1.
Om de discussie over Cotonou definitief af te ronden, moet
ik hier spijtig genoeg nog iets rechtzetten. Vorige week bespraken we de
interessante Canvas-documentaire “Michael Palin in Nigeria”. In de derde
aflevering bezoekt de man een bronsgieterij in Benin.
En gezien de toevallige timing, linkten we dat voorbarig aan de
Benin-discussie die in dit logboek aan de gang was. Nu blijkt echter dat op
grondgebied Nigeria, op meer dan 100 km van de landsgrens met het land
Benin, een stad bestaat met de naam …...Benin. Niet vriendelijk van de
Nigerianen om onwetende buitenlanders zo op een verkeerd been te zetten.
Hiermee is dit dus ook rechtgezet. Einde verhaal.
2.
Het “bestuursorgaan” van de RBNRC heeft deze week
vergaderd en er zijn een aantal besluiten genomen, waaronder:
– de gebeurlijke datum voor onze Algemene Vergadering is voorlopig
vastgesteld op woensdag 23 april 2025, met uitwijkmogelijkheden naar 16
april en 9 april, mits er in onze maatschappelijke zetel Thonetlaan 133 een
geschikte zaal vrij is. Details volgen.
– enkele besluiten specifiek rondom ons smaldeel DELTA. Gezien onze
voordrachtsessies van 14 november en 10 december een behoorlijk
startkapitaal hebben opgeleverd kreeg de projectgroep rond de aankoop van
een open kielboot groen licht om het project op te starten. Projectleider
is Paul Mallentjer. Ondertussen is al gebleken dat het begrip “open
kielboot” tamelijk rekbaar kan geïnterpreteerd worden zodat ook kleine
kajuitjachtjes in aanmerking kunnen komen.
– in 2025 wordt onze club 60 jaar, en we broeden op een verrassing voor
onze leden.
Om van dit alles te kunnen genieten is het natuurlijk nodig dat U zo snel
mogelijk uw lidmaatschapsbijdrage hernieuwt volgens de uitnodigingsbrief
die U ondertussen van onze secretaris hebt ontvangen. We zijn ervan
overtuigd dat U hier massaal een gevolg aan zult geven of al gegeven hebt.
Noteer dat wij voldoen aan de criteria voor de mutualiteiten om een deel
van uw lidgeld teruggestort te krijgen. Het volstaat om de door de
mutualiteit ter beschikking gestelde formulieren voor “terugbetaling
lidmaatschap bij een sportclub” door ons te laten waarmerken. (secretaris@rbnrc.be). Aangeslotenen
bij Helan kregen dan nog een mooi nieuwjaarsgeschenk toen hun mutualiteit
die tussenkomst optrok naar een maximum van 50€.
3.
Van de Marine ook heel wat nieuws:
– Deze week raakte bekend dat het Nato-eskader SNMCMG1 (Standing NATO Mine
Countermeasures Group 1), onder Belgisch commando komt. Zie in onze
e-Nieuwsbrief een bijdrage van
Georges Janssens hierover.
Niet te verwonderen dat de Baltische Zee genoemd wordt als strategische
focus. Zoals vorige week aangekondigd is ook de Nederlandse commandeur
Arjen Warnaar op 4 januari vertrokken met de Zr.M.S. Tromp naar zee om het
bevel over te nemen van Nato-eskader SNMG 1.
Het ziet er dus naar uit dat de verantwoordelijkheid over het vrijwaren van
Baltische zee en Noordzee tijdens de komende maanden een Benelux-onderonsje
wordt. Ook de Belgische commandant van SNMCMG1 zal met een grotendeels
Belgische staf opereren vanaf een Nederlands commandoschip. (Zie ook Flows
10/1/2025)
– Het decembernummer van Navy News Channel is uit. Paul Bertolo bezorgde
ons een preview langs deze link:
https://sway.cloud.microsoft/luNmBbsEXmG4rJQL
Het brengt een overzicht van de voornaamste evenementen van de afgelopen
maanden bij de Marine, met uitbreiding ook naar Defensie.
-- Ongeveer terzelfdertijd viel ook de hard copy van Seatalk in de
brievenbus, die er nog een schepje bovenop legde met een jaaroverzicht van
de Belgian Navy 2024. Tevens wordt er stilgestaan bij twee vaarwels: het
laatste vertrek van de Zenobe Gramme met heel wat persbelangstelling, en
het meer discrete afscheid van de Zeemeeuw dat enkel intern weerklank
kreeg. De Zeemeeuw, A954 was de laatste van de Belgische Marine en een
monument sinds 1981. Over de nieuwe bestemming van het schip wordt veel
gefluisterd...
Zoals steeds vindt men in het blad artikels over zowel militaire als
civiele nautische onderwerpen, en over de raakvlakken tussen de twee. Zo
wordt het bedrijf Skeydrone voorgesteld dat ook een programma heeft voor
havenobservaties. Niet limitatief maken we ook kennis met Boris Herrmann,
Belgische deelnemer aan de Vendée Globe, en met Yachtwerf Vennekens, één
van de laatste jachtbouwers in ons land.
