NIEUWSBRIEF 05-08-2024

 

 

Editoriaal:

 

Bij het editioriaal van de e-nieuwsbrief leest u het tweede deel van de vierdelige reeks over het drama van Duinkerke in 1940 opgesteld door Jean Dillen.

Het gaat meer specifiek over het noodlot van het schip Pavon.

Jean Dillen is auteur, bekend van Fliegerhorst (2007), De bezetting van Antwerpen in 1000 foto’s (2015) en uit oorlogsdagboek Deurne 3 Antwerp b70 (1994).

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.     De laatste reis van de Zenobe Gramme wordt niet alleen bij de Marine met veel belangstelling en vooral met nostalgie gevolgd. Ook aan Flows ging ze niet ongemerkt voorbij. Op 27 juli werd er een lang artikel aan gewijd. Aan het woord is vooral 1LZ Christian Hellemans, die we nog kennen als de CLO (Chief Liaison Officer) van de laatste passage van de Tall Ships in Antwerpen in 2022. Zelf was hij in totaal 9 jaar aan boord, waarvan 4 jaar als commandant (van 2009 tot mei 2013). Toen bekleedde hij waarschijnlijk de meest benijdde post in de hele Marine, misschien wel in heel Defensie. Uit die periode dateren heel wat sterke verhalen die dit uitzonderlijk lange artikel stofferen. Na de officiële afscheidsplechtigheid in juli tijdens de Navy-days, schijnt er toch nog een kleine intieme plechtigheid te volgen bij terugkeer in Zeebrugge.

2.     Ook een ander artikeltje uit Flows (31/7/2024,) zette onze marine in de kijker. In juli vond de zomercampagne plaats van de Navy Academy die bedoeld is om leerlingen navigatie, dek en logistiek praktijkervaring mee te geven. De Narcis en de Crocus werden geassisteerd door het Franse trainingschip Almak. In een vaargebied tussen de Solent (eiland Wight), les îles Saint-Marcouf en St Malo deden de leerlingen heel wat praktijkervaring op. Ook de Louise-Marie, terugkerend uit het Nabije Oosten en de Zenobe Gramme tijdens de laatste reis gaven hun medewerking. Als (gelukkig geen letterlijke) klap op de vuurpijl kwam dan voor de Crocus, tijdens de terugkeer voor het examen naar Belgische wateren, de ontdekking van een heuse Duits Luftmine B van 1000kg uit WO2. Dit was een parachutebom die gedropt werd door een vliegtuig. Ze was voorzien van een timer-mechanisme voor het geval ze terecht kwam op land, maar dat op zee bij voldoende diepte automatisch werd uitgeschakeld, waarna een scheepsgevoelige detonator, magnetisch, en later ook akoestisch werd geactiveerd. Zie ook Beldefnews.be

3.     We ontvingen een sympathieke mail van de Think Pink organisatie, U weet wel, de organisatie die borstkankerpatiënten ondersteunt en wetenschappelijk onderzoek financiert. . Zij vragen ons om hun benefiet -initiatief in de aandacht te brengen van zo veel mogelijk mensen. Dat doen wij dan ook met veel plezier, temeer omdat het een zeilevenement wordt. Schippers worden gekoppeld aan opstappers, en samen wordt er gezeild in het teken van de doelstellingen van de vereniging terwijl hierbij hopelijk een nieuwe generatie zeilfanaten gekweekt wordt. Mooier kan het niet; Het evenement gaat door in Oostende op de RNSYC.http://www.sailingforthinkpink.be/       

Verdere informatie verder in de e-nieuwsbrief.

4.     Na de mediapolemiek van vorige week rond de topman van PAB (Port of Antwerp-Bruges), die blijkbaar gedeeltelijk draaide rond zijn inzet voor de waterstofpiste is het nu oorverdovend stil geworden daarover. Maar ondertussen worden toch steeds meer initiatieven bekend rond dit scheikundig element.       

Zo lezen we dat het project van de waterstoffabriek Hyoffwind in Zeebrugge nu definitief van start kan gaan, nadat het Duitse gasbedrijf Messer de plaats in het concern heeft overgenomen van Fluxys. Fluxys die één van de initiatiefnemers was trok zich plots in alle stilte terug in 2023. De reden leek te liggen in de nieuwe wetgeving waarbij de beheerder van het transportnetwerk voor waterstof geen banden meer mocht hebben met de producent. Messer is een wereldspeler in industriële gassen. Andere aandeelhouders zijn voor 49% de Vlaamse gemeenten via de Vlaamse Energieholding en Z-kracht. De electrolyser zal een capaciteit hebben van 25 megawatt, opschaalbaar naar 100 megawatt en zal draaien op hernieuwbare wind-en zonneenergie. Bouwplaats in de Zeebrugse achterhaven in de Barlenhuisstraat? Huidig kostenplaatje 80 miljoen euro, de Vlaamse overheid subsidieert voor 30 miljoen. (Flows 25/7/2024)   

Ook het prestigieuze Hyportproject van DEME in de Omaanse haven Duqm voor een groene waterstoffabriek krijgt, niet onverwacht, steun van de Britse oliereus BP, die zich aansluit als aandeelhouder en ontwikkelaar.(Flows 1/8/2024, De Standaard 31/7/2024). BP zou met 49% de grootste aandeelhouder worden.

