NIEUWSBRIEF 23-06-2024

 

 

Editoriaal:

 

We naderen de Bevrijdingsfeesten en dat ‘feest’ wil ik toch herdenken en voeg nu de tweede reeks unieke en niet gepubliceerde foto’s (uitsluitend in e-mail nieuwsbrief) bij, ditmaal van de mannen die de landing in Normandië en dus de bevrijding realiseerden en waarvan er heel veel stierven.

Het is onvoorstelbaar hoeveel toestellen, werken, gebouwen en mensenleven deze 5 jaar gekost hebben.

En dat na amper 25 jaar na de eerste wereldoorlog is er een enorme evolutie in materialen te merken.

Verschillende uitvindingen en innovaties op land, op zee en in de lucht zijn in de praktijk omgezet en geven resultaten die we nu nog altijd gebruiken.

Eigenlijk moeten we wachten tot het digitaal tijdperk om weer grote vernieuwingen te noteren.

Bob

.

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    Moest U het nog niet gemerkt hebben, deze week hebben we de “lente” achter ons gelaten en zijn we de “zomer” ingedoken. Dat leerden we toch vroeger op school want op het terrein was daar niet veel van te merken.

2.    We zijn meer en meer trots op onze aandachtige lezers. De cardinale boei op bladzijde 26 van onze nieuwsbrief nr 24 is een cardinale West-boei, in plaats van Oost. Bedankt Bert voor de observatie.

3.    Met vreugde vernemen wij een nieuw initiatief rond de Marine. Bernard Mercier, commodore van de “Yachtclub de la Haute-Sambre”, meld ons de oprichting van de CAMC (Cercle des Anciens de la Marine de Charleroi), als filiaal van d’Association Nationale des Anciens”. Proficiat en succes aan de Carolo's.

4.    Georges Janssens heeft onze website onder handen genomen, en het resultaat oogt fraai: www.rbnrc.be . Maar niet alleen de voorgevel is de moeite waard, ook het raderwerk binnenin is aangepast zodat het efficiënter draait met een kostenbesparing als bonus. Het zou nu ook ruimte bieden voor blogs, wat perspectieven biedt voor onze smaldelen en waarom niet voor individuele leden die zich willen uiten.

5.    De eerste mid-week tocht van ons smaldeel DELTA zit erop en verliep in de allerbeste sfeer. Zelfs de meteo liet het niet afweten, iets wat wij ons in onze contreien moeilijk kunnen voorstellen. Een uitgebreid verslag hebt U nog te goed.

6.    In het kader van onze samenwerking met KKROA krijgen onze leden ook het maandelijks tijdschrift toegestuurd. Van de hand van EreLtKol Philippe Huijghebaert verscheen hierin ook een in memoriam voor Ere LtKol Francis Van den Brande, vader van ons medelid Guy. Zie verder in deze nieuwsbrief. Tevens was er een artikeltje over het marine museum in Oostende, dat we U ook niet zullen onthouden.

7.    “Kanarie in de koolmijn” schreven we vorige week. Maar deze week was het weer zover in de chemische sector. Exxon Mobile uit Meerhout wil tegen volgend jaar tot 50 jobs op een totaal van 142 schrappen. Exxon Mobile maakt lage densiteit polyethyleen, vooral gebruikt in de verpakkingsindustrie. De benodigde ethyleen wordt ingevoerd via pipeline uit de Antwerpse haven.  Naast een stagnerende vraag naar dit type polyethyleen en regelneverij wordt ook weer gewezen naar te hoge energie-en loonkosten. (GVA 19/6/2024)      

Van hogere loon- en energiekosten lijkt de Nederlandse scheepsbouw niet veel last te hebben want zij tekenen al drie jaar opeenvolgend een stijging op van het aantal afgeleverde schepen. In 2021 liepen 22, in 2022 23 en in 2023 34 zeeschepen van stapel. (Nieuwsblad Transport 21/6/2024). Hoe ze het doen, die Nederlanders, dat blijft toch een klein mirakel. Daar kunnen we in België alleen maar van dromen.

8.    Ook voor de Zeebrugse haven was er geen gunstig nieuws, nu Europa een ban gezet heeft op Russisch LNG (liquid natural gas). Hiermee zou een einde komen aan het contract voor 20 jaar, dat Fluxys in 2015 ondertekende met het Russische gasbedrijf Yamal voor de invoer van Russisch gas naar de haven van Zeebrugge. Fluxys zou een tank van 180000 m3 bouwen (de capaciteit van een LNG tanker). Het gas is niet noodzakelijk bestemd voor ons land, maar Zeebrugge zou als tussenstop moeten dienen o.a. voor het vervoer naar China tijdens de wintermaanden, wanneer de kortste noordelijke route is dichtgevroren. Zo kwam er vorig jaar maar liefst 7 miljard m3 LNG binnen in Zeebrugge. (De Standaard 21/6/2024).   

