1. Vorige week was er
weer heel wat nieuws te rapen bij onze Marine. Op vrijdag werd de aankomst
herdacht van het Belgisch MMS-flottielje (118de Motor Mine
Sweeper Flottielje) in Oostende op 5 oktober 1944.
Het 118de MMS
was een flottielje van 6 schepen, waarvan 2 oorspronkelijk enkel door
Belgen bemand werden. Later breidde de Belgische aanwezigheid verder uit.
Ze stonden onder het bevel van lieutenant-commander
Petitjean, die in 1962 nog de 3de
commodore zou worden van de Belgische Zeemacht.
Op het ogenblik dat ze toekwamen in Oostende waren ze niet aan hun
proefstuk en hadden al heel wat stukken beveiligd vaarwater op hun palmares
staan, tot en met de toegangsgeul tot Oostende. Lang voor zij aan wal
konden gaan hadden ze daar al dagelijks geopereerd, maar moesten ’s
avonds met heimwee terugkeren naar de basis in Harwich.
Nadien waren ze aktief op de Noordzee tot ze
vanaf 4 november werden ingezet, samen met 9 andere flottieljes, in de
operatie Calendar II. Die had als doel de Schelde
tussen Vlissingen en Antwerpen mijnenvrij te maken en de betonning, al was
het voorlopig, te herstellen. Antwerpen was toen voor de geallieerden
prioriteit nr 1 omdat de logistieke aanvoerroutes
vanuit de mulberrie-haven van Arromanches
te lang geworden waren in deze fase van de herovering.
Op 26 november werd het
doel bereikt, en kon het eerste konvooi van 10 vrachtschepen feestelijk
worden ingehaald in Antwerpen, triomfantelijk voorafgegaan door 2
“Belgische” mijnenvegers, de MMS 193 en de MMS 77.
Op de herdenking in Oostende waren ook enkele van onze leden, tevens lid
van KVOZMA aanwezig
(Foto’s © Marie Bruggeman)
In het weekend was er dan het Techno Fest in
Zeebrugge. Verslag volgt.
2. North
Sea Ports, waar ook de Gentse haven toe behoort, mocht deze week een mooi
cadeau in ontvangst nemen: de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Ze werd deze
week plechtig ingehuldigd door de beide koningen van Nederland en
België. Triomfantelijk wordt gesproken van “een der grootste
sluizen van de wereld”. (De Standaard 10/10/2024). Relatief gezien
kan dat wel zo zijn, maar alleen al op Belgische schaal moet ze met haar
427X55x16,5m achteraan in de rij gaan staan achter de Zandvlietsluis
500X57X13,58 m TAW, de Berendrechtsluis: 500X68X13,58m TAW en de Kieldrechtsluis 500X68X17,8m TAW. In Nederland wint de
nieuwe sluis in IJmuiden het pleit met 500X70X18 m.
Niets is echter zo moeilijk als het vergelijken van sluisdieptes, vooral
tussen Nederland en België. Nederland gebruikt namelijk het
referentievlak NAP (Nieuw Amsterdams Peil), terwijl in België
hoofdzakelijk nog TAW (Tweede Algemene Waterpassing) gebruikt wordt. Dit heeft
al geleid tot heroïsche, maar ook ludieke discussies om te bepalen of
de IJmuidensluis de Kieldrechtsluis nu echt
onttroond heeft als grootste sluis ter wereld. Bij het ontbreken van
vermelding over het referentievlak zou men ook de actuele diepte kunnen
meten ten opzichte van de fysische sluisbodem ter plaatse. Vandaar een
veelvoud van gepubliceerde, maar van elkaar verschillende data.
Wel relevant is de weg die nu open ligt voor de haven van Gent om meer en
grotere schepen te kunnen ontvangen.
Maar er is nog een belangrijke B-mol: Grotere schepen kunnen wel door de
sluis, maar het kanaal is te ondiep om zulke schepen te ontvangen, en
vooral de tunnel op de expresweg in Zelzate is een belangrijk obstakel.
In afwachting van de uitvoering van een meerjarenplan om het kanaal verder
uit te diepen moet men dus overgaan tot lastbreking. Daar zijn onze
noorderburen meesters in, want tijdens de meer dan 200 jaar
Scheldesluiting, was de hele economie van Antwerpen afhankelijk van deze
lastbreking, tot verrijking van de Zeeuwse havens.
U raadt het al: lastbreking is het overladen van lading van grotere schepen
op kleinere. Een eerste fase van de kanaalverdieping wordt dus zeker het
verdiepen van het havengedeelte van Terneuzen, opdat die overlading in
veilig water kan gebeuren en niet op de Schelde.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik durf te voorspellen dat een tweede fase
lang op zich zal laten wachten.
3. Volgens
de Standaard van 10/10/2024 zou er een megabom op
het Kanaal ronddobberen. Het klinkt dramatischer dan het is, maar het is
wel ernstig. Wat is er aan de hand? De Maltese bulkcarrier
“Ruby” zou al twee weken beschadigd voor anker liggen op een
20km van de Britse kust. Niets speciaals zou U zeggen, maar het schip heeft
wel een lading van 20.000 ton ammoniumnitraat aan boord. Op zich is
ammoniumnitraat, wanneer behandeld in de juiste condities ook niet
gevaarlijk, maar bij verhitting en in aanwezigheid van fossiele
brandstoffen kan het indrukwekkende explosies veroorzaken. Cfr het ongeval
in Beiroet, vier jaar geleden, waarbij “slechts” 2750 ton
explodeerde. U begrijpt dus dat de havens niet staan te springen om dat
schip te ontvangen. De haven van Rotterdam weigert al schepen die meer dan
2x2750 ton bij hebben.
