NIEUWSBRIEF 27-10-2024 

           

Editoriaal:

 

Er is in de pers weer veel heisa over de AI – Artificiële Intelligentie – dus wou ik toch even weten wat deze horde van computers zoal denkt over onze scribane prestaties.

 

“Geef me advies over de nieuwsbrieven van RBNRC Royal Belgian Naval Reserve Club “

 

ChatGPT zei:

De Royal Belgian Naval Reserve Club (RBNRC) publiceert regelmatig nieuwsbrieven om leden en geïnteresseerden op de hoogte te houden van activiteiten, nautische trainingen, en evenementen. Deze nieuwsbrieven bevatten informatie over clubactiviteiten zoals maandelijkse theoretische lessen in het laagseizoen, die bedoeld zijn om de zeilvaardigheden van leden te verbeteren, zodat iedereen veilig kan zeilen tijdens het seizoen. De RBNRC is ook actief betrokken bij evenementen zoals de Tall Ships Races en de viering van historische gebeurtenissen zoals de bevrijding van Antwerpen​

Daarnaast zijn er persoonlijke groeten en updates vanuit de club, zoals wensen voor het nieuwe jaar, en er worden soms uitnodigingen gedeeld voor bijeenkomsten in samenwerking met andere nautische organisaties. Dit maakt de nieuwsbrieven niet alleen informatief, maar ook sociaal gericht, wat de sterke gemeenschapsband binnen de club benadrukt.

Mocht je zelf op de hoogte willen blijven of bijdragen willen delen, kun je je aanmelden bij de RBNRC om de nieuwsbrieven rechtstreeks te ontvangen.

Bob

    

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       BELANGRIJKE MEDEDELING over onze voordracht van 14 november: ook de avondsessie is volgeboekt, en er kan niet meer voor ingetekend worden.  

Op voorwaarde dat er voldoende belangstelling is kunnen we overwegen om een bijkomende sessie te organiseren op een namiddag maar dan wel op een andere locatie. Wie nog interesse heeft mag dit laten weten aan
voorzitter@rbnrc.be

2.       Vorige week hadden we nog een fotootje beloofd van de winnares van onze Q-cup trofee. Hier is ze dan: Norah Pas, van ZSC Broechem. Plaats in het eindklassement: 4de. Emma Plasschaert, dubbel wereldkampioen op Laser Radiaalklasse heeft de prijsuitreiking opgeluisterd.   

 

3.       Op initiatief van de Vrienden van het Nieuwe Scheepvaartmuseum
werd een nota voorgelegd aan de onderhandelaars voor een nieuwe coalitie in Antwerpen, met het voorstel tot uitbouw van een echt scheepvaartmuseum op de droogdokkensite. De nota werd ondertekend door tal van vertegenwoordigers van maritieme bedrijven en organisaties. Ook onze club heeft zich daar graag achter geschaard. Zie verder in deze nieuwsbrief.     

4.       Vorige week citeerden we het redelijk spectaculaire nieuws uit Flows dat Rusland zou overwegen om nucleaire onderzeeërs in te zetten voor het transport van LNG via de noordelijke route. Toevallig was er in de Standaard van maandag 21/10/2024 een artikel dat het probleem aankaartte van de totaal onaangepaste Russische spookvloot aan polaire omstandigheden. Meer en meer lijkt Rusland gebruik te maken van die noordelijke route voor olie-en gasleveringen aan China, en nu zou ook India kandidaat zijn.    

Nu de noordelijke ijszee stilaan terug aan het dichtvriezen is, zijn er geen tekenen van vermindering van deze trafiek met meestal oudere schepen. Van de 60 gespotte schepen in het gebied zijn er minstens 11 kwetsbaar, en twee daarvan zelfs heel kwetsbaar: de Aquatica (19 jaar oud, Panama) en de Meru (24 jaar oud, Sierra Leone). Het risico op een milieuramp is daarbij niet denkbeeldig.  

Zeer eigenaardig wordt in het artikel met geen woord gesproken over de Russische plannen om het nucleair onder water te proberen. Nochtans werd het bericht ruimschoots vooraf gedeeld door de buitenlandse pers.   

Overigens zal Rusland zich waarschijnlijk niet te veel zorgen maken over het milieu. Nu lijkt zelfs dat ze aan de Houthi’s gegevens zouden hebben doorgespeeld over de positie van de recent door de rebellen aangevallen schepen. (Flows 25/10/2024)  

5.       Een ander topic dat hier vorige week besproken werd bleef ook nu nog heel wat persbelangstelling genieten: “de Belgica aan de ketting”. Het summiere Belga-bericht van vorige week werd in een aantal artikelen uitgediept, waarbij de standpunten van de drie betrokken partijen verder uitgeklaard werd, en dus ook de reder aan het woord kwam. Maar ook duidelijker werd het besef dat de situatie, spijtig genoeg muurvast zit. Zoals meestal in dergelijke conflicten heeft elke partij voor een deel het gelijk aan zijn kant.  

