1.
De laatste reis van de Zenobe
Gramme wordt niet alleen bij de Marine met veel belangstelling en vooral
met nostalgie gevolgd. Ook aan Flows ging ze niet ongemerkt voorbij. Op 27
juli werd er een lang artikel aan gewijd. Aan het woord is vooral 1LZ
Christian Hellemans, die we nog kennen als de CLO (Chief Liaison Officer) van de laatste passage van de Tall Ships in Antwerpen in 2022. Zelf was hij in totaal
9 jaar aan boord, waarvan 4 jaar als commandant (van 2009 tot mei 2013).
Toen bekleedde hij waarschijnlijk de meest benijdde post in de hele Marine,
misschien wel in heel Defensie. Uit die periode dateren heel wat sterke
verhalen die dit uitzonderlijk lange artikel stofferen. Na de
officiële afscheidsplechtigheid in juli tijdens de Navy-days, schijnt er toch nog een kleine intieme
plechtigheid te volgen bij terugkeer in Zeebrugge.
2.
Ook een ander artikeltje uit Flows (31/7/2024,) zette
onze marine in de kijker. In juli vond de zomercampagne plaats van de Navy
Academy die bedoeld is om leerlingen navigatie, dek en logistiek
praktijkervaring mee te geven. De Narcis en de Crocus
werden geassisteerd door het Franse trainingschip Almak.
In een vaargebied tussen de Solent (eiland Wight), les îles Saint-Marcouf en St Malo deden de leerlingen heel wat
praktijkervaring op. Ook de Louise-Marie, terugkerend uit het Nabije Oosten
en de Zenobe Gramme tijdens de laatste reis gaven
hun medewerking. Als (gelukkig geen letterlijke) klap op de vuurpijl kwam
dan voor de Crocus, tijdens de terugkeer voor het
examen naar Belgische wateren, de ontdekking van een heuse Duits Luftmine B van 1000kg uit WO2. Dit was een parachutebom
die gedropt werd door een vliegtuig. Ze was voorzien van een
timer-mechanisme voor het geval ze terecht kwam op land, maar dat op zee
bij voldoende diepte automatisch werd uitgeschakeld, waarna een
scheepsgevoelige detonator, magnetisch, en later ook akoestisch werd
geactiveerd. Zie ook Beldefnews.be
3.
We ontvingen een sympathieke mail van de Think Pink organisatie, U weet wel, de organisatie die
borstkankerpatiënten ondersteunt en wetenschappelijk onderzoek
financiert. . Zij vragen ons om hun benefiet
-initiatief in de aandacht te brengen van zo veel mogelijk mensen. Dat doen
wij dan ook met veel plezier, temeer omdat het een zeilevenement wordt.
Schippers worden gekoppeld aan opstappers, en samen wordt er gezeild in het
teken van de doelstellingen van de vereniging terwijl hierbij hopelijk een
nieuwe generatie zeilfanaten gekweekt wordt. Mooier kan het niet; Het
evenement gaat door in Oostende op de RNSYC.http://www.sailingforthinkpink.be/
Verdere informatie verder in de e-nieuwsbrief.
4.
Na de mediapolemiek van vorige week rond de topman van
PAB (Port of Antwerp-Bruges), die blijkbaar gedeeltelijk draaide rond zijn inzet
voor de waterstofpiste is het nu oorverdovend stil geworden daarover. Maar
ondertussen worden toch steeds meer initiatieven bekend rond dit
scheikundig element.
Zo lezen we dat het project van de waterstoffabriek Hyoffwind
in Zeebrugge nu definitief van start kan gaan, nadat het Duitse gasbedrijf Messer de plaats in het concern heeft overgenomen van Fluxys. Fluxys die
één van de initiatiefnemers was trok zich plots in alle
stilte terug in 2023. De reden leek te liggen in de nieuwe wetgeving
waarbij de beheerder van het transportnetwerk voor waterstof geen banden
meer mocht hebben met de producent. Messer is een
wereldspeler in industriële gassen. Andere aandeelhouders zijn voor
49% de Vlaamse gemeenten via de Vlaamse Energieholding en Z-kracht. De electrolyser zal een capaciteit hebben van 25 megawatt,
opschaalbaar naar 100 megawatt en zal draaien op
hernieuwbare wind-en zonneenergie.
Bouwplaats in de Zeebrugse achterhaven
in de Barlenhuisstraat? Huidig kostenplaatje 80
miljoen euro, de Vlaamse overheid subsidieert voor 30 miljoen. (Flows
25/7/2024)
Ook het prestigieuze Hyportproject van DEME in de
Omaanse haven Duqm voor een groene
waterstoffabriek krijgt, niet onverwacht, steun van de Britse oliereus BP,
die zich aansluit als aandeelhouder en ontwikkelaar.(Flows
1/8/2024, De Standaard 31/7/2024). BP zou met 49% de grootste aandeelhouder
worden.
Het project bestaat in de productie van groene waterstof en omzetting naar
ammoniak. De installaties komen op een terrein van 150 km² in de
economische zone van de haven van Duqm. Start van
de productie wordt verwacht tegen 2030.
