1.
2024 zit erop. Hopelijk wordt 2025 voor U persoonlijk
een jaar vol gezondheid en succes op alle fronten. Van fronten gesproken
ziet het er op wereldvlak niet zo rooskleurig uit, maar mogen dan daar toch
wensen dat koelbloedigheid en gezond verstand overheersend blijven.
2.
Cotonou. U bent er nog niet van af. 1LZ Christiaan
Hellemans wees ons erop dat dit wel de belangrijkste haven en economische
hoofdstad is van Benin, maar dat Porto-Novo no altijd de echte officiële
hoofdstad is. Bedankt alweer. Zeer toevallig liep er op Canvas-TV deze
dagen een reisreportage door Michael Palin over
Nigeria. In de aflevering van vrijdag wipte hij even over de grens naar
Benin. Indrukwekkend zijn wel de verbluffende resultaten van uiterst fijn
uitgewerkte brons sculpturen die men kan bereiken met een ambachtelijk maar
primitief ogend gietproces.
3.
Het net rond de Eagle S., de
tanker onder vlag van de Cookeilanden, maar hoogstwaarschijnlijk behorend
tot de Russische schaduwvloot, die verdacht wordt om vorige week een 4-tal
kabels beschadigd en zelfs gebroken te hebben in de Baltische zee, is weer
wat dichter aangehaald. Er werd namelijk een verdacht sleepspoor ontdekt op
de zeebodem van tientallen kilometer. Dit wijst erop dat het anker die hele
afstand op de bodem gesleept heeft. De tanker ligt nog altijd aan de
ketting, en de onderzoeken zijn nog niet afgerond. (DS 30/12/2024).
Ondertussen werden 7 bemanningsleden in verdenking gesteld en kregen een
uitreisverbod. (Flows 2/1/2025). De eigenaar daarentegen spreekt nog altijd
van een kaping en eist de onmiddellijke vrijgave van het schip (NT
31/12/2025). De Nederlandse commandeur Arjen Warnaar
vertrekt op 4 januari met de Zr.M.S. Tromp naar
zee als nieuwe bevelhebber van het Nato-eskader
SNMG 1, de nazaat van Stanavforlant, met een tot
nog toe onbekende bestemming. Er wordt gefluisterd dat dit wel eens de
Baltische zee zou kunnen zijn, tot steun voor de Estse marine die voor het
ogenblik alleen over het patrouillevaartuig Raju
beschikt om de kabels aldaar in het oog te houden. (Marineschepen.nl)
4.
In het conflict tussen Rusland en Oekraïne werd deze
week een nieuw maritiem hoofdstuk begonnen. De door Oekraïne ontwikkelde V5
Magura drone (Maritime Autonomous Guard Unmanned Robotic Apparatus) , die al een aantal succesvolle
aanvallen op schepen op zijn conto mag schrijven is er voor het eerst in
geslaagd om met een raket een Russische gevechtshelikopter uit de lucht te
schieten en een tweede ernstig te beschadigen. Oekraïense ingenieurs zouden
een oude Sovjet R-73 gemonteerd hebben op een bootje van amper 5,5 meter.
De R-73 is een infrarood-gestuurde air-to-air
raket. Als dit meer dan een eenmalig succes blijkt te zijn, en de Oekraïners
dit systeem in grote massa kunnen produceren, wordt de bescherming van wat
er nog overblijft van de Russische Zwarte Zeevloot met een nieuwe handicap
geconfronteerd. Tot nu toe waren deze tuigen tamelijk kwetsbaar tegen de
helikopters die werden ingezet om de schepen te beschermen tegen
kamikazedrones. (Knack on line 3/1/2025).
Merkwaardig hoe een land zonder noemenswaardige marine toch, en redelijk
goedkoop dan nog, van zich af kan bijten op zee.
5.
U zal me niet te vlug kunnen betrappen op het
verkondigen van positief nieuws uit de wereld van de batterijen, en dan
vooral die batterijen die bestemd zijn om in elektrische auto's te worden
ingebouwd. Deze keer lijkt er een voorzichtige doorbraak te komen door de
comeback van een technologie die jaren geleden was afgeschreven. Het
betreft hier de productie van batterijen op basis van lithium, ijzer en
fosfaat (LFP). Een tiental jaar geleden dacht men hierin de oplossing
gevonden te hebben voor de productie van batterijen met goedkopere en beter
toegankelijke grondstoffen. Maar de capaciteit bleef ver onder deze van de
NMC-batterijen (nikkel, mangaan, kobalt) waardoor een veel groter volume
nodig was voor dezelfde capaciteit. Daardoor werd het idee verlaten door de
Europese auto-en batterijenfabrikanen. China
daarentegen bleef erin geloven en heeft de technologie verbeterd en
gesofistikeerd. En nu blijkt dat zij goedkope elektrische auto's op de
markt kunnen komen die de Europeanen uit de markt prijzen.
