1. Heel wat ambiance op de droogdokkensite
in Antwerpen: eetkraampje, barkraampje, orkestje, stoeltjes en tafeltjes,
heel wat vrolijke gezichten, en last but not least een mini-Tall Ships
gebeuren. Zo was “Slok op de Dok”. Het geheel werd ingevaren
door de feestelijke aankomst van Tall Ships Rupel en Saeftinghe. Ook de
Williwaw was te bezichtigen. Al bij al een geslaagd evenement met dank en
felicitaties aan STA-B. (Sail Training
Association Belgium). Enkele
foto’s.
|
Foto's Willy Jacobs
|
Meer
daarover in het verslag van Georges Janssens, die ons het volgende schreef:
“De
Tall Ships Races zijn voorbij maar toch even nagenieten en vooruitkijken
naar het nieuwe Tall Ships event in Antwerpen van 11-14 juli 2026. Dit is
kort samengevat wat er te beleven was op de Slok op de Dok van 21/9”:
https://www.bootmag.be/2024/09/22/slok-op-de-dok/
2. Exmar heeft een
nieuwe topman sinds het begin van dit jaar, Carl-Antoine Saverys. Hij
volgde zijn vader, Nicolas Saverys op als CEO van deze rederij,
gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare gassen. In een interview met
De Standaard (16/9/2024) durft hij ervoor uitkomen dat de uitfasering van
de fossiele energie nog niet voor morgen of overmorgen kan verwacht worden.
Hij ziet dan ook meer onmiddellijk heil in de omschakeling van alle
kolencentrales in de wereld naar aardgas.
3. Trends van 12 september bracht een
beschouwing over de noodzaak tot grote investeringen bij Defensie. Daarin
wordt o.a. vermeld dat de Nederlandse marine boven op de zes bestelde
fregatten, nog 2 extra exemplaren wil bestellen. Ook in België behoort
een derde fregat tot te mogelijkheden. En dat zou ook maar logisch zijn,
althans volgens de logica die ons altijd is aangeleerd in verband met
gegarandeerde beschikbaarheid: één operationeel,
één in stand-by en één in refit.
Een zekere Herman Mathijs betwist dit en zou de 1,2 miljard Euro liever
besteed zien aan vijftien nieuwe F-35'ers. Bovendien, volgens hem hecht de
Navo meer prioriteit aan goed bewapende patrouilleurs van 45 miljoen Eur om in te zetten in de drukbevaren Kanaalzone. Hij
bedoelt wel “patrouille-korvetten” Daarbij denkt hij dan
waarschijnlijk aan de Nederlandse P-schepen van de Holland-klasse. Die
hadden in 2012/2013
geleden al wel een prijskaartje van meer dan 100 miljoen Euro. Of
het 75 mm kanon en het automatische 30 mm, plus enkele mitrailleuses
voldoen aan de door Mathijs gevraagde bewapening is dan nog de vraag. Pro
memorie, onze Castor en Pollux zijn heel wat goedkoper (26,6 miljoen in
2014) en kleiner, maar spelen ook met hun één enkeke 12,7 mm machinegeweer in een lagere divisie.
Of dacht hij aan de Duitse korvetten van de Braunschweigklasse die ook met
oppervlakte-missiles zijn uitgerust. Die kostten
al 225 miljoen Euro in 2012/2013.
Terloops: professor Mathijs heeft een indrukwekkend curriculum, maar
vooral met economische achtergrond.
4. In de marge van voorgaand item weten we
dat België de aankoopprocedure gelanceerd heeft voor een derde
patrouilleschip. Hierover is in kennerskringen wat discussie ontstaan. Gaat
het een exacte kopie zijn van Castor en Pollux? Theoretisch kan dat, maar
ondertussen is de technologie en regelgeving al 10 jaar geëvolueerd,
en is er ook een kans dat de oudere technologie niet meer te krijgen is.
Het is dan ook logisch dat het nieuwe schip volgens die nieuwe normen
gebouwd wordt. Maar dat zal dan ook betekenen dat dit schip als
“eenling” zal varen, daar waar marines baat hebben bij
standaardisatie om de kosten laag te houden en de logistiek simpel.
