1.
“Het” nieuws van de week was uiteraard Biden's terugtrekking uit de race naar het
presidentschap in de USA, waardoor de spanning terug van weggeweest is in
de verkiezingssaga aldaar. Maar daar dit buiten de focus valt van dit
logboek gaat een ander onderwerp met de eer lopen. Een klein beetje
internationaal, maar vooral nationaal stonden de media vol met de
ophefmakende brief van Voka-Vlaanderen aan de
burgemeester en havenschepen over de CEO van Port of Antwerp-Bruges. Buiten
een kwestie van stijl lijkt het vooral te gaan over het geloof van
betrokkene in de toekomst van groene waterstof. Maar over de grond van de
zaak kunnen we als niet-ingewijden geen oordeel vellen. Geen commentaar is
dus wijsheid.
Sta me toch een kleine randbemerking toe. Eens te meer lijken er
meningsverschillen te bestaan over energietransitie. En dan vraag ik me
toch steeds af hoe bepaalde wegen naar een oplossing steevast in de media
negatief worden afgeserveerd, terwijl andere de
hemel worden ingeprezen. Enkel wanneer, overigens
al lang voorspelde, nadelen zich effectief manifesteren, en dus niet meer
kunnen genegeerd worden, dan lijkt men uit de lucht te vallen. Laatste
voorbeeld was het verbod in een aantal Kempische gemeenten om laadkabels
voor elektrische auto's over het voetpad te laten lopen... (GVA 24/7/2024)
2.
Om na te kaarten over de recente missie van de LoMa
(Louise Marie) in het nabije oosten was De Standaard te gast bij
divisieadmiraal Botman. (DS 27/7/2024). Daaruit leren we dat de trafiek
langs het Suezkanaal toch nog terug 2/3 bedraagt van de cijfers die gehaald
werden voor de Houthi's met hun aanslagen begonnen. Dit is vooral te danken
aan de inzet van Westerse oorlogsbodems die onder de koepel van tijdelijke
missies zoals het Europese Aspides de
koopvaardijschepen escorteren door het woelige gebied. Enkele dagen voor
aankomst meldt het schip zich. Dan wordt een meeting point toegewezen
vanwaar een marineschip zal escorteren, soms voor een heel konvooi. De
missie blijft gevaarlijk omdat de Houthi's de laatste tijd meer op missielen
overschakelen die moeilijker uit te schakelen zijn dan de tragere drones.
Deze laatste bieden dan weer een enorm
“kostprijs-versus-resultaat” onevenwicht omdat tegen goedkope
drones van pakweg 30.000 € soms Amerikaanse raketten van 1 à 2
miljoen Euro worden ingezet.
De missie van de LoMa was gevaarlijk. De bemanning zat in een regime van
oorlogswacht, wat betekent dat te allen tijde minstens 50% van de bemanning
wakker moet zijn om onmiddellijk stand-by te zijn. Tijdens één
van de begeleidingsopdrachten werd het konvooi effectief aangevallen door
gewapende drones. Mits luchtsteun werden die uitgeschakeld.
Admiraal Botman is zich ervan bewust dat de taaie Houthi's, die reeds 20 jaar strijd achter de rug hebben niet uit te
schakelen zijn met oorlogsbodems alleen. Ook andere bronnen bij defensie
zie enkel een diplomatieke uitweg uit het conflict.
3.
Met een beetje vertraging leerden we uit de
LinkedIn-pagina van de Belgische Marine dat de M941 Tournai op 2 juli ll te water gelaten werd in Concarneau
(Bretagne).
Het programma van de mijnenbestrijdingsplatformen loopt dus verder,
inclusief de ontwikkeling en bouw van de helikopterdrones van het Zweedse
UMS Skeldar. Daar er één tijdens
een testvlucht is neergestort heeft Duitsland, dat er drie in optie had
voor de nieuwe fregatten, besloten er geen aan te kopen (Flows 23/7/2024).
4.
En dan was er natuurlijke de spectaculaire opening van
de Olympische spelen in Parijs. Uiteraard was daarin het
botendéfilé op de Seine voor ons het meest interessante
facet, al waren de meeste deelnemende schepen doordeweekse rondvaartboten.
Interessant om te vermelden is dat “Oostende voor
Anker”-veteraan en marineman Hubert Rubbens door de organisatie werd aangezocht om
één en ander in goede banen te leiden. Een hele eer.
Proficiat.
5.
Talk of the town in Antwerpen is het spraakmakend
project rond de zwemgelegenheid in het Bonapartedok. (DS
19/7 en 27/7 e.v.a.). De man had beslist een heel ander toekomstvisioen
toen hij in 1803 zijn decreet uitvaardigde dat het graven van de
“bassins” mogelijk maakte.
Duikers hebben de bodem al zo veel mogelijk schoon gemaakt en tot en met
een kinderwagen vol met (gebruikte) luiers boven gehaald. Eerst leek het
een strikt binnensteeds Antwerps project, maar nu blijkt het een primeur
voor Vlaanderen te zijn, in de drang naar het terug invoeren van zwemmen in
open water.
En nu ook graanzuiger 19 nog eens terugkomt naar datzelfde Bonapartedok is
deze alinea helemaal gerechtvaardigd. Graanzuiger 19 is een relict uit de
Antwerpse haven, dat net zoals de Bernisse (ex-MSC Spa) dankzij Nederlandse
passie voor watererfgoed gelukkig niet op de schroothoop beland is.
6.
Stephanie Westerlund meldt ons dat de inschrijvingen
voor de benefiet Jean-Jacques Westerlund in het prestigieuze Botanic Garden
op 24 oktober 2024 geopend zijn. De opbrengst hiervan komt ten goede aan
MPM (Maritiem Patrimonium, Patrimoine Maritime), één van de laatste
initiatieven van de betreurde Jean-Jacques. Meer daarover in de MPM-flash.
7.
Voor een meer alledaags doel, het spijzen van de bootkas van ons smaldeel DELTA gaat, zoals U reeds weet, op donderdag 14 november in het Havenhuis
onze voordracht door over “Haven en Vesting”. Al werden tot nu
toe enkel “Save the date”-waarschuwingen uitgestuurd, en nog
geen formele uitnodigingen, toch lopen de inschrijvingen als een trein, en
is de namiddagzitting bijna volgeboekt.
Uit de DELTA-flash in bijlage leren we dat er voor de snelle beslissers trouwens
nog een mogelijkheid is om tijdens de week van 29 juli mee te varen met de
Maybe (zie aankondiging verder in deze nieuwsbrief). Dit staat open voor alle
leden van RBNRC. Lidmaatschap is wel vereist wegens verzekering WWSV. Leden
van smaldeel DELTA hebben wel voorkeur bij overbevraging.
Willy 28/07/2024
|