Dit bericht wekt op zijn minst tegenstrijdige gevoelens op. Enerzijds is bijna iedereen hier in het Westen overtuigd van de noodzaak van strenge sancties voor Rusland, maar anderzijds stellen we vast dat dit voor Zeebrugge en Fluxys een fameuze kater oplevert. Energieminister Tine Van der Straeten lijkt er niet zo zwaar aan te tillen: “Fluxys heeft genoeg overschot opgebouwd”. Simpel toch?   

Alles ligt nog wel niet helemaal vast: de ministers van buitenlandse zaken moeten op maandag 24/6 beslissen over het sanctiepakket.

9.     Geopolitiek oogt de situatie ook niet zo fraai. De Houthi's hebben weer eens toegeslagen en deze keer is een schip effectief gekelderd: De Griekse Tutor is naar alle waarschijnlijkheid gezonken, er zou één dode gevallen zijn. Het was al enkele dagen geleden aangevallen, maar maakte water tot het fatale gevolg. (Nieuwsblad Transport van 19/6/2024).     
 
De dreiging beperkt zich echter niet tot de Golf van Aden. In onze eigen Noordzee is gebleken dat de Russische spionage rond de kritieke infrastructuur zoals kabels en pijpleidingen veel erger is dan oorspronkelijk gedacht. In de laatste 10 jaar zouden niet minder dan 160 Russische niet-militaire schepen 945 verdachte acties hebben uitgevoerd in de buurt van die installaties. (Flows en Nieuwsblad transport 20/6/2024). Niet verwonderlijk dat de Navo ernstig overweegt om meer kernwapens uit de depots te halen en op “stand-by” te zetten. (De Standaard 18/6/2024).

Anderzijds mochten we toch ook lezen dat MSC de haven van Odessa terug op zijn aanlopenlijst geplaatst heeft voor de containerdienst. Ze hebben een “Ukraïne Shuttle Service” opgezet. Met feeders (kleinere containerschepen die main-ports verbinden met minder grote havens) tussen het Turkse Asyaport (Tekirdag) met de havens van Odessa en Potri. (Flows 19/6/2024).

Dit is natuurlijk te danken aan het feit dat de Oekraïners erin geslaagd zijn om de Russische Zwarte Zeevloot bijna volledig terug te dringen naar het oosten van de Krim. U herinnert zich trouwens nog de spectaculairste fase van die actie toen het vlaggenschip Moskva op 14 april 2022 gekelderd werd met twee Neptoenraketten, een in Oekraïne ontwikkelde kruisraket.       
Na twee jaar werd de raket aangepast waardoor ze ook breder kan worden ingezet. Doelen in Rusland kunnen hiermee worden aangevallen, en dat stelt de Ukraïners eindelijk in staat om troepenbewegingen en logistieke lijnen binnen Rusland aan te vallen.      

Door het verbod om Navo-wapens te gebruiken voor dit doel hadden de Russen daar tot nu toe vrij spel. (De Standaard 22/6/2024)

10. Er waren deze week ook wel positieve berichten, en dat vooral rond de energietransitie in de scheepvaart. Eerder anekdotisch is de melding dat het sportmerk NIKE het peterschap aanvaard heeft van één van de 24 nieuwe methanolschepen die Maersk in bestelling heeft. De doop van het containerschip is voorzien op 27 augustus in Los Angeles. (Nieuwsblad Transport 20/6/2024).    

Fundamenteler zijn de berichten van Overheidssubsidies: zo lezen we dat Europa in het kader van de Green Deal, maar liefst 570 miljoen Euro subsidie veil heeft voor de Italiaanse havens voor de aanleg van walstroom. Iets bescheidener is de Noorse regering die toch nog 104 miljoen Euro subsidie toekent aan zes rederijen voor de realisatie van negen waterstof-en ammoniakschepen. Merkwaardig, vier op de zes van de begunstigde rederijen zijn Nederlands. (Nieuwsblad Transport 20/6/2024).

Waarschijnlijk aangemoedigd door bovenstaande, en dus het ijzer smedend terwijl het heet is, vroeg deze week, ter gelegenheid van de prinselijke handelsmissie naar Noorwegen, een consortium van een 15-tal grote bedrijven, bijkomende steun voor vervoer en opslag van CO2 (Flows 20/6/2024).    

Ondertussen krijgt het toekomstige kunstmatige energie-eiland prinses Elisabeth meer en meer vorm. De consortia met DEME, Jan de Nul en Smulders, hebben recent contracten binnengehaald voor een totaal van 1,452 miljard Euro Het Prinses Elisabeth-eiland, zal dienen als aansluitpunt tussen de offshore-windmolenparken in de Noordzee en het Belgische hoogspanningsnet. (Flows 20/6/2024). Als je windparken bouwt moet je natuurlijk er ook voor zorgen dat de energie aan wal geraakt.

11. Al enkele weken lezen we opnieuw over orka's die in de straat van Gibraltar kleine boten aanvallen. In het tijdschrift Wetenschap in Beeld van 7/6/22024 