NIEUWSBRIEF 30-06-2024

 

 

Editoriaal:

 

Op 27 juni vond in Oostende de Dag van de Marine plaats. Onze secretaris en maritiem journalist Georges Janssens was aanwezig en wijdde er een uitgebreid stuk aan op Bootmag.

Centraal op deze dag stond het einde van de loopbaan van de chef van Defensie, Admiraal Michel Hofman, na een staat van dienst van maar liefst 47 jaar. De admiraal bracht een indrukwekkende afscheidsrede waarin hij met veel passie trachtte uit te drukken wat de essentie is van “de zeeman”; Hiermee raakt hij een gevoelige snaar bij alle mensen “van het water”: niet alleen bij het varend marinepersoneel en haar oudgedienden, maar eveneens bij de koopvaardij en (ongetwijfeld) ook bij menig zeezeiler die zich hierin zal herkennen.

 

Zijn opvolger als chef-staf, Luitenant-Generaal Vlieger Frederik Vansina, wacht een grote taak om de Belgische defensie verder voor te bereiden op de uitdagingen die de nieuwe veiligheidsomgeving stelt, op korte en lange termijn.

 

Tijdens de beleidsperiode van Admiraal Hofman kwam het maritieme domein wereldwijd sterk op de voorgrond, en we verwachten dat dit de komende decennia niet aan belang zal inboeten: volgens menig deskundig analist is de 21ste eeuw geostrategisch gezien immers bij uitstek een “maritieme eeuw”.

 

We staan als club op de eerste rij om deze evoluties verder op te volgen er over te berichten in deze nieuwsbrief en, speciaal voor de leden, in de wekelijkse RBNRC Extra.

 

 

Veel leesplezier,

 

Filip

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      In Oostende vierde men, zoals elk jaar, de dag van de Marine. Dit jaar, 27 juni, werd het ook het decor van een speciaal afscheid. Chod Admiraal Michel Hofman, schouwde voor de laatste maal de troepen en gaf een emotionele afscheidsspeech met een ode aan de zeeman. Georges Janssens was aanwezig en bracht voor ons een aantal sfeerbeelden mee.
https://youtu.be/pFCrsaC-CLY
https://www.youtube.com/watch?v=T26USL0oGf0
https://www.bootmag.be/2024/06/29/michel-hofman-chef-defensie/

Onze club heeft de admiraal ook een dankbetuiging gestuurd en hem succes gewenst in zijn nieuwe levensfase. Zijn antwoord:

QUOTE
Hartelijk dank voor uw dankwoorden en voor de brochure. Twee handen, één hoofd en 24 uur per dag, meer kan een mens niet gebruiken. Dank voor jullie steun en inzet en ook veel succes met de vereniging.    
Beste groeten.

Michel HOFMAN
Admiral - Aide-de-Camp to the King -
Chief of Defense
UNQUOTE

2.      Het verslag van activiteit 3 van ons smaldeel DELTA – <lees hier> - doet mij en zeker velen onder U watertanden. Bedankt Edwin. Die mannen hebben een fantastische week beleefd die zeker beloftes inhoudt voor toekomstige exploten. Smaldeel DELTA lijkt vertrokken voor een mooi avontuur. Proficiat, en vooral aan de initiële initiatiefnemer Paul Mallentjer.

3.      Enkele tijd geleden kregen wij via KVOZMA het verzoek van Willy Vervoort om oudgedienden van de Algérine “De Moor” op te sporen. Omdat dit toen ergens is blijven liggen tussen alle ander te publiceren materiaal willen we dit verzoek toch in deze rubriek publiek maken:      

QUOTE
Beste,
Als radarist (1/8/61-31/7/62) was ik op de De Moor van 1/1/62 tot 31/7
Mijn vraag is of dat er erbij jullie eventueel ook oudgedienden zijn die erbij waren?      
Visserijwacht gedaan, NATO-oefeningen 2x IJsland, Hamburg, Cork, R'dam enz.   
Dank U bij voorbaat  
Van der Voort Willy
   
