|
1.
Vandaag was het nationale feestdag met de
gebruikelijke plechtigheden en feestelijkheden. Sinds we het kroontje in
onze clubregalia mogen voeren betekent dit ook dat we verwacht worden op
één of meer van deze plechtigheden.
Zo hadden we de eer om deel te nemen aan het Te Deum in de Antwerpse
kathedraal.
Daar werd het Te Deum gezongen door bisschop Johan Bonny in aanwezigheid
van o.a. Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen, Johan Lenière,
militair bevelhebber van de provincie Antwerpen en Bart De Wever,
burgemeester van Antwerpen.
Het défilé in Brussel bracht een aangename verrassing mee:
prinses Elisabeth in het marine-uniform van vaandrig ter zee 2de klasse.
|
2.
Ook goed nieuws van onze Marine. De M940 Oostende ging
voor het eerst de zee op, weliswaar nog voor technische proeven. Die
verliepen trouwens succesvol, zodat de rest van de uitrusting kan
gemonteerd worden. De volgende in de reeks wordt de M941 Tournai, waarvan
de bouw in volle gang is. Georges Janssens bezorgde ons een artikeltje, zie
verder in deze nieuwsbrief. We kunnen ons er enkel op verheugen dat onze
Marine definitief de weg is ingeslagen van totale modernisatie.
3.
De zesmaandelijkse cijfers van onze en andere Europese
havens werden bekendgemaakt. Port of Antwerp-Bruges deed het niet slecht.
Met 143,2 miljoen ton werd een vooruitgang geregistreerd van 3% tegenover
vorig jaar. Rotterdam bleef min of meer status quo gedurende deze periode.
De vooruitgang was echter niet uniform gespreid over alle goederensoorten.
De vooruitgang is vooral te danken aan de containertrafiek die er in volume
6,8% op vooruit ging, en 4,1% in TEU. Ogenschijnlijk is er een verlies in
conventioneel stukgoed, maar dat wordt vooral veroorzaakt door een zware
terugval tijdens het 1ste trimester, waardoor de vooruitgang tijdens het
2de trimester niet zichtbaar is in de semestercijfers. Zorgenkind blijft
wel de RORO-trafiek, die gedeeltelijk Antwerpen maar vooral Zeebrugge als
grootste RORO-haven treft. Door een samenloop van omstandigheden waaronder
veranderde stockpolitiek van de autoconstructeurs en langer omvaren langs
de Kaap ontstond een congestie, waardoor verschillende autoschepen moesten afgeleid
worden naar andere havens. Zie verder in deze nieuwsbrief.
4.
U zal het niet geloven, maar boven op de gekende
RORO-problemen, vernamen we deze week (Flows 18/7/2024) dat op de
ICO-terminal in Zeebrugge de “Glovis
Sun” niet kon gelost worden omwille van …......een
spinneninvasie. Het schip lijkt vergeven van de spinnen en de webben, en
vooraleer een gespecialiseerde firma alles verwijderd en ontsmet heeft kan
er niet aan lossen gedacht worden. De spinnen lijken wel tot een
niet-giftige soort te behoren, maar men wil geen risico lopen. Ergens kan
ik er wel inkomen, omdat ik bij mij thuis ook alles moet laten vallen om
ijlings een klein spinnetje te gaan vangen dat in de badkuip is
achtergebleven.
In Bremerhaven zaten ze echter wel met een ander probleem. De
ARC-Commitment, een RORO-carrier die voor het Amerikaanse leger materiaal
transporteert was uit het Poolse Gdansk op weg naar Zeebrugge. Tot men in
Bremerhaven vaststelde dat het schip vol zwarte weduwen zat. (Flows
20/7/2024). Een zwarte weduwe is geen onschuldig spinnetje, want een beet
kan dodelijk zijn. Hoe en waar de beestjes aan boord gekomen zijn is niet
geweten. De afvaart naar Zeebrugge is daarmee voor drie weken uitgesteld.
