NIEUWSBRIEF 21-07-2024

 

 

Editoriaal:

 

We naderen de herdenking van de ‘bevrijding in 1944’ en uiteraard de festiviteiten die hiermee gepaard gaan, maar laat me toch eerst even terug gaan naar het begin van WO II, de Blitzkrieg!

En daarvoor doe ik nogmaals beroep op mijn goede vriend en auteur van verschillende oorlogsgeschiedenissen, Jean Dillen. Hij heeft tijdens zijn opzoekwerk verscheidene foto’s en story’s tegen gekomen die echt de moeite zijn om tot een boek te bundelen.

We gaan, in primeur, al wat publiceren en vooral over de strijd die aan onze kust, met De Panne in het mikpunt, gevoerd werd. De snelheid waarmee het Duitse leger doorstootte naar Frankrijk was ongelooflijk en leidde tot haastige stommiteiten van de Belgische leger stafchefs, zoals b.v. het vernietigen van een eskader vliegtuigen Renard 31 op het vliegveld van Oostende!

Het hoofddoel van de Duitsers was natuurlijk de haven van Duinkerken en we kennen allemaal de film ‘Dunkirk’…  en daarover heeft Jean Dillen een 4 tal delen gemaakt.

Om de spanning er in te houden en de truuk toe te passen dat jullie elke week onze e-nieuwsbrief nieuwsgierig tegemoet zien, komt er nu al een voorstuk en blijf ik 4 weken aansluitend het editoriaal bezig over de aanloop naar september 1944!

Bob

 

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 


Afbeelding met kleding, persoon, militair uniform, Menselijk gezicht

Automatisch gegenereerde beschrijving

1.    Vandaag was het nationale feestdag met de gebruikelijke plechtigheden en feestelijkheden. Sinds we het kroontje in onze clubregalia mogen voeren betekent dit ook dat we verwacht worden op één of meer van deze plechtigheden.

Zo hadden we de eer om deel te nemen aan het Te Deum in de Antwerpse kathedraal.  

Daar werd het Te Deum gezongen door bisschop Johan Bonny in aanwezigheid van o.a. Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen, Johan Lenière, militair bevelhebber van de provincie Antwerpen en Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen.

Het défilé in Brussel bracht een aangename verrassing mee: prinses Elisabeth in het marine-uniform van vaandrig ter zee 2de klasse.

2.    Ook goed nieuws van onze Marine. De M940 Oostende ging voor het eerst de zee op, weliswaar nog voor technische proeven. Die verliepen trouwens succesvol, zodat de rest van de uitrusting kan gemonteerd worden. De volgende in de reeks wordt de M941 Tournai, waarvan de bouw in volle gang is. Georges Janssens bezorgde ons een artikeltje, zie verder in deze nieuwsbrief. We kunnen ons er enkel op verheugen dat onze Marine definitief de weg is ingeslagen van totale modernisatie.

3.    De zesmaandelijkse cijfers van onze en andere Europese havens werden bekendgemaakt. Port of Antwerp-Bruges deed het niet slecht. Met 143,2 miljoen ton werd een vooruitgang geregistreerd van 3% tegenover vorig jaar. Rotterdam bleef min of meer status quo gedurende deze periode. De vooruitgang was echter niet uniform gespreid over alle goederensoorten. De vooruitgang is vooral te danken aan de containertrafiek die er in volume 6,8% op vooruit ging, en 4,1% in TEU. Ogenschijnlijk is er een verlies in conventioneel stukgoed, maar dat wordt vooral veroorzaakt door een zware terugval tijdens het 1ste trimester, waardoor de vooruitgang tijdens het 2de trimester niet zichtbaar is in de semestercijfers. Zorgenkind blijft wel de RORO-trafiek, die gedeeltelijk Antwerpen maar vooral Zeebrugge als grootste RORO-haven treft. Door een samenloop van omstandigheden waaronder veranderde stockpolitiek van de autoconstructeurs en langer omvaren langs de Kaap ontstond een congestie, waardoor verschillende autoschepen moesten afgeleid worden naar andere havens. Zie verder in deze nieuwsbrief.

4.    U zal het niet geloven, maar boven op de gekende RORO-problemen, vernamen we deze week (Flows 18/7/2024) dat op de ICO-terminal in Zeebrugge de “Glovis Sun” niet kon gelost worden omwille van …......een spinneninvasie. Het schip lijkt vergeven van de spinnen en de webben, en vooraleer een gespecialiseerde firma alles verwijderd en ontsmet heeft kan er niet aan lossen gedacht worden. De spinnen lijken wel tot een niet-giftige soort te behoren, maar men wil geen risico lopen. Ergens kan ik er wel inkomen, omdat ik bij mij thuis ook alles moet laten vallen om ijlings een klein spinnetje te gaan vangen dat in de badkuip is achtergebleven.      

