1.
BELANGRIJKE MEDEDELING
over onze voordracht van 14 november: ook de avondsessie is volgeboekt, en er kan niet meer
voor ingetekend worden.
Op voorwaarde dat er voldoende belangstelling is kunnen we overwegen
om een bijkomende sessie te organiseren op een namiddag maar dan wel op een
andere locatie. Wie nog interesse heeft mag dit laten weten aan voorzitter@rbnrc.be
2. Vorige week hadden we nog een fotootje beloofd van de winnares van onze
Q-cup trofee. Hier is ze dan: Norah Pas, van ZSC
Broechem. Plaats in het eindklassement: 4de. Emma Plasschaert,
dubbel wereldkampioen op Laser Radiaalklasse heeft de prijsuitreiking
opgeluisterd.
3. Op initiatief van de Vrienden van het Nieuwe Scheepvaartmuseum
werd een nota voorgelegd aan de onderhandelaars voor een nieuwe coalitie in
Antwerpen, met het voorstel tot uitbouw van een echt scheepvaartmuseum op
de droogdokkensite. De nota werd ondertekend door tal van
vertegenwoordigers van maritieme bedrijven en organisaties. Ook onze club
heeft zich daar graag achter geschaard. Zie verder in deze nieuwsbrief.
4. Vorige week citeerden we het redelijk spectaculaire nieuws uit Flows
dat Rusland zou overwegen om nucleaire onderzeeërs in te zetten voor
het transport van LNG via de noordelijke route. Toevallig was er in de
Standaard van maandag 21/10/2024 een artikel dat het probleem aankaartte
van de totaal onaangepaste Russische spookvloot aan polaire omstandigheden.
Meer en meer lijkt Rusland gebruik te maken van die noordelijke route voor
olie-en gasleveringen aan China, en nu zou ook India kandidaat zijn.
Nu de noordelijke ijszee stilaan terug aan het dichtvriezen is, zijn er
geen tekenen van vermindering van deze trafiek met meestal oudere schepen.
Van de 60 gespotte schepen in het gebied zijn er minstens 11 kwetsbaar, en
twee daarvan zelfs heel kwetsbaar: de Aquatica
(19 jaar oud, Panama) en de Meru (24 jaar oud,
Sierra Leone). Het risico op een milieuramp is daarbij niet denkbeeldig.
Zeer eigenaardig wordt in het artikel met geen woord gesproken over de
Russische plannen om het nucleair onder water te proberen. Nochtans werd
het bericht ruimschoots vooraf gedeeld door de buitenlandse pers.
Overigens zal Rusland zich waarschijnlijk niet te veel zorgen maken over
het milieu. Nu lijkt zelfs dat ze aan de Houthi’s gegevens zouden
hebben doorgespeeld over de positie van de recent door de rebellen
aangevallen schepen. (Flows 25/10/2024)
5. Een ander topic dat hier vorige week besproken werd bleef ook nu nog
heel wat persbelangstelling genieten: “de Belgica aan de
ketting”. Het summiere Belga-bericht van vorige week werd in een
aantal artikelen uitgediept, waarbij de standpunten van de drie betrokken
partijen verder uitgeklaard werd, en dus ook de reder aan het woord kwam.
Maar ook duidelijker werd het besef dat de situatie, spijtig genoeg
muurvast zit. Zoals meestal in dergelijke conflicten heeft elke partij voor
een deel het gelijk aan zijn kant.
Maar de gevolgen zijn er niet minder dramatisch om voor het
wetenschappelijk onderzoek. (De Standaard 26/10/2024). Dat kan zich geen onderbreking
veroorloven in de soms jarenlange dataverzameling die nodig is om de
invloed van menselijke activiteiten op zee te kunnen inschatten. Daarvoor
heeft men lange, ononderbroken tijdreeksen nodig. Een enkel voorbeeld: reeds ongeveer een kwart eeuw volgt men de invloed van
het uitstorten van baggerspecie uit de Vlaamse havens voor onze kust. Zo
zijn er ook onderzoeken naar het visbestand die rechtstreeks een invloed
uitoefenen op de Europese visquota. Jonge marine biologen moeten afstuderen
zonder stage-ervaring, en een geplande expeditie naar de Noordpool moest
afgelast worden.
