NIEUWSBRIEF 20-10-2024 

           

Editoriaal:

 

Afgelopen maandag was een belangrijke dag voor ons Smaldeel Delta: op de vertrouwde locatie van de Angèle op de droogdokkensite werd het vaarseizoen geëvalueerd en gekeken naar de toekomst. In ochtend kwam het commando samen, in de namiddag de deelnemers van het programma. De bijeenkomst verliep in goede sfeer, waarbij ook kritiek met het oog op bepaalde belangrijke verbeterpunten open op tafel kwam. Zoals verwacht mag worden van een pilootproject werden er verschillende werkpunten vastgesteld. Dank aan alle deelnemers om niets uit te weg te gaan, zodat de organisatoren kunnen sleutelen aan de formule.

A blue triangle with a sailboat and white text

Description automatically generatedDoor de goede ervaringen is veel animo om het programma te herhalen, zowel in het winterreces en in het vaarseizoen. De opbrengst van de voordracht VESTING EN HAVEN ANTWERPEN door onze commodore Willy Jacobs, op 14 november in het Havenhuis, zal onze bootkas substantieel bij spijzen zodat de droom over een eigen kielboot meer realistisch lijkt te worden.

Dat vraagt natuurlijk ook een hele randorganisatie waarvoor heel wat helpende handen nodig zullen zijn. In de winterperiode moet berging voorzien worden op een geschikte locatie. Met een uitgeruste en ‘vaarklare’ boot zou onze club een flexibel en voordelig aanbod kunnen hebben voor onze aangesloten leden. Extra zeillessen zouden daarmee kunnen georganiseerd worden, en wie wil zou ook extra ervaring kunnen opdoen met alles wat het onderhoud betreft. Dit alles is natuurlijk nog in de voorwaardelijke wijs, maar als er voldoende middelen, zeilers, en onderhoudsvrijwilligers ter beschikking zijn moet dat lukken… Met de nieuwe dynamiek van de laatste jaren lijken de sterren alleszins gunstig te staan.

Grote dank aan de organisatoren, schippers, en enthousiaste zeilers die van het afgelopen vaarseizoen een groot succes maakten!

Veel leesplezier,

 

Filip

    

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       DELTA LEEFT. Ons smaldeel DELTA was vorige maandag 14 oktober, te gast op de Angèle voor de eerste interactiviteit.     

 foto's Willy Jacobs

     
Met tevredenheid werd teruggeblikt op het voorbije seizoen. Voortgaande op dat élan zal het volgende seizoen op dezelfde leest geschoeid worden, maar wordt toch al nagedacht op een uitbreiding van het aanbod met eventueel een meerdaagse kanalentocht in het buitenland.   
 
Met de voordracht van 14 november zal de bootkas een extra-injectie krijgen, waardoor de droom van een eigen open kielboot een meer realistisch perspectief krijgt. De opleiding van het winterseizoen zal rond de meteo draaien.   
 
Dit eerste seizoen DELTA werd door club en smaldeel beschouwd als een proeflabo voor smaldeelwerking. Bilan: gunstig. Maar al vlug bleek dat financiële coördinatie met de centrale clubkas aanleiding gaf tot frustratie. Het is vooral dankzij de huzarenstukjes van coördinator Edwin Landries dat de buitenwereld hier weinig van gemerkt heeft. Een woord van dank is hier zeker op zijn plaats.
 
Een en ander zal voorgelegd worden aan het bestuursorgaan van de club.

 

2.       Zaterdag 19 oktober was weer een feest voor de jeugdige zeilertjes op Optimist voor de finale van de WWSV-Q-cup, ditmaal op de spuikom van Oostende. Onze club probeert daar jaarlijks present te zijn om met een wisseltrofee onze sympathie te betuigen voor dit initiatief. Tenslotte is het bij de prille jeugd dat het zaadje moet geplant worden van de passie voor de zeilsport, om zo borg te staan voor de continuïteit en verjonging. Het vraagt wel wat inspanning voor het bestuurslid van dienst dat de trofee moet uitreiken, al was het maar om een voldoende grote draagtas te vinden voor het volumineuze en niet zo licht “kleinood”.    

 
Pro memorie komt, sinds de aanpassing van het reglement, onze prijs nooit meer in handen van de eindwinnaar van het tornooi (10 wedstrijden verdeeld over het seizoen). Het kan zelfs gebeuren dat onze laureaat het podium niet gehaald heeft, zoals dit jaar, waar de 3 podiumplaatsen van het eindklassement door jongens bezet werden. Daardoor ging onze prijs naar het 1ste meisje en die eindigde op de 4de plaats      
 
Waar onze erelijst hoofdzakelijk gedomineerd wordt door clubleden van RBSC Heusden, was het verfrissend om dit jaar voor de 1ste maal iemand te kunnen lauweren van een andere club. En dat was Norah Pas van ZSC Broechem, met onze felicitaties. Hopelijk hebben we volgende week een foto.  
Ergens is er zelfs een licht verband met onze eigen club. Ons twee jongste RBNRC-leden, Audric en Margot Aerts, werkten dit seizoen mee, de ene als postulant voor brevet A, de andere als kandidaat hulpmonitor, aan de opleiding van de Optimist-zeilertjes van ZSC Broechem.       

3.       Al heeft onze marine er niets mee te maken, het feit dat een schip onder onze “auxillary” vlag al enkele maanden aan de ketting ligt is geen prettig nieuws. De nieuwe Belgica, sinds 2021 in de vaart, en met haar 400 m² laboruimte, één van de best uitgeruste onderzoeksschepen in Europa, heeft daardoor moeten verzaken aan een reeks interessante opdrachten, tot en met een Noordpoolexpeditie.
 
