlijk weten dat hij het enorm spijtig vond om al voor de 2de keer te moeten afhaken, wegens verplichtingen in Den Helder. Na het welkomstwoord dat dit jaar uitgesproken werd door Maj.Paul De Ridder, voorzitter van KKROA, kon ook de nieuwe havenschepen zich kort voorstellen aan de aanwezigen. Nadien was er gelegenheid om de nieuwe aanwinsten in het fort te gaan bekijken. In het marinemuseum was dat het zo goed als afgewerkte mijnenbestrijdingsplatform M477 Antwerpen. In de kanonnengalerij liet het “Goulashkanon” zich bewonderen. Dit is een authentieke Duitse veldkeuken uit WO1, die ook nog dienst gedaan heeft in WO2. De naam is te danken aan de schouw, die in transporttoestand horizontaal wordt neergeklapt, waardoor het geheel het uitzicht heeft van een kanon. Ook dit jaar willen we onze dank uitspreken aan Lt.Kol Rudi Isselé van KKROA voor de puike organisatie.    

4.       De datum was een beetje ongelukkig gekozen, maar de nabijheid van verloren maandag was daar debet aan. Uitgerekend de dag nadien op 14 januari kwam ons smaldeel Delta samen aan boord van de Angèle, voor een nieuwjaarsmeeting. Uiteraard werd het glas geheven op het nieuwe jaar, een worstenbrood/appelbol werd genuttigd en naast een briljant jaaroverzicht, gebracht door Edwin Landries, smaldeelcoördinator, werd uitgekeken naar het project “open kielboot”, dat ondertussen geëvolueerd is naar “klein kajuitjacht”. Paul Mallentjer bracht een overzicht van de stand van zaken van het project. De details daarvan zouden ons te ver leiden, maar laten we stellen dat recent een tweedehands Jaguar 22, (6,6m x 2,34m, kan ook de Amerikaanse versie Catalina 22 zijn,) in bevriende handen is terechtgekomen. Het scheepje heeft een grote kuip,een kleine kajuit, en is uitgerust met een klapkiel, zodat het ook geschikt is voor de ondiepere delen van het Veerse Meer. Het is nog wel enkel van buiten bekeken en vraagt nog een inspectie binnenin en aan dek. Wanneer deze inspectie positief uitvalt kan een deal gesloten worden met de huidige eigenaar. De hele Delta-crew staat klaar om het schip in ontvangst te nemen en een aantal vrijwilligers zitten te popelen om het terug in de vaart te brengen. Zie ook verder in de e-Nieuwsbrief.    

5.       De winnaar van de Vendée Globe is gekend. Deze indrukwekkende solozeilrace van ongeveer 24000 zeemijl rond de wereld, met 40 deelnemers 24000 zeemijl, is gestart op 10 november in Les Sables d'Olonne. Na een recordtocht van 64 dagen 19 uur 22 minuten en 49 seconden, finishte aldaar de Normandiër Charlie Dalin als eerste. Het vorige record op naam van de Bretoen Armel Le Cléac’h werd hiermee met maar liefst 10 dagen verpulverd. De enige Belgische deelnemer Denis Van Weynbergh moest op dat ogenblik Kaap Hoorn nog ronden in 34ste positie. (DS 15/1/2025). Hij verdient daarvoor niet minder onze bewondering, je moet het maar doen.       

Bij aandachtige lezers zal nu een belletje gaan rinkelen. Werd in dit logboek vorige week niet Boris Hermann vernoemd als Belgische deelnemer? Dat had Bert Leemans goed opgemerkt. Hij schreef ons:
Goede avond Willy, Een klein foutje in jouw overzicht in bijgaande nieuwsbrief: Boris Herrmann is een Duitser. De Belgische deelnemer aan de Vendée Globe is Denis Van Weynbergh. Hij staat momenteel laatste, op meer dan 9000 NM van de leider, Charlie Dalin, die waarschijnlijk vannacht of morgenvroeg zal finishen”.

Graag nota nemen hiervan, want inderdaad, in de haast om zo actueel mogelijk nieuws te brengen is de verleiding groot om artikels enkel diagonaal te lezen. Gezien elk artikel in de Belgische pers de Belgische deelname vermeldde, was de conclusie bij het artikel in Seatalk, dat de met naam genoemde zeiler wel de Belg in kwestie moest zijn. Fout dus.      

Maar dit schept toch ook een gelegenheid om een ander aspect van de zeilwedstrijd onder de aandacht te brengen. Duitser Boris Hermann was één van de 25 deelnemers die een autonome boei aan boord hadden, om uit te zetten in de oceaan. De boei zal permanent data uitzenden naar de World Meteorological Organization, waarmee de plaatselijke luchtdruk, watertemperatuur en snelheid van de oppervlaktegolven worden in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat de race niet alleen een recreatief karakter heeft, maar ook wetenschappelijk nuttig is. Met dank aan Bert om ons daarop attent te maken.       