Het project bestaat in de productie van groene waterstof en omzetting naar ammoniak. De installaties komen op een terrein van 150 km² in de economische zone van de haven van Duqm. Start van de productie wordt verwacht tegen 2030.   

Pro Memorie bestaat er ook al een deal met Egypte, waar gebruik zal gemaakt worden van de ervaringen in Oman.

5.     Medaillekandidate zeilen Emma Plasschaert is de Olympische spelen begonnen onder een niet zo gelukkig gesternte. Donderdagavond eindigde ze in de 1ste regatta van de ILCA-6 categorie (International Laser Class Association ) op een niet zo hoopvolle 25ste plaats. Een tweede regatta werd uitgesteld wegens te weinig wind. Ondertussen is ze er in de vervolgregatta's wel in geslaagd om zich op de 9de plaats te wringen. Daarbij heeft ze dus een ticket in de finale kunnen bemachtigen. De Olympische debutanten Eline Verstraelen en Lucas Claeyssens op Nacra 17 (catamaran) moeten hun races nog varen. Lucas is de jongste Nacrazeiler in Marseille. We duimen voor succes.

6.      De commerciële zeilvaart is gelukkig nog steeds niet dood. Integendeel zelfs. Zo zijn er een aantal Franse zeilreders zoals Trans Ocean Wind Transport uit Le Havre en Vela-Sail uit Bayonne bouwen bijkomende zeilschepen om vanaf 2026 Franse luxegoederen naar de USA te vervoeren. Waar een klimaatverandering positieve gevolgen kan hebben.

7.     Een ander zeilvaartuig dat we van dicht bij volgen is de TS. Rupel. Verder in de e-nieuwsbrief kunnen we lezen dat zij triomferend terugkeren uit Szczecin in Polen, de aankomsthaven van de Tall Shipsrace 2024. TS Rupel eindigde daar als overall-overwinnaar in de B-klasse. Hartelijk proficiat. De races hadden dit jaar de Baltische zee als decor. Van 11 tot 14 juli 2026 doen de TSR terug Antwerpen aan. Smeer de beentjes maar in.        

TS Rupel wordt terug in Oostende verwacht op 15 augustus, en blijft daar dan tot 3 september. Dan wordt de terugtocht naar Antwerpen aangevat, met een tussenstop in Breskens. Aan boord van de overwinnaars deze tocht meemaken is dus een hele eer voor ons ons smaldeel DELTA, en bij uitbreiding voor de hele RBNRC.         

De inschrijvingen daarvoor zijn volop aan de gang. Er zijn voor het ogenblik nog plaatsen over voor de dagtocht Oostende-Breskens, de dagtocht Breskens Antwerpen, en voor de volle 2-daagse. Capaciteit voor dagtochten: max 12 man, voor overnachting: max 8 man. Laatste RV gegevens:   
-opstappen in Oostende kan op maandagavond 2/9 vanaf 19u30 en op dinsdag 3/9 (tussen 10u en 10u30) in het Montgomerydok (500m van het station)  
-de afstappers in Breskens 's avonds op 3/9, RV Jachthaven de opstappers in Breskens op 3/9 's avonds of op 4/9 (tussen 9u en 9u30), RV Jachthaven 
-aankomst op 4/9 in Antwerpen LO aan de Palingsteiger.   
Deze aktiviteit staat open voor alle leden van DELTA en als er nog plaatsen vrij zijn van alle aangesloten leden van RBNRC die in orde zijn met hun lidgeld 2024.    
-Voor bijkomende details zie de oorspronkelijke uitnodiging die we nog eens publiceren.

8.     En alsof dat nog niet genoeg was, opent zich ook een nieuw zeilvenster voor een tocht van de Maybe in Zeeland tussen 5 en 19 augustus. Hier ook weer toegankelijk voor leden van smaldeel DELTA en bij uitbreiding voor alle RBNRC leden in orde met hun lidmaatschapsbijdrage. Zie verder in deze nieuwsbrief.

9.     Op 3 en 4 augustus was er weer heel wat te beleven op Fort 2 in Wommelgem ter gelegenheid van het “Peover Camp” van Historical War Wheels. Dit zijn gelegenheden waar ook het marinemuseum geopend is. Met genoegen konden we vaststellen dat de M944 Antwerpen in miniatuur al verder gevorderd is dan op de echte werf. Ook waren er enkele modellen te zien van een bezoekende miniatuurvereniging Ter Rivieren. Enkele foto's.        


Gilbert Van Leeuwen en François Gelens met resp. Godetia en M944 Antwerpen.


F808 Kortenaar. Model van Modelclub Ter Rivieren


Fort 2. Peovercamp 2024. Sfeerbeeld.  Foto's W.Jacobs

10.  Wegens vakantieperikelen is het mogelijk dat er volgende week mogelijk problemen kunnen zijn bij het tot stand komen van deze nieuwsbrief, waarvoor nu reeds onze verontschuldigingen. Graag daarom noteren dat onze volgende fysische afspraak zeker valt op woensdag 14 augustus: happy hour a/b van de Angèle

Willy 04/08/2024