NIEUWSBRIEF 28-07-2024

 

 

Editoriaal:

 

Zoals ik in de vorige nieuwsbrief reeds aanduidde: WOII herdenken is het hele plaatje zien en dus beginnen met de Duitse inval.

Mijn goede vriend en auteur Jean Dillen heeft een reeks unieke beelden verzameld over de ‘blitzkrieg’ tot en met Duinkerke

Van: Jean Dillen Onderwerp: Duinkerke

Uitgebreid te lezen in de e-mail-nieuwsbrief.

Het eerste artikeltje over Duinkerke 1940. Het worden in totaal 4 delen die allemaal een beetje een link met elkaar hebben.

Deel 1 gaat algemeen over de Britse terugtocht en er zitten twee reeksen foto’s bij van Duinkerke en van De Panne.

Onder elke foto staat de tekst. Als je die er los bij wil dan moet je hem overtypen en de foto afknippen.

Deel 2 gaat over de Pavon, een vrachtschip dat gebombardeerd werd met Nederlandse militairen aan boord met vele doden en op het strand van Calais werd achtergelaten.

Deel 3 gaat over de Chasseur-9. Schoot de Pavon ter hulp maar werd de volgende dag in Duinkerke geraakt en op het strand gezet.

Deel 4 gaat over de Port De Beyrouth. Een in aanbouw zijnde Oostendse sleepboot die naar Duinkerke gesleept werd en op het strand naast de Chasseur-9 (die van vorig artikel) werd achtergelaten. Had nog een hele carrière en werd eerst in 2009 na een brand afgebroken.

BOB

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    “Het” nieuws van de week was uiteraard Biden's terugtrekking uit de race naar het presidentschap in de USA, waardoor de spanning terug van weggeweest is in de verkiezingssaga aldaar. Maar daar dit buiten de focus valt van dit logboek gaat een ander onderwerp met de eer lopen. Een klein beetje internationaal, maar vooral nationaal stonden de media vol met de ophefmakende brief van Voka-Vlaanderen aan de burgemeester en havenschepen over de CEO van Port of Antwerp-Bruges. Buiten een kwestie van stijl lijkt het vooral te gaan over het geloof van betrokkene in de toekomst van groene waterstof. Maar over de grond van de zaak kunnen we als niet-ingewijden geen oordeel vellen. Geen commentaar is dus wijsheid.  

Sta me toch een kleine randbemerking toe. Eens te meer lijken er meningsverschillen te bestaan over energietransitie. En dan vraag ik me toch steeds af hoe bepaalde wegen naar een oplossing steevast in de media negatief worden afgeserveerd, terwijl andere de hemel worden ingeprezen. Enkel wanneer, overigens al lang voorspelde, nadelen zich effectief manifesteren, en dus niet meer kunnen genegeerd worden, dan lijkt men uit de lucht te vallen. Laatste voorbeeld was het verbod in een aantal Kempische gemeenten om laadkabels voor elektrische auto's over het voetpad te laten lopen... (GVA 24/7/2024)

2.    Om na te kaarten over de recente missie van de LoMa (Louise Marie) in het nabije oosten was De Standaard te gast bij divisieadmiraal Botman. (DS 27/7/2024). Daaruit leren we dat de trafiek langs het Suezkanaal toch nog terug 2/3 bedraagt van de cijfers die gehaald werden voor de Houthi's met hun aanslagen begonnen. Dit is vooral te danken aan de inzet van Westerse oorlogsbodems die onder de koepel van tijdelijke missies zoals het Europese Aspides de koopvaardijschepen escorteren door het woelige gebied. Enkele dagen voor aankomst meldt het schip zich. Dan wordt een meeting point toegewezen vanwaar een marineschip zal escorteren, soms voor een heel konvooi. De missie blijft gevaarlijk omdat de Houthi's de laatste tijd meer op missielen overschakelen die moeilijker uit te schakelen zijn dan de tragere drones. Deze laatste bieden dan weer een enorm “kostprijs-versus-resultaat” onevenwicht omdat tegen goedkope drones van pakweg 30.000 € soms Amerikaanse raketten van 1 à 2 miljoen Euro worden ingezet.     

