1.
Vooreerst een spijtige aankondiging. We zijn
verplicht om het geplande bezoek van Fort 2 naar een latere datum te
verplaatsen omdat uitgerekend op die zaterdagmorgen 12 oktober de uitvaart
plaats heeft van een goede vriend. Graag hiervoor onze verontschuldigingen.
Anderzijds moet ook wel gezegd zijn, dat dit initiatief, afgetekend de
meeste stemmen behaalde in onze enquête naar gewenste activiteiten.
Dan is het merkwaardig dat, zelfs na dubbele aankondiging in dit logboek,
nog aangevuld met een extra-flashbericht, op 3 dagen voor deadline slechts
1 vaste en 1 potentiële inschrijving kon geoogst worden. Een extra
verontschuldiging dus voor deze twee gegadigden.
2.
Dan een rechtzetting. Vorige week werd U een
resumerend artikel beloofd dat ons bezorgd werd door Georges Janssens over
het gezonken luxejacht. Indien U daarnaar vergeefs
gezocht hebt, onze oprecht excuses. U krijgt het deze week, en wel
onmiddellijk na dit logboek.
3.
De geopolitieke situatie is van dien aard dat
daar wekelijks halve boekdelen over te schrijven zijn. Anderzijds spuien
kranten, tijdschriften en visuele media al ten overvloede berichten zodat
we ons, bij ontstentenis van saillante maritieme feiten, kunnen beperken
tot een blijk van diepe bezorgdheid over de algemene escalatie van
oorlogsgeweld, en het risico voor wereldwijde uitbreiding.
4.
Iets totaal anders dus. Als liefhebbers van
goed nieuws juichen we, vanzelfsprekend, een potentiële aanwinst voor
de Antwerpse haven volmondig toe. De Deense groep AP Moller, die o.a. ook
de rederij Maersk onder zijn vleugels heeft,
kondigt de bouw aan van een nieuwe chemische fabriek in Antwerpen. Wie de
situatie van de Europese chemische industrie van nabij opvolgt weet dat de
barometer daar niet bepaald op goed weer staat. Daarom mogen de schaarse
opportuniteiten voor nieuwe investeringen van die omvang, 1,5 miljard Euro,
250 rechtstreekse arbeidsplaatsen, als een geschenk uit de hemel worden
gekoesterd. Groene oprispingen worden hopelijk gecounterd door het gegeven
dat het een fabriek wordt die plastics wil maken op een zo
milieuvriendelijk mogelijke manier, dus vertrekkend van groene methanol uit
biomassa, of waterstof en CO2. Vioneo, zo heet
het bedrijf wil dus als eerste in haar soort wereldwijd tot 300.000
ton/jaar fossielvrije plastics produceren. Zal dit de fossiele plastics uit
de markt duwen? Misschien maar dan op heel lange termijn, want 300.000 ton
vertegenwoordigt slechts 0,2% van de wereldbehoefte aan plastics. (De
Standaard 30/9/2024)
Maar er is een groot vraagteken: zal deze fabriek haar productie
überhaupt kunnen slijten aan de markt? De kostprijs zal hoger liggen
dan die van de fossiele plastics. En dan moet je al kunnen rekenen op een
zeker idealisme bij het cliënteel, of op een klant die het
fossielvrije als verkoopargument wil uitspelen. Ook de voldoende
beschikbaarheid van groene methanol, indien men
blijft rekenen op de klassieke productiemethodes blijft twijfelachtig. Dus:
afwachten is de boodschap.
De beslissing zou volgend jaar genomen worden, en indienstname kan verwacht
worden tegen 2028. Locatie: Vopak Energy park op de gronden van de
voormalige raffinaderij Gunvor, vlak bij de
Berendrechtsluis. Vopak is een multinationale speler in het opslaan en
distribueren van chemische stoffen.
Goed nieuws komt nooit alleen en ook nog deze week (GVA 1/10/2024) kondigde
industrieel afvalverwerker Indaver aan dat zij
eind dit jaar een installatie “Plastics2chemicals” in bedrijf
zullen nemen. Hiermee hopen zij 26.000 ton plastic afval te kunnen
recycleren. Meer bepaald gaat het over afval polystyreen waaruit zij terug
de basismolecule styreen willen recupereren. Polystyreen is U zeker bekend
in de vorm van “isomo” maar er zijn
ook robuustere vormen van isolatieplaten bekend, en ook voorgevormde stukken.
