NIEUWSBRIEF 26-08-2024

 

 

Editoriaal:

 

Onze reeks beelden van de Duitse blitzkrieg in 1940 op de Franse kust is ten einde, hartelijke dank aan Jean Dillen voor zijn prima opzoekwerk en duidelijke teksten.

We keren dus terug naar de reeks unieke haarscherpe foto’s van de landing in 1944 opnieuw aan diezelfde Franse kust maar nu door de geallieerde troepen! (zie e-nieuwsbrief).

Dit is dus het vervolg aan onze nieuwsbrief van week 26, zo hopen we aan de bevrijdingsbeelden te komen en vooral de herdenkingsfeesten in Antwerpen in september.

Bob

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.     Primeur in de Belgische zeilwereld. Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een Belgische boot met uitsluitend vrouwelijke be”man”ning deelnemen aan de beruchte off shore Fastnet race in 2025. De boot, een Swan, draagt de naam van Anne Bonny, een vrouwelijke piraat die de Caraïben onveilig maakte in het begin van de 18de eeuw. De race is een tweejaarlijkse wedstrijd over 608 zeemijlen, genoemd naar de Fastnet Rock aan de zuidkust van Ierland, die door de zeilers gerond moet worden op hun weg naar Cherbourg.   

Captain is de 41-jarige Sigrid Huyghe, een gynaecologe. In die hoedanigheid is zij ook betrokken in bij “Sailing for Think Pink” dat op 29 september in Nieuwpoort doorgaat (De Standaard 19/8/2024)     

Dit lijkt ons een mooie afronding van het “Girls can”-project van WWSV, en geniet al onze aandacht en sympathie.

2.     Dat men ons verwijt om te weinig aandacht te hebben voor de vele menselijke drama's van schipbreuken in de Middellandse zee is terecht. Maar het is ook “des mensen” om iets meer aandacht te hebben wanneer bekende mensen betrokken zijn bij dergelijke ongevallen. Dat het plotse vergaan van luxejacht Bayesian wat meer over de tongen ging is dus wel begrijpelijk. De “Britse Bill Gates”, de IT-magnaat Mike Lynch, samen met zijn echtgenote en achttienjarige dochter, samen met vrienden en bemanningsleden werden verrast door een waterhoos die het jacht in een no-time naar de 50 meter lagere zeebodem deed zinken en zeven slachtoffers maakte. De echtgenote, ook eigenares van het schip bleef gespaard, Merkwaardig is wel dat de zeiltocht georganiseerd was om de vrijspraak te vieren van de pater familias in een fraudeproces, en dat de medeverdachte uitgerekend deze week door een verkeersongeval om het leven kwam. (De Standaard 20&21/8/2024).     

De Standaard van 24/8/2024 brengt echter een meer genuanceerd verhaal. Het was al eigenaardig dat dit robuuste jacht van 56 meter lang, met een waterverplaatsing van 543 ton en een mast van maar liefst 72,3 meter, voorzien van de modernste snufjes, op slechts enkele minuten tijd van de radar verdwenen was, zoals een ooggetuige meldde. Het was al moeilijk te verklaren waarom het überhaupt zonk, terwijl andere schepen in de buurt het wel overleefden. Gabriele Bruni, voormalig zeilcoach van het Italiaanse Olympisch team zei zelfs letterlijk: “als je me nu vraagt in welk zeilschip ter wereld ik had willen zitten toen de storm uitbrak, dan had ik de Bayesian gekozen”.  

De Italian Sea Group, die ook de bouwers van het schip onder hun vleugels heeft maakte een gedetailleerde analyse van de AIS-gegevens waaruit blijkt dat na de fameuze waterhoos het nog 16 minuten geduurd heeft vooraleer het schip uiteindelijk zonk. En hiermee komt de bemanning meer in beeld met vragen of zij wel adekwaat gehandeld hebben. Een les voor ons allemaal: de zee is een prachtige, maar verraderlijke minnares.

3.     Een ander bericht uit de Standaard van 24/8/2024, sprak me persoonlijk aan. Ik heb namelijk enkele jaren geleden, onder begeleiding van collega-havengids Ludo Van Hooydonck een bezoek gebracht aan de Meyer Werft in het Duitse Papenburg.      

Ik was daar onder de indruk gekomen van de manier waarop deze werf van de grootste cruiseschepen ter wereld, zich had kunnen standhouden in dit stadje. De werf ligt namelijk aan de Eems op een zestigtal kilometer van de “Dollard” waar de Eemsmonding eerst een echte delta wordt vooraleer de rivier zich in de Duitse Waddenzee werpt. Voor een scheepswerf is dit nu niet bepaald de ideale ligging. Maar Papenburg lijkt in het verleden een scheepsbouwers stadje geweest te zijn, waar Meyer het langst is overgebleven. De situatie is dus historisch gegroeid.      

Bovendien moeten de nieuwbouwschepen na tewaterlating een aantal drempels in de rivier passeren, waar ze slechts 2 maal per jaar, tijdens de perigeum-springtij, wanneer de maan het dichtst bij de aarde staat, effectief over kunnen. Daarvoor moet het schip dan nog zo licht mogelijk uitgerust zijn, en moet de sluis bij Oldersum het waterpeil maximaal hebben opgedreven. Stel U dat even voor: een fabriek die maar twee dagen in het jaar kan leveren? Ik heb nooit begrepen hoe de werf in deze omstandigheden concurrentieel kon blijven, cfr de slechte ervaringen in België. Er kwam een zweem van uitleg door de aanwezigheid in een aanpalend pand van een prefab-atelier voor de kajuiten, die bij wijze van spreken kant en klaar in het scheepskarkas konden ingeschoven worden.