UNQUOTE

Antwoorden naar voorzitter@rbnrc.be

4.      Graag aandacht besteden aan de oproep van de Vrienden van het Nieuw Scheepvaartmuseum naar werken van de 19de eeuwse kunstschilder Robert Mols. Ze willen volgend jaar een tentoonstelling organiseren rond deze kunstenaar en willen zo veel mogelijk werken tijdelijk tentoonstellen. Zelf bezitten ze er een tiental maar ook RYCB, het KMSKA en het MAS hebben exemplaren. Ze hopen nu ook om bij privépersonen nog schilderijen of etsen te kunnen lenen. (De Standaard 25/6/2024).     

Maar zelfs wie niet tot de gelukkige eigenaars behoort kan zijn steentje bijdragen: van het leven van Mols is weinig bekend, dus alle informatie daarrond is welkom en uiteraard ook tips over vindplaatsen van werken of informatie.. Wie deze sympathieke vereniging kan behulpzaam zijn mag zich in verbinding stellen met
pv@patrickverhoeven.be. Graag daarbij vermelden dat U deze informatie hebt uit onze nieuwsbrief.


Zicht op het Willemdok. Robert Mols. Foto W.Jacobs

5.      Het lijkt of een een vloek ligt op het Antwerpse Deurganckdok, want amper is de smurrie opgeruimd die de werkzaamheden in belangrijke mate hinderde tot onmogelijk maakte, of er is al een nieuw incident.       

Op zondag 23 juni vatte een container met gele fosfor spontaan vuur op de MPET-terminal. (Nieuwsblad Transport van 24/6/24 en ondertussen vele andere.) Fosfor is inderdaad een gevaarlijk en uiterst reactief goedje dat spontaan aan de lucht kan ontbranden. Daarom wordt het altijd opgeslagen en vervoerd, ofwel onder water, of olie of in een inerte atmosfeer. Ook blussen is geen sinecure, want eens ontbrand helpt water niet meer, integendeel.

In de loop van maandag kon terug gewerkt worden, maar op woensdag was er een heropflakkering.  De oorzaak is nog niet bekend. Hoogstwaarschijnlijk is de beschermingsvloeistof op één of andere manier weggelekt.

6.      De eerste mooie en warme dagen sinds lang hadden uiteraard een impact op het energielandschap: een hoge opbrengst van de zonnepanelen en een lage consumptie. De Standaard van 24/6/2024 beet de spits af met: “Kernreactoren blijven bij overaanbod toch draaien, want de splijtstof moet op”. U kent mijn antwoord daarop.   

Straffer werd het bij het Nieuwsblad Transport van 25.6.2024 “Op het overvolle stroomnet is zelfs geen plaats voor de oplossing”.Het beschrijft wel Nederlandse toestanden, maar in België is het even erg gesteld. Waarover gaat het? Bij overmatig aanbod van zonneënergie is het huidige antwoord voor opslag: de megabatterij. (zolang men de waterstofpiste blijft verketteren).      

Maar het Nederlandse stroomnet kan dit niet aan, en alle aanvragen tot aansluiting van zulke megabatterij moeten op de wachtlijst. Wie even met de voeten op de grond staat kon deze toestanden al jaren geleden voorspellen, maar ja, voorthollen zonder globaal plan leek algemene consensus.

Ondertussen lezen we dat delen van de turbines van Doel 3 en Tihange 2 al verkocht zijn aan EDF. (De Standaard 29/6/2024). Een wederopstart zit er niet meer in, alhoewel een turbine behoort tot het niet-nucleaire gedeelte van een centrale, en dus universeel inzetbaar en verkrijgbaar is.

