NIEUWSBRIEF 14-07-2024

 

 

Editoriaal:

 

Het bouwverlof loopt nog, dus …minder files op de wegen (hopen we), maar méér op het water!

Het Veerse Meer krijgt het zwaar te verduren maar ongelukken blijven gelukkig uit, natuurlijk dankzij de ervaren zeerobben.

Over zeerobben gesproken, hiervoor wil ik toch nog eens onze Canadese collega’s inschakelen met wat prima foto’s van de Canadese Marine. Misschien minder op de aanval gericht maar vooral op verdediging en technische bijstand met hulp in de verre onontgonnen gebieden.

Foto’s te zien in onze e-mail-nieuwsbrief.

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    De Marine blijft de actualiteit halen. Na ruime persbelangstelling voor de Navy-days en het succesbulletin over 17500 bezoekers (Flows 8//2024) beleefden we het afscheid van de Zenobe Gramme tijdens diezelfde Navy Days, bij het vertrek voor de laatste reis. Dit gebeurde met het nodige ceremonieel, in aanwezigheid van divisieadmiraal Botman. Emotievol einde van een tijdperk.      

Amper twee dagen later was de basis van Zeebrugge getuige van de feestelijke terugkeer van de Louise Marie. Na een lange missie van vier maanden, verdeeld over de Rode Zee en de Golf van Aden tegen de Houthi-rebellen en in de straat van Hormuz onder EMASOH (European Maritime Awareness in the Strait of Hormuz). Op deze laatste standplaats werden ook oefeningen gehouden samen met de United Arab Emirates Navy.  

De standplaats in de Rode Zee was meer risicovol omdat daar ook acute aanvalsdreiging heerste. Gelukkig werden directe aanvallen verhinderd door de coalitie, zodat de 160 bemanningsleden gezond en wel hun familieleden in de armen konden nemen. Proficiat mannen (en vrouwen!). 
(https://www.bootmag.be/2024/07/10/belgisch-fregat-louise-marie/)        

Ver weg van persbelangstelling mochten we ook in eigen huis een delegatie ontvangen van kandidaat-reserveofficieren van de Marine, aangevoerd door KVK Patrick Janssens, NavDetAnt en bestuurslid van onze club.   

In een zeer gevuld programma ter kennismaking met de haven van Antwerpen en de nautische problematiek daarrond, en de Antwerp Maritime Academy vonden ze toch nog even de tijd voor een bezoek aan de M477 Oudenaarde. Daar werden ze vakkundig rondgeleid door Martin Ferket en medelid François Masset. Tijdens een snelle hap aan boord van de Angèle werden ze dan kort gebriefd over de locatie, MPM en onze club, door onze penningmeester Filip Reyniers,en uw dienaar. Veel succes toegewenst aan deze sympathieke crew.

2.    Niet lang na hun vertrek vulde het ruim van de Angèle zich met een bont gezelschap van RBNRC-ers, KVOZMA'ers en sympathisanten van het Rijn-en Binnenvaartmuseum want het was de 2de woensdag van de maand: Happy Hour. Beleidspunten, technische quotes en sappige en andere anekdotes met maritieme inslag hielden de aanwezigen zo lang bezig dat het vertrek huiswaarts moest aangevangen worden onder een steeds dreigender ogend wolkendek, voorspeller van het beruchte onweer van 10 juli met soms fatale gevolgen.

3.    Ook smaldeel DELTA laat van zich horen. Na de geslaagde activiteit 3, wordt het verdere schema afgewerkt. Eerst even uw aandacht voor een Flashbericht: er is een mogelijkheid om mee te varen met de Maybe voor de snelle beslissers, want het is al voor maandag 15 juli. Details verder in deze nieuwsbrief. Voor activiteit 4, mee varen met de Williwaw, waarvoor de uitnodiging hier al gepubliceerd werd lopen de inschrijvingen binnen. En onverwacht wordt activiteit 5, meevaren met TS Rupel, vervroegd. Ons wordt de gelegenheid geboden om reeds op 3 en 4 september mee te varen vanuit Oostende naar Antwerpen, met overnachting in Breskens. Zie ook de details verder in deze nieuwsbrief. Let wel, deze activiteiten worden ingericht voor de leden van smaldeel DELTA, maar wanneer er nog plaatsen vrij zijn, is,in 2de prioriteit, elk lid van RBNRC welkom. Lidmaatschap is wel verplicht, opdat de deelnemers zouden kunnen genieten van onze WWSV-verzekering.

4.    De autofabriek van Audi in Vorst valt normaal buiten de interessesfeer van onze nieuwsbrief, maar deze week kunnen we er toch niet omheen om daar even bij stil te staan. Inderdaad past de aangekondigde sluiting in de reeks eerdere uitingen van malaise in de Europese maakindustrie. We hebben hier al eerder onze ongerustheid geuit ter gelegenheid van sluitingen of inkrimpingen van industrieën die wel in onze interessesfeer liggen.    

