NIEUWSBRIEF 13-10-2024      


                       


Editoriaal:

 

Sta me toe even in die ‘goeie ouwe tijd’ terug te duikelen, zowat 30 jaar geleden had ik twee vrienden uit het politiewereldje uitgenodigd om met mijn 6 m. Marina diep V cabincruiser ‘Beam’ en Mercury buitenboord 50 pk een dagje met bbq op het Veerse Meer door te brengen.

Ons vertrekpunt was de ligplaats aan de ingang van het kanaal Veere – Middelburg. Uiteraard deden wij de ronde van deze grote waterplas, de afsluitdijk, Vrouwenpolder, de Haringvreter, het Paardeneiland, de Piet en Oranjeplaat en dan een lekkere bbq met een drupje als apero.

We gingen daarna voorbij Wolphaartsdijk en Kortgene naar de Zandkreeksluis waar een gebied is dat toelaat sneller dan de 15 km/h te doen, speciaal gebruikt door waterski fanaten.

Een kleine misrekening of wat te veel ijver om de snelheid van de boot te testen, deed ons de das om…want we waren zoals altijd te vroeg begonnen met een 25 km/h.

Aan de sluis keerden we om met een mooie bocht en veel schuim om dan te merken dat de RP45 van de Rijkspolitie te water dwars lag in de vaarroute…

Dan maar netjes langszij gegaan en een beleefd gesprek gevoerd met de politieman.

Effe papieren keuren en wat vragen over dodemansknop, brandblusser, vaarkaarten e.d., alles o.k. en om dan te eindigen met de vraag of we wel wisten wat de toegelaten snelheid is op het Veerse Meer.

‘Ja juist meneer, en hoeveel deed u?’ Nu moet het lukken maar ik had enkele weten voordien contact had met luitenant Grootaars van de Rijkspolitie in Middelburg en hem geholpen had met een fotoprobleem. Uiteraard trachtte ik me hiermee uit de slag te trekken, maar ik wist niet dat achter mijn rug de twee kameraden met hun politiekaart stonden te zwaaien. De brave Hollandse diender had dat natuurlijk wel gezien en liet me rustig uitpraten om dan vaderlijk me een vermaning te geven en te laten beloven dat ik dat nooit meer zou doen…

Conclusie: zo ’n situatie kan in deze moderne digitale wereld niet meer gebeuren, eerst en vooral zie je die grijze RP45 niet meer varen want ze bekijken je vanuit de drone of met camera’s en sturen je in je E-Box de boete!

Bob (koene zeevaarder, lol)

         


Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.  Vorige week was er weer heel wat nieuws te rapen bij onze Marine. Op vrijdag werd de aankomst herdacht van het Belgisch MMS-flottielje (118de Motor Mine Sweeper Flottielje) in Oostende op 5 oktober 1944.

Het 118de MMS was een flottielje van 6 schepen, waarvan 2 oorspronkelijk enkel door Belgen bemand werden. Later breidde de Belgische aanwezigheid verder uit. Ze stonden onder het bevel van lieutenant-commander Petitjean, die in 1962 nog de 3de commodore zou worden van de Belgische Zeemacht.   

Op het ogenblik dat ze toekwamen in Oostende waren ze niet aan hun proefstuk en hadden al heel wat stukken beveiligd vaarwater op hun palmares staan, tot en met de toegangsgeul tot Oostende. Lang voor zij aan wal konden gaan hadden ze daar al dagelijks geopereerd, maar moesten ’s avonds met heimwee terugkeren naar de basis in Harwich.       

Nadien waren ze aktief op de Noordzee tot ze vanaf 4 november werden ingezet, samen met 9 andere flottieljes, in de operatie Calendar II. Die had als doel de Schelde tussen Vlissingen en Antwerpen mijnenvrij te maken en de betonning, al was het voorlopig, te herstellen. Antwerpen was toen voor de geallieerden prioriteit nr 1 omdat de logistieke aanvoerroutes vanuit de mulberrie-haven van Arromanches te lang geworden waren in deze fase van de herovering.  

Op 26 november werd het doel bereikt, en kon het eerste konvooi van 10 vrachtschepen feestelijk worden ingehaald in Antwerpen, triomfantelijk voorafgegaan door 2 “Belgische” mijnenvegers, de MMS 193 en de MMS 77.  