4.
Opmerkelijk deze week was de uithaal van Lars Barstad,
CEO van Frontline naar de IMO (International Maritime Organization).
Frontline, 's werelds grootste beursgenoteerde olierederij, zal u nog
herkennen van de tweestrijd rond de overname/fusie van/met Euronav.
Barstad zou bij ingewijden bekend staan als een bezadigd man, die zijn
woorden wikt en weegt. Daarom wordt zijn uitbarsting als uitzonderlijk
beschouwd en een teken van diep ongenoegen over de te lakse aanpak van de
Russische en Iraanse schaduwvloten, zowel door IMO als door de Europese
overheden. Dat legt bovendien een concurrentiële druk op de bona fide
reders. Ongeveer één vijfde van de wereldvloot van olietankers zou reeds in
handen zijn van reders gelieerd met Rusland/en of Iran en dat aandeel groeit
nog aan. Door het massaal negeren van veiligheidsregels stevenen we dus
regelrecht af op een grote milieuramp. (DS 6/1/2025).
De vorige week kregen we hiervan al enkele ernstige waarschuwingen via de
scheepsrampen in de Zwarte Zee, ook besproken in dit logboek. Het is daar
trouwens nog altijd niet opgelost. Rusland heeft de noodtoestand
uitgeroepen op de Krim nadat reeds 95000 ton verontreinigd zand werd
verwijderd aan beide zijden van de Straat van Kertsj. (Flows 7/1/2025)
5.
Tweemaal goed nieuws uit de Antwerpse haven. Dan zal U
spontaan denken aan de spectaculaire terugval in 2024 van het aantal tonnen
in beslag genomen cocaïne (44 Ton in 2024 tov 121T in 2023), te danken aan
een meer proactieve aanpak in Zuid-Amerika waar al heel wat materiaal werd
gevonden bestemd voor Europese havens. (Flows 9/1/2025).
Ook zal de verstevigde controle er wel voor iets tussen zitten. Het
versterkte Havenbeveiligingskorps van de Scheepvaartpolitie arresteerde in
2024 niet minder dan 128 verdachten in een drugsdelict. (Flows 8/1/2025).
Arrestaties door de gewone politie meegerekend komen we zelfs aan 234,
waaronder niet minder dan 48 Nederlandse uithalers (NT 10/1/2024). Maar
vooraleer er van een trendbreuk gesproken kan worden dienen toch eerst de
cijfers voor 2025 worden afgewacht. Het effect van de nieuwe
transporttechnieken, waarbij de drugs gemengd worden met gewone
handelsgoederen is nog niet gekend. Ook het waterbedeffect kan een rol
spelen. Tijdens de eerste 10 dagen van het jaar werden in Rotterdam al 8
drugvangsten genoteerd. (Flows 10 januari).
Een tweede heuglijk nieuws spreekt niet zo zeer tot de verbeelding, maar
betekent toch een mijlpaal voor ingewijden. Op de Antwerpse Opelsite is de
meer dan 15 jaar desolate leegstand tot een einde gekomen. Op dit immense
terrein, ten noorden van het Churchilldok, heeft de havenautoriteit, na de
productie van de laatste Opel, een lang juridisch dispuut met General
Motors uitgevochten over de eigendomsrechten op de site. Nadat dit
uiteindelijk beklonken was, volgde een zoektocht om nieuwe activiteiten aan
te trekken naar dit gebied met de nieuwe naam: Next-Gen District.
Dat dit aan het lukken was, is al langer bekend, maar deze week kwam dan de
eerste bevestiging van een concrete realisatie.
Het Belgisch recyclagebedrijf Triple Helix Sure Pure zou tijdens het 1ste
kwartaal van 2025 de laatste kapitaalsbesprekingen hebben afgerond waardoor
ze van start kunnen gaan met de bouw van hun 1ste fabriek, waarvan reeds
eind 2025 de eerste afdeling zou kunnen in productie gaan. Deze ligt
volledig in lijn met de beoogde bestemming van Next-Gen: recyclage en
nieuwe technologieën. Het bedrijf zou zich specialiseren in de recyclage
van zacht polyurethaanschuim. Dat vindt men in matrassen, koelkasten,
autostoelen etc. (GVA 8/1/2025).
Hiermee is dus de start gegeven voor de komst van nog heel wat kandidaten
voor activiteit op de site, zoals nog andere recyclagebedrijven en een
tweetal fabrieken voor groene waterstof.
Met interesse in de gaten te houden!
6.
Over de rest van het maritieme nieuws hoef ik me geen
zorgen te maken. Dat vindt U terug in Bootmag. Van Georges Janssens kregen
we de toestemming om het januari-exemplaar in extenso af te drukken in onze
e-Nieuwsbrief. Waarvoor dank.
Willy 12/01/2025
|