NIEUWSBRIEF 01-09-2024

 

 

Editoriaal:

 

In de e-nieuwsbrief krijgen we het laatste deel van de unieke reeks haarscherpe foto’s van de landing in Normandië juni 1944. Deze laatste beelden geven een overzicht van het materiaal dat gebruikt werd en ook de planning van de kunstmatige aanleg van de havens, trouwens een ontwerp van onze Antwerpse architect Hugo Van Kuyck, lid van de RYCB!

We zijn dus een week voor de herdenking van de bevrijdingsfeesten in Antwerpen, laten we dus niet vergeten dat dit begon amper 3 maand eerder en al een onnoemelijk aantal doden telde…soms echt ‘kanonnenvlees’.

En de zin ‘l’histoire se répète’ is nu wel degelijk weer op zijn plaats met de oorlog in Oekraïne…hopelijk komt er nu eindelijk een oplossing met de vrede waarmee we de laatste jaren zulke mooie ontwerpen en resultaten boekten.

RBNRC wenst allen een mooi bevrijdingsfeest en veel dansplezier op de Antwerpse Grote Markt op 7 en 8 september!

Bob

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       De week kon niet beter beginnen: start van de driedaagse uitstap met DELTA-smaldeel op de Williwaw. Er kunnen maar 3 mee zeilers overnachten samen met de schipper maar voor een dagtrip is er wat meer ruimte, zodat zich op maandag 6 gegadigden aanboden aan de poort van de jachthaven van Terneuzen, om na een kleine discussie met de havenmeester overgedragen te worden aan de sympathieke no-nonsense-schipper Pieter. En daar lag zij/hij er dan aan het einde van de steiger: de Williwaw. Een heilig moment om dit legendarische schip te mogen betreden. Een prachtig schip ook. Wel één met een gebruiksaanwijzing: het is geen modern plastieken yacht als U begrijpt wat ik bedoel.   

Na een kleine aanloop tegen het afgaande tij in, kon een een beetje zeil worden opgezet met grootzeil en kluiver en kon er, bij een pittig briesje een mooie vaart gemaakt worden. De wind zat in het juiste gat om aan de wind de vaargeul te kunnen volgen.  Maar dat was niet genoeg om tijdig door de sluis in Vlissingen te geraken en om daar nog te kunnen meesurfen op de blauwe golf door het kanaal Vlissingen – Veere. Tijd dus om rustig een boterhammeke op te eten onder het vertellen van straffe en minder straffe verhalen. De volgende blauwe golf was dan de onze, en we bereikten Veere nog op tijd. Daar stond Paul Mallentjer te wachten om de eendagsvliegen terug te brengen naar Terneuzen.   

De aankomst in Veere was nog spectaculair: jachthaven boordevol, terrassen boordevol, een oranje yacht dat binnenkomt met de neus vooruit, wat niet naar de zin was van de havenmeester. Dat betekende dus, terug losgooien, achteruit terug naar buiten, omdraaien op open water en terug achteruit binnen, onder het drukke commentaar van de stuurlui aan wal. Gelukkig kende Pieter door en door de nukken van de oude dame die hij onder zijn hoede heeft, en gaf hij een staaltje weg van zeemanschap om U tegen te zeggen. Foutloos kwamen we terug langszij van de vriendelijke Nederlandse buren voor één nacht. De geslaagde dag werd afgesloten met een dineetje in de jachtclub van Veere.  

Met dank aan STAB en schipper Pieter was dit eerste initiatief een succes en er komen er dus nog. Ook van het verdere verloop van de tocht ontvangt U later nog een kleine reportage.

2.       Voor de blijvers was de dag nog niet ten einde. Dinsdag zou namelijk het Nederlandse koningspaar een bezoek brengen aan Veere. De koning, als huidige heer van Veere zou daar dan traditioneel uit een pronkbeker drinken, die ooit door Keizer Karel aan de toenmalige heer van Veere zou geschonken zijn voor bewezen diensten. Zeer recent ontdekte Hanne Schonkeren uit Putte voor een doctoraatsonderzoek, met quasi zekerheid, dat deze zestiende-eeuwse beker wel eens uit Antwerpen zou kunnen afkomstig zijn. (GVA 24/8/2024). Voor deze gelegenheid kon de Williwaw niet achterblijven en dus zette Pieter de overnachters aan het werk om de feestelijke pavoisering van het schip te organiseren, afgerond met de ceremonie: “Oranjebal in top” (letterlijk te nemen). De bont gekleurde zeiltjes waren zelfs even te zien op het nieuws van de Nederlandse regionale TV.