Op de herdenking in Oostende waren ook enkele van onze leden, tevens lid van KVOZMA aanwezig    

(Foto’s © Marie Bruggeman)    

In het weekend was er dan het Techno Fest in Zeebrugge. Verslag volgt.

2.  North Sea Ports, waar ook de Gentse haven toe behoort, mocht deze week een mooi cadeau in ontvangst nemen: de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Ze werd deze week plechtig ingehuldigd door de beide koningen van Nederland en België. Triomfantelijk wordt gesproken van “een der grootste sluizen van de wereld”. (De Standaard 10/10/2024). Relatief gezien kan dat wel zo zijn, maar alleen al op Belgische schaal moet ze met haar 427X55x16,5m achteraan in de rij gaan staan achter de Zandvlietsluis 500X57X13,58 m TAW, de Berendrechtsluis: 500X68X13,58m TAW en de Kieldrechtsluis 500X68X17,8m TAW. In Nederland wint de nieuwe sluis in IJmuiden het pleit met 500X70X18 m.   

Niets is echter zo moeilijk als het vergelijken van sluisdieptes, vooral tussen Nederland en België. Nederland gebruikt namelijk het referentievlak NAP (Nieuw Amsterdams Peil), terwijl in België hoofdzakelijk nog TAW (Tweede Algemene Waterpassing) gebruikt wordt. Dit heeft al geleid tot heroïsche, maar ook ludieke discussies om te bepalen of de IJmuidensluis de Kieldrechtsluis nu echt onttroond heeft als grootste sluis ter wereld. Bij het ontbreken van vermelding over het referentievlak zou men ook de actuele diepte kunnen meten ten opzichte van de fysische sluisbodem ter plaatse. Vandaar een veelvoud van gepubliceerde, maar van elkaar verschillende data.  

Wel relevant is de weg die nu open ligt voor de haven van Gent om meer en grotere schepen te kunnen ontvangen.    

Maar er is nog een belangrijke B-mol: Grotere schepen kunnen wel door de sluis, maar het kanaal is te ondiep om zulke schepen te ontvangen, en vooral de tunnel op de expresweg in Zelzate is een belangrijk obstakel.   

In afwachting van de uitvoering van een meerjarenplan om het kanaal verder uit te diepen moet men dus overgaan tot lastbreking. Daar zijn onze noorderburen meesters in, want tijdens de meer dan 200 jaar Scheldesluiting, was de hele economie van Antwerpen afhankelijk van deze lastbreking, tot verrijking van de Zeeuwse havens.  

U raadt het al: lastbreking is het overladen van lading van grotere schepen op kleinere. Een eerste fase van de kanaalverdieping wordt dus zeker het verdiepen van het havengedeelte van Terneuzen, opdat die overlading in veilig water kan gebeuren en niet op de Schelde.    

Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik durf te voorspellen dat een tweede fase lang op zich zal laten wachten.

3.  Volgens de Standaard van 10/10/2024 zou er een megabom op het Kanaal ronddobberen. Het klinkt dramatischer dan het is, maar het is wel ernstig. Wat is er aan de hand? De Maltese bulkcarrier “Ruby” zou al twee weken beschadigd voor anker liggen op een 20km van de Britse kust. Niets speciaals zou U zeggen, maar het schip heeft wel een lading van 20.000 ton ammoniumnitraat aan boord. Op zich is ammoniumnitraat, wanneer behandeld in de juiste condities ook niet gevaarlijk, maar bij verhitting en in aanwezigheid van fossiele brandstoffen kan het indrukwekkende explosies veroorzaken. Cfr het ongeval in Beiroet, vier jaar geleden, waarbij “slechts” 2750 ton explodeerde. U begrijpt dus dat de havens niet staan te springen om dat schip te ontvangen. De haven van Rotterdam weigert al schepen die meer dan 2x2750 ton bij hebben.      

Bovendien is het ammoniumnitraat afkomstig uit Rusland, en dat is een extra reden tot wantrouwen. Een niet denkbeeldig scenario suggereert de mogelijkheid dat Rusland wel eens wetens en willens een “gevaarlijk” schip onze kant uitgestuurd heeft, om de reactie in Europa uit te testen. Een oplossing is nog niet in zicht, want reparatie op zee is geen optie, en het dumpen van de lading zou een milieuramp op grote schaal veroorzaken. Werkelijk benieuwd hoe dat zal aflopen.  

