1.
Zaterdag 14 september
was uw club vertegenwoordigd op de plechtigheid van de “Dag der
Zeelieden” aan het monument ter hoogte van het voormalige Loodswezen
te Antwerpen.
Deze
plechtigheid heeft normaal plaats tijdens het Bevrijdingsweekend. Maar
wegens de overvloed aan evenementen en plechtigheden voor de 80 ste verjaardag ervan, werd deze plechtigheid
één week uitgesteld. Tijdens een indrukwekkend moment wordt
ere gebracht aan de gesneuvelde zeelieden van de twee wereldoorlogen en bij
uitbreiding van alle zeelieden die het leven lieten tijdens hun opdracht.
Telkens ook wordt hulde gebracht aan drie verdienstelijke zeelieden,
één scheepswerktuigkundige en één dekofficier uit de koopvaardij en één
militair uit de Marine. Dit
jaar waren dat hoofd
WTK Ronny Van Peteghem, wijlen kapt.t.l.o. Cyrille Pissierssens en wijlen
oppermeester Tom Eaton. Tijdens het voorlezen van het curriculum van
Cyrille Pissierssens, die het merendeel van zijn
carrière doorgebracht had bij sleepdienst URS, kon op de Schelde,achter de tribunes,
een water spuitende sleepboot worden opgemerkt, de huldewoorden krachtig
onderstrepend.
Traditioneel wordt de plechtigheid voorgezeten door
een vertegenwoordiger van de koning. Dit jaar was dat vice-admiraal
De Beurme. We merkten ook de aanwezigheid van divisie-admiraal Botman en van kolonel Johan
Lenière, militair bevelhebber van de provincie Antwerpen.
Verfrissend was de vernieuwde deelname van de jeugd, marine kadetten en zeescouts bij de bloemenhulde. Ook de vaandeldragers
waren trouw op post. Het geheel werd in goede banen geleid door de
voorzitter van het comité kapitein ter lange omvaart Alain Pels, en
ere-luitenantkolonel Eddy Geudens. Jaarlijks
luisteren een gewapend ere-detachement en de muziekkapel van de Marine deze
plechtigheid op. Moge dit de voorbode zijn van een versterkte aanwezigheid
van onze Marine in de grootste havenstad van ons land.
Link voor een uitgebreide fotoreportage:
https://www.bootmag.be/2024/09/15/dag-der-zeelieden-antwerpen/
2.
Het zal voor niemand
een geheim zijn, dat bepaalde onderwerpen mij nauw aan het hart liggen. Dat
heb ik trouwens nog nooit onder stoelen of banken gestoken. Eén van
deze onderwerpen is de energietransitie. En dan kan het wel eens gebeuren
dat ik me in het vuur van mijn betoog laat meeslepen tot buiten de grenzen
van de spreekwoordelijke neutraliteit waaraan dit logboek probeert te
voldoen. Vorige week was het weer zo ver. Gelukkig zijn er alerte lezers
die me er dan op wijzen; Zo schreef medelid Bert Leemans
het volgende:
“Willy, Je hebt je
weer laten gaan met je beschouwingen over Flammanville.
Dit project is een “white elephant” geworden, daar zijn alle objectieve
waarnemers, ook die uit de sector, het eigenlijk over eens. En als dat als
voorbeeld niet voldoende is, kijk dan naar de Finse centrale van Olkiluoto. Die is ook met jaren vertraging en enorme
budgetoverschrijding eindelijk klaargekomen. En dat heeft slechts in zeer
beperkte mate te maken met strengere normen na Fukushima. Maar eerder met
slecht projectmanagement, financiers die zich terugtrokken, en een totaal
foute inschatting van hoe duur/ingewikkeld/onpopulair dergelijke projecten
tegenwoordig zijn….
Mvg
Bert”
Voor alle duidelijkheid, We hebben niets liever dan reacties te krijgen
op onze schrijfsels. Dat geeft ons het bewijs dat ze wel degelijk gelezen
worden en dat de geleverde inspanningen zinvol zijn. Maar ze kunnen ook aan
de basis liggen van vruchtbare polemieken die we graag in onze nieuwsbrief
weergeven. Tot slot een korte reflectie ter zake. Enorme
budgetoverschrijdingen en slecht projectmanagement zijn niet alleen het
monopolie van de nucleaire industrie, maar lijken zich nogal regelmatig te
manifesteren bij megaprojecten, inclusief in de sector van de hernieuwbare
energie. Toevallig kon je daar alles over vernemen in Gazet van Antwerpen
van vrijdag 6 september 2024 met de titel “Te laat, te duur,
telkens weer. Waarom megaprojecten nooit op tijd of binnen budget af
geraken”
3.