Maar de gevolgen zijn er niet minder dramatisch om voor het wetenschappelijk onderzoek. (De Standaard 26/10/2024). Dat kan zich geen onderbreking veroorloven in de soms jarenlange dataverzameling die nodig is om de invloed van menselijke activiteiten op zee te kunnen inschatten. Daarvoor heeft men lange, ononderbroken tijdreeksen nodig. Een enkel voorbeeld: reeds ongeveer een kwart eeuw volgt men de invloed van het uitstorten van baggerspecie uit de Vlaamse havens voor onze kust. Zo zijn er ook onderzoeken naar het visbestand die rechtstreeks een invloed uitoefenen op de Europese visquota. Jonge marine biologen moeten afstuderen zonder stage-ervaring, en een geplande expeditie naar de Noordpool moest afgelast worden. 

Als lapmiddel wordt er soms beroep gedaan op de Simon Stevin, die onder het beheer staat van de Vlaams Instituut voor de Zee, en vaart men soms mee met vissersvaartuigen.        

Vorige week schreef ik de hoop neer op de interventie van een deus ex machina. In de Standaard kijkt men nu daarvoor in de richting van de Marine. Blijkbaar gaan er nu dus stemmen op om het nautisch beheer weer volledig in handen van de Marine te geven. Zonder een oordeel te kunnen vellen over de operationele consequentie hiervan, kunnen we dit als buitenstaander enkel toejuichen. Dan wordt de Belgica toch terug meer “van ons”. We kijken met interesse uit naar het vervolg.   

6.       Waar dus de kans bestaat dat de Belgica terug meer in de invloedsfeer van onze Marine komt, ziet het er voor de Zenobe Gramme minder rooskleurig uit. Sinds begin oktober heeft Defensie laten weten het schip te verkopen of te verschroten. Om dit verschrikkelijke lot voor een icoon van dit formaat af te wenden, heeft een groep “Vrienden van de Zenobe Gramme” een crowdfunding gestart waarbij ze hopen ongeveer 250.000 Euro bijeen te brengen. Als ze erin slagen om dit tot een goed einde te brengen, zien zij het schip ingeschakeld in opleidingsprogramma’s voor jonge zeelui. (HLN 26/10/2024)

Uit de grond van ons hart wensen wij dat zij in hun opzet slagen en dat de Zenobe Gramme, ééns terug, mag herrijzen in haar oude glorie. We weten echter dat de technische uitdaging enorm zal zijn.        

Er is een infoavond op
zaterdag 2 november in de Marine Club Oostende vzw, Graaf de Smet de Naeyerlaan 46 te Oostende. Exact tijdstip wordt medegedeeld op de Facebookpagina. Sympathisanten kunnen een vrije bijdrage doneren op het platform www.steunactie.be..         

7.       Waar deze week ook moeilijk naast kon gekeken worden, was de meerkost van het energie-eiland prinses Elisabeth. (o.a. De Standaard 24/10/2024). Dat is het fameuze kunstmatige eiland, waar alle kabels moeten samenkomen van de (Belgische) windturbinevelden op de Noordzee, voor het transport van de stroom naar het vasteland. Ook hoopt men daar een relaisstation onder te brengen, om, bij windstilte in de ene regio, stroom te kunnen aankopen in de omringende landen.    

Oorspronkelijk geraamd op iets meer dan 2 miljard Euro, zou de huidige schatting uitkomen op niet minder dan 7 miljard. Dat is geen kleine meerkost. Waren het dan toch niet alleen de nucleaire projecten die een abonnement hadden op grote overschrijdingen van het budget?????? Laten we nu maar hopen dat dergelijke meerkosten ook in rekening gebracht worden bij toekomstige vergelijkingen van oplossingen voor energietransitie.  

8.       Op 17 oktober vond op de marinebasis van Zeebrugge de reünie plaats van meer dan een halve eeuw marine geschiedenis, zelfs nog uit de tijd van ZM-FN. Niet minder dan 9 ex-Comopsnav’s (Operationele Commandanten) vonden elkaar hier rond de dis. Aan tafel zal het zeker niet ontbroken hebben aan sterke verhalen en anekdotes. Zie verder in de e-nieuwsbrief.      

9.       Voor we in winterreces gaan, is er nog één gelegenheid om mekaar te ontmoeten tussen pot en pint (of koffie) tijdens ons laatste happy hour op de Angèle van woensdag 13 november e.k. tussen 14u en 17u. Ondertussen gaat het gelukkig beter met Willy Huysmans die momenteel aan zee verblijft voor revalidatie en die we nogmaals spoedig herstel toe wensen.      

Wist U trouwens dat U op onze website
www.rbnrc.be, naast vele interessante weetjes ook steeds editoriaal en logboek kan raadplegen.    


Willy  27/10/2024