Pro Memorie bestaat er ook al een deal met Egypte, waar gebruik zal gemaakt
worden van de ervaringen in Oman.
5.
Medaillekandidate zeilen Emma Plasschaert is de
Olympische spelen begonnen onder een niet zo gelukkig gesternte.
Donderdagavond eindigde ze in de 1ste regatta van de ILCA-6 categorie
(International Laser Class Association ) op een
niet zo hoopvolle 25ste plaats. Een tweede regatta werd uitgesteld wegens
te weinig wind. Ondertussen is ze er in de vervolgregatta's wel in geslaagd
om zich op de 9de plaats te wringen. Daarbij heeft ze dus een ticket in de
finale kunnen bemachtigen. De Olympische debutanten Eline Verstraelen en Lucas Claeyssens op Nacra
17 (catamaran) moeten hun races nog varen. Lucas is de jongste Nacrazeiler in Marseille. We duimen voor succes.
6.
De
commerciële zeilvaart is gelukkig nog steeds niet dood. Integendeel
zelfs. Zo zijn er een aantal Franse zeilreders zoals Trans Ocean Wind
Transport uit Le Havre en Vela-Sail uit Bayonne
bouwen bijkomende zeilschepen om vanaf 2026 Franse luxegoederen naar de USA
te vervoeren. Waar een klimaatverandering positieve gevolgen kan hebben.
7.
Een ander zeilvaartuig dat we van dicht bij volgen is
de TS. Rupel. Verder in de e-nieuwsbrief kunnen
we lezen dat zij triomferend terugkeren uit Szczecin in Polen, de
aankomsthaven van de Tall Shipsrace
2024. TS
Rupel eindigde daar als overall-overwinnaar in de
B-klasse. Hartelijk proficiat. De races hadden dit jaar de Baltische
zee als decor. Van 11 tot 14 juli 2026 doen de TSR terug Antwerpen aan.
Smeer de beentjes maar in.
TS Rupel wordt terug in Oostende verwacht op 15
augustus, en blijft daar dan tot 3 september. Dan wordt de terugtocht naar
Antwerpen aangevat, met een tussenstop in Breskens. Aan boord van de
overwinnaars deze tocht meemaken is dus een hele eer voor ons ons smaldeel
DELTA, en bij uitbreiding voor de hele RBNRC.
De inschrijvingen daarvoor zijn volop aan de gang. Er zijn voor het
ogenblik nog plaatsen over voor de dagtocht Oostende-Breskens, de dagtocht
Breskens Antwerpen, en voor de volle 2-daagse. Capaciteit voor dagtochten:
max 12 man, voor overnachting: max 8 man. Laatste RV gegevens:
-opstappen in Oostende kan op maandagavond 2/9 vanaf 19u30 en op
dinsdag 3/9 (tussen 10u en 10u30) in het Montgomerydok (500m van
het station)
-de afstappers in Breskens 's avonds op 3/9, RV Jachthaven de
opstappers in Breskens op 3/9 's avonds of op 4/9 (tussen 9u en
9u30), RV Jachthaven
-aankomst op 4/9 in Antwerpen LO aan de Palingsteiger.
Deze aktiviteit staat open voor alle leden van
DELTA en als er nog plaatsen vrij zijn van alle aangesloten leden van RBNRC
die in orde zijn met hun lidgeld 2024.
-Voor bijkomende details zie de oorspronkelijke uitnodiging die we nog eens
publiceren.
8.
En alsof dat nog niet genoeg was, opent zich ook een
nieuw zeilvenster voor een tocht van de Maybe in Zeeland tussen 5 en 19
augustus. Hier ook weer toegankelijk voor leden van smaldeel DELTA en bij
uitbreiding voor alle RBNRC leden in orde met hun lidmaatschapsbijdrage.
Zie verder in deze nieuwsbrief.
9.
Op 3 en 4 augustus was er weer heel wat te beleven op
Fort 2 in Wommelgem ter gelegenheid van het “Peover
Camp” van Historical War Wheels. Dit zijn
gelegenheden waar ook het marinemuseum geopend
is. Met genoegen konden we vaststellen dat de M944 Antwerpen in miniatuur
al verder gevorderd is dan op de echte werf. Ook waren er enkele modellen
te zien van een bezoekende miniatuurvereniging Ter Rivieren. Enkele foto's.
Gilbert Van
Leeuwen en François Gelens met resp. Godetia en M944 Antwerpen.
|
F808 Kortenaar. Model van Modelclub Ter Rivieren
|
Fort 2. Peovercamp 2024. Sfeerbeeld. Foto's W.Jacobs
|
10.
Wegens vakantieperikelen is het mogelijk dat
er volgende week mogelijk problemen kunnen zijn bij het tot stand komen van
deze nieuwsbrief, waarvoor nu reeds onze
verontschuldigingen. Graag daarom noteren dat onze volgende fysische
afspraak zeker valt op woensdag 14 augustus: happy hour
a/b van de Angèle
Willy 04/08/2024
|