NIEUWSBRIEF 15-09-2024

 

 

Editoriaal:

 

“Met een kuststrook van 65 kilometer en een fractie van het aantal grachten en kanalen van onze noorderburen kun je moeilijk beweren dat de Vlamingen een watervolk zijn. Toch zou je op basis van wat hier op tv verschijnt het omgekeerde beginnen te denken. Wim Lybaert werd visser, bijna jaarlijks steekt een lich5ng uitverkoren BV’s de oceaan over, Dieter Coppens bevaart de Vlaamse waterwegen en Joris Hessels, die heeft het plan opgevat om een oude boot te renoveren. Tegen de tijd dat het jacht van Tom Waes opgeleverd is, hebben we allemaal een zeilbrevet op zak.”

Dit las ik kort geleden in een recensie van Willy’s boot in De Standaard (tegenwoordig te bekijken op VRT Canvas of VRT Max).

Het is mij ook opgevallen dat de maritieme wereld de laatste maanden zeer nadrukkelijk in beeld is gekomen. Uit Flows vernamen we eind augustus dat VTM de eerste beelden toonde van een gloednieuwe televisiereeks over Port of Antwerp-Bruges. En daarnaast hadden we het hele jaar door nieuws over maritieme veiligheid, de Houthi-crisis in de Rode Zee en de Belgische deelname aan het antwoord daarop, met onvermijdelijk ook weer de discussie over het ‘derde fregat’. Op de achtergrond zagen we dat het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie sterk heeft ingezet op het maritieme.

Nu de bevolking via de mainstream media wordt blootgesteld aan het water en de zee, komt er misschien een einde aan de sea blindness, het in maritieme kringen betreurde fenomeen dat bevolking en beleidsmakers weinig besef hebben in een maritieme na te te leven?

Veel leesplezier,

Filip

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    Zaterdag 14 september was uw club vertegenwoordigd op de plechtigheid van de “Dag der Zeelieden” aan het monument ter hoogte van het voormalige Loodswezen te Antwerpen.      

Afbeelding met standbeeld, gebouw, hemel, bloem

Automatisch gegenereerde beschrijvingDeze plechtigheid heeft normaal plaats tijdens het Bevrijdingsweekend. Maar wegens de overvloed aan evenementen en plechtigheden voor de 80 ste verjaardag ervan, werd deze plechtigheid één week uitgesteld. Tijdens een indrukwekkend moment wordt ere gebracht aan de gesneuvelde zeelieden van de twee wereldoorlogen en bij uitbreiding van alle zeelieden die het leven lieten tijdens hun opdracht.       
  
Telkens ook wordt hulde gebracht aan drie verdienstelijke zeelieden, één scheepswerktuigkundige en één dekofficier uit de koopvaardij en één militair uit de Marine.  Dit jaar waren dat
hoofd WTK Ronny Van Peteghem, wijlen kapt.t.l.o. Cyrille Pissierssens en wijlen oppermeester Tom Eaton. Tijdens het voorlezen van het curriculum van Cyrille Pissierssens, die het merendeel van zijn carrière doorgebracht had bij sleepdienst URS, kon op de Schelde,achter de tribunes, een water spuitende sleepboot worden opgemerkt, de huldewoorden krachtig onderstrepend.    

Traditioneel wordt de plechtigheid voorgezeten door een vertegenwoordiger van de koning. Dit jaar was dat vice-admiraal De Beurme. We merkten ook de aanwezigheid van divisie-admiraal Botman en van kolonel Johan Lenière, militair bevelhebber van de provincie Antwerpen. Verfrissend was de vernieuwde deelname van de jeugd, marine kadetten en zeescouts bij de bloemenhulde. Ook de vaandeldragers waren trouw op post. Het geheel werd in goede banen geleid door de voorzitter van het comité kapitein ter lange omvaart Alain Pels, en ere-luitenantkolonel Eddy Geudens. Jaarlijks luisteren een gewapend ere-detachement en de muziekkapel van de Marine deze plechtigheid op. Moge dit de voorbode zijn van een versterkte aanwezigheid van onze Marine in de grootste havenstad van ons land.
Link voor een uitgebreide fotoreportage:  
https://www.bootmag.be/2024/09/15/dag-der-zeelieden-antwerpen/

2.    Het zal voor niemand een geheim zijn, dat bepaalde onderwerpen mij nauw aan het hart liggen. Dat heb ik trouwens nog nooit onder stoelen of banken gestoken. Eén van deze onderwerpen is de energietransitie. En dan kan het wel eens gebeuren dat ik me in het vuur van mijn betoog laat meeslepen tot buiten de grenzen van de spreekwoordelijke neutraliteit waaraan dit logboek probeert te voldoen. Vorige week was het weer zo ver. Gelukkig zijn er alerte lezers die me er dan op wijzen; Zo schreef medelid Bert Leemans het volgende:  

 Willy, Je hebt je weer laten gaan met je beschouwingen over Flammanville. Dit project is een “white elephant” geworden, daar zijn alle objectieve waarnemers, ook die uit de sector, het eigenlijk over eens. En als dat als voorbeeld niet voldoende is, kijk dan naar de Finse centrale van Olkiluoto. Die is ook met jaren vertraging en enorme budgetoverschrijding eindelijk klaargekomen. En dat heeft slechts in zeer beperkte mate te maken met strengere normen na Fukushima. Maar eerder met slecht projectmanagement, financiers die zich terugtrokken, en een totaal foute inschatting van hoe duur/ingewikkeld/onpopulair dergelijke projecten tegenwoordig zijn…. 
Mvg
Bert”

