NIEUWSBRIEF 07-07-2024

 

 

Editoriaal:

 

De vakantie is dus officieel en onze vrienden en leden van de RBNRC trekken er op uit. Sommigen hebben al geprofiteerd van een gunstiger prijsje en gingen al in juni in zee, zo ook mijn beste vriend en oud college kameraad, auteur Jean Dillen.

Hij trok naar de Franse kust Normandië en Bretagne zoals gewoonlijk elk jaar, ditmaal met uitvalbasis Saint Malo. Hij laat je meegenieten van een scheepskerkhof in Quelmer, veel plezier met de lectuur en de foto’s, die me ongewild doen denken aan een olifantenkerkhof in Afrika…hoe grandeur zo kan vervallen:

Het scheepskerkhof van Quelmer         


In de schaduw van Saint-Malo ligt het dorpje van Quelmer aan de oever van de Rance. Met zijn 250 inwoners en slechts enkele huizen zou het onopgemerkt blijven moest het niet zijn dat vissers uit de regio bij de kwijnende visvangst in de regio hun schepen daar op het strand hebben gevaren en voor de natuur achtergelaten.

Wat er na jaren van rest is een merkwaardig scheepskerkhof dat sinister het tijdelijke van wereldse zaken onderstreept. Er liggen een vijftiental meestal houten vissersboten in verschillende stadia van verval. Sommigen lijken praktisch vaarklaar terwijl van anderen enkel nog de spanten uit de modder steken.

Kunstenaars ontdekten de site en beschilderden een aantal wrakken met hun werken zodat er een heuse kunstgalerij langs het strand ligt. Kan je je afvragen of dit kunst is of grafschennis…

De gemeente heeft bij de toegang tot het strand een QR code ter beschikking gesteld waar de wandelaar via zijn telefoon aangepaste ‘kerkhofmuziek’ kan beluisteren tijdens zijn bezoek. Ook op een aantal schepen is zo’n QR code te vinden met details over de kunstenaar die zich daar heeft uitgeleefd.

Op het internet vind je tientallen foto’s als aanvulling van onderstaande selectie.

Quelmer, een bezoek waard als je in de buurt bent.

Jean Dillen


foto’s © Jean Dillen

Jean Dillen is auteur, bekend van Fliegerhorst (2007 ISBN 9789072547057), De bezetting van Antwerpen in 1000 foto's (2015 ISBN 9789059086418) en Uit oorlogsdagboek Deurne 3 Antwerp b70 (1994 ISBN 9789072547194)

 

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    Dit weekend stond uiteraard in het teken van de Marine met de geslaagde Navy-days. Ingegaan op de uitnodiging voor de VIP-ontvangst gericht aan alle oudgedienden kon ik er persoonlijk kennis mee maken. Er waren twee dagen voorzien, ik was present op de zaterdagsessie en ontmoette heel wat bekenden. Je moest er wel wat voor over hebben, zoals vertrekken voor dag en dauw om tijdig op het rendez-vous te zijn aan de “corps de garde” om 8u45. Bij aankomst viel de regen met bakken uit de hemel. Gelukkig klaarde het vroeg op, maar er stak een een stevig windje op, met windstoten tot 9 Beaufort.   


De 180 ingeschreven deelnemers werden verdeeld over een 8-tal schepen. Mijn keuze: P902 Pollux, omdat ik (oh schande) nog nooit aan boord van één van onze patrouilleurs geweest was. Conclusie: prachtige scheepjes, natuurlijk niet te vergelijken met de patrouilleurs van de Nederlandse Hollandklasse, waarvan het naamgevend schip, de P840 Zr Ms Holland ook aanwezig was. Die spelen duidelijk in een hogere klasse, maar hebben wel andere opdrachten.  


Het voornaamste agendapunt was echter de toespraak van divisieadmiraal Botman in de mess op de eerste verdieping van het messgebouw. Thema: een veranderende Marine in een veranderende wereld. Door de wankele geopolitieke situatie voor het ogenblik kon men tijdens de vorige maanden schepen van ABNL (admiraal Benelux) overal in de wereld aantreffen.  

Gelukkig zijn de besluiten om de vloot te vernieuwen al in volle uitvoering, zodat de resultaten vanaf september 2025 duidelijk zichtbaar zullen zijn. Dan zullen ongeveer 2 nieuwe schepen per jaar worden afgeleverd.     