Als lapmiddel wordt er soms beroep gedaan op de Simon Stevin, die onder het
beheer staat van de Vlaams Instituut voor de Zee, en vaart men soms mee met
vissersvaartuigen.
Vorige week schreef ik de hoop neer op de interventie van een deus ex
machina. In de Standaard kijkt men nu daarvoor in de richting van de
Marine. Blijkbaar gaan er nu dus stemmen op om het nautisch beheer weer
volledig in handen van de Marine te geven. Zonder een oordeel te kunnen
vellen over de operationele consequentie hiervan, kunnen we dit als
buitenstaander enkel toejuichen. Dan wordt de Belgica toch terug meer
“van ons”. We kijken met interesse uit naar het vervolg.
6. Waar dus de kans bestaat dat de Belgica terug meer in de invloedsfeer
van onze Marine komt, ziet het er voor de Zenobe Gramme minder rooskleurig
uit. Sinds begin oktober heeft Defensie laten weten het schip te verkopen
of te verschroten. Om dit verschrikkelijke lot voor een icoon van dit
formaat af te wenden, heeft een groep “Vrienden van de Zenobe
Gramme” een crowdfunding gestart waarbij ze hopen ongeveer 250.000
Euro bijeen te brengen. Als ze erin slagen om dit tot een goed einde te
brengen, zien zij het schip ingeschakeld in opleidingsprogramma’s
voor jonge zeelui. (HLN 26/10/2024)
Uit de grond van ons hart wensen wij dat zij in hun opzet slagen en dat de
Zenobe Gramme, ééns terug, mag herrijzen in haar oude glorie.
We weten echter dat de technische uitdaging enorm zal zijn.
Er is een infoavond op zaterdag 2 november in de
Marine Club Oostende vzw, Graaf de Smet de Naeyerlaan 46 te Oostende. Exact
tijdstip wordt medegedeeld op de Facebookpagina. Sympathisanten kunnen een vrije bijdrage doneren op het
platform www.steunactie.be..
7. Waar deze week ook moeilijk naast kon gekeken worden, was de meerkost
van het energie-eiland prinses Elisabeth. (o.a. De Standaard 24/10/2024).
Dat is het fameuze kunstmatige eiland, waar alle kabels moeten samenkomen
van de (Belgische) windturbinevelden op de Noordzee, voor het transport van
de stroom naar het vasteland. Ook hoopt men daar een relaisstation onder te
brengen, om, bij windstilte in de ene regio, stroom te kunnen aankopen in
de omringende landen.
Oorspronkelijk geraamd op iets meer dan 2 miljard Euro, zou de huidige
schatting uitkomen op niet minder dan 7 miljard. Dat is geen kleine
meerkost. Waren het dan toch niet alleen de nucleaire projecten die een
abonnement hadden op grote overschrijdingen van het budget?????? Laten we
nu maar hopen dat dergelijke meerkosten ook in rekening gebracht worden bij
toekomstige vergelijkingen van oplossingen voor energietransitie.
8.
Op 17 oktober vond op
de marinebasis van Zeebrugge de reünie plaats van meer dan een halve
eeuw marine geschiedenis, zelfs nog uit de tijd van ZM-FN. Niet minder dan
9 ex-Comopsnav’s (Operationele
Commandanten) vonden elkaar hier rond de dis. Aan tafel zal het zeker niet
ontbroken hebben aan sterke verhalen en anekdotes. Zie verder in de e-nieuwsbrief.
9.
Voor we in winterreces
gaan, is er nog één gelegenheid om mekaar te ontmoeten tussen
pot en pint (of koffie) tijdens ons laatste happy hour op de Angèle
van woensdag 13 november e.k. tussen 14u en 17u. Ondertussen gaat het
gelukkig beter met Willy Huysmans die momenteel aan zee verblijft voor
revalidatie en die we nogmaals spoedig herstel toe wensen.
Wist U trouwens dat U op onze website www.rbnrc.be, naast vele
interessante weetjes ook steeds editoriaal en logboek kan raadplegen.
Willy 27/10/2024
|