1.
De week kon niet beter beginnen: start van de
driedaagse uitstap met DELTA-smaldeel op de Williwaw. Er kunnen maar 3 mee
zeilers overnachten samen met de schipper maar voor een dagtrip is er wat
meer ruimte, zodat zich op maandag 6 gegadigden aanboden aan de poort van
de jachthaven van Terneuzen, om na een kleine discussie met de havenmeester
overgedragen te worden aan de sympathieke no-nonsense-schipper Pieter. En
daar lag zij/hij er dan aan het einde van de steiger: de Williwaw. Een
heilig moment om dit legendarische schip te mogen betreden. Een prachtig
schip ook. Wel één met een gebruiksaanwijzing: het is geen
modern plastieken yacht als U begrijpt wat ik bedoel.
Na een kleine aanloop tegen het afgaande tij in, kon een een beetje zeil worden opgezet met grootzeil en kluiver
en kon er, bij een pittig briesje een mooie vaart gemaakt worden. De wind
zat in het juiste gat om aan de wind de vaargeul te kunnen volgen. Maar dat was niet genoeg om tijdig
door de sluis in Vlissingen te geraken en om daar nog te kunnen meesurfen
op de blauwe golf door het kanaal Vlissingen – Veere. Tijd dus om
rustig een boterhammeke op te eten onder het vertellen van straffe en
minder straffe verhalen. De volgende blauwe golf was dan de onze, en we
bereikten Veere nog op tijd. Daar stond Paul Mallentjer te wachten om de
eendagsvliegen terug te brengen naar Terneuzen.
De aankomst in Veere was nog spectaculair: jachthaven boordevol, terrassen
boordevol, een oranje yacht dat binnenkomt met de neus vooruit, wat niet
naar de zin was van de havenmeester. Dat betekende dus, terug losgooien,
achteruit terug naar buiten, omdraaien op open water en terug achteruit
binnen, onder het drukke commentaar van de stuurlui aan wal. Gelukkig kende
Pieter door en door de nukken van de oude dame die hij onder zijn hoede
heeft, en gaf hij een staaltje weg van zeemanschap om U tegen te zeggen.
Foutloos kwamen we terug langszij van de vriendelijke Nederlandse buren
voor één nacht. De geslaagde dag werd afgesloten met een dineetje in de jachtclub van Veere.
Met dank aan STAB en schipper Pieter was dit eerste initiatief een succes
en er komen er dus nog. Ook van het verdere verloop van de tocht ontvangt U
later nog een kleine reportage.

2.
Voor de blijvers was
de dag nog niet ten einde. Dinsdag zou namelijk het Nederlandse koningspaar
een bezoek brengen aan Veere. De koning, als huidige heer van Veere zou
daar dan traditioneel uit een pronkbeker drinken, die ooit door Keizer
Karel aan de toenmalige heer van Veere zou geschonken zijn voor bewezen
diensten. Zeer recent ontdekte Hanne Schonkeren
uit Putte voor een doctoraatsonderzoek, met quasi zekerheid, dat deze
zestiende-eeuwse beker wel eens uit Antwerpen zou kunnen afkomstig zijn.
(GVA 24/8/2024). Voor deze gelegenheid kon de Williwaw niet achterblijven
en dus zette Pieter de overnachters aan het werk om de feestelijke
pavoisering van het schip te organiseren, afgerond met de ceremonie:
“Oranjebal in top” (letterlijk te nemen). De bont gekleurde
zeiltjes waren zelfs even te zien op het nieuws van de Nederlandse
regionale TV.

3.
Van het maritieme
front deze week helaas slecht nieuws, beginnend met de dreigende milieuramp
in de Rode Zee, waar een triestig vervolg geschreven wordt aan de saga over
de Griekse tanker Sounion. Na averij door
beschieting door de Houthi's, meldden we vorige week dat de bemanning van
boord gehaald werd door een Frans fregat van de missie Aspides,
en het schip ten anker werd achtergelaten. Nu hebben de Houthi's er niets
beter op gevonden dan het schip met 150.000 ton ruwe olie aan boord te gaan
beschieten. Domheid of fanatisme? Een enorme milieuramp dreigt met
catastrofale gevolgen. Wij zullen hier in het westen wel een biefstukje
minder eten om het klimaat te redden. (Diverse media, afgelopen week).
