1.
KVOZMA, onze sympathiserende vereniging, moest deze
week afscheid nemen van hun trouw lid en vaandeldrager Gust Mertens, die op
16 januari 2025. Onze oprechte deelneming aan de familie en nabestaanden,
en aan de leden en bestuur van de vereniging.
2.
Triestig nieuws, weliswaar van een andere orde bereikte
ons vanuit Noeveren bij Boom. Anciens van onze club herinneren zich nog het
bezoek dat wij in 2017 mochten brengen aan het project New Belgica, onder
leiding van Dirk Meulemeester, die toen het project terug op de rails had
gezet. De New Belgica zou een replica worden van de Belgica, het schip
waarmee Adrien de Gerlache de eerste Belgische Zuidpoolexpeditie leidde.
Alle bezoekers uit 2017 waren dolenthousiast over het project, dat op
ideale wijze sociale tewerkstelling, maritiem erfgoed en maritieme
geschiedenis aan mekaar wist te koppelen. Doordat gekozen werd voor een
gelamelleerde kiel en spanten kon de VAB het project aanvaarden als
leerschool in houtbewerking, die wel subsidiewaardig was. Scheepsbouw komt
daar in België helaas niet meer voor in aanmerking.
Voor de volledigheid moeten we wel toegeven dat de techniek van lamelleren,
die ook voor de bouw van de TS Rupel werd toegepast, en die na 28 jaar
probleemloos functioneren op de wereldzeeën, in 2024 wel enkele barstjes
vertoonde. Het schip diende uit het water gehaald te worden voor
restauratie van de kielbalk. Dat is ondertussen gebeurd, waardoor men nu
een ervaring rijker is.
Helaas heeft de VAB zich nadien uit het project teruggetrokken, waardoor de
financiering hopeloos verzandde, en de half afgewerkte romp achterbleef in
de loods. Het nieuws dat deze binnenkort zal geveild worden heeft alle
alarmbellen doen rinkelen in maritiem Vlaanderen. Meer daarover in onze
e-Nieuwsbrief, met artikels van Georges Janssens en Watererfgoed
Vlaanderen.
3.
Maar er was deze week ook heel wat eigen nieuws te
rapen. Het begon reeds op maandag 13 januari op Fort 2, waar onze
gezamenlijke nieuwjaarsreceptie doorging samen met KKROA in gewaardeerde
aanwezigheid van Kol.v/h Vliegwezen Johan Lenière, militair bevelhebber van
de provincie Antwerpen, havenschepen Johan Klaps en Rowan Van Schaeren,
directeur van AMA. Admiraal Botman liet ons persoonlijk weten dat hij het
enorm spijtig vond om al voor de 2de keer te moeten afhaken, wegens
verplichtingen in Den Helder. Na het welkomstwoord dat dit jaar
uitgesproken werd door Maj.Paul De Ridder, voorzitter van KKROA, kon ook de
nieuwe havenschepen zich kort voorstellen aan de aanwezigen. Nadien was er
gelegenheid om de nieuwe aanwinsten in het fort te gaan bekijken. In het
marinemuseum was dat het zo goed als afgewerkte mijnenbestrijdingsplatform
M477 Antwerpen. In de kanonnengalerij liet het “Goulashkanon” zich
bewonderen. Dit is een authentieke Duitse veldkeuken uit WO1, die ook nog
dienst gedaan heeft in WO2. De naam is te danken aan de schouw, die in
transporttoestand horizontaal wordt neergeklapt, waardoor het geheel het
uitzicht heeft van een kanon. Ook dit jaar willen we onze dank uitspreken
aan Lt.Kol Rudi Isselé van KKROA voor de puike organisatie.

4.
