1.
DELTA LEEFT. Ons
smaldeel DELTA was vorige maandag 14 oktober, te gast op de Angèle
voor de eerste interactiviteit.
foto's Willy Jacobs
|
|
Met tevredenheid werd teruggeblikt op het voorbije seizoen. Voortgaande op
dat élan zal het volgende seizoen op dezelfde leest geschoeid
worden, maar wordt toch al nagedacht op een uitbreiding van het aanbod met
eventueel een meerdaagse kanalentocht in het buitenland.
Met de voordracht van 14 november zal de bootkas een extra-injectie
krijgen, waardoor de droom van een eigen open kielboot een meer realistisch
perspectief krijgt. De opleiding van het winterseizoen zal rond de meteo
draaien.
Dit eerste seizoen DELTA werd door club en smaldeel beschouwd als een
proeflabo voor smaldeelwerking. Bilan: gunstig. Maar al vlug bleek dat
financiële coördinatie met de centrale clubkas aanleiding gaf tot
frustratie. Het is vooral dankzij de huzarenstukjes van coördinator
Edwin Landries dat de buitenwereld hier weinig
van gemerkt heeft. Een woord van dank is hier zeker op zijn plaats.
Een en ander zal voorgelegd worden aan het bestuursorgaan van de club.
2.
Zaterdag 19 oktober was weer een feest voor de
jeugdige zeilertjes op Optimist voor de finale van de WWSV-Q-cup, ditmaal
op de spuikom van Oostende. Onze club probeert daar jaarlijks present te
zijn om met een wisseltrofee onze sympathie te betuigen voor dit
initiatief. Tenslotte is het bij de prille jeugd dat het zaadje moet
geplant worden van de passie voor de zeilsport, om zo borg te staan voor de
continuïteit en verjonging. Het vraagt wel wat inspanning voor het
bestuurslid van dienst dat de trofee moet uitreiken, al was het maar om een
voldoende grote draagtas te vinden voor het volumineuze en niet zo licht
“kleinood”.
Pro memorie komt, sinds de aanpassing van het reglement, onze prijs nooit meer
in handen van de eindwinnaar van het tornooi (10 wedstrijden verdeeld over
het seizoen). Het kan zelfs gebeuren dat onze laureaat het podium niet
gehaald heeft, zoals dit jaar, waar de 3 podiumplaatsen van het
eindklassement door jongens bezet werden. Daardoor ging onze prijs naar het
1ste meisje en die eindigde op de 4de plaats
Waar onze erelijst hoofdzakelijk gedomineerd wordt door clubleden van RBSC
Heusden, was het verfrissend om dit jaar voor de 1ste maal
iemand te kunnen lauweren van een andere club. En dat was Norah Pas van ZSC Broechem,
met onze felicitaties. Hopelijk hebben we volgende week een foto.
Ergens is er zelfs een licht verband met onze eigen club. Ons twee jongste
RBNRC-leden, Audric en Margot Aerts, werkten dit
seizoen mee, de ene als postulant voor brevet A, de andere als kandidaat
hulpmonitor, aan de opleiding van de Optimist-zeilertjes van ZSC Broechem.
3.
Al heeft onze marine er niets mee te maken, het
feit dat een schip onder onze “auxillary”
vlag al enkele maanden aan de ketting ligt is geen prettig nieuws. De
nieuwe Belgica, sinds 2021 in de vaart, en met
haar 400 m² laboruimte, één van de best uitgeruste
onderzoeksschepen in Europa, heeft daardoor moeten verzaken aan een reeks
interessante opdrachten, tot en met een Noordpoolexpeditie.
Voor een buitenstaander is de organisatiestructuur niet zo transparant met
een Franse uitbater, Genavir, Belgische
marineofficieren aan boord en universiteiten en onderzoeksinstellingen die
ongetwijfeld ook hun woordje te zeggen hebben.
Voor zover we het begrijpen zou
alles initieel draaien rond een tamelijk banaal conflict tussen Genavir en de Internationale Transportarbeiders
Federatie. Voor het technisch personeel wilden zij een collectieve
arbeidsovereenkomst afsluiten in Letland. Maar gezien de Belgica onder Belgische vlag vaart is dit in strijd met
het Maritiem Arbeidersverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie.
Daar zij verschillende kansen om dit recht te zetten naast zich neer hebben
gelegd, is hun vergunning bijna automatisch ingetrokken door de federale
overheid. Op hun beurt hebben zij daarop zowel de Belgische staat als FOD
Mobiliteit voor de rechtbank getrokken. (Belga
19/10/2024)
Een oplossing lijkt niet zo heel dichtbij, temeer ook wegens de afwezigheid
van een nieuwe federale regering. We kunnen dus enkel maar afwachten en
hopen op een deus ex machina.