4.
Ook slecht nieuws kwam
uit de haven van Fremantle in Australië,
waar de Maersk Shekou,
een containerschip van 8.800 TEU, bij het binnenvaren van de haven in
moeilijkheden geraakte door een plots opstekende zijwind. De aldaar
iconische driemaster Leeuwin II (genoemd naar het historische V.O.C-schip
Leeuwin dat een deel van West-Australië ontdekte) werd in volle flank
geraakt en de drie masten stortten als mikadostokjes in mekaar. Er vielen
twee lichtgewonden, en de schade is enorm. Als bij wonder valt de beschadiging
van de romp blijkbaar nogal mee. De Leeuwin II werd ingezet als
trainingsschip voor Australische studenten. (Nieuwsblad Transport
30/8/2024).
5.
DNV heeft zopas zijn studie gepubliceerd: “Maritime Forecast for 2050, a deep
dive into shipping decarbonisation”. Hierin hebben ze onder andere de kosten berekend van het CO2-vrij maken
van de scheepvaart. Uit deze berekening kwam naar voor dat het
containervervoer in de komende decennia dubbel zo duur zal worden.
(Nieuwsblad Transport 30/8/2024). Dat is dus ook nieuws waar men niet
bepaald vrolijk van wordt.
6.
Nog een belangrijke
mededeling van DELTA. De inschrijvingen zijn nu open voor iedereen voor het
einde seizoens-evenement: de Breugheltafel in de
Angèle op 21 september e.k. Een aanrader en goed te combineren met
Slok op de Dok van STAB. Iedereen welkom. Alle details verder in deze
nieuwsbrief. Inschrijvingen worden geacteerd in volgorde van storting. Vol
is vol.
7.
Binnenkort ontvangt U
de uitnodiging voor onze voordracht van 14 november. De rondgezonden
“save the dates” hebben al zoveel vaste inschrijvingen
opgeleverd dat de namiddagsessie zo goed als uitverkocht is.
8.
We zijn al in
september beland, dus we zien elkaar op de tweede woensdag van september
tussen 14 en 17 uur a/b van de Angèle
9.
Driemaal is
scheepsrecht. Daarvan gebruikmakend:
Belangrijke oproep:
U
zal al gemerkt hebben dat een belangrijk contingent van uw bestuur bestaat
uit, gelukkig nog, superactieve senioren, meestal al passagier van tram 8, die ook nog in andere
verenigingen hun steentje bij dragen.Veel
energie wordt met veel liefde gespendeerd aan de redactie van onze
nieuwsbrieven. Daarom kunnen we wel wat hulp gebruiken voor deze maar ook
andere facetten van de organisatie van onze club, die momenteel in volle
ontwikkeling is. Wij zijn dus dringend op zoek naar vrijwilligers die
één of andere ad hoc taak kunnen op zich nemen. Hiervoor is
zelfs geen lange termijn-engagement of toetreding tot het bestuursorgaan
vereist.
We denken bijvoorbeeld aan iemand die zich zou kunnen bezighouden met de
prospectie en aanschaf van mogelijke clubregalia, zoals logo-badges,
polo's, petjes, clubwimpels etc... Iemand zou, zelfs eenmalig, een
interessante activiteit kunnen uitdenken en van A tot Z organiseren.En zo zijn er nog wel wat ad
hoc-taken te bedenken.
Ziet U zoiets wel zitten, dan volstaat een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be
10.
En nu op naar Oostende
voor inscheping op de Rupel voor een tweedaagse
naar Antwerpen. Weer een organisatie van ons smaldeel DELTA. .
Willy 01/09/2024
|