De datum was een beetje ongelukkig gekozen, maar de
nabijheid van verloren maandag was daar debet aan. Uitgerekend de dag
nadien op 14 januari kwam ons smaldeel Delta samen aan boord van de Angèle,
voor een nieuwjaarsmeeting. Uiteraard werd het glas geheven op het nieuwe
jaar, een worstenbrood/appelbol werd genuttigd en naast een briljant
jaaroverzicht, gebracht door Edwin Landries, smaldeelcoördinator, werd
uitgekeken naar het project “open kielboot”, dat ondertussen geëvolueerd is
naar “klein kajuitjacht”. Paul Mallentjer bracht een overzicht van de stand
van zaken van het project. De details daarvan zouden ons te ver leiden,
maar laten we stellen dat recent een tweedehands Jaguar 22, (6,6m x 2,34m,
kan ook de Amerikaanse versie Catalina 22 zijn,) in bevriende handen is
terechtgekomen. Het scheepje heeft een grote kuip,een kleine kajuit, en is
uitgerust met een klapkiel, zodat het ook geschikt is voor de ondiepere
delen van het Veerse Meer. Het is nog wel enkel van buiten bekeken en
vraagt nog een inspectie binnenin en aan dek. Wanneer deze inspectie
positief uitvalt kan een deal gesloten worden met de huidige eigenaar. De
hele Delta-crew staat klaar om het schip in ontvangst te nemen en een
aantal vrijwilligers zitten te popelen om het terug in de vaart te brengen.
Zie ook verder in de e-Nieuwsbrief.

5.
De winnaar van de Vendée Globe is gekend. Deze
indrukwekkende solozeilrace van ongeveer 24000 zeemijl rond de wereld, met
40 deelnemers 24000 zeemijl, is gestart op 10 november in Les Sables
d'Olonne. Na een recordtocht van 64 dagen 19 uur 22 minuten en 49 seconden,
finishte aldaar de Normandiër Charlie Dalin als eerste. Het vorige record
op naam van de Bretoen Armel Le Cléac’h werd hiermee met maar liefst 10
dagen verpulverd. De enige Belgische deelnemer Denis Van Weynbergh moest op
dat ogenblik Kaap Hoorn nog ronden in 34ste positie. (DS 15/1/2025). Hij
verdient daarvoor niet minder onze bewondering, je moet het maar doen.
Bij aandachtige lezers zal nu een belletje gaan rinkelen. Werd in dit
logboek vorige week niet Boris Hermann vernoemd als Belgische deelnemer?
Dat had Bert Leemans goed opgemerkt. Hij schreef ons:
“Goede avond Willy, Een klein foutje in jouw overzicht in bijgaande
nieuwsbrief: Boris Herrmann is een Duitser. De Belgische deelnemer aan de
Vendée Globe is Denis Van Weynbergh. Hij staat momenteel laatste, op meer
dan 9000 NM van de leider, Charlie
Dalin, die waarschijnlijk vannacht of morgenvroeg zal finishen”.
Graag nota nemen hiervan, want inderdaad, in de haast om zo actueel
mogelijk nieuws te brengen is de verleiding groot om artikels enkel
diagonaal te lezen. Gezien elk artikel in de Belgische pers de Belgische
deelname vermeldde, was de conclusie bij het artikel in Seatalk, dat de met
naam genoemde zeiler wel de Belg in kwestie moest zijn. Fout dus.
Maar dit schept toch ook een gelegenheid om een ander aspect van de
zeilwedstrijd onder de aandacht te brengen. Duitser Boris Hermann was één
van de 25 deelnemers die een autonome boei aan boord hadden, om uit te
zetten in de oceaan. De boei zal permanent data uitzenden naar de World
Meteorological Organization, waarmee de plaatselijke luchtdruk,
watertemperatuur en snelheid van de oppervlaktegolven worden in kaart
gebracht. Hieruit blijkt dat de race niet alleen een recreatief karakter
heeft, maar ook wetenschappelijk nuttig is. Met dank aan Bert om ons daarop
attent te maken.
De Boris Hermann in kwestie heeft trouwens nog behoorlijk pech gehad. Zijn
boot werd tijdens de race meerdere keren getroffen door de bliksem. (DS
15/1/2024)
6.