Verrassend nieuws van bij
Katoennatie: Zij stellen een goedkoper en sneller realiseerbaar alternatief
in de plaats van het geplande 2de getijdedok op de Linkeroever in
Antwerpen.
Het ei van Columbus lijkt dit wel te zijn: de herontwikkeling van de
container facitliteiten rond het Bevrijdingsdok.
Onmiddellijk realiseerbaar en veel goedkoper wegens reeds
deels bestaande infrastructuur. Ook goedkoper in uitbating omwille van beduidend lagere baggerfrekwentie,
en een hogere capaciteit. (Flows van 12/9/2024).
Dit is allemaal correct, voor een hogere capaciteit zullen nog wel
investeringen nodig zijn. Maar inderdaad was het Bevrijdingsdok, voor de
ingebruikname van het Deurganckdok, de locatie
voor de thuishub van MSC, de grootste klant van
de Antwerpse haven, die in het toenmalige Delwaidedok
tot 6 miljoen ton TEU containers verwerkte. Maar bij afwerking van het Deurganckdok, verkoos MSC uit te wijken naar dat
getijdedok, wat ze trouwens in recordtempo toen klaargespeeld hebben.
Uitwijken was nodig, opdat ze geen vertraging meer zouden oplopen in de
sluizen enerzijds, en anderzijds minstens de Zandvlietsluis al te klein zou
zijn om de nieuwe containerreuzen, zoals de Triple-E (tot 400 x 57m) te kunnen
schutten, om nog niet te spreken van het achterliggende kanaaldok B2 en het
Bevrijdingsdok zelf.
In dat perspectief zou het idee van Katoennatie enkel realiseerbaar zijn
wanneer het containeraanbod van de grote operatoren zoals MSC en DP World
zou opgesplitst worden tussen het Deurganckdok
voor de grotere
en het Bevrijdingsdok voor de kleinere containerschepen. Dat
zou betekenen dat ze beiden nieuwe concessies zouden moeten uitrusten in
dit dok. Voor MSC zou dit dus een terugkeer betekenen, terwijl daarentegen
het momenteel geplande “banaandok” in Doel perfect aansluit op
hun huidige concessie. Afwachten wordt het dus op de reacties uit de
maritieme wereld.
4.
Potentiële deelnemers aan de
einde-seizoensreünie van 21 september ons
smaldeel DELTA helaas moest geannuleerd worden. Maar niet echt getreurd
want nu blijft er meer tijd vrij om te genieten van “Slok op de
Dok”.
5.
Open Monumentendag op
de droogdokkensite was een enorm succes. Het aantal bezoekers op de site
lag ruimschoots boven 2000, waarvan de schepen van MPM en het Rijn-en Binnenvaartmuseum elk afzonderlijk iets minder
dan de helft over de vloer kregen. Voor details: zie de MPM-flash. Door de
stad wordt aan de medewerkers een bedankingsmoment aangeboden op 8 oktober.
6.
Lezers van onze
volledige nieuwsbrief vinden in de leden- en sympathisantenrubriek een
uitnodiging voor Zas'pero op 3 oktober. Het is
een initiatief van de Zeescouts waarbij een unieke gelegenheid geboden
wordt voor netwerking.
7.
Er zijn al een aantal
“save the dates” aan voorafgegaan, die tamelijk onverwacht al
hebben geleid tot een haast uitverkochte namiddagsessie. Nu ligt er voor
het eerst een volwaardige uitnodiging klaar voor onze voordracht van 14
november in het Antwerpse Havenhuis over “Vesting en Haven van
Antwerpen”, die er gekomen is onder impuls van ons smaldeel DELTA. U
vindt deze verder in deze nieuwsbrief. De inkom is betalend omdat ons
smaldeel hiermee fondsen wil werven voor de aanschaf van een open kielboot,
en daar staan wij als club uiteraard 100% achter. De uitnodiging mag dus
ruim verspreid worden, maar enkel de avondsessie vanaf 19 uur is nog vrij.
Voor de namiddagsessie kan enkel nog ingetekend worden als er plaatsen
terug vrij vallen. Leden van RBNRC kunnen genieten van het groepstarief van
10€.
Willy
15/09/2024
|