Voor een buitenstaander is de organisatiestructuur niet zo transparant met een Franse uitbater, Genavir, Belgische marineofficieren aan boord en universiteiten en onderzoeksinstellingen die ongetwijfeld ook hun woordje te zeggen hebben.      
 
 Voor zover we het begrijpen zou alles initieel draaien rond een tamelijk banaal conflict tussen Genavir en de Internationale Transportarbeiders Federatie. Voor het technisch personeel wilden zij een collectieve arbeidsovereenkomst afsluiten in Letland. Maar gezien de Belgica onder Belgische vlag vaart is dit in strijd met het Maritiem Arbeidersverdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie.   
 
Daar zij verschillende kansen om dit recht te zetten naast zich neer hebben gelegd, is hun vergunning bijna automatisch ingetrokken door de federale overheid. Op hun beurt hebben zij daarop zowel de Belgische staat als FOD Mobiliteit voor de rechtbank getrokken. (Belga 19/10/2024)   
 
Een oplossing lijkt niet zo heel dichtbij, temeer ook wegens de afwezigheid van een nieuwe federale regering. We kunnen dus enkel maar afwachten en hopen op een deus ex machina.     

4.       En wij die dachten dat het Europese embargo op aardgasinvoer uit Rusland een zware impact zou hebben op de haven van Zeebrugge. Tijdens de eerste zes maanden van 2024 zou al bijna meer Russisch LNG-gas in Belgische pijplijnen gepompt zijn dan gedurende het hele jaar 2022.     

Nu blijkt dat er nog geen maatregel daartegen bestaat, en eerst volgend jaar in maart er een daadwerkelijk verbod komt op het overladen van tankers op schepen met een bestemming buiten Europa. (De Standaard 15/10/2024).  
Gelet op de cijfers van vandaag zou dat ongeveer de helft zijn van de totale hoeveelheid ingevoerd gas.    
 
Net nu komt der Spiegel met het bericht dat Rusland overweegt om nucleaire onderzeeërs om te bouwen voor het transport van LNG-gas via de Noordelijke zeeroute. (Flows 17/10/2024)      

5.       Toen ik nog het genoegen had om de wonderen van onze haven vanaf het bovendek van de Flandria 23 te tonen aan Vlaamse schooljeugd van het 5de en 6de studiejaar slaagde ik er altijd in om bewonderende kreten te ontlokken bij de ontmoeting met een PCC (Plain Car Carrier). Het volstond toen om te vertellen dat dit varende garages waren voor wel liefst 6000 wagens. Dit mochten ze dan vergelijken met een schoolparking waar alle ouders van een leerling recht hadden op 1 parkeerplaats, en die daardoor dus hoogstens 600 of 800 plaatsen zou tellen. Toen ik in GVA van 17/10/2024 las over de Hoëgh Aurora, die op dinsdagavond arriveerde aan de kaaien van ICO aan het Vrasenedok in de Waaslandhaven moest ik hieraan terugdenken. Met een capaciteit van maar liefst 9100 wagens is dit schip momenteel wel het grootste autoschip ter wereld. 

6.       Wil U een blik werpen op die fascinerende havenwereld, dan is de nieuwe TV-serie “De Haven” een aanrader. Te bekijken op VTM2 telkens op donderdag. De eerste aflevering was al een schot in de roos. Inside-beelden werden getoond van de droogdokken van EDR Antwerp Shipyard in het Hansadok in Antwerpen, de Grens-inspectiepost van de douane op Antwerpen-Linkeroever, en toevallig ook van de ICO-terminal, maar dan niet deze van Antwerpen, maar van Zeebrugge, de grootste ter wereld. (GVA 17/10/2021). Ook herkenden we rivierloods Kris De Decker, LO-collega van de Tall Ships races in actie bij het binnenbrengen van de MSC Loretta vanaf Vlissingen naar het Deurganckdok.

7.       Dat die loodstaken niet vrijblijvend zijn, werd nog eens pijnlijk duidelijk bij het incident met de Italiaanse tanker Magnifica op 26 juli 2022. Bij het aanmeren in de Zandvlietsluis brak een meertouw, en raakte daarbij een Filipijns bemanningslid, die snel aan zijn verwondingen bezweek. Onderzoek zou nu uitgewezen hebben dat de primaire aanleiding zou liggen in het hanteren van verschillende talen bij de bevelvoering. De kapitein gaf zijn bevelen in het Engels, terwijl de loods met de sleepbootkapitein in het Nederlands communiceerde. Hierdoor zou niet iedereen op de hoogte geweest zijn van de exacte situatie en kwam er te veel spanning op de meertouwen. De FOSO (Federale Instantie voor Onderzoek van Scheepsongevallen) heeft nu aanbevolen aan PAB om enkel het Engels als universele voertaal te hanteren in dergelijke situaties. (GVA 16/10/2024)

8.       Voordracht van 14 november: waarschuwing: er blijven nog maar een tiental plaatsen over voor de avondvoordracht. Snel inschrijven is dus de boodschap.  https://havenhuis.rbnrc.be/ 

9.       Als U gedacht had dat ik dit logboek zou afronden zonder melding te maken van de grote deal die Google gesloten heeft om koolstofvrije elektrische stroom te garanderen voor zijn talrijke datacenters, dan had U het mis. Inderdaad zou Google bij het Amerikaanse Kairos Power de productie van maar liefst zeven nog te bouwen nucleaire SMR (small modular reactors) contractueel gereserveerd hebben. (De Standaard 16 /10/2024) Zoiets heeft een naam: vast geloof in de technologie. Waarvan akte.

Willy     20/10/2024