De spits wordt afgebeten door de M940 Oostende die op 5 september 2025 verwacht wordt. In 2030-2031 komen dan de nieuwe fregatten in de vaart. Er is een realistische hoop dat er ook een derde fregat wordt aangekocht dat dan in 2033 zou worden opgeleverd.


Hierbij is eindelijk rekening gehouden met de oude wijsheid dat er eigenlijk drie fregatten nodig zijn om een volle beschikbaarheid te kunnen garanderen. Natuurlijk blijft de bekommernis om al deze schepen degelijk bemand te krijgen, maar ook daar is hoop. Volgens de cijfers van HR zijn er nog nooit zo veel kandidaten geweest voor een job dan de laatste maanden. Er kwam nog een heldere kijk op de visie van de admiraal met betrekking tot het contact met de marinefamilie:       

– er is een maandelijks “Navy News Channel”. Mits opgave van een mail-adres bij Julien.Walschot@mil.be kan dit rechtstreeks in uw mailbox belanden.  
– een initiatief zoals vandaag zal jaarlijks plaatsvinden. In 2025 zijn er geen Navy Days, maar eventueel kan het doorgaan tijdens “Oostende voor Anker”, of bij het in de vaart nemen van de M940 Oostende.      
– volgens de nieuwe wetgeving bestaat nu de mogelijkheid om reservisten die demob zijn terug te reïntegreren. Spijtig genoeg staat daar toch een leeftijdslimiet op tot 67 jaar. Maar vrijwilligerswerk behoort ook tot de mogelijkheden. 
– de admiraal engageert zich ook om op uitnodiging van de marine-gebonden organisaties present te zijn op één van hun activiteiten. 

Wij danken de admiraal voor dit initiatief en voor deze klare taal.   

Na de toespraak konden de genodigden uitzwermen over de basis. Beschrijving van alle interessante dingen die er nog te zien waren zou ons te ver leiden. Toch wil ik even stilstaan bij een nostalgisch moment bij de Zenobe Gramme. Ik ging er even langs om, wie weet, een laatste foto te nemen van dit prachtige schip. Zo vele jaren heeft het de kleuren van onze marine verdedigd in diverse races, de vlag vertoond in zovele havens, en eerstdaags zal het er niet meer zijn. Op het ogenblik dat ik aankwam werd de pavoisering door de wind uit de mast geblazen, zodat de bemanning wel moest ingrijpen. Was dit een teken?   

Nog een aantal sfeerfoto's verder in deze e-mail-nieuwsbrief.

2.    De activiteiten van onze eigen club verdienen uiteraard ook hun plaats in deze rubriek. Vorige week kon U al een technisch verslag lezen van de meerdaagse zeiltocht, vandaag krijgt U een meer “geromantiseerde” versie voorgeschoteld. Denk er ook aan dat volgende woensdag 10 juli de 2de woensdag van de maand is, dus “happy hour” op de Angèle. Voordien werden daar de nieuwe kandidaat reserveofficieren van de Marine opgevangen, na hun bezoek aan de M477 Oudenaarde.   

Ondertussen zijn er meer details bekend geraakt van de einde vaarseizoen-viering van smaldeel DELTA op 21 september e.k. Dan wordt een wijn- en kaasavond ingericht a/b van de ANGELE.

Alle RBNRC-leden met partner zijn uitgenodigd. Aanvang om 19 uur, kostprijs, exclusief dranken: 25 € per persoon. Wie om 18uur komt kan nog langslopen bij “slok op de dok” van STAB. Save the date. Formele uitnodiging volgt.      

Het bezoek aan Fort 2 gaat door op zaterdag 5 oktober om 14 uur. Plaats dit ook in uw agenda, formele uitnodiging volgt eveneens ten gepasten tijde.

3.    Ogenschijnlijk slecht nieuws uit de nucleaire sector. EDF heeft besloten om het project van zijn dochteronderneming Nuward voor de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (smr), terug naar de tekentafels te sturen. Potentiële klanten Vattenfall (Zweden), CEZ (Tsjechië) en Fortum (Finland) hadden te weinig vertrouwen in de tijdige oplevering aan de gebudgetteerde kost. Ook waren er onvoldoende garanties om de voor kostenevenwicht benodigde 70-100 € per megawattuur geleverde stroom te halen. (De Standaard 3/7/2024). Het model zal nu vereenvoudigd worden, en er zal meer beroep gedaan worden op reeds bewezen technieken.  