Indaver is ooit ontstaan als een 50/50
samenwerking tussen overheid en de scheikundige nijverheid in en rond de
Antwerpse haven. Later namen private investeerders de overhand tot het
bedrijf uiteindelijk in handen viel van Fernand Huts.In
Antwerpen zijn er twee vestigingen: de oudste op de rechteroever,
gespecialiseerd in chemisch afval, waar de nieuwe installatie gepland is,
en de jongere op linkeroever waar huishoudafval verbrand wordt en lampen
gerecycleerd worden. Maar ook bij deze investering stelt zich de vraag van
de gegarandeerde afname. Het eindproduct is nog altijd duurder dan de
zogenaamde “virgin plastics”. Ook
hier moet men dus rekenen op de marketingkracht van het predikaat
“duurzaamheid”. Indaver beweert
echter dat de afname reeds verzekerd is door een
reeks contracten met o.a. bedrijven uit de haven.
5.
Niet alleen de Antwerpse tak van PAB mag zich
in de handjes wrijven, ook voor Zeebrugge is er goed nieuws. Op de
Bastenakenkaai, waar nu een inerte zandberg ligt, plant ICO (International Car Operators) een multi-storage
garage voor 10000 wagens. (Flows 4/10/2024). Hiermee zal zeker de Zeebrugse positie, en bij uitbreiding die van PAB, van
1ste Europese RO-RO haven aanzienlijk versterkt worden.
Bovendien lezen we in dezelfde nieuwsbrief van Flows dat Zeebrugge ook 50
douaniers extra krijgt plus twee mobiele scanners, vooral tegen drugs. Aan
U lezer om te beslissen of dit deel van de boodschap ook nog in het vakje
“goed nieuws” thuis hoort.
6.
Er waren wel enkele incidenten en ongevallen in
de binnenvaart, maar het is toch al een tijdje geleden dat we nog nieuws
ontvingen van het reilen en zeilen uit deze nautische bedrijfstak. Geen
nieuws, goed nieuws, pleegt men te zeggen, maar in dit geval valt dat wel
wat tegen. Een opgemerkt artikel in Gazet van Antwerpen van 3 oktober 2024
legt de vinger op de wonde. Na 20 jaar zware investeringen waaronder de
verhoging van 62 bruggen op het Albertkanaal is het aandeel van de
binnenvaart in het binnenlands transport niet gestegen, maar tussen 2015 en
2020 zelfs gedaald, van 15 naar 11%, en dat zonder enig perspectief op
beterschap. Dit is natuurlijk ernstig, want men heeft zwaar ingezet op een modal shift waarbij het wegvervoer zwaar zou moeten
inboeten op binnenvaart en spoorwegen. Waar in 1998 nog 72% van de goederen
langs de weg werden getransporteerd is dit opgelopen naar 77% vandaag. De
verhoging van de bruggen was nodig om doorgang van schepen met een
containerlading van 4 lagen te kunnen garanderen. Dit is toch een
tegenvaller. Misschien zijn het de verschillende droogteperiodes van de
vorige zomers toen het lage waterpeil van de rivieren en vooral de Rijn
voor veel vertraging zorgden, die de betrouwbaarheid van de binnenvaart
hebben aangetast. Hopelijk keer het tij vlug, want de binnenvaart is toch
nog de beste troef in de afbouw van de files op de weg.
7. Willy Huysmans
zal ons nog niet kunnen begroeten in de Angèle volgende woensdag 9
oktober. We blijven hem steunen in zijn moeilijke revalidatie en hopen hem
spoedig terug te zien. Gust zal ondertussen in zijn plaats de honneurs
waarnemen. Ons Happy Hour zal dus normaal kunnen doorgaan tussen 14u en
17u.
8.
Volgend RV voor Smaldeel DELTA op maandag 14
oktober om 14u, eveneens aan boord van de Angèle met Gust als gastheer.Op het programma
evaluatie van het afgelopen seizoen en plannen voor de winter en het
volgende vaarseizoen.
9.
De inschrijvingen
voor onze voordracht op 14 november lopen vlot binnen, Waar de
namiddagsessie al lang uitverkocht was, zitten we nu ook al over de helft
van de nog beschikbare plaatsen voor de avondsessie.
https://havenhuis.rbnrc.be/
10.
Vorige donderdag
tijdens een druk bijgewoonde Zas’pero werd,
in het bijzijn van heel wat vertegenwoordigers van de nautische wereld, een
aanwezigheidstombola ingericht. Twee winnaars wonnen een duo-toegangsticket
tot de avondsessie, 4 plaatsen minder dus.
Willy 06/10/2024
|