7.      Nu de Houthi-rebellen terug in het nieuws gekomen zijn, begint de containermarkt terug onder stoom te komen, omwille van de hogere kosten van de rondvaart rond Kaap de Goede Hoop. (De Standaard 25/6/2024) De containerindex staat nog niet terug op zijn hoogste punt van tijdens de ergste dagen van de Covid-pandemie toen die op 10.377 USD piekte in september 2021, maar op 27 juni 2024 stond hij toch al terug op 5318 USD voor een 40 voeter. (2TEU). De containerindex is een gemiddelde van de kostprijzen van 40 voet containers over de 8 voornaamste routes tussen Europa, Azië en de USA. Normale waarden schommelen tussen 1000 en 2000 USD.

8.      Een straf verhaal uit de Chinese Zee. (De Standaard 24/6/2024). Daar dient de gestrande BRP Sierra Madre al 25 jaar als observatiepost voor het Filippijnse leger tegen de steeds meer opdringerige Chinese vloot.
De Sierra Madre was een oorlogsbodem, gebouwd in 1944 in de US die   zowel in de tweede Wereldoorlog als in de Vietnamoorlog gediend heeft, en is al 44 jaar in handen van de Filippijnen. In 1999 lieten ze het schip bewust stranden op een zandbank bij de betwiste Spratly-eilanden in de Zuid-Chinese zee.     

Zoals geweten is er heel wat onduidelijkheid en geruzie over de territoriale wateren, waarbij China steeds betrokken partij is. Om (letterlijk) dus de boot af te houden posteren de Filippijnen een dozijn bemanningsleden op dit schip dat ondertussen verworden is tot één grote roestbak. Naar verluidt snorkelen die mannen hun dagelijkse kost bij elkaar in de omliggende visrijke wateren. Vooraleer U jaloerse gedachten begint te koesteren: het krioelt daar van de haaien en de barracuda's. 

Dit alles komt vandaag in het nieuws omdat China zich met de dag agressiever begint te gedragen, en nog pas was er een incident waarbij een Filippijnse bevoorradingsboot werd aangevaren door de Chinese kustwacht, met één dode tot gevolg. Ondertussen hebben de Filippijnen de bezetting versterkt. China zal moeten wachten tot het wrak van de Sierra Madre vanzelf uit elkaar valt om hun claim op de eilanden te verzilveren.

9.      Op 22 juni had de jaarlijkse Schelderegatta plaats met finish voor de Antwerpse rede. Dankzij een gunstige meteo konden de 43 deelnemende boten de race afmaken. De grote drukte van de beroepsvaart was een extra challenge. Verder in de e-nieuwsbrief een verslag van Georges Janssens.

De kleinzeilerij heeft minder goed nieuws ontvangen: het Galgenweel (voor de “parking”: dit is een populair zeilmeer op de Antwerpse Linkeroever) (ATV van 23/6/2024) niet toegankelijk wordt wegens werken langs de hele oever. Van oktober tot april moet er uitgeweken worden naar elders. We voelen met hen mee. 

10.   In “Havenklap” het tijdschrift van juni voor medewerkers van PAB (Port of Antwerp-Bruges) lezen we dat de paalworm in opmars is. De paalworm is een beestje dat je terugvindt op de houten palen die staketsels, duc d'Alven en andere constructies steunen. Het probleem is, dat het die dingen als een dagelijks feestmaal ziet. De opmars is te danken/wijten aan de verbetering van de waterkwaliteit en de verzilting van de dokken door de sluisbewegingen. Er wordt nu gedokterd aan plannen om extra zoet water te bufferen tijdens natte periodes en dat op te slaan in spaarbekkens. Ook bellenschermen worden onderzocht.

11.   Toch nog een positief nieuwtje voor Zeebrugge, na de gasopdoffer van vorige week. Er komt een nieuwe Campus Havenopleidingen Zeebrugge op een voormalige site van 2 ha. van groep De Cloedt in de achterhaven. (Flows 24/6/2024).

12.   Iemand die single is, of van zijn/haar partner permissie krijgt kan nog mee op een veertiendaagse zeiltrip in de Azoren. Zie e-nieuwsbrief.

Willy  30/06/2024