In Bremerhaven zaten ze echter wel met een ander probleem. De ARC-Commitment, een RORO-carrier die voor het Amerikaanse leger materiaal transporteert was uit het Poolse Gdansk op weg naar Zeebrugge. Tot men in Bremerhaven vaststelde dat het schip vol zwarte weduwen zat. (Flows 20/7/2024). Een zwarte weduwe is geen onschuldig spinnetje, want een beet kan dodelijk zijn. Hoe en waar de beestjes aan boord gekomen zijn is niet geweten. De afvaart naar Zeebrugge is daarmee voor drie weken uitgesteld. Iedereen dacht dat de bemanning voor en tijdens de ontsmettingswerken zou geëvacueerd worden, maar ze bleven rustig aan boord. Blijkbaar zijn ze al een en ander gewoon want aan de overkant van de oceaan schijnt een dergelijke invasie niet zo ongewoon. Als ik mag kiezen weet ik het wel.

5.    Alhoewel, in de wateren langs deze kant van de oceaan is ook niet alles pluis. Dat ondervonden tot hun schade de echtelingen Ostermayer-Simons tijdens hun trip van Breskens naar de Azoren. Op hun terugweg, ergens in het noorden van de Golf van Biskaje werden ze aangevallen door 2 ogenschijnlijk jonge orka's van ongeveer 4 meter. (GVA 19/7/2024). Dit is geen nieuw verschijnsel, maar de meeste meldingen komen eerder uit de buurt van de straat van Gibraltar. De zeilers waren ook mentaal voorbereid en hadden een tactiek afgesproken in voorkomend geval. Die bestond eruit om onmiddellijk de zeilen te strijken en op motor op volle kracht in achteruit te gaan. Dit hebben ze dan ook in praktijk gebracht tijdens deze aanval. Door het maneuver konden ze inderdaad de aanval afslaan zodat enkel een stukje van hun roer werd afgebeten. Maar dit ging dan wel ten koste van de overbrenging tussen stuurwiel en roer. Stuurloos waren ze dan wel verplicht om de reddingsdiensten te hulp te roepen. In één van de vorige logboeken las U al dat dergelijke aanvallen niet uit agressiviteit, maar eerder uit speelsheid van jonge dieren ontstaan.

6.    Keren we even terug naar Zeebrugge. Dat kwam deze week ook voor een heel andere reden in beeld toen op 17 juli het Belgische diepgangsrecord gebroken werd door de aanloop van de 400 meter lange ULCS (Ultra Large Container Ship) Ever Greet (van Evergreen) met een diepgang van 16m30. Dit lijkt de eerste keer te zijn dat een schip met deze diepgang binnenliep in een Belgische haven. (Flows 17/9/2024) Chapeau voor de loodsen.

7.    Een week zonder nieuws rond energietransitie kan men zich niet meer voorstellen.

Deze week was er weer heel wat commotie rond groene waterstof. Zo was er het nieuws dat het Europese Rekenhof de waterstofplannen te zwak vond. (De Standaard 17/7/2024). Tegenstanders van waterstof zagen dit al snel als een bevestiging van hun ultieme gelijk. Voor hen wordt waterstof “gepushed” door een waterstoflobby die aangestuurd wordt door de fossiele industrie om o.a. de aardgaspijpleidingen te kunnen blijven valoriseren. Toegegeven in dit logboek is vroeger ook al eens het woord “batterijenlobby” gevallen. Dit alles toont alleen maar aan dat het hele energiedebat vooral door economische motieven wordt gedreven, en bekommernis voor klimaateffecten hoogstens op de tweede plaats komt.

Ondertussen lezen we wel wekelijks over de grotere en kleinere successen die met de waterstoftechnologie worden gerealiseerd. Sympathiek was in elk geval de prestatie van de studenten van de Technische Universiteit Delft die een eerste overtocht realiseerden met een zelfgebouwde waterstofboot tussen Breskens en Ramsgate. (GVA 18/07/2024) In het “Hydro Motion Dreamteam” draaiden ook twee Belgische studenten mee: Yuran van der Graaf en Alec Sterckx. Buiten een bijna valse start wegens een defecte koelpomp verliep de rest van de ongeveer 90 zeemijlen zonder problemen, en werd weer een kleine stap gezet op de lange weg naar de verduurzaming van de scheepvaart. Proficiat.

Willy  21/07/2024

8.