Tijdens de poll om het product van 2024 te identificeren, kozen de lezers
van de Standaard massaal voor de LFP-batterij. (DS 2/1/2025)
Is de beschikbaarheid van dit soort batterijen nu goed nieuws voor ons
milieu? Nu kan afgezien worden van twee dure en enkel door invasieve
technieken verkrijgbare grondstoffen zoals kobalt en nikkel (ontbossing,
vervuilende mijnbouw en misbruik van kinderarbeid.) lijkt het er wel op
.Maar er zit een addertje onder het gras, omdat juist door het ontbreken
van deze dure componenten recyclage momenteel nog economisch onhaalbaar is.
(DS 31/12/2024). Er is dus nog een lange weg af te leggen.
6.
Als zelfs de albatros, zeevogel bij uitstek, met een
ijzersterke reputatie van partnertrouw, door de klimaatopwarming ook al
begint vreemd te gaan (DS 2/1/2025), dan hebben we het laatste nog niet
gezien voor de menselijke soort........
7.
Niet langer bang afwachten voor PAB? Of nog wishful
thinking van enkelen? Het zou er naar uitzien dat de top bereikt is voor de
bouw van grote containerschepen, en dat met de MSC Loreto of Irina of dito
de allergrootste containerschepen ooit van meer dan 24.000 TEU gezien
hebben, en bewezen hebben dat die ook het Antwerpse Deurganckdok
kunnen bereiken. Het bleef toch altijd spannend en bezorgd uitkijken naar
een nog grotere volgende generatie. Nu schijnt er dan toch een dalende
trend ingezet naar een nieuw evenwichtsvolume van 17000 TEU. Volgend jaar
zouden nog maar 6 schepen gebouwd worden boven die capaciteit, voor schepen
tussen 12000 en 17000 TEU zouden er 83 exemplaren in de orderboekjes
zitten, respectievelijk een daling met 11 eenheden voor de ene, en een
stijging met 66 voor de andere capaciteit. Dit zou te maken hebben met
geopolitieke en economische verschuivingen. De grotere schepen waren vooral
bedoeld voor de massale export van Chinese goederen naar de grote
West-Europese havens. Maar de wereldhandel raakt meer versnipperd wegens
het ontstaan van andere productiecentra in pakweg Laos, Bangladesh en
Vietnam terwijl er ook een grotere spreiding komt langs de
consumentenzijde. Door de verbreding van het Panamakanaal kunnen nu neo-panamaxen worden ingezet met een verhoogde
rentabiliteit.
De andere kant van de medaille is natuurlijk wel dat de mainports die nu
een monopolie hadden op het ontvangen van de grote mastodonten ook de
concurrentie zullen moeten dulden van de iets kleinere havens.
Dit alles moet nog definitief bevestigd worden, want voor het ogenblik
worden de cijfers van de nieuwbouw beïnvloed door de grotere vraag naar
schepen wegens de lange omwegen via de Kaap, omdat de Houthi's nog geen gas
hebben teruggenomen. (DS 03/01/2025)
8.
“Den 142”, voor onze landelijke lezers is dit de
centrale hulppost in de Antwerpse haven, meer bepaald tussen het tweede en
derde havendok. Jarenlang was dit een begrip aldaar en ver daarbuiten.
Reeds van in de zestiger jaren worden daar de eerste zorgen toegediend,
niet alleen voor stamboekhavenarbeiders maar ook voor alle werknemers uit
het havengebied werkt, en eigenlijk ook voor iedereen daarbuiten. De post
hangt tegenwoordig af van de ziekenhuisgroep ZAS – Ziekenhuis aan de
Stroom. (DS 03/01/2025). Omdat het niet de gewoonte is van de Standaard van
lang stil te staan bij plaatselijke fenomenen mocht dit wel eens vermeld
worden in dit logboek. Achteraf bleek wel dat Gazet van Antwerpen met dezelfde
reportage uitgepakt had.
9.
En nu in dit logboek toch al melding gemaakt werd van
een Tv-uitzending, kan dit er ook nog wel bij. André Van Ophem maakte ons attent op een uitzending van NPO2,
gestart op zaterdagavond 4/1/2025 om 20u40 over de Schelde.
Van bron tot monding.
10.
Laatste kans om in te schrijven voor onze gezamenlijke
Nieuwjaarsreceptie met KKROA in Fort 2 te Wommelgem op 13 januari. Ook het marine
museum zal open zijn. Ondertussen hebt U ook van onze secretaris de formele
uitnodiging ontvangen om uw lidgeld 2025 te voldoen. Wij zijn er van
overtuigd dat U daarop massaal zult ingaan.
Willy 05/01/2025
|