Ondertussen vernemen we van Flows (11/10/2024) dat het European Safety Institute uit Ieper zou gesuggereerd hebben dat het schip in Zeebrugge zou mogen binnenlopen. Dit wordt duidelijk ontkend door PAB en de loodsdiensten.  

In de rubriek “Veiligheid op zee” was deze week ook de explosie, gevolgd door brand op de tanker Annika in de Baltische zee het vermelden waard. Gelukkig zijn de zeven bemanningsleden al veilig van boord gehaal. (Nieuwsblad Transport 11/10/2024). Het gaat hier “maar” over 640 ton olie.

4.  Al gemerkt dat heel wat onderwerpen die aan bod kwamen in dit logboek, even later een vervolg krijgen? Indaver, de afvalverwerker uit de stal van Fernand Huts was vorige week al aan de beurt, deze week zat het alweer in het nieuws. De Standaard van 11/10/2024 meldde dat Indaver in pole position zit om de Amsterdamse afvalcentrale AEB over te nemen. Hiermee zou het bedrijf zijn Europese positie nog eens versterken, waar het nu al dertig locaties in negen landen beheert. Daarbij komt dan nog dat de ISVAG-oven in Wilrijk sluit, wegens verlies van vergunning. Indaver linkeroever zou nu, minstens tijdelijk, het volume van ISVAG mee verwerken. We volgen dit met interesse op, omdat Indaver toch een belangrijke speler is in de haven.

5.  Verder in deze nieuwsbrief een uitnodiging door KVOZMA voor een interessant bezoek aan de Antwerp Maritime Academy op 31 januari 2025. Er wordt wel prioriteit gegeven aan oud-gediendenden van de Marine, maar sympathisanten mogen mee als er nog plaats over is.

6.  Uw speciale aandacht vragen we voor de oproep van de Vrienden van het Nieuw Scheepvaartmuseum naar het nieuwe stadsbestuur van Antwerpen om de inrichting van een maritiem museum op de Droogdokkensite zeker op te nemen in het nieuwe bestuursakkoord. Elke havenstad die zich respecteert kan uitpakken met een dergelijk museum, het zou spijtig zijn dat Antwerpen zou ontbreken in dit rijtje. De RBNRC schaart zich volmondig achter deze oproep en zal 100% mee aan de kar duwen om dit zo snel mogelijk gerealiseerd te zien. Meer nieuws daarover in onze EXTRA.  
https://www.bootmag.be/2024/10/11/maritiem-museum-in-antwerpen/

7.  Deze week viel de nieuwe editie van SeaTalk in de brievenbus. Het bevat weer een schat aan informatie. We lezen een uitgebreid dossiertje over de herboren DIVMAR, de marine fuseliers, die nu ook met een nieuwe naam door het leven gaan: MARFUS. Detachementscommandant is KVK Johan Proot. De marine komt ook nog in beeld via een verslag over de eerste technische tests op zee van de M940 Oostende. Ook de Antwerp Maritime Academy komt mooi in beeld.

8.  Voor onze voordracht van 14 november blijven nog maar een 20-tal plaatsen open voor de avondvoordracht, daar waar de namiddag al volledig uitverkocht is, dus snel zijn is de boodschap wil je er nog bij zijn.      
https://havenhuis.rbnrc.be/

9.  Nogmaals onze verontschuldigingen aan de 4 ingeschrevenen voor het uitstellen van het bezoek aan Fort 2 te Wommelgem. Er komt een nieuwe datum, al hadden we toch een groter aantal gegadigden verwacht voor een activiteit die als favoriet uit onze enquête gekomen was.

10.Bij het “ter perse gaan” vernamen we nog intrigerend nieuws via de TV-journaals. In een aantal kazernes van Defensie zou het veiligheidsniveau opgetrokken zijn van alfa naar bravo wegens een vermoeden van sabotagerisico. Volgens VRT is er geen specifiek incident te melden waar deze beslissing op gebaseerd is. Nochtans, volgens VTM zou er donderdag op de marinebasis van Zeebrugge een brandstichting gebeurd zijn in de nabijheid van één van de schepen, met schade tot gevolg. “De Zondag” van 13/10/2024 maakt geen melding meer van dit incident. Op te volgen dus.

Willy    13/10/2024