Maar blijkbaar was dit toch niet voldoende, en is zit de werf nu in ademnood, een faillissement dreigt op 15 september. Nochtans zit het orderboek vol, maar de financiering van ongeveer 80% van de totaalfaktuur blijkt dodelijk. Een faillissement zou een enorme impact hebben op directe en indirecte tewerkstelling in de streek en zou een tsunami aan nieuwe faillissementen van toeleveranciers kunnen opwekken. Daarom overweegt de Duitse staat een aantal steunmaatregelen met onder andere een participatie van 80 tot 90% mits goedkeuring door de Europese Unie.

4.     Het grote publiek is onbekend met onze havens; Dat we met Port of Antwerp-Bruges één van de grootste wereldspelers in huis hebben laat de meeste mensen koud. Maar dat gaat in de toekomst veranderen want VTM heeft een grootse reeks op stapel staan waarbij de kijker wordt meegenomen achter de schermen van één van de veelzijdige activiteiten die zich daar dagelijks afspelen. Vooral de medewerkers zullen prominent in beeld komen in de serie. Hierbij al een voorproefje: https://youtu.be/E3narUpQnSg (Flows 21/8/2024)

5.     Antwerp-Bruges mag dan in de kijker staan, Oostende doet er niet voor onder. Twee ambachtelijke brouwers zouden het plan hebben opgevat om in de oude Vismijn een maritieme brouwerij en stokerij op te richten. De provincie heeft hen al een vergunning verleend, niettegenstaande een negatief advies van MDK en van de havenauthoriteiten van Oostende. Waarschijnlijk begrijpen die ook niet hoe je, zoals zij beweren, uit ingrediënten zoals oesters, vis, zeewier en garnalen met zeewater überhaupt een drinkbaar bier kunt brouwen. (Flows 20/8/2024)

6.     Na een ernstige aanval van de Houthi's waarbij het getroffen werd door 3 projectielen en de bemanning in een vuurgevecht met de aanvallers geraakte, brak brand uit aan boord van de Griekse tanker Sounion tussen Jemen en Eritrea. Door de brand was de voortstuwing onklaar geraakt. De bemanning werd van boord gehaald door een Frans marineschip dat deelneemt aan de Europese missie Aspides. Het schip ligt nu onbewaakt voor anker met een lading van 150.000 ton ruwe olie. Hierdoor is het wel een gevaarlijke tijdbom geworden voor een potentiële milieuramp. (Flows 22/8/2024)

7.     Wie een strandvakantie geboekt heeft in het Californische Monterey is er aan voor de moeite. Het strand is namelijk ingepalmd door honderden zeeleeuwen, en er is geen plaats meer voor mensen. De beestjes hebben ook hun rechten....... (nu.nl van 23 augustus). Eerder op het jaar was er ook al een incident met zeeleeuwen in San Diego op het strand van La Jolla. Daar waren het er maar twee, maar ze gedroegen zich heel agressief tegen de toeristen. Daar was het gedrag te verklaren door het feit dat zij met pups zitten en die ten koste van alles verdedigen. (De Standaard 25/7/2024)

8.     Nog een nieuwtje van in onze achtertuin. De Bestendige Deputatie van de provincie Antwerpen heeft de vergunning goedgekeurd van Havenwereld, het havenbelevingscentrum dat zal verrijzen op de Droogdokkensite. De werken kunnen nu starten, en aannemersbedrijf Vanhout zal dat effectief doen in het najaar. (Flows 22/8/2024)

9.     Onze oproep van vorige week is waarschijnlijk verloren geraakt tussen de overvolle vakantiemailboxen van velen onder U. Daarom nog eens onze oproep van vorige week in extenso: 

Belangrijke oproep:   
U zal al gemerkt hebben dat een belangrijk contingent van uw bestuur bestaat uit, gelukkig nog, superactieve senioren,
meestal al passagier van tram 8, die ook nog in andere verenigingen hun steentje bij dragen.Veel energie wordt met veel liefde gespendeerd aan de redactie van onze nieuwsbrieven. 
Daarom kunnen we wel wat hulp gebruiken voor deze maar ook andere facetten van de organisatie van onze club, die momenteel in volle ontwikkeling is. Wij zijn dus dringend op zoek naar vrijwilligers die één of andere ad hoc taak kunnen op zich nemen. Hiervoor is zelfs geen lange termijn-engagement of toetreding tot het bestuursorgaan vereist.    
We denken bijvoorbeeld aan iemand die zich zou kunnen bezighouden met de prospectie en aanschaf van mogelijke clubregalia, zoals logo-badges, polo's, petjes, clubwimpels etc...Iemand zou, zelfs eenmalig, een interessante activiteit kunnen uitdenken en van A tot Z organiseren.En zo zijn er nog wel wat ad hoc-taken te bedenken.


Ziet U zoiets wel zitten, dan volstaat een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be

10.  En nu op naar Terneuzen waar de Williwaw ons ligt op te wachten voor ons zeiltripje met smaldeel DELTA. Ik kijk er naar uit.

Willy 25/08/2024


PS: op de valreep nog een interessant nieuws: de goedkeuring voor een derde patrouilleschip voor de Belgische Marine. (VRT middagnieuws 24/8/2024)