Is dit nu de doodsteek voor de smr-technologie? Verre van. Voor het ogenblik zijn er maar liefst een 80-tal projecten wereldwijd in onderzoek, waarvan verwacht wordt dat er toch uiteindelijk een tiental tot wasdom zullen komen. Er wordt inderdaad in alle mogelijke richtingen gezocht naar o.a.het ideale koelmedium. Bij het lezen van het artikel, werd mijn aandacht getrokken door deze quote “Bij de schattingen wordt er ook van uitgegaan dat de smr’s zo veel mogelijk op volle capaciteit draaien. Als de elektriciteit niet nodig is, kunnen ze worden ingezet om bijvoorbeeld groene waterstof mee op te wekken.” Het zal wel al meer neergeschreven zijn, maar dit was voor mij de eerste keer, na ongeveer 60 jaar roepen in de woestijn, dat er een signaal komt dat het idee eindelijk is opgepikt.

4.    En nu we het toch over waterstof hebben, werd hiermee mijn ander stokpaardje aangeroerd. Zoals we reeds enkele weken proberen aan te tonen is de waterstofpiste allesbehalve dood. Dat bleek opnieuw deze week. Deme kondigde aan dat zij via hun filiaal Hyport, een tweede fabriek voor groene waterstof zullen bouwen in de buurt van de Egyptische haven Gargoub. De fabriek zal zijn energie halen uit een combinatie van windturbines en zonnepanelen. De eerste realisatie werd in Oman gebouwd. (Flows 1/7/2024).   

Nieuwsblad Transport bracht op 3/7/2024 het bericht dat Hamburger Hafen und Logistik een testcentrum met bijhorend waterstoftankstation in dienst genomen heeft voor het testen van havenapplicaties op waterstof.

Singapore bouwt een cogeneratie centrale die initieel op aardgas zal draaien, zal later tot 30% waterstof verbranden, maar is wel bedoeld om uiteindelijk op 100% transitie te functioneren waardoor 200000 ton CO2 -reductie zal gerealiseerd worden. (Project Cargo journal 3/7/2024)   

En last but not least heeft het Japanse classificatiebureau ClassNK 's werelds eerste “Approval in Principal” toegekend voor het ontwerpen van een olietanker, aangedreven door vloeibare waterstof. (Nieuwsblad Transport 3/7/2024) Oproep aan Westerse motorenbouwers: aub, zet uw technologie van de verbrandingsmotor nog niet te snel bij het groot huisvuil.

5.    Nog geen teken van ontspanning te bespeuren op het geopolitieke wereldtoneel:    
– wekelijks pakken de Houthi's uit met een nieuwigheid. Zo blijken ze een eerste hypersonische raket afgevuurd te hebben in de richting van containerschip MSC Sarah V. Ze zouden ook een nieuw type, dodelijke droneboat hebben ontwikkeld of ontvangen, waarmee het Maltese Bulkschip Seajoy al belaagd werd. Maar echt eng werd het rond de “Summer lady” dat zich gedurende een uur omsingeld zag door een mysterieuze vloot van 12 schepen waarvan een deel onbemand. Uiteindelijk werden ze ontzet door en eenheid van de Amerikaanse Marine. (Nieuwsblad Transport van 1/7/2024) 
– De in beslagname van een Taiwanese vissersboot door de Chinese kustwacht nabij het Taiwanese eiland Kinmen was niet van aard om de spanning te doen zakken tussen de twee rivalen, vooral nu de nieuwe president Lai in functie is. (G-captain 3/7/2024).      
– De eerste Russische “combat-icebreaker” Ivan Papanin is klaar voor tests op zee en zal tegen het einde van 2024 aan de vloot worden toegevoegd. Twee extra schepen zijn onder constructie. Tot nu toe waren de Russische ijsbrekers louter defensief voor het escorteren van koopvaardijschepen langs de Noordelijke route, terwijl deze nieuwe versie met offensieve systemen is uitgerust. We mogen aannemen dat dit niet bedoeld is voor de jacht op ijsberen of walrussen. (G-captain 2/7/20224)

Willy 07/07/2024