1.
Dit weekend stond uiteraard in het teken van de Marine
met de geslaagde Navy-days. Ingegaan op de
uitnodiging voor de VIP-ontvangst gericht aan alle oudgedienden kon ik er
persoonlijk kennis mee maken. Er waren twee dagen voorzien, ik was present
op de zaterdagsessie en ontmoette heel wat bekenden. Je moest er wel wat
voor over hebben, zoals vertrekken voor dag en dauw om tijdig op het
rendez-vous te zijn aan de “corps de garde” om 8u45. Bij
aankomst viel de regen met bakken uit de hemel. Gelukkig klaarde het vroeg
op, maar er stak een een stevig windje op, met
windstoten tot 9 Beaufort.
De 180 ingeschreven deelnemers werden verdeeld over een 8-tal schepen. Mijn
keuze: P902 Pollux, omdat ik (oh schande) nog
nooit aan boord van één van onze patrouilleurs
geweest was. Conclusie: prachtige scheepjes, natuurlijk niet te vergelijken
met de patrouilleurs van de Nederlandse
Hollandklasse, waarvan het naamgevend schip, de
P840 Zr Ms Holland ook aanwezig was. Die spelen duidelijk in een hogere
klasse, maar hebben wel andere opdrachten.
Het voornaamste agendapunt was echter de toespraak van divisieadmiraal
Botman in de mess op de eerste verdieping van het messgebouw. Thema: een
veranderende Marine in een veranderende wereld. Door de wankele
geopolitieke situatie voor het ogenblik kon men tijdens de vorige maanden
schepen van ABNL (admiraal Benelux) overal in de wereld aantreffen.
Gelukkig zijn de besluiten om de vloot te
vernieuwen al in volle uitvoering, zodat de resultaten vanaf september 2025
duidelijk zichtbaar zullen zijn. Dan zullen ongeveer 2 nieuwe schepen per
jaar worden afgeleverd.
De spits wordt afgebeten door de M940 Oostende die op 5 september 2025
verwacht wordt. In 2030-2031 komen dan de nieuwe fregatten in de vaart. Er
is een realistische hoop dat er ook een derde fregat wordt aangekocht dat
dan in 2033 zou worden opgeleverd.
Hierbij is eindelijk rekening gehouden met de oude wijsheid dat er
eigenlijk drie fregatten nodig zijn om een volle beschikbaarheid te kunnen
garanderen. Natuurlijk blijft de bekommernis om al deze schepen degelijk
bemand te krijgen, maar ook daar is hoop. Volgens de cijfers van HR zijn er
nog nooit zo veel kandidaten geweest voor een job dan de laatste maanden.
Er kwam nog een heldere kijk op de visie van de admiraal met betrekking tot
het contact met de marinefamilie:
– er is een maandelijks “Navy News Channel”. Mits opgave
van een mail-adres bij Julien.Walschot@mil.be kan
dit rechtstreeks in uw mailbox belanden.
– een initiatief zoals vandaag zal jaarlijks plaatsvinden. In 2025
zijn er geen Navy Days, maar eventueel kan het doorgaan tijdens
“Oostende voor Anker”, of bij het in de vaart nemen van de M940
Oostende.
– volgens de nieuwe wetgeving bestaat nu de mogelijkheid om
reservisten die demob zijn terug te reïntegreren. Spijtig genoeg staat daar toch een
leeftijdslimiet op tot 67 jaar. Maar vrijwilligerswerk behoort ook tot de
mogelijkheden.
– de admiraal engageert zich ook om op uitnodiging van de
marine-gebonden organisaties present te zijn op één van hun
activiteiten.
Wij danken de admiraal voor dit initiatief en voor deze klare taal.
Na de toespraak konden de genodigden uitzwermen over de basis. Beschrijving
van alle interessante dingen die er nog te zien waren zou ons te ver
leiden. Toch wil ik even stilstaan bij een nostalgisch moment bij de Zenobe Gramme. Ik ging er even langs om, wie weet, een
laatste foto te nemen van dit prachtige schip. Zo vele jaren heeft het de
kleuren van onze marine verdedigd in diverse races, de vlag vertoond in
zovele havens, en eerstdaags zal het er niet meer zijn. Op het ogenblik dat
ik aankwam werd de pavoisering door de wind uit
de mast geblazen, zodat de bemanning wel moest ingrijpen. Was dit een
teken?
Nog een aantal sfeerfoto's verder in deze e-mail-nieuwsbrief.
2.
De activiteiten van onze eigen club verdienen uiteraard
ook hun plaats in deze rubriek. Vorige week kon U al een technisch verslag
lezen van de meerdaagse zeiltocht, vandaag krijgt U een meer
“geromantiseerde” versie voorgeschoteld. Denk er ook aan dat
volgende woensdag 10 juli de 2de woensdag van de maand is, dus “happy
hour” op de Angèle. Voordien werden
daar de nieuwe kandidaat reserveofficieren van de Marine opgevangen, na hun
bezoek aan de M477 Oudenaarde.
Ondertussen zijn er meer details bekend geraakt van de einde
vaarseizoen-viering van smaldeel DELTA op 21 september e.k. Dan wordt een
wijn- en kaasavond ingericht a/b van de ANGELE.