4.
En wij die dachten dat het Europese embargo op
aardgasinvoer uit Rusland een zware impact zou hebben op de haven van
Zeebrugge. Tijdens de eerste zes maanden van 2024 zou al bijna meer
Russisch LNG-gas in Belgische pijplijnen gepompt zijn dan gedurende het
hele jaar 2022.
Nu blijkt dat er nog geen maatregel daartegen bestaat, en eerst volgend
jaar in maart er een daadwerkelijk verbod komt op het overladen van tankers
op schepen met een bestemming buiten Europa. (De Standaard 15/10/2024).
Gelet op de cijfers van vandaag zou dat ongeveer de helft zijn van de
totale hoeveelheid ingevoerd gas.
Net nu komt der Spiegel met het bericht dat Rusland overweegt om nucleaire
onderzeeërs om te bouwen voor het transport van LNG-gas via de
Noordelijke zeeroute. (Flows 17/10/2024)
5.
Toen ik nog het genoegen had om de wonderen van
onze haven vanaf het bovendek van de Flandria 23
te tonen aan Vlaamse schooljeugd van het 5de en 6de
studiejaar slaagde ik er altijd in om bewonderende kreten te ontlokken bij
de ontmoeting met een PCC (Plain Car Carrier). Het volstond toen om te vertellen dat dit
varende garages waren voor wel liefst 6000 wagens. Dit mochten ze dan
vergelijken met een schoolparking waar alle ouders van een leerling recht
hadden op 1 parkeerplaats, en die daardoor dus hoogstens 600 of 800
plaatsen zou tellen. Toen ik in GVA van 17/10/2024 las over de Hoëgh Aurora, die op dinsdagavond arriveerde aan
de kaaien van ICO aan het Vrasenedok in de
Waaslandhaven moest ik hieraan terugdenken. Met een capaciteit van maar
liefst 9100 wagens is dit schip momenteel wel het grootste autoschip ter
wereld.
6.
Wil U een blik werpen op die fascinerende
havenwereld, dan is de nieuwe TV-serie “De
Haven” een aanrader. Te bekijken op VTM2 telkens op donderdag. De
eerste aflevering was al een schot in de roos. Inside-beelden werden
getoond van de droogdokken van EDR Antwerp Shipyard in het Hansadok in
Antwerpen, de Grens-inspectiepost van de douane op Antwerpen-Linkeroever,
en toevallig ook van de ICO-terminal, maar dan niet deze van Antwerpen,
maar van Zeebrugge, de grootste ter wereld. (GVA 17/10/2021). Ook herkenden
we rivierloods Kris De Decker, LO-collega van de Tall Ships races in actie
bij het binnenbrengen van de MSC Loretta vanaf
Vlissingen naar het Deurganckdok.
7.
Dat die loodstaken niet vrijblijvend zijn, werd
nog eens pijnlijk duidelijk bij het incident met de Italiaanse tanker Magnifica op 26 juli 2022. Bij het aanmeren in de
Zandvlietsluis brak een meertouw, en raakte daarbij een Filipijns
bemanningslid, die snel aan zijn verwondingen bezweek. Onderzoek zou nu
uitgewezen hebben dat de primaire aanleiding zou liggen in het hanteren van
verschillende talen bij de bevelvoering. De kapitein gaf zijn bevelen in
het Engels, terwijl de loods met de sleepbootkapitein in het Nederlands
communiceerde. Hierdoor zou niet iedereen op de hoogte geweest zijn van de
exacte situatie en kwam er te veel spanning op de meertouwen. De FOSO
(Federale Instantie voor Onderzoek van Scheepsongevallen) heeft nu
aanbevolen aan PAB om enkel het Engels als universele voertaal te hanteren
in dergelijke situaties. (GVA 16/10/2024)
8.
Voordracht van 14 november: waarschuwing: er
blijven nog maar een tiental plaatsen over voor de avondvoordracht. Snel inschrijven is dus de
boodschap. https://havenhuis.rbnrc.be/
9.
Als U gedacht had dat ik dit logboek zou
afronden zonder melding te maken van de grote deal die Google gesloten
heeft om koolstofvrije elektrische stroom te garanderen voor zijn talrijke
datacenters, dan had U het mis. Inderdaad zou Google bij het Amerikaanse Kairos Power de productie van maar liefst zeven nog te
bouwen nucleaire SMR (small modular reactors)
contractueel gereserveerd hebben. (De Standaard 16 /10/2024) Zoiets heeft
een naam: vast geloof in de technologie. Waarvan akte.
Willy 20/10/2024
|