1.
Primeur in de Belgische zeilwereld. Voor de eerste keer
in de geschiedenis zal een Belgische boot met uitsluitend vrouwelijke be”man”ning deelnemen aan de beruchte off shore Fastnet race in 2025.
De boot, een Swan, draagt de naam van Anne Bonny, een vrouwelijke piraat
die de Caraïben onveilig maakte in het begin van de 18de eeuw. De race
is een tweejaarlijkse wedstrijd over 608 zeemijlen, genoemd naar de Fastnet Rock aan de zuidkust van Ierland, die door de
zeilers gerond moet worden op hun weg naar Cherbourg.
Captain is de 41-jarige Sigrid Huyghe, een
gynaecologe. In die hoedanigheid is zij ook betrokken in bij “Sailing
for Think Pink”
dat op 29 september in Nieuwpoort doorgaat (De Standaard 19/8/2024)
Dit lijkt ons een mooie afronding van het “Girls can”-project
van WWSV, en geniet al onze aandacht en sympathie.
2.
Dat men ons verwijt om
te weinig aandacht te hebben voor de vele menselijke drama's van
schipbreuken in de Middellandse zee is terecht. Maar het is ook “des
mensen” om iets meer aandacht te hebben wanneer bekende mensen
betrokken zijn bij dergelijke ongevallen. Dat het plotse vergaan van
luxejacht Bayesian wat meer over de tongen ging
is dus wel begrijpelijk. De “Britse Bill Gates”, de IT-magnaat
Mike Lynch, samen met zijn echtgenote en achttienjarige dochter, samen met
vrienden en bemanningsleden werden verrast door een waterhoos die het jacht
in een no-time naar de 50 meter lagere zeebodem deed zinken en zeven
slachtoffers maakte. De echtgenote, ook eigenares van het schip bleef
gespaard, Merkwaardig is wel dat de zeiltocht georganiseerd was om de
vrijspraak te vieren van de pater familias in een fraudeproces, en dat de
medeverdachte uitgerekend deze week door een verkeersongeval om het leven
kwam. (De Standaard 20&21/8/2024).
De Standaard van 24/8/2024 brengt echter een meer genuanceerd verhaal. Het
was al eigenaardig dat dit robuuste jacht van 56 meter lang, met een
waterverplaatsing van 543 ton en een mast van maar liefst 72,3 meter,
voorzien van de modernste snufjes, op slechts enkele minuten tijd van de
radar verdwenen was, zoals een ooggetuige meldde. Het was al moeilijk te
verklaren waarom het überhaupt zonk, terwijl andere schepen in de
buurt het wel overleefden. Gabriele Bruni, voormalig zeilcoach van het Italiaanse Olympisch
team zei zelfs letterlijk: “als je me nu vraagt in welk zeilschip ter
wereld ik had willen zitten toen de storm uitbrak, dan had ik de Bayesian gekozen”.
De Italian Sea Group, die ook de bouwers van het
schip onder hun vleugels heeft maakte een gedetailleerde analyse van de
AIS-gegevens waaruit blijkt dat na de fameuze waterhoos het nog 16 minuten
geduurd heeft vooraleer het schip uiteindelijk zonk. En hiermee komt de
bemanning meer in beeld met vragen of zij wel adekwaat
gehandeld hebben. Een les voor ons allemaal: de zee is een prachtige, maar
verraderlijke minnares.
3.
Een ander bericht uit
de Standaard van 24/8/2024, sprak me persoonlijk aan. Ik heb namelijk
enkele jaren geleden, onder begeleiding van collega-havengids Ludo Van Hooydonck een bezoek gebracht aan de Meyer Werft in het
Duitse Papenburg.
Ik was daar onder de indruk gekomen van de manier waarop deze werf van de
grootste cruiseschepen ter wereld, zich had kunnen standhouden in dit
stadje. De werf ligt namelijk aan de Eems op een zestigtal kilometer van de
“Dollard” waar de Eemsmonding eerst een echte delta wordt
vooraleer de rivier zich in de Duitse Waddenzee werpt. Voor een scheepswerf
is dit nu niet bepaald de ideale ligging. Maar Papenburg lijkt in het
verleden een scheepsbouwers stadje geweest te zijn, waar Meyer het langst
is overgebleven. De situatie is dus historisch gegroeid.
Bovendien moeten de nieuwbouwschepen na tewaterlating een aantal drempels
in de rivier passeren, waar ze slechts 2 maal per jaar, tijdens de
perigeum-springtij, wanneer de maan het dichtst bij de aarde staat,
effectief over kunnen. Daarvoor moet het schip dan nog zo licht mogelijk
uitgerust zijn, en moet de sluis bij Oldersum het
waterpeil maximaal hebben opgedreven. Stel U dat even voor: een fabriek die
maar twee dagen in het jaar kan leveren? Ik heb nooit begrepen hoe de werf
in deze omstandigheden concurrentieel kon blijven, cfr de slechte
ervaringen in België. Er kwam een zweem van uitleg door de
aanwezigheid in een aanpalend pand van een prefab-atelier voor de kajuiten,
die bij wijze van spreken kant en klaar in het
scheepskarkas konden ingeschoven worden.
