1.
De Marine blijft de actualiteit halen. Na ruime persbelangstelling
voor de Navy-days en het succesbulletin over
17500 bezoekers (Flows 8//2024) beleefden we het afscheid van de Zenobe Gramme tijdens diezelfde Navy Days, bij het
vertrek voor de laatste reis. Dit gebeurde met het nodige ceremonieel, in
aanwezigheid van divisieadmiraal Botman. Emotievol einde van een tijdperk.
Amper twee dagen later was de basis van Zeebrugge getuige van de
feestelijke terugkeer van de Louise Marie. Na een lange missie van vier
maanden, verdeeld over de Rode Zee en de Golf van Aden tegen de Houthi-rebellen en in de straat van Hormuz onder EMASOH
(European Maritime Awareness in the Strait of Hormuz). Op deze laatste standplaats werden
ook oefeningen gehouden samen met de United Arab Emirates Navy.
De standplaats in de Rode Zee was meer risicovol omdat daar ook acute
aanvalsdreiging heerste. Gelukkig werden directe aanvallen verhinderd door
de coalitie, zodat de 160 bemanningsleden gezond en wel hun familieleden in
de armen konden nemen. Proficiat mannen (en vrouwen!).
(https://www.bootmag.be/2024/07/10/belgisch-fregat-louise-marie/)
Ver weg van persbelangstelling mochten we ook in eigen huis een delegatie
ontvangen van kandidaat-reserveofficieren van de Marine, aangevoerd door
KVK Patrick Janssens, NavDetAnt en bestuurslid
van onze club.
In een zeer gevuld programma ter kennismaking met de haven van Antwerpen en
de nautische problematiek daarrond, en de Antwerp
Maritime Academy vonden ze toch nog even de tijd
voor een bezoek aan de M477 Oudenaarde. Daar werden ze vakkundig rondgeleid
door Martin Ferket en medelid François Masset. Tijdens een snelle hap aan boord van de
Angèle werden ze dan kort gebriefd over de locatie, MPM en onze
club, door onze penningmeester Filip Reyniers,en
uw dienaar. Veel succes toegewenst aan deze sympathieke crew.
2.
Niet lang na hun vertrek vulde het ruim van de
Angèle zich met een bont gezelschap van RBNRC-ers,
KVOZMA'ers en sympathisanten van het Rijn-en Binnenvaartmuseum want het was de 2de woensdag
van de maand: Happy Hour. Beleidspunten, technische quotes en sappige en
andere anekdotes met maritieme inslag hielden de aanwezigen zo lang bezig
dat het vertrek huiswaarts moest aangevangen worden onder een steeds
dreigender ogend wolkendek, voorspeller van het beruchte onweer van 10 juli
met soms fatale gevolgen.
3.
Ook smaldeel DELTA laat van zich horen. Na de geslaagde
activiteit 3, wordt het verdere schema afgewerkt. Eerst even uw aandacht
voor een Flashbericht: er is een mogelijkheid om mee te varen met de Maybe
voor de snelle beslissers, want het is al voor maandag 15 juli. Details
verder in deze nieuwsbrief. Voor activiteit 4, mee varen met de Williwaw, waarvoor de uitnodiging hier al gepubliceerd
werd lopen de inschrijvingen binnen. En onverwacht wordt activiteit 5,
meevaren met TS Rupel, vervroegd. Ons wordt de
gelegenheid geboden om reeds op 3 en 4 september
mee te varen vanuit Oostende naar Antwerpen, met overnachting in Breskens.
Zie ook de details verder in deze nieuwsbrief. Let wel, deze activiteiten
worden ingericht voor de leden van smaldeel DELTA, maar wanneer er nog
plaatsen vrij zijn, is,in
2de prioriteit, elk lid van RBNRC welkom. Lidmaatschap is wel verplicht,
opdat de deelnemers zouden kunnen genieten van onze WWSV-verzekering.
4.
De autofabriek van Audi in Vorst valt normaal buiten de
interessesfeer van onze nieuwsbrief, maar deze week kunnen we er toch niet
omheen om daar even bij stil te staan. Inderdaad past de aangekondigde
sluiting in de reeks eerdere uitingen van malaise in de Europese
maakindustrie. We hebben hier al eerder onze ongerustheid geuit ter
gelegenheid van sluitingen of inkrimpingen van industrieën die wel in
onze interessesfeer liggen.
Met leedwezen denken wij aan al degenen die hierbij mogelijk hun job verliezen.
En ook over Vorst zullen weer heel wat theorieën over mogelijke
oorzaken te berde worden gebracht in diverse mediakanalen. Weinigen zullen
echter durven veronderstellen dat dit misschien een gevolg kan zijn van het
ongebreidelde en ondoordachte fetisjisme rondom de elektrische auto. Het
leek wel een halszaak om de elektrische batterij-auto zo snel mogelijk en
zo breed mogelijk te verspreiden, en om dus vooral de verbrandingsmotor zo
vlug mogelijk te kunnen bij het grote huisvuil te zetten.