Iedereen dacht dat de bemanning voor en tijdens de ontsmettingswerken zou
geëvacueerd worden, maar ze bleven rustig aan boord. Blijkbaar zijn ze
al een en ander gewoon want aan de overkant van de oceaan schijnt een
dergelijke invasie niet zo ongewoon. Als ik mag kiezen weet ik het wel.
5.
Alhoewel, in de wateren langs deze kant van de oceaan
is ook niet alles pluis. Dat ondervonden tot hun schade de echtelingen Ostermayer-Simons tijdens hun trip van Breskens naar de
Azoren. Op hun terugweg, ergens in het noorden van de Golf van Biskaje
werden ze aangevallen door 2 ogenschijnlijk jonge orka's van ongeveer 4
meter. (GVA 19/7/2024). Dit is geen nieuw verschijnsel, maar de meeste
meldingen komen eerder uit de buurt van de straat van Gibraltar. De zeilers
waren ook mentaal voorbereid en hadden een tactiek afgesproken in
voorkomend geval. Die bestond eruit om onmiddellijk de zeilen te strijken
en op motor op volle kracht in achteruit te gaan. Dit hebben ze dan ook in
praktijk gebracht tijdens deze aanval. Door het maneuver konden ze
inderdaad de aanval afslaan zodat enkel een stukje van hun roer werd
afgebeten. Maar dit ging dan wel ten koste van de overbrenging tussen
stuurwiel en roer. Stuurloos waren ze dan wel verplicht om de
reddingsdiensten te hulp te roepen. In één van de vorige
logboeken las U al dat dergelijke aanvallen niet uit agressiviteit, maar
eerder uit speelsheid van jonge dieren ontstaan.
6.
Keren we even terug naar Zeebrugge. Dat kwam deze week
ook voor een heel andere reden in beeld toen op 17 juli het Belgische
diepgangsrecord gebroken werd door de aanloop van de 400 meter lange ULCS
(Ultra Large Container Ship) Ever Greet (van
Evergreen) met een diepgang van 16m30. Dit lijkt de eerste keer te zijn dat
een schip met deze diepgang binnenliep in een Belgische haven. (Flows
17/9/2024) Chapeau voor de loodsen.
7.
Een week zonder nieuws rond energietransitie kan men
zich niet meer voorstellen.
Deze week was er weer heel wat commotie rond groene waterstof. Zo was er
het nieuws dat het Europese Rekenhof de waterstofplannen te zwak vond. (De
Standaard 17/7/2024). Tegenstanders van waterstof zagen dit al snel als een
bevestiging van hun ultieme gelijk. Voor hen wordt waterstof “gepushed” door een waterstoflobby die aangestuurd
wordt door de fossiele industrie om o.a. de aardgaspijpleidingen te kunnen
blijven valoriseren. Toegegeven in dit logboek is vroeger ook al eens het
woord “batterijenlobby” gevallen. Dit alles toont alleen maar
aan dat het hele energiedebat vooral door economische motieven wordt
gedreven, en bekommernis voor klimaateffecten hoogstens op de tweede plaats
komt.
Ondertussen lezen we wel wekelijks over de grotere en kleinere successen
die met de waterstoftechnologie worden gerealiseerd. Sympathiek was in elk
geval de prestatie van de studenten van de Technische Universiteit Delft
die een eerste overtocht realiseerden met een zelfgebouwde waterstofboot
tussen Breskens en Ramsgate. (GVA 18/07/2024) In het “Hydro Motion
Dreamteam” draaiden ook twee Belgische studenten mee: Yuran van der Graaf en Alec Sterckx. Buiten een bijna
valse start wegens een defecte koelpomp verliep de rest van de ongeveer 90
zeemijlen zonder problemen, en werd weer een kleine stap gezet op de lange
weg naar de verduurzaming van de scheepvaart. Proficiat.
Willy 21/07/2024
|