De Boris Hermann in kwestie heeft trouwens nog behoorlijk pech gehad. Zijn boot werd tijdens de race meerdere keren getroffen door de bliksem. (DS 15/1/2024)

6.       België ligt momenteel onder de Navo-microscoop in verband met zijn ondermaats defensiebudget. Dat werd nog eens in klare taal duidelijk gemaakt door de Nederlandse admiraal Rob Bauer bij zijn afscheid als hoofd van het militair comité. (DS 13/1/2025) Gelukkig wordt onze Marine niet geplaagd door pantserwagens met lostrillende kanonnen, maar lijkt zij voor het ogenblik nog de enige te zijn die bij de Navo de Belgische reputatie met verve kan verdedigen. Vorige week berichtten we al over het Belgische commando van het Navo-eskader SNMCMG1 dat vermoedelijk in de Baltische zee zou worden ingezet. De operatie is nu officieel bevestigd onder de codenaam: Baltic Sentry. Bovendien zal ook de Belgische mijnenjager M921 BNS Lobelia worden toegevoegd. Meer daarover in het artikel van Georges Janssens in onze e-Nieuwsbrief.       

De Baltische zee blijft inderdaad hot topic, nu nog gebleken is dat de sabotage van de kabels door de Eagle S, op 12 minuten na, tijdig kon gestopt worden door de Finnen. Anders was ook de Estlink-1 kabel geraakt geweest, die deel uitmaakte van de kritieke onderzeese infrastructuur in het gebied. Ook zou men aan boord hightech Russisch spionagemateriaal, ontvangst- en zendapparatuur, hebben gevonden. (De Morgen 15/1/2024).

Ook het milieurisico van de Russische schaduwvloot werd zopas aangetoond toen de Panamese tanker Eventin, met 100.000 T Russische olie aan boord een black out kreeg en stuurloos ronddobberde in de Oostzee. Duitse sleepboten hebben op het nippertje het schip in veiligheid kunnen wegslepen naar de haven van Sassnitz. (DS 13/1/2025)

Ondertussen blijft het uitkijken naar de levering van het eerste mijnenbestrijdingsvaartuig van de nieuwe generatie, de M940 Oostende, verwacht in juli 2025. (artikel Georges Janssens, verder in onze e-Nieuwsbrief.)

7.       Toch wat positief nieuws uit de Antwerpse en andere havens.      

Op de Droogdokkensite werden de bouwwerken van Havenwereld, het toekomstig havenbelevingscentrum, officieel opgestart. Dit is een gedeeld initiatief van de provincie Antwerpen en het PAB. De ceremonie werd dus geleid door gedeputeerde Lemmens en havenschepen Klaps. Meer daarover in onze e-Nieuwsbrief.     

Havenverboden kunnen nu centraal opgevolgd worden via het nieuwe on-lineplatform AIGIS. Dit is een duidelijke stap vooruit in de beveiliging van onze havens. Zie ook verder in onze e-Nieuwsbrief.       

Aan boord van de Zhi Yunkou van Cosco Shipping kwamen de eerste kraakovens vanuit Thailand toe op de project One-werf van de ethaankraker aan de westeroever van Kanaaldok B2.      
 
Dit is een volgende stap in dit zo belangrijke project sinds jaren voor de Antwerpse haven, vooral nu de chemie, belangrijke motor van ons bruto nationaal product, zo onder druk staat. De fabriek zal ethyleen produceren als grondstof voor polyethyleen, dus voor kunststof, of meer vulgariserend, voor plastiek, en wordt nog steeds gecontesteerd in bepaalde middens. Voor alle duidelijkheid: plastiek is in onze leefwereld onmisbaar. En wat de plastieksoep in de oceanen betreft: “blame it to mankind, not to the product”. Een beetje discipline kan al heel wat van die problemen uit de wereld helpen. Wist U trouwens dat de plastiek zak is geïntroduceerd door een Zweed die iets wilde doen aan de milieuravage die werd aangericht door de papieren zak? Inderdaad geeft de “craddle to grave”-analyse de overwinning aan de plastiek zak.

Dus, een fabriek zoals deze ethaankraker, die dan nog een beter milieuresultaat neerzet dan de bestaande naftakrakers zal er in elk geval komen. Als dat niet in Antwerpen kan, dan gaat die zeker naar één van onze buurlanden. Dus wat verkiest U?

8.       In de e-Nieuwsbrief vindt U ook de finale versie januari van de gezamenlijke maritieme agenda, een initiatief van het Koninklijk Belgisch Zeemanscollege.


Willy 19/01/2025