3.       Van het maritieme front deze week helaas slecht nieuws, beginnend met de dreigende milieuramp in de Rode Zee, waar een triestig vervolg geschreven wordt aan de saga over de Griekse tanker Sounion. Na averij door beschieting door de Houthi's, meldden we vorige week dat de bemanning van boord gehaald werd door een Frans fregat van de missie Aspides, en het schip ten anker werd achtergelaten. Nu hebben de Houthi's er niets beter op gevonden dan het schip met 150.000 ton ruwe olie aan boord te gaan beschieten. Domheid of fanatisme? Een enorme milieuramp dreigt met catastrofale gevolgen. Wij zullen hier in het westen wel een biefstukje minder eten om het klimaat te redden. (Diverse media, afgelopen week).

4.       Ook slecht nieuws kwam uit de haven van Fremantle in Australië, waar de Maersk Shekou, een containerschip van 8.800 TEU, bij het binnenvaren van de haven in moeilijkheden geraakte door een plots opstekende zijwind. De aldaar iconische driemaster Leeuwin II (genoemd naar het historische V.O.C-schip Leeuwin dat een deel van West-Australië ontdekte) werd in volle flank geraakt en de drie masten stortten als mikadostokjes in mekaar. Er vielen twee lichtgewonden, en de schade is enorm. Als bij wonder valt de beschadiging van de romp blijkbaar nogal mee. De Leeuwin II werd ingezet als trainingsschip voor Australische studenten. (Nieuwsblad Transport 30/8/2024).

5.       DNV heeft zopas zijn studie gepubliceerd: “Maritime Forecast for 2050, a deep dive into shipping decarbonisation”. Hierin hebben ze onder andere de kosten berekend van het CO2-vrij maken van de scheepvaart. Uit deze berekening kwam naar voor dat het containervervoer in de komende decennia dubbel zo duur zal worden. (Nieuwsblad Transport 30/8/2024). Dat is dus ook nieuws waar men niet bepaald vrolijk van wordt.

6.       Nog een belangrijke mededeling van DELTA. De inschrijvingen zijn nu open voor iedereen voor het einde seizoens-evenement: de Breugheltafel in de Angèle op 21 september e.k. Een aanrader en goed te combineren met Slok op de Dok van STAB. Iedereen welkom. Alle details verder in deze nieuwsbrief. Inschrijvingen worden geacteerd in volgorde van storting. Vol is vol.

7.       Binnenkort ontvangt U de uitnodiging voor onze voordracht van 14 november. De rondgezonden “save the dates” hebben al zoveel vaste inschrijvingen opgeleverd dat de namiddagsessie zo goed als uitverkocht is.

8.       We zijn al in september beland, dus we zien elkaar op de tweede woensdag van september tussen 14 en 17 uur a/b van de Angèle

9.       Driemaal is scheepsrecht. Daarvan gebruikmakend:     

Belangrijke oproep:       
U zal al gemerkt hebben dat een belangrijk contingent van uw bestuur bestaat uit, gelukkig nog, superactieve senioren,
meestal al passagier van tram 8, die ook nog in andere verenigingen hun steentje bij dragen.Veel energie wordt met veel liefde gespendeerd aan de redactie van onze nieuwsbrieven. Daarom kunnen we wel wat hulp gebruiken voor deze maar ook andere facetten van de organisatie van onze club, die momenteel in volle ontwikkeling is. Wij zijn dus dringend op zoek naar vrijwilligers die één of andere ad hoc taak kunnen op zich nemen. Hiervoor is zelfs geen lange termijn-engagement of toetreding tot het bestuursorgaan vereist. 

We denken bijvoorbeeld aan iemand die zich zou kunnen bezighouden met de prospectie en aanschaf van mogelijke clubregalia, zoals logo-badges, polo's, petjes, clubwimpels etc... Iemand zou, zelfs eenmalig, een interessante activiteit kunnen uitdenken en van A tot Z organiseren.En zo zijn er nog wel wat ad hoc-taken te bedenken.     

Ziet U zoiets wel zitten, dan volstaat een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be
   

10.   En nu op naar Oostende voor inscheping op de Rupel voor een tweedaagse naar Antwerpen. Weer een organisatie van ons smaldeel DELTA. .

Willy           01/09/2024