(Marineschepen.nl 27/3/2023)
5. CHERISH2O (CHEmical
industry water Reuse In
a Sustainable Harbour)
is de codenaam van een nieuw initiatief dat deze week aan de pers werd
voorgesteld. Een breed samenwerkingsplatform waaronder PAB (Port of Antwerp Bruges), een tiental
chemische en petrochemische bedrijven, en een aantal onderzoekscentra gaan
de mogelijkheden bekijken van het hergebruiken van gezuiverd afvalwater als
proceswater.”Circular use
of waste water”. (Flows 18/9/2024). We mogen aannemen dat hier in
hoofdzaak bedoeld wordt dat het eigen gezuiverde afvalwater potentieel
terug als proceswater kan gebruikt worden. Als minstens dit kan
gerealiseerd worden, dan hebben we al een grote stap gezet in de goede
richting. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de technologie al zo ver zou
staan dat een gecentraliseerd zuiveringsstation een universeel zuiver water
kan afleveren dat zonder meer kan teruggestuurd worden naar gelijk welk
proces. Of wordt de term “proceswater” hier verkeerdelijk
verward met koelwater? Maar zelfs in deze laatste veronderstelling zijn er
enorme milieuwinsten te realiseren. Op te volgen dus.
6. De nieuwe uitgave van Radar, de
nieuwsbrief van PAB kwam deze week met “Seaniors”
voor de pinnen. Enorm goed gevonden, en spijtig dat wij niet eerder waren,
want die quote hadden we zonder problemen kunnen plakken op ons smaldeel
DELTA. Al staat dit open voor alle leeftijden, de praktijk wijst uit dat
het voor “Seanioren” zijn die genoeg
tijd hebben om de activiteiten mee te maken. De “Seaniors”
van PAB zijn gepensioneerde ex-werknemers van één van de
diensten, die hun vroeger werkplek voorstellen aan het grote publiek.
7. Heb je niet het minste idee van
zeiltechnieken dan kan je toch kans maken om te mogen deelnemen aan de
America Cup. Een goed paar fietserskuiten kan volstaan. Dat verrassende
nieuws stond in GVA van 20 september. Ook ikzelf weet niet goed hoe het er
aan boord van die supercatamarans aan toe gaat. Ik kan dus alleen
navertellen wat de journalist van dienst Jan Claeys daarover te vertellen
heeft. Blijkbaar is hydraulische kracht nodig om de zeilen te bedienen,
maar tijdens de wedstrijd is enkel mankracht (of vrouwkracht) toegelaten.
Dus zijn er aan boord mensen die die hydraulische kracht moeten opwekken.
Tot 2017 gebeurde dat met armkracht, maar toen kwam, volgens de website van
de Americacup, het Nieuw-Zeelandse team met een
nieuwigheid. Zij hadden twee “cyclers”
aan boord die de klus klaarden met de benen. Dat is dan toch een tijdje
verboden geweest, maar vanaf dit jaar lijkt het terug toegelaten. Als een
van onze lezers daar meer kan over vertellen, feel free om erover te
schrijven. We zijn nooit te oud om te leren.
8. Toen we na onze algemene vergadering een
enquête hielden naar gewenste activiteiten kwam een bezoek aan Fort 2
te Wommelgem met stip als meest gewenste uit. Daar willen we graag op
ingaan, en nodigen U uit voor een dergelijk bezoek op zaterdag 12 oktober
2024 om 10u. Afspraak aan het gidsenlokaal van Fort 2. Op het programma
staat een bezoek aan het buitenfort met de voornaamste strategische
constructies, een bezoek aan de kanonnengalerij, het marine museum en
eventueel uitgebreid naar de musea WO1, WO2 en V-wapens. Er kan nagekaart
worden in de Fortkroeg. Als er genoeg interesse is kunnen we dat uitbreiden
naar een gezamenlijke lunch in de nabijgelegen taverne FIIB.
Het bezoek is gratis, in de Fortkroeg worden democratische prijzen
gehanteerd. Ook niet-leden zijn welkom, maar dan weten we wel graag of U
lid bent van een andere organisate, en welke.
Wij vragen U om vooraf in te schrijven via mail naar voorzitter@rbnrc.be met de
tekst: “ik zal aanwezig zijn in Fort 2 op 12 oktober met …
personen. In voorkomend geval wil ik wel/niet deelnemen aan een afsluitende
lunch in taverne FIIB met … personen. Ik ben lid van…”
Deadline: woensdag 9 oktober.
Willy
22/09/2024
|