Bovendien is het ammoniumnitraat afkomstig uit Rusland, en dat is een extra
reden tot wantrouwen. Een niet denkbeeldig scenario suggereert de
mogelijkheid dat Rusland wel eens wetens en willens een
“gevaarlijk” schip onze kant uitgestuurd heeft, om de reactie
in Europa uit te testen. Een oplossing is nog niet in zicht, want reparatie
op zee is geen optie, en het dumpen van de lading zou een milieuramp op
grote schaal veroorzaken. Werkelijk benieuwd hoe dat zal aflopen.
Ondertussen vernemen we van Flows (11/10/2024) dat het European Safety Institute uit Ieper zou gesuggereerd hebben dat het
schip in Zeebrugge zou mogen binnenlopen. Dit wordt duidelijk ontkend door
PAB en de loodsdiensten.
In de rubriek “Veiligheid op zee” was deze week ook de
explosie, gevolgd door brand op de tanker Annika in de Baltische zee het
vermelden waard. Gelukkig zijn de zeven bemanningsleden al veilig van boord
gehaal. (Nieuwsblad Transport 11/10/2024). Het gaat hier “maar”
over 640 ton olie.
4. Al
gemerkt dat heel wat onderwerpen die aan bod kwamen in dit logboek, even
later een vervolg krijgen? Indaver, de
afvalverwerker uit de stal van Fernand Huts was vorige week al aan de
beurt, deze week zat het alweer in het nieuws. De Standaard van 11/10/2024
meldde dat Indaver in pole
position zit om de Amsterdamse afvalcentrale AEB
over te nemen. Hiermee zou het bedrijf zijn Europese positie nog eens
versterken, waar het nu al dertig locaties in negen landen beheert. Daarbij
komt dan nog dat de ISVAG-oven in Wilrijk sluit,
wegens verlies van vergunning. Indaver
linkeroever zou nu, minstens tijdelijk, het volume van ISVAG mee verwerken.
We volgen dit met interesse op, omdat Indaver
toch een belangrijke speler is in de haven.
5. Verder
in deze nieuwsbrief een uitnodiging door KVOZMA voor een interessant bezoek
aan de Antwerp Maritime
Academy op 31 januari 2025. Er wordt wel prioriteit gegeven aan oud-gediendenden van de Marine, maar sympathisanten mogen
mee als er nog plaats over is.
6. Uw speciale aandacht
vragen we voor de oproep van de Vrienden van het Nieuw Scheepvaartmuseum
naar het nieuwe stadsbestuur van Antwerpen om de inrichting van een
maritiem museum op de Droogdokkensite zeker op te nemen in het nieuwe
bestuursakkoord. Elke havenstad die zich respecteert kan uitpakken met een
dergelijk museum, het zou spijtig zijn dat Antwerpen zou ontbreken in dit
rijtje. De RBNRC schaart zich volmondig achter deze oproep en zal 100% mee
aan de kar duwen om dit zo snel mogelijk gerealiseerd te zien. Meer nieuws
daarover in onze EXTRA.
https://www.bootmag.be/2024/10/11/maritiem-museum-in-antwerpen/
7. Deze week viel de
nieuwe editie van SeaTalk in de brievenbus. Het
bevat weer een schat aan informatie. We lezen een uitgebreid dossiertje over
de herboren DIVMAR, de marine fuseliers, die nu ook met een nieuwe naam
door het leven gaan: MARFUS. Detachementscommandant is KVK Johan Proot. De marine komt ook nog in beeld via een verslag
over de eerste technische tests op zee van de M940 Oostende. Ook de Antwerp Maritime Academy komt
mooi in beeld.
8. Voor
onze voordracht van 14 november blijven nog maar een 20-tal plaatsen open
voor de avondvoordracht, daar waar de namiddag al volledig uitverkocht is,
dus snel zijn is de boodschap wil je er nog bij zijn.
https://havenhuis.rbnrc.be/
9. Nogmaals
onze verontschuldigingen aan de 4 ingeschrevenen voor het uitstellen van
het bezoek aan Fort 2 te Wommelgem. Er komt een nieuwe datum, al hadden we
toch een groter aantal gegadigden verwacht voor een activiteit die als
favoriet uit onze enquête gekomen was.
10.Bij het “ter perse gaan”
vernamen we nog intrigerend nieuws via de TV-journaals.
In een aantal kazernes van Defensie zou het veiligheidsniveau opgetrokken
zijn van alfa naar bravo wegens een vermoeden van sabotagerisico. Volgens
VRT is er geen specifiek incident te melden waar deze beslissing op
gebaseerd is. Nochtans, volgens VTM zou er donderdag op de marinebasis van
Zeebrugge een brandstichting gebeurd zijn in de nabijheid van
één van de schepen, met schade tot gevolg. “De Zondag”
van 13/10/2024 maakt geen melding meer van dit incident. Op te volgen dus.
Willy 13/10/2024
|