1. In Oostende vierde men,
zoals elk jaar, de dag van de Marine. Dit jaar, 27 juni, werd het ook het
decor van een speciaal afscheid. Chod Admiraal
Michel Hofman, schouwde voor de laatste maal de troepen en gaf een
emotionele afscheidsspeech met een ode aan de zeeman. Georges Janssens was
aanwezig en bracht voor ons een aantal sfeerbeelden mee.
https://youtu.be/pFCrsaC-CLY
https://www.youtube.com/watch?v=T26USL0oGf0
https://www.bootmag.be/2024/06/29/michel-hofman-chef-defensie/
Onze club heeft de admiraal ook een
dankbetuiging gestuurd en hem succes gewenst in zijn nieuwe levensfase.
Zijn antwoord:
QUOTE
Hartelijk dank voor uw dankwoorden en voor de brochure. Twee
handen, één hoofd en 24 uur per dag, meer kan een mens niet gebruiken. Dank
voor jullie steun en inzet en ook veel succes met de vereniging.
Beste groeten.
Michel HOFMAN
Admiral - Aide-de-Camp to the King - Chief of Defense
UNQUOTE
2.
Het verslag van activiteit 3 van ons smaldeel DELTA – <lees
hier> - doet mij en zeker velen onder U watertanden. Bedankt Edwin.
Die mannen hebben een fantastische week beleefd die zeker beloftes inhoudt
voor toekomstige exploten. Smaldeel DELTA lijkt vertrokken voor een mooi
avontuur. Proficiat, en vooral aan de initiële initiatiefnemer Paul
Mallentjer.
3.
Enkele tijd geleden kregen wij via KVOZMA het verzoek
van Willy Vervoort om oudgedienden van de Algérine
“De Moor” op te sporen. Omdat dit toen ergens is blijven liggen tussen alle
ander te publiceren materiaal willen we dit verzoek toch in deze rubriek
publiek maken:
QUOTE
Beste,
Als radarist (1/8/61-31/7/62) was ik op de De Moor van 1/1/62 tot 31/7
Mijn vraag is of dat er erbij jullie eventueel ook oudgedienden zijn die
erbij waren?
Visserijwacht gedaan, NATO-oefeningen 2x IJsland, Hamburg, Cork, R'dam enz.
Dank U bij voorbaat
Van der Voort Willy
UNQUOTE
Antwoorden naar voorzitter@rbnrc.be
4.
Graag aandacht besteden aan de oproep van
de Vrienden van het Nieuw Scheepvaartmuseum naar werken van de 19de eeuwse kunstschilder Robert Mols. Ze willen volgend
jaar een tentoonstelling organiseren rond deze kunstenaar en willen zo veel
mogelijk werken tijdelijk tentoonstellen. Zelf bezitten ze er een tiental
maar ook RYCB, het KMSKA en het MAS hebben exemplaren. Ze hopen nu ook om
bij privépersonen nog schilderijen of etsen te kunnen lenen. (De Standaard
25/6/2024).
Maar zelfs wie niet tot de gelukkige eigenaars behoort kan zijn steentje
bijdragen: van het leven van Mols is weinig bekend, dus alle informatie
daarrond is welkom en uiteraard ook tips over vindplaatsen van werken of
informatie.. Wie deze sympathieke vereniging kan behulpzaam zijn mag zich
in verbinding stellen met pv@patrickverhoeven.be. Graag daarbij vermelden dat U deze informatie hebt
uit onze nieuwsbrief.
Zicht op het Willemdok. Robert Mols. Foto W.Jacobs
5.
Het lijkt of een een
vloek ligt op het Antwerpse Deurganckdok, want
amper is de smurrie opgeruimd die de werkzaamheden in belangrijke mate
hinderde tot onmogelijk maakte, of er is al een nieuw incident.
Op zondag 23 juni vatte een container met gele fosfor spontaan vuur op de
MPET-terminal. (Nieuwsblad Transport van 24/6/24 en ondertussen vele
andere.) Fosfor is inderdaad een gevaarlijk en uiterst reactief goedje dat
spontaan aan de lucht kan ontbranden. Daarom wordt het altijd opgeslagen en
vervoerd, ofwel onder water, of olie of in een inerte atmosfeer. Ook
blussen is geen sinecure, want eens ontbrand helpt water niet meer,
integendeel.
In de loop van maandag kon terug gewerkt worden, maar op woensdag was er
een heropflakkering. De oorzaak is
nog niet bekend. Hoogstwaarschijnlijk is de beschermingsvloeistof op één of
andere manier weggelekt.
6.
De eerste mooie en warme dagen sinds lang
hadden uiteraard een impact op het energielandschap: een hoge opbrengst van
de zonnepanelen en een lage consumptie. De Standaard van 24/6/2024 beet de
spits af met: “Kernreactoren blijven bij overaanbod toch draaien, want de
splijtstof moet op”. U kent mijn antwoord daarop.
Straffer werd het bij het Nieuwsblad Transport van 25.6.2024 “Op het
overvolle stroomnet is zelfs geen plaats voor de oplossing”.Het
beschrijft wel Nederlandse toestanden, maar in België is het even erg
gesteld. Waarover gaat het? Bij overmatig aanbod van zonneënergie
is het huidige antwoord voor opslag: de megabatterij. (zolang men de
waterstofpiste blijft verketteren).