Voor alle duidelijkheid, We hebben niets liever dan reacties te krijgen op onze schrijfsels. Dat geeft ons het bewijs dat ze wel degelijk gelezen worden en dat de geleverde inspanningen zinvol zijn. Maar ze kunnen ook aan de basis liggen van vruchtbare polemieken die we graag in onze nieuwsbrief weergeven. Tot slot een korte reflectie ter zake. Enorme budgetoverschrijdingen en slecht projectmanagement zijn niet alleen het monopolie van de nucleaire industrie, maar lijken zich nogal regelmatig te manifesteren bij megaprojecten, inclusief in de sector van de hernieuwbare energie. Toevallig kon je daar alles over vernemen in Gazet van Antwerpen van vrijdag 6 september 2024 met de titel “Te laat, te duur, telkens weer. Waarom megaprojecten nooit op tijd of binnen budget af geraken”

3.    Verrassend nieuws van bij Katoennatie: Zij stellen een goedkoper en sneller realiseerbaar alternatief in de plaats van het geplande 2de getijdedok op de Linkeroever in Antwerpen.
 
Het ei van Columbus lijkt dit wel te zijn: de herontwikkeling van de container facitliteiten rond het Bevrijdingsdok. Onmiddellijk realiseerbaar en veel goedkoper wegens reeds deels bestaande infrastructuur. Ook goedkoper in uitbating omwille van beduidend lagere baggerfrekwentie, en een hogere capaciteit. (Flows van 12/9/2024). Dit is allemaal correct, voor een hogere capaciteit zullen nog wel investeringen nodig zijn. Maar inderdaad was het Bevrijdingsdok, voor de ingebruikname van het Deurganckdok, de locatie voor de thuishub van MSC, de grootste klant van de Antwerpse haven, die in het toenmalige Delwaidedok tot 6 miljoen ton TEU containers verwerkte. Maar bij afwerking van het Deurganckdok, verkoos MSC uit te wijken naar dat getijdedok, wat ze trouwens in recordtempo toen klaargespeeld hebben.      

Uitwijken was nodig, opdat ze geen vertraging meer zouden oplopen in de sluizen enerzijds, en anderzijds minstens de Zandvlietsluis al te klein zou zijn om de nieuwe containerreuzen, zoals de Triple-E (tot 400 x 57m)  te kunnen schutten, om nog niet te spreken van het achterliggende kanaaldok B2 en het Bevrijdingsdok zelf.   
  
In dat perspectief zou het idee van Katoennatie enkel realiseerbaar zijn wanneer het containeraanbod van de grote operatoren zoals MSC en DP World zou opgesplitst worden tussen het Deurganckdok voor de grotere  en het Bevrijdingsdok voor de kleinere containerschepen. Dat zou betekenen dat ze beiden nieuwe concessies zouden moeten uitrusten in dit dok. Voor MSC zou dit dus een terugkeer betekenen, terwijl daarentegen het momenteel geplande “banaandok” in Doel perfect aansluit op hun huidige concessie. Afwachten wordt het dus op de reacties uit de maritieme wereld.

4.     Potentiële deelnemers aan de einde-seizoensreünie van 21 september ons smaldeel DELTA helaas moest geannuleerd worden. Maar niet echt getreurd want nu blijft er meer tijd vrij om te genieten van “Slok op de Dok”.

5.    Open Monumentendag op de droogdokkensite was een enorm succes. Het aantal bezoekers op de site lag ruimschoots boven 2000, waarvan de schepen van MPM en het Rijn-en Binnenvaartmuseum elk afzonderlijk iets minder dan de helft over de vloer kregen. Voor details: zie de MPM-flash. Door de stad wordt aan de medewerkers een bedankingsmoment aangeboden op 8 oktober.

6.    Lezers van onze volledige nieuwsbrief vinden in de leden- en sympathisantenrubriek een uitnodiging voor Zas'pero op 3 oktober. Het is een initiatief van de Zeescouts waarbij een unieke gelegenheid geboden wordt voor netwerking.

7.    Er zijn al een aantal “save the dates” aan voorafgegaan, die tamelijk onverwacht al hebben geleid tot een haast uitverkochte namiddagsessie. Nu ligt er voor het eerst een volwaardige uitnodiging klaar voor onze voordracht van 14 november in het Antwerpse Havenhuis over “Vesting en Haven van Antwerpen”, die er gekomen is onder impuls van ons smaldeel DELTA. U vindt deze verder in deze nieuwsbrief. De inkom is betalend omdat ons smaldeel hiermee fondsen wil werven voor de aanschaf van een open kielboot, en daar staan wij als club uiteraard 100% achter. De uitnodiging mag dus ruim verspreid worden, maar enkel de avondsessie vanaf 19 uur is nog vrij. Voor de namiddagsessie kan enkel nog ingetekend worden als er plaatsen terug vrij vallen. Leden van RBNRC kunnen genieten van het groepstarief van 10€.  

Willy  15/09/2024