En wat blijkt dan? De markt is er nog niet klaar voor. De Belgische markt
voor elektrische wagens stort zelfs volledig in elkaar wanneer het systeem
van de bedrijfswagens op de schop zou gaan. En dit is niet alleen omwille van de
kostprijs, weliswaar een beetje afgezwakt door de Chinese concurrentie, maar
omdat er waarschijnlijk nog velen zijn die geloven dat er nog andere
waardevolle en milieuvriendelijke technieken in de pipeline zitten om tot
een meer duurzame oplossing te komen. En dat kunnen dan oplossingen zijn
die steunen op technologie die zijn waarde bewezen heeft.
5.
De vergunningsprocedure voor de nieuwe Visartsluis in Zeebrugge lijkt vertraging op te lopen
door een opstoot aan bezwaren. Al had de partij Groen al zijn verzet
opgegeven na een oproep van burgemeester Dirk De fauw
(Flows 30/4/2024), en was de sloop van huizen op de Kustlaan al gestart
(Flows 21/5/2024), toch was het de vzw Groen die vooralsnog bezwaar
aantekende. (Flows 5/7/2024). Uiteindelijk blijken er 80 bezwaarschriften
te zijn ingediend, geïnitieerd door milieugroepen en een
bewonerscollectief. (Flows 10/7/2024).
Ondertussen weten we dat in België projecten haast niet meer kunnen
gerealiseerd worden zonder de nodige weerstand. Voka-Apzi
laat weten dat in dit dossier vertragingen niet meer geoorloofd zijn. Ik
ken de situatie ter plaatse onvoldoende om een oordeel te kunnenuitspreken
over de gegrondheid van de bezwaren, dus kunnen we enkel erop hopen dat er
zo snel mogelijk een bevredigende oplossing komt voor iedereen.
6.
Noodweer hebben we deze week zelf kunnen ondervinden,
maar ter hoogte van de Kaap de Goede Hoop lijkt het nog een stuk erger
geweest te zijn. De 18 bemanningsleden van het Deense general
cargoschip Ultra-Galaxy kunnen er van meespreken toen hun schip vervaarlijk
begon te hellen naar stuuaboord en zij het signaal
“abandon ship” te horen kregen.
Gelukkig werden ze allemaal opgepikt door vissersboten in de buurt. Het
gekapseisde schip was nog altijd op drift. (Baird
Maritime 10/7/2024). Het containerschip Benjamin
Franklin van CMA-CGM verloor in dat noodweer 44 containers (Flows
12/7/2024) en Nieuwsblad Transport van 11/7/2024 dat de hele containervaart
tijdelijk tot stilstand gekomen is.
Ms Psara F454.
PH1(NAO) JIM HAMPSHIRE,USN.Permission:
PD-USGOV-MILITARY-NAVY. Public Domain.
7.
Eventjes terugkomend op de situatie in het Rode Zee-gebied, zoals vermeld in paragraaf 1. Daarin werd
gesteld dat aanvallen van de Houthi's tijdig
konden worden onderschept door de coalitie. Een voorbeeld daarvan kunnen we
lezen in Nieuwsblad Transport van 9 juli, dat dit uiteraard opneemt omdat
de Nederlandse Marine erbij betrokken was. De Zr.Ms.Karel Doorman A833
die als commandoschip fungeert voor de EU-operatie Aspides
signaleerde aan het Griekse fregat Ms. Psara F454
dat een niet nader genoemd vrachtschip escorteerde, een aan de gang zijnde
drone-aanval voor de Somalische kust.. Het fregat kon de twee onbemande
vliegtuigjes uitschakelen. De Karel Doorman bleef
stand-by om eventuele gewonden op te vangen en eventuele materiële
schade te repareren. Dit bleek niet nodig.
8.
We kunnen nog eens eindigen met verondersteld goed
nieuws. Zowel in de haven van Antwerpen als in die van Rotterdam werd dit
jaar maar de helft van de coke gevonden en in beslag genomen van de
hoeveelheid van 2023 tijdens het 1ste trimester (Flows 10/7/2024). Laten we
aannemen dat dit gunstig nieuws is voor onze havens, in de veronderstelling
dat de inbeslagnames proportioneel zijn aan de ingevoerde hoeveelheden. En
hopelijk is het ook geen teken dat de ontwijkingstechnieken van de
drugsmokkelaars geperfectioneerd zijn.Het
goede nieuws beperkt zich echter spijtig genoeg enkel tot de Lage Landen.
Dit wijst op het “waterbedeffect” waardoor bij druk op de ene
kant de aktie zich verplaatst naar een ander
gebied. Dus aan een fundamentele verbetering zijn we nog lang niet toe.
9.
Belangrijke mededeling over tramlijn 24 omwille van de
Oosterweelwerken, rijdt deze tram nog enkel 's morgens en 's avonds langs
het havenhuis ten behoeve van het personeel van PoAB.
Willy 14/07/2024
|