Met leedwezen denken wij aan al degenen die hierbij mogelijk hun job verliezen. En ook over Vorst zullen weer heel wat theorieën over mogelijke oorzaken te berde worden gebracht in diverse mediakanalen. Weinigen zullen echter durven veronderstellen dat dit misschien een gevolg kan zijn van het ongebreidelde en ondoordachte fetisjisme rondom de elektrische auto. Het leek wel een halszaak om de elektrische batterij-auto zo snel mogelijk en zo breed mogelijk te verspreiden, en om dus vooral de verbrandingsmotor zo vlug mogelijk te kunnen bij het grote huisvuil te zetten.  

En wat blijkt dan? De markt is er nog niet klaar voor. De Belgische markt voor elektrische wagens stort zelfs volledig in elkaar wanneer het systeem van de bedrijfswagens op de schop zou gaan.  En dit is niet alleen omwille van de kostprijs, weliswaar een beetje afgezwakt door de Chinese concurrentie, maar omdat er waarschijnlijk nog velen zijn die geloven dat er nog andere waardevolle en milieuvriendelijke technieken in de pipeline zitten om tot een meer duurzame oplossing te komen. En dat kunnen dan oplossingen zijn die steunen op technologie die zijn waarde bewezen heeft.

5.    De vergunningsprocedure voor de nieuwe Visartsluis in Zeebrugge lijkt vertraging op te lopen door een opstoot aan bezwaren. Al had de partij Groen al zijn verzet opgegeven na een oproep van burgemeester Dirk De fauw (Flows 30/4/2024), en was de sloop van huizen op de Kustlaan al gestart (Flows 21/5/2024), toch was het de vzw Groen die vooralsnog bezwaar aantekende. (Flows 5/7/2024). Uiteindelijk blijken er 80 bezwaarschriften te zijn ingediend, geïnitieerd door milieugroepen en een bewonerscollectief. (Flows 10/7/2024).

Ondertussen weten we dat in België projecten haast niet meer kunnen gerealiseerd worden zonder de nodige weerstand. Voka-Apzi laat weten dat in dit dossier vertragingen niet meer geoorloofd zijn. Ik ken de situatie ter plaatse onvoldoende om een oordeel te kunnenuitspreken over de gegrondheid van de bezwaren, dus kunnen we enkel erop hopen dat er zo snel mogelijk een bevredigende oplossing komt voor iedereen.

6.    Noodweer hebben we deze week zelf kunnen ondervinden, maar ter hoogte van de Kaap de Goede Hoop lijkt het nog een stuk erger geweest te zijn. De 18 bemanningsleden van het Deense general cargoschip Ultra-Galaxy kunnen er van meespreken toen hun schip vervaarlijk begon te hellen naar stuuaboord en zij het signaal “abandon ship” te horen kregen. Gelukkig werden ze allemaal opgepikt door vissersboten in de buurt. Het gekapseisde schip was nog altijd op drift. (Baird Maritime 10/7/2024). Het containerschip Benjamin Franklin van CMA-CGM verloor in dat noodweer 44 containers (Flows 12/7/2024) en Nieuwsblad Transport van 11/7/2024 dat de hele containervaart tijdelijk tot stilstand gekomen is.


Ms Psara F454. PH1(NAO) JIM HAMPSHIRE,USN.Permission: PD-USGOV-MILITARY-NAVY. Public Domain.

7.    Eventjes terugkomend op de situatie in het Rode Zee-gebied, zoals vermeld in paragraaf 1. Daarin werd gesteld dat aanvallen van de Houthi's tijdig konden worden onderschept door de coalitie. Een voorbeeld daarvan kunnen we lezen in Nieuwsblad Transport van 9 juli, dat dit uiteraard opneemt omdat de Nederlandse Marine erbij betrokken was. De Zr.Ms.Karel Doorman A833 die als commandoschip fungeert voor de EU-operatie Aspides signaleerde aan het Griekse fregat Ms. Psara F454 dat een niet nader genoemd vrachtschip escorteerde, een aan de gang zijnde drone-aanval voor de Somalische kust.. Het fregat kon de twee onbemande vliegtuigjes uitschakelen. De Karel Doorman bleef stand-by om eventuele gewonden op te vangen en eventuele materiële schade te repareren. Dit bleek niet nodig.

8.    We kunnen nog eens eindigen met verondersteld goed nieuws. Zowel in de haven van Antwerpen als in die van Rotterdam werd dit jaar maar de helft van de coke gevonden en in beslag genomen van de hoeveelheid van 2023 tijdens het 1ste trimester (Flows 10/7/2024). Laten we aannemen dat dit gunstig nieuws is voor onze havens, in de veronderstelling dat de inbeslagnames proportioneel zijn aan de ingevoerde hoeveelheden. En hopelijk is het ook geen teken dat de ontwijkingstechnieken van de drugsmokkelaars geperfectioneerd zijn.Het goede nieuws beperkt zich echter spijtig genoeg enkel tot de Lage Landen.
Dit wijst op het “waterbedeffect” waardoor bij druk op de ene kant de aktie zich verplaatst naar een ander gebied. Dus aan een fundamentele verbetering zijn we nog lang niet toe.

9.    Belangrijke mededeling over tramlijn 24 omwille van de Oosterweelwerken, rijdt deze tram nog enkel 's morgens en 's avonds langs het havenhuis ten behoeve van het personeel van PoAB.

 Willy  14/07/2024