De missie van de LoMa was gevaarlijk. De bemanning zat in een regime van oorlogswacht, wat betekent dat te allen tijde minstens 50% van de bemanning wakker moet zijn om onmiddellijk stand-by te zijn. Tijdens één van de begeleidingsopdrachten werd het konvooi effectief aangevallen door gewapende drones. Mits luchtsteun werden die uitgeschakeld.      

Admiraal Botman is zich ervan bewust dat de taaie Houthi's, die reeds 20 jaar strijd achter de rug hebben niet uit te schakelen zijn met oorlogsbodems alleen. Ook andere bronnen bij defensie zie enkel een diplomatieke uitweg uit het conflict.

3.    Met een beetje vertraging leerden we uit de LinkedIn-pagina van de Belgische Marine dat de M941 Tournai op 2 juli ll te water gelaten werd in Concarneau (Bretagne).   

Het programma van de mijnenbestrijdingsplatformen loopt dus verder, inclusief de ontwikkeling en bouw van de helikopterdrones van het Zweedse UMS Skeldar. Daar er één tijdens een testvlucht is neergestort heeft Duitsland, dat er drie in optie had voor de nieuwe fregatten, besloten er geen aan te kopen (Flows 23/7/2024).

4.    En dan was er natuurlijke de spectaculaire opening van de Olympische spelen in Parijs. Uiteraard was daarin het botendéfilé op de Seine voor ons het meest interessante facet, al waren de meeste deelnemende schepen doordeweekse rondvaartboten. Interessant om te vermelden is dat “Oostende voor Anker”-veteraan en marineman Hubert Rubbens door de organisatie werd aangezocht om één en ander in goede banen te leiden. Een hele eer. Proficiat.

5.    Talk of the town in Antwerpen is het spraakmakend project rond de zwemgelegenheid in het Bonapartedok. (DS 19/7 en 27/7 e.v.a.). De man had beslist een heel ander toekomstvisioen toen hij in 1803 zijn decreet uitvaardigde dat het graven van de “bassins” mogelijk maakte.      

Duikers hebben de bodem al zo veel mogelijk schoon gemaakt en tot en met een kinderwagen vol met (gebruikte) luiers boven gehaald. Eerst leek het een strikt binnensteeds Antwerps project, maar nu blijkt het een primeur voor Vlaanderen te zijn, in de drang naar het terug invoeren van zwemmen in open water.

En nu ook graanzuiger 19 nog eens terugkomt naar datzelfde Bonapartedok is deze alinea helemaal gerechtvaardigd. Graanzuiger 19 is een relict uit de Antwerpse haven, dat net zoals de Bernisse (ex-MSC Spa) dankzij Nederlandse passie voor watererfgoed gelukkig niet op de schroothoop beland is.

6.    Stephanie Westerlund meldt ons dat de inschrijvingen voor de benefiet Jean-Jacques Westerlund in het prestigieuze Botanic Garden op 24 oktober 2024 geopend zijn. De opbrengst hiervan komt ten goede aan MPM (Maritiem Patrimonium, Patrimoine Maritime), één van de laatste initiatieven van de betreurde Jean-Jacques. Meer daarover in de MPM-flash.

7.    Voor een meer alledaags doel, het spijzen van de bootkas van ons smaldeel DELTA gaat, zoals U reeds weet, op donderdag 14 november in het Havenhuis onze voordracht door over “Haven en Vesting”. Al werden tot nu toe enkel “Save the date”-waarschuwingen uitgestuurd, en nog geen formele uitnodigingen, toch lopen de inschrijvingen als een trein, en is de namiddagzitting bijna volgeboekt.    

Uit de DELTA-flash in bijlage leren we dat er voor de snelle beslissers trouwens nog een mogelijkheid is om tijdens de week van 29 juli mee te varen met de Maybe (zie aankondiging verder in deze nieuwsbrief). Dit staat open voor alle leden van RBNRC. Lidmaatschap is wel vereist wegens verzekering WWSV. Leden van smaldeel DELTA hebben wel voorkeur bij overbevraging.

Willy 28/07/2024