België ligt momenteel onder de Navo-microscoop in
verband met zijn ondermaats defensiebudget. Dat werd nog eens in klare taal
duidelijk gemaakt door de Nederlandse admiraal Rob Bauer bij zijn afscheid
als hoofd van het militair comité. (DS 13/1/2025) Gelukkig wordt onze
Marine niet geplaagd door pantserwagens met lostrillende kanonnen, maar
lijkt zij voor het ogenblik nog de enige te zijn die bij de Navo de
Belgische reputatie met verve kan verdedigen. Vorige week berichtten we al
over het Belgische commando van het Navo-eskader SNMCMG1 dat vermoedelijk
in de Baltische zee zou worden ingezet. De operatie is nu officieel
bevestigd onder de codenaam: Baltic Sentry. Bovendien zal ook de Belgische
mijnenjager M921 BNS Lobelia worden toegevoegd. Meer daarover in het
artikel van Georges Janssens in onze e-Nieuwsbrief.
De Baltische zee blijft inderdaad hot topic, nu nog gebleken is dat de
sabotage van de kabels door de Eagle S, op 12 minuten na, tijdig kon
gestopt worden door de Finnen. Anders was ook de Estlink-1 kabel geraakt
geweest, die deel uitmaakte van de kritieke onderzeese infrastructuur in
het gebied. Ook zou men aan boord hightech Russisch spionagemateriaal,
ontvangst- en zendapparatuur, hebben gevonden. (De Morgen 15/1/2024).
Ook het milieurisico van de Russische schaduwvloot werd zopas aangetoond
toen de Panamese tanker Eventin, met 100.000 T Russische olie aan boord een
black out kreeg en stuurloos ronddobberde in de Oostzee. Duitse sleepboten
hebben op het nippertje het schip in veiligheid kunnen wegslepen naar de
haven van Sassnitz. (DS 13/1/2025)
Ondertussen blijft het uitkijken naar de levering van het eerste
mijnenbestrijdingsvaartuig van de nieuwe generatie, de M940 Oostende,
verwacht in juli 2025. (artikel Georges Janssens, verder in onze
e-Nieuwsbrief.)
7.
Toch wat positief nieuws uit de Antwerpse en andere
havens.
Op de Droogdokkensite werden de bouwwerken van Havenwereld, het toekomstig
havenbelevingscentrum, officieel opgestart. Dit is een gedeeld initiatief
van de provincie Antwerpen en het PAB. De ceremonie werd dus geleid door
gedeputeerde Lemmens en havenschepen Klaps. Meer daarover in onze
e-Nieuwsbrief.
Havenverboden kunnen nu centraal opgevolgd worden via het nieuwe
on-lineplatform AIGIS. Dit is een duidelijke stap vooruit in de beveiliging
van onze havens. Zie ook verder in onze e-Nieuwsbrief.
Aan boord van de Zhi Yunkou van Cosco Shipping kwamen de eerste kraakovens
vanuit Thailand toe op de project
One-werf van de ethaankraker aan de westeroever van Kanaaldok B2.
Dit is een volgende stap in dit zo belangrijke project sinds jaren voor de
Antwerpse haven, vooral nu de chemie, belangrijke motor van ons bruto
nationaal product, zo onder druk staat. De fabriek zal ethyleen produceren
als grondstof voor polyethyleen, dus voor kunststof, of meer vulgariserend,
voor plastiek, en wordt nog steeds gecontesteerd in bepaalde middens. Voor
alle duidelijkheid: plastiek is in onze leefwereld onmisbaar. En wat de
plastieksoep in de oceanen betreft: “blame it to mankind, not to the
product”. Een beetje discipline kan al heel wat van die problemen uit de
wereld helpen. Wist U trouwens dat de plastiek zak is geïntroduceerd door
een Zweed die iets wilde doen aan de milieuravage die werd aangericht door
de papieren zak? Inderdaad geeft de “craddle to grave”-analyse de overwinning
aan de plastiek zak.
Dus, een fabriek zoals deze ethaankraker, die dan nog een beter
milieuresultaat neerzet dan de bestaande naftakrakers zal er in elk geval
komen. Als dat niet in Antwerpen kan, dan gaat die zeker naar één van onze
buurlanden. Dus wat verkiest U?
8.
In de e-Nieuwsbrief vindt U ook de finale versie
januari van de gezamenlijke maritieme agenda, een initiatief van het
Koninklijk Belgisch Zeemanscollege.
Willy 19/01/2025
|