Maar het Nederlandse stroomnet kan dit niet aan, en alle aanvragen tot
aansluiting van zulke megabatterij moeten op de wachtlijst. Wie even met de
voeten op de grond staat kon deze toestanden al jaren geleden voorspellen,
maar ja, voorthollen zonder globaal plan leek algemene consensus.
Ondertussen lezen we dat delen van de turbines van Doel 3 en Tihange 2 al verkocht zijn aan EDF. (De Standaard
29/6/2024). Een wederopstart zit er niet meer in,
alhoewel een turbine behoort tot het niet-nucleaire gedeelte van een
centrale, en dus universeel inzetbaar en verkrijgbaar is.
7.
Nu de Houthi-rebellen
terug in het nieuws gekomen zijn, begint de containermarkt terug onder
stoom te komen, omwille van de hogere kosten van de rondvaart rond Kaap de
Goede Hoop. (De Standaard 25/6/2024) De containerindex staat nog niet terug
op zijn hoogste punt van tijdens de ergste dagen van de Covid-pandemie toen
die op 10.377 USD piekte in september 2021, maar op 27 juni 2024 stond hij
toch al terug op 5318 USD voor een 40 voeter.
(2TEU). De containerindex is een gemiddelde van de kostprijzen van 40 voet
containers over de 8 voornaamste routes tussen Europa, Azië en de USA.
Normale waarden schommelen tussen 1000 en 2000 USD.
8.
Een straf verhaal uit de Chinese Zee. (De
Standaard 24/6/2024). Daar dient de gestrande BRP Sierra Madre al 25 jaar
als observatiepost voor het Filippijnse leger
tegen de steeds meer opdringerige Chinese vloot.
De Sierra Madre was een oorlogsbodem, gebouwd in 1944 in de US die zowel in de tweede Wereldoorlog als in
de Vietnamoorlog gediend heeft, en is al 44 jaar in handen van de
Filippijnen. In 1999 lieten ze het schip bewust stranden op een zandbank
bij de betwiste Spratly-eilanden in de
Zuid-Chinese zee.
Zoals geweten is er heel wat onduidelijkheid en geruzie over de
territoriale wateren, waarbij China steeds betrokken partij is. Om
(letterlijk) dus de boot af te houden posteren de Filippijnen een dozijn
bemanningsleden op dit schip dat ondertussen verworden is tot één grote
roestbak. Naar verluidt snorkelen die mannen hun dagelijkse kost bij elkaar
in de omliggende visrijke wateren. Vooraleer U jaloerse gedachten begint te
koesteren: het krioelt daar van de haaien en de barracuda's.
Dit alles komt vandaag in het nieuws omdat China zich met de dag
agressiever begint te gedragen, en nog pas was er een incident waarbij een Filippijnse bevoorradingsboot werd aangevaren door de
Chinese kustwacht, met één dode tot gevolg. Ondertussen hebben de
Filippijnen de bezetting versterkt. China zal moeten wachten tot het wrak
van de Sierra Madre vanzelf uit elkaar valt om hun claim op de eilanden te
verzilveren.
9.
Op 22 juni had de jaarlijkse Schelderegatta
plaats met finish voor de Antwerpse rede. Dankzij een gunstige meteo konden
de 43 deelnemende boten de race afmaken. De grote drukte van de
beroepsvaart was een extra challenge. Verder in
de e-nieuwsbrief een verslag van Georges Janssens.
De kleinzeilerij heeft minder goed nieuws
ontvangen: het Galgenweel (voor de “parking”: dit is een populair zeilmeer
op de Antwerpse Linkeroever) (ATV van 23/6/2024) niet toegankelijk wordt
wegens werken langs de hele oever. Van oktober tot april moet er uitgeweken
worden naar elders. We voelen met hen mee.
10.
In “Havenklap” het tijdschrift van juni
voor medewerkers van PAB (Port of Antwerp-Bruges) lezen we dat de paalworm
in opmars is. De paalworm is een beestje dat je terugvindt op de houten
palen die staketsels, duc d'Alven
en andere constructies steunen. Het probleem is, dat het die dingen als een
dagelijks feestmaal ziet. De opmars is te danken/wijten aan de verbetering
van de waterkwaliteit en de verzilting van de dokken door de
sluisbewegingen. Er wordt nu gedokterd aan plannen om extra zoet water te
bufferen tijdens natte periodes en dat op te slaan in spaarbekkens. Ook
bellenschermen worden onderzocht.
11.
Toch nog een positief nieuwtje voor
Zeebrugge, na de gasopdoffer van vorige week. Er komt een nieuwe Campus
Havenopleidingen Zeebrugge op een voormalige site van 2 ha. van groep De Cloedt in de achterhaven.
(Flows 24/6/2024).
12.
Iemand die single is, of van zijn/haar partner
permissie krijgt kan nog mee op een veertiendaagse zeiltrip in de Azoren. Zie
e-nieuwsbrief.
Willy 30/06/2024
|