Alle RBNRC-leden met partner zijn uitgenodigd. Aanvang om 19 uur,
kostprijs, exclusief dranken: 25 € per persoon. Wie om 18uur komt kan
nog langslopen bij “slok op de dok” van STAB. Save the date.
Formele uitnodiging volgt.
Het bezoek aan Fort 2 gaat door op zaterdag 5 oktober om 14 uur. Plaats dit
ook in uw agenda, formele uitnodiging volgt eveneens ten gepasten tijde.
3.
Ogenschijnlijk slecht nieuws uit de nucleaire sector.
EDF heeft besloten om het project van zijn dochteronderneming Nuward voor de ontwikkeling van kleine modulaire
reactoren (smr), terug naar de tekentafels te
sturen. Potentiële klanten Vattenfall
(Zweden), CEZ (Tsjechië) en Fortum (Finland)
hadden te weinig vertrouwen in de tijdige oplevering aan de gebudgetteerde
kost. Ook waren er onvoldoende garanties om de voor kostenevenwicht
benodigde 70-100 € per megawattuur geleverde stroom te halen. (De
Standaard 3/7/2024). Het model zal nu vereenvoudigd worden, en er zal meer
beroep gedaan worden op reeds bewezen technieken.
Is dit nu de doodsteek voor de smr-technologie?
Verre van. Voor het ogenblik zijn er maar liefst een 80-tal projecten
wereldwijd in onderzoek, waarvan verwacht wordt dat er toch uiteindelijk
een tiental tot wasdom zullen komen. Er wordt inderdaad in alle mogelijke
richtingen gezocht naar o.a.het ideale
koelmedium. Bij het lezen van het artikel, werd mijn aandacht getrokken
door deze quote “Bij de schattingen wordt er ook van uitgegaan dat de
smr’s zo veel mogelijk op volle capaciteit
draaien. Als de elektriciteit niet nodig is, kunnen ze worden ingezet om
bijvoorbeeld groene waterstof mee op te wekken.” Het zal wel al meer
neergeschreven zijn, maar dit was voor mij de eerste keer, na ongeveer 60
jaar roepen in de woestijn, dat er een signaal komt dat het idee eindelijk
is opgepikt.
4.
En nu we het toch over waterstof hebben, werd hiermee
mijn ander stokpaardje aangeroerd. Zoals we reeds
enkele weken proberen aan te tonen is de waterstofpiste allesbehalve dood.
Dat bleek opnieuw deze week. Deme kondigde aan
dat zij via hun filiaal Hyport, een tweede
fabriek voor groene waterstof zullen bouwen in de buurt van de Egyptische
haven Gargoub. De fabriek zal zijn energie halen
uit een combinatie van windturbines en zonnepanelen. De eerste realisatie
werd in Oman gebouwd. (Flows 1/7/2024).
Nieuwsblad Transport bracht op 3/7/2024 het bericht dat Hamburger Hafen und Logistik
een testcentrum met bijhorend waterstoftankstation in dienst genomen heeft
voor het testen van havenapplicaties op waterstof.
Singapore bouwt een cogeneratie centrale die
initieel op aardgas zal draaien, zal later tot 30% waterstof verbranden,
maar is wel bedoeld om uiteindelijk op 100% transitie te functioneren
waardoor 200000 ton CO2 -reductie zal gerealiseerd worden. (Project Cargo journal 3/7/2024)
En last but not least
heeft het Japanse classificatiebureau ClassNK 's
werelds eerste “Approval in Principal” toegekend voor het ontwerpen van een
olietanker, aangedreven door vloeibare waterstof. (Nieuwsblad Transport
3/7/2024) Oproep aan Westerse motorenbouwers: aub, zet uw technologie van
de verbrandingsmotor nog niet te snel bij het groot huisvuil.
5.
Nog geen teken van ontspanning te bespeuren op het
geopolitieke wereldtoneel:
– wekelijks pakken de Houthi's uit met een
nieuwigheid. Zo blijken ze een eerste hypersonische raket afgevuurd te
hebben in de richting van containerschip MSC Sarah V. Ze zouden ook een
nieuw type, dodelijke droneboat hebben ontwikkeld
of ontvangen, waarmee het Maltese Bulkschip Seajoy
al belaagd werd. Maar echt eng werd het rond de “Summer lady”
dat zich gedurende een uur omsingeld zag door een mysterieuze vloot van 12
schepen waarvan een deel onbemand. Uiteindelijk werden ze ontzet door en
eenheid van de Amerikaanse Marine. (Nieuwsblad Transport van 1/7/2024)
– De in beslagname van een Taiwanese vissersboot door de Chinese
kustwacht nabij het Taiwanese eiland Kinmen was
niet van aard om de spanning te doen zakken tussen de twee rivalen, vooral
nu de nieuwe president Lai in functie is.
(G-captain 3/7/2024).
– De eerste Russische “combat-icebreaker”
Ivan Papanin is klaar voor tests op zee en zal
tegen het einde van 2024 aan de vloot worden toegevoegd. Twee extra schepen
zijn onder constructie. Tot nu toe waren de Russische ijsbrekers louter
defensief voor het escorteren van koopvaardijschepen langs de Noordelijke
route, terwijl deze nieuwe versie met offensieve systemen is uitgerust. We
mogen aannemen dat dit niet bedoeld is voor de jacht op ijsberen of
walrussen. (G-captain 2/7/20224)
Willy
07/07/2024
|