Maar blijkbaar was dit toch niet voldoende, en is zit de werf nu in
ademnood, een faillissement dreigt op 15 september. Nochtans zit het
orderboek vol, maar de financiering van ongeveer 80% van de totaalfaktuur
blijkt dodelijk. Een faillissement zou een enorme impact hebben op directe
en indirecte tewerkstelling in de streek en zou een tsunami aan nieuwe
faillissementen van toeleveranciers kunnen opwekken. Daarom overweegt de
Duitse staat een aantal steunmaatregelen met onder andere een participatie
van 80 tot 90% mits goedkeuring door de Europese Unie.
4.
Het grote publiek is
onbekend met onze havens; Dat we met Port of Antwerp-Bruges
één van de grootste wereldspelers in huis hebben laat de
meeste mensen koud. Maar dat gaat in de toekomst veranderen want VTM heeft
een grootse reeks op stapel staan waarbij de kijker wordt meegenomen achter
de schermen van één van de veelzijdige activiteiten die zich
daar dagelijks afspelen. Vooral de medewerkers zullen prominent in beeld
komen in de serie. Hierbij al een voorproefje: https://youtu.be/E3narUpQnSg (Flows 21/8/2024)
5.
Antwerp-Bruges mag dan
in de kijker staan, Oostende doet er niet voor onder. Twee ambachtelijke
brouwers zouden het plan hebben opgevat om in de oude Vismijn een maritieme
brouwerij en stokerij op te richten. De provincie heeft hen al een
vergunning verleend, niettegenstaande een negatief advies van MDK en van de
havenauthoriteiten van Oostende. Waarschijnlijk
begrijpen die ook niet hoe je, zoals zij beweren, uit ingrediënten
zoals oesters, vis, zeewier en garnalen met zeewater überhaupt een
drinkbaar bier kunt brouwen. (Flows 20/8/2024)
6.
Na een ernstige aanval
van de Houthi's waarbij het getroffen werd door 3 projectielen en de
bemanning in een vuurgevecht met de aanvallers geraakte, brak brand uit aan
boord van de Griekse tanker Sounion tussen Jemen
en Eritrea. Door de brand was de voortstuwing onklaar geraakt. De bemanning
werd van boord gehaald door een Frans marineschip dat deelneemt aan de
Europese missie Aspides. Het schip ligt nu
onbewaakt voor anker met een lading van 150.000 ton ruwe olie. Hierdoor is
het wel een gevaarlijke tijdbom geworden voor een potentiële
milieuramp. (Flows 22/8/2024)
7.
Wie een strandvakantie
geboekt heeft in het Californische Monterey is er aan voor de moeite. Het
strand is namelijk ingepalmd door honderden zeeleeuwen, en er is geen
plaats meer voor mensen. De beestjes hebben ook hun rechten....... (nu.nl
van 23 augustus). Eerder op het jaar was er ook al een incident met
zeeleeuwen in San Diego op het strand van La Jolla.
Daar waren het er maar twee, maar ze gedroegen zich heel agressief tegen de
toeristen. Daar was het gedrag te verklaren door het feit dat zij met pups
zitten en die ten koste van alles verdedigen. (De Standaard 25/7/2024)
8.
Nog een nieuwtje van
in onze achtertuin. De Bestendige Deputatie van de provincie Antwerpen
heeft de vergunning goedgekeurd van Havenwereld, het havenbelevingscentrum
dat zal verrijzen op de Droogdokkensite. De werken kunnen nu starten, en
aannemersbedrijf Vanhout zal dat effectief doen
in het najaar. (Flows 22/8/2024)
9. Onze oproep van vorige week is waarschijnlijk verloren geraakt tussen
de overvolle vakantiemailboxen van velen onder U. Daarom nog eens onze
oproep van vorige week in extenso:
Belangrijke
oproep:
U zal al gemerkt hebben dat een belangrijk contingent van uw bestuur
bestaat uit, gelukkig nog, superactieve senioren,
meestal al
passagier van tram 8, die ook nog in andere verenigingen
hun steentje bij dragen.Veel
energie wordt met veel liefde gespendeerd aan de redactie van onze
nieuwsbrieven.
Daarom kunnen we wel wat hulp gebruiken voor deze maar ook andere facetten
van de organisatie van onze club, die momenteel in volle ontwikkeling is.
Wij zijn dus dringend op zoek naar vrijwilligers die één of
andere ad hoc taak kunnen op zich nemen. Hiervoor is zelfs geen lange
termijn-engagement of toetreding tot het bestuursorgaan vereist.
We denken bijvoorbeeld aan iemand die zich zou kunnen bezighouden met de
prospectie en aanschaf van mogelijke clubregalia, zoals logo-badges,
polo's, petjes, clubwimpels etc...Iemand zou,
zelfs eenmalig, een interessante activiteit kunnen uitdenken en van A tot Z
organiseren.En zo zijn er nog wel wat ad
hoc-taken te bedenken.
Ziet U
zoiets wel zitten, dan volstaat een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be
10. En nu op naar Terneuzen waar de Williwaw ons
ligt op te wachten voor ons zeiltripje met smaldeel DELTA. Ik kijk er naar
uit.
Willy 25/08/2024
PS: op de valreep nog een interessant nieuws: de
goedkeuring voor een derde patrouilleschip voor de Belgische Marine. (VRT
middagnieuws 24/8/2024)
|