NIEUWSBRIEF 22-09-2024

 

 

Editoriaal:

 

Wanneer we denken aan het rijke leven van de diepzee komen bij de meesten onder ons al snel beelden naar voren van de onderwaterwereld van de Middellandse Zee, of de prachtige koraalriffen van de Stille Zuidzee. Zelfs ervaren zeilers en zeelieden die onze Noordzee bevaren beseffen niet goed wat een rijkdom de flora en fauna ook bij ons onder de waterspiegel biedt.

 

A poster of a shark swimming in the water

Description automatically generatedVorige week reed ik naar Breda om in de cinema te gaan kijken naar de film De Wilde Noordzee, die recent in première ging en voorlopig enkel in Nederland wordt vertoond.

 

Ik zag de Noordzee nog nooit op deze wijze. De maker, een duiker-onderwaterfilmer, was van kleinsaf geinspireerd door commandant Cousteau, die de wereld onder water voor het eerst via de televisie in de huiskamers bracht. Het resultaat is indrukwekkend. Van reuzenhaaien en orka’s over zeehonden tot vele soorten weekdieren, vissen en zeevogels, leren we het complexe web van het leven in de zee kennen.

 

We zien ook het effect van de mens, zoals de bouw van windmolenparken: een zeer goede zaak voor het milieu, maar ook een enorm gedaver onder water, niet erg bevorderlijk voor de sfeer voor bruinvissen en andere dieren die gevoelig zijn voor geluidsoverlast. Maar we zien ook welke inspanningen worden geleverd om deze schade te beperken.

 

De film is een prachtige bijdrage aan de oceanografie en mariene biologie, die onze aandacht vestigt op le monde du silence, zoals Cousteau het zei, zo dicht bij huis. En zoals we horen in de documentaire: wie de natuur beter kent, zal zich inspannen om ze te beschermen.

 

Een enorme aanrader!

Lees ook de mooie recensie op Nature Today.

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.     Heel wat ambiance op de droogdokkensite in Antwerpen: eetkraampje, barkraampje, orkestje, stoeltjes en tafeltjes, heel wat vrolijke gezichten, en last but not least een mini-Tall Ships gebeuren. Zo was “Slok op de Dok”. Het geheel werd ingevaren door de feestelijke aankomst van Tall Ships Rupel en Saeftinghe. Ook de Williwaw was te bezichtigen. Al bij al een geslaagd evenement met dank en felicitaties aan STA-B. (Sail Training Association Belgium).  Enkele foto’s.

 Foto's Willy Jacobs

 

     Meer daarover in het verslag van Georges Janssens, die ons het volgende schreef: “De Tall Ships Races zijn voorbij maar toch even nagenieten en vooruitkijken naar het nieuwe Tall Ships event in Antwerpen van 11-14 juli 2026. Dit is kort samengevat wat er te beleven was op de Slok op de Dok van 21/9”: https://www.bootmag.be/2024/09/22/slok-op-de-dok/

2.     Exmar heeft een nieuwe topman sinds het begin van dit jaar, Carl-Antoine Saverys. Hij volgde zijn vader, Nicolas Saverys op als CEO van deze rederij, gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare gassen. In een interview met De Standaard (16/9/2024) durft hij ervoor uitkomen dat de uitfasering van de fossiele energie nog niet voor morgen of overmorgen kan verwacht worden. Hij ziet dan ook meer onmiddellijk heil in de omschakeling van alle kolencentrales in de wereld naar aardgas.

3.     Trends van 12 september bracht een beschouwing over de noodzaak tot grote investeringen bij Defensie. Daarin wordt o.a. vermeld dat de Nederlandse marine boven op de zes bestelde fregatten, nog 2 extra exemplaren wil bestellen. Ook in België behoort een derde fregat tot te mogelijkheden. En dat zou ook maar logisch zijn, althans volgens de logica die ons altijd is aangeleerd in verband met gegarandeerde beschikbaarheid: één operationeel, één in stand-by en één in refit.   

Een zekere Herman Mathijs betwist dit en zou de 1,2 miljard Euro liever besteed zien aan vijftien nieuwe F-35'ers. Bovendien, volgens hem hecht de Navo meer prioriteit aan goed bewapende patrouilleurs van 45 miljoen Eur om in te zetten in de drukbevaren Kanaalzone. Hij bedoelt wel “patrouille-korvetten” Daarbij denkt hij dan waarschijnlijk aan de Nederlandse P-schepen van de Holland-klasse. Die hadden in 2012/2013   geleden al wel een prijskaartje van meer dan 100 miljoen Euro. Of het 75 mm kanon en het automatische 30 mm, plus enkele mitrailleuses voldoen aan de door Mathijs gevraagde bewapening is dan nog de vraag. Pro memorie, onze Castor en Pollux zijn heel wat goedkoper (26,6 miljoen in 2014) en kleiner, maar spelen ook met hun één enkeke 12,7 mm machinegeweer in een lagere divisie.      

Of dacht hij aan de Duitse korvetten van de Braunschweigklasse die ook met oppervlakte-missiles zijn uitgerust. Die kostten al 225 miljoen Euro in 2012/2013.  Terloops: professor Mathijs heeft een indrukwekkend curriculum, maar vooral met economische achtergrond.

4.     In de marge van voorgaand item weten we dat België de aankoopprocedure gelanceerd heeft voor een derde patrouilleschip. Hierover is in kennerskringen wat discussie ontstaan. Gaat het een exacte kopie zijn van Castor en Pollux? Theoretisch kan dat, maar ondertussen is de technologie en regelgeving al 10 jaar geëvolueerd, en is er ook een kans dat de oudere technologie niet meer te krijgen is. Het is dan ook logisch dat het nieuwe schip volgens die nieuwe normen gebouwd wordt. Maar dat zal dan ook betekenen dat dit schip als “eenling” zal varen, daar waar marines baat hebben bij standaardisatie om de kosten laag te houden en de logistiek simpel. (Marineschepen.nl 27/3/2023)

5.     CHERISH2O (CHEmical industry water Reuse In a Sustainable Harbour) is de codenaam van een nieuw initiatief dat deze week aan de pers werd voorgesteld. Een breed samenwerkingsplatform waaronder PAB (Port of Antwerp Bruges), een tiental chemische en petrochemische bedrijven, en een aantal onderzoekscentra gaan de mogelijkheden bekijken van het hergebruiken van gezuiverd afvalwater als proceswater.”Circular use of waste water”. (Flows 18/9/2024). We mogen aannemen dat hier in hoofdzaak bedoeld wordt dat het eigen gezuiverde afvalwater potentieel terug als proceswater kan gebruikt worden. Als minstens dit kan gerealiseerd worden, dan hebben we al een grote stap gezet in de goede richting. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de technologie al zo ver zou staan dat een gecentraliseerd zuiveringsstation een universeel zuiver water kan afleveren dat zonder meer kan teruggestuurd worden naar gelijk welk proces. Of wordt de term “proceswater” hier verkeerdelijk verward met koelwater? Maar zelfs in deze laatste veronderstelling zijn er enorme milieuwinsten te realiseren. Op te volgen dus.

6.     De nieuwe uitgave van Radar, de nieuwsbrief van PAB kwam deze week met “Seaniors” voor de pinnen. Enorm goed gevonden, en spijtig dat wij niet eerder waren, want die quote hadden we zonder problemen kunnen plakken op ons smaldeel DELTA. Al staat dit open voor alle leeftijden, de praktijk wijst uit dat het voor “Seanioren” zijn die genoeg tijd hebben om de activiteiten mee te maken. De “Seaniors” van PAB zijn gepensioneerde ex-werknemers van één van de diensten, die hun vroeger werkplek voorstellen aan het grote publiek.

7.     Heb je niet het minste idee van zeiltechnieken dan kan je toch kans maken om te mogen deelnemen aan de America Cup. Een goed paar fietserskuiten kan volstaan. Dat verrassende nieuws stond in GVA van 20 september. Ook ikzelf weet niet goed hoe het er aan boord van die supercatamarans aan toe gaat. Ik kan dus alleen navertellen wat de journalist van dienst Jan Claeys daarover te vertellen heeft. Blijkbaar is hydraulische kracht nodig om de zeilen te bedienen, maar tijdens de wedstrijd is enkel mankracht (of vrouwkracht) toegelaten. Dus zijn er aan boord mensen die die hydraulische kracht moeten opwekken. Tot 2017 gebeurde dat met armkracht, maar toen kwam, volgens de website van de Americacup, het Nieuw-Zeelandse team met een nieuwigheid. Zij hadden twee “cyclers” aan boord die de klus klaarden met de benen. Dat is dan toch een tijdje verboden geweest, maar vanaf dit jaar lijkt het terug toegelaten. Als een van onze lezers daar meer kan over vertellen, feel free om erover te schrijven. We zijn nooit te oud om te leren.

8.     Toen we na onze algemene vergadering een enquête hielden naar gewenste activiteiten kwam een bezoek aan Fort 2 te Wommelgem met stip als meest gewenste uit. Daar willen we graag op ingaan, en nodigen U uit voor een dergelijk bezoek op zaterdag 12 oktober 2024 om 10u. Afspraak aan het gidsenlokaal van Fort 2. Op het programma staat een bezoek aan het buitenfort met de voornaamste strategische constructies, een bezoek aan de kanonnengalerij, het marine museum en eventueel uitgebreid naar de musea WO1, WO2 en V-wapens. Er kan nagekaart worden in de Fortkroeg. Als er genoeg interesse is kunnen we dat uitbreiden naar een gezamenlijke lunch in de nabijgelegen taverne FIIB.   

Het bezoek is gratis, in de Fortkroeg worden democratische prijzen gehanteerd. Ook niet-leden zijn welkom, maar dan weten we wel graag of U lid bent van een andere organisate, en welke. 

Wij vragen U om vooraf in te schrijven via mail naar voorzitter@rbnrc.be met de tekst: “ik zal aanwezig zijn in Fort 2 op 12 oktober met … personen. In voorkomend geval wil ik wel/niet deelnemen aan een afsluitende lunch in taverne FIIB met … personen.  Ik ben lid van…” Deadline: woensdag 9 oktober.

Willy  22/09/2024