NIEUWSBRIEF 12-01-2025

 

 

Editoriaal:

 

Wintertijd… we kunnen niet gaan varen, het is ook nog te vroeg en te koud/nat om aan de boten te gaan werken, dus wat doen we dan…aan het haardvuur in de lekkere zetel gaan dromen van een nieuw schip, verbeteringen aan het huidig vaartuig, uitbreiden van navigatie apparatuur.

Beschikbare tijdschriften, boeken en google advertenties en heel het internet worden uitgeplozen, prijzen en technische gegevens worden vergeleken. Dat is dus wat ik begin van de jaren 1970 ook deed na een leertijd met een kleine BM op het Veerse Meer en wat oefeningen op het reuzestrand van Oostduinkerke en Nieuwpoort met een zeilwagen (natuurlijk het touw van het zeil gebroken… leerlingenfout!).

En dan alle spaarrekeningen geplunderd en een motorboot gekocht want de wederhelft zag een zeilboot helemaal niet zitten met de kinderen. Het werd dus een diep V Engelse polyester kajuit kruiser met Mercury buitenboord motor en die heeft heel de familie veel plezier bezorgd, ook enkele jaren op de trailer meegesleept naar Port Grimaud, Ste Maxime, e.a. Franse haventjes. Daar met vrienden afgewisseld met Zodiac of Noorse Nidelv, en prachtige tochten in de baai van St Tropez gemaakt…

Jaren later samen met een neef een trimaran gebruikt en als afsluiter een Italiaanse Tulio Abate tender met Evinrude buitenboord aangeschaft in tweede hands. Maar bij het tewater laten aan de Piet Oranjeplaat kwam de kat op de koord: een rotte motor die na herstelling nooit goed presteerde.

Conclusie: koop nieuw of van een goede vriend waar je de geschiedenis van het schip kunt vragen want anders ben je de peer en veel geld verloren.

Bob

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       Om de discussie over Cotonou definitief af te ronden, moet ik hier spijtig genoeg nog iets rechtzetten. Vorige week bespraken we de interessante Canvas-documentaire “Michael Palin in Nigeria”. In de derde aflevering bezoekt de man een bronsgieterij in Benin. En gezien de toevallige timing, linkten we dat voorbarig aan de Benin-discussie die in dit logboek aan de gang was. Nu blijkt echter dat op grondgebied Nigeria, op meer dan 100 km van de landsgrens met het land Benin, een stad bestaat met de naam …...Benin. Niet vriendelijk van de Nigerianen om onwetende buitenlanders zo op een verkeerd been te zetten. Hiermee is dit dus ook rechtgezet. Einde verhaal.

2.       Het “bestuursorgaan” van de RBNRC heeft deze week vergaderd en er zijn een aantal besluiten genomen, waaronder:     

– de gebeurlijke datum voor onze Algemene Vergadering is voorlopig vastgesteld op woensdag 23 april 2025, met uitwijkmogelijkheden naar 16 april en 9 april, mits er in onze maatschappelijke zetel Thonetlaan 133 een geschikte zaal vrij is. Details volgen.      

– enkele besluiten specifiek rondom ons smaldeel DELTA. Gezien onze voordrachtsessies van 14 november en 10 december een behoorlijk startkapitaal hebben opgeleverd kreeg de projectgroep rond de aankoop van een open kielboot groen licht om het project op te starten. Projectleider is Paul Mallentjer. Ondertussen is al gebleken dat het begrip “open kielboot” tamelijk rekbaar kan geïnterpreteerd worden zodat ook kleine kajuitjachtjes in aanmerking kunnen komen.

– in 2025 wordt onze club 60 jaar, en we broeden op een verrassing voor onze leden.      

Om van dit alles te kunnen genieten is het natuurlijk nodig dat U zo snel mogelijk uw lidmaatschapsbijdrage hernieuwt volgens de uitnodigingsbrief die U ondertussen van onze secretaris hebt ontvangen. We zijn ervan overtuigd dat U hier massaal een gevolg aan zult geven of al gegeven hebt.      

Noteer dat wij voldoen aan de criteria voor de mutualiteiten om een deel van uw lidgeld teruggestort te krijgen. Het volstaat om de door de mutualiteit ter beschikking gestelde formulieren voor “terugbetaling lidmaatschap bij een sportclub” door ons te laten waarmerken. (secretaris@rbnrc.be). Aangeslotenen bij Helan kregen dan nog een mooi nieuwjaarsgeschenk toen hun mutualiteit die tussenkomst optrok naar een maximum van 50€.

3.       Van de Marine ook heel wat nieuws:      

– Deze week raakte bekend dat het Nato-eskader SNMCMG1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1), onder Belgisch commando komt. Zie in onze e-Nieuwsbrief een bijdrage van Georges Janssens hierover. 
Niet te verwonderen dat de Baltische Zee genoemd wordt als strategische focus. Zoals vorige week aangekondigd is ook de Nederlandse commandeur Arjen Warnaar op 4 januari vertrokken met de Zr.M.S. Tromp naar zee om het bevel over te nemen van Nato-eskader SNMG 1.

Het ziet er dus naar uit dat de verantwoordelijkheid over het vrijwaren van Baltische zee en Noordzee tijdens de komende maanden een Benelux-onderonsje wordt. Ook de Belgische commandant van SNMCMG1 zal met een grotendeels Belgische staf opereren vanaf een Nederlands commandoschip. (Zie ook Flows 10/1/2025)  

– Het decembernummer van Navy News Channel is uit. Paul Bertolo bezorgde ons een preview langs deze link:    
https://sway.cloud.microsoft/luNmBbsEXmG4rJQL        
Het brengt een overzicht van de voornaamste evenementen van de afgelopen maanden bij de Marine, met uitbreiding ook naar Defensie.

-- Ongeveer terzelfdertijd viel ook de hard copy van Seatalk in de brievenbus, die er nog een schepje bovenop legde met een jaaroverzicht van de Belgian Navy 2024. Tevens wordt er stilgestaan bij twee vaarwels: het laatste vertrek van de Zenobe Gramme met heel wat persbelangstelling, en het meer discrete afscheid van de Zeemeeuw dat enkel intern weerklank kreeg. De Zeemeeuw, A954 was de laatste van de Belgische Marine en een monument sinds 1981. Over de nieuwe bestemming van het schip wordt veel gefluisterd...

Zoals steeds vindt men in het blad artikels over zowel militaire als civiele nautische onderwerpen, en over de raakvlakken tussen de twee. Zo wordt het bedrijf Skeydrone voorgesteld dat ook een programma heeft voor havenobservaties. Niet limitatief maken we ook kennis met Boris Herrmann, Belgische deelnemer aan de Vendée Globe, en met Yachtwerf Vennekens, één van de laatste jachtbouwers in ons land.

4.       Opmerkelijk deze week was de uithaal van Lars Barstad, CEO van Frontline naar de IMO (International Maritime Organization). Frontline, 's werelds grootste beursgenoteerde olierederij, zal u nog herkennen van de tweestrijd rond de overname/fusie van/met Euronav.     

Barstad zou bij ingewijden bekend staan als een bezadigd man, die zijn woorden wikt en weegt. Daarom wordt zijn uitbarsting als uitzonderlijk beschouwd en een teken van diep ongenoegen over de te lakse aanpak van de Russische en Iraanse schaduwvloten, zowel door IMO als door de Europese overheden. Dat legt bovendien een concurrentiële druk op de bona fide reders. Ongeveer één vijfde van de wereldvloot van olietankers zou reeds in handen zijn van reders gelieerd met Rusland/en of Iran en dat aandeel groeit nog aan. Door het massaal negeren van veiligheidsregels stevenen we dus regelrecht af op een grote milieuramp. (DS 6/1/2025).

De vorige week kregen we hiervan al enkele ernstige waarschuwingen via de scheepsrampen in de Zwarte Zee, ook besproken in dit logboek. Het is daar trouwens nog altijd niet opgelost. Rusland heeft de noodtoestand uitgeroepen op de Krim nadat reeds 95000 ton verontreinigd zand werd verwijderd aan beide zijden van de Straat van Kertsj. (Flows 7/1/2025)

5.       Tweemaal goed nieuws uit de Antwerpse haven. Dan zal U spontaan denken aan de spectaculaire terugval in 2024 van het aantal tonnen in beslag genomen cocaïne (44 Ton in 2024 tov 121T in 2023), te danken aan een meer proactieve aanpak in Zuid-Amerika waar al heel wat materiaal werd gevonden bestemd voor Europese havens. (Flows 9/1/2025).

Ook zal de verstevigde controle er wel voor iets tussen zitten. Het versterkte Havenbeveiligingskorps van de Scheepvaartpolitie arresteerde in 2024 niet minder dan 128 verdachten in een drugsdelict. (Flows 8/1/2025).

Arrestaties door de gewone politie meegerekend komen we zelfs aan 234, waaronder niet minder dan 48 Nederlandse uithalers (NT 10/1/2024). Maar vooraleer er van een trendbreuk gesproken kan worden dienen toch eerst de cijfers voor 2025 worden afgewacht. Het effect van de nieuwe transporttechnieken, waarbij de drugs gemengd worden met gewone handelsgoederen is nog niet gekend. Ook het waterbedeffect kan een rol spelen. Tijdens de eerste 10 dagen van het jaar werden in Rotterdam al 8 drugvangsten genoteerd. (Flows 10 januari).      

Een tweede heuglijk nieuws spreekt niet zo zeer tot de verbeelding, maar betekent toch een mijlpaal voor ingewijden. Op de Antwerpse Opelsite is de meer dan 15 jaar desolate leegstand tot een einde gekomen. Op dit immense terrein, ten noorden van het Churchilldok, heeft de havenautoriteit, na de productie van de laatste Opel, een lang juridisch dispuut met General Motors uitgevochten over de eigendomsrechten op de site. Nadat dit uiteindelijk beklonken was, volgde een zoektocht om nieuwe activiteiten aan te trekken naar dit gebied met de nieuwe naam: Next-Gen District.    

Dat dit aan het lukken was, is al langer bekend, maar deze week kwam dan de eerste bevestiging van een concrete realisatie.
Het Belgisch recyclagebedrijf Triple Helix Sure Pure zou tijdens het 1ste kwartaal van 2025 de laatste kapitaalsbesprekingen hebben afgerond waardoor ze van start kunnen gaan met de bouw van hun 1ste fabriek, waarvan reeds eind 2025 de eerste afdeling zou kunnen in productie gaan. Deze ligt volledig in lijn met de beoogde bestemming van Next-Gen: recyclage en nieuwe technologieën. Het bedrijf zou zich specialiseren in de recyclage van zacht polyurethaanschuim. Dat vindt men in matrassen, koelkasten, autostoelen etc. (GVA 8/1/2025).

Hiermee is dus de start gegeven voor de komst van nog heel wat kandidaten voor activiteit op de site, zoals nog andere recyclagebedrijven en een tweetal fabrieken voor groene waterstof.    
 
Met interesse in de gaten te houden!

6.       Over de rest van het maritieme nieuws hoef ik me geen zorgen te maken. Dat vindt U terug in Bootmag. Van Georges Janssens kregen we de toestemming om het januari-exemplaar in extenso af te drukken in onze e-Nieuwsbrief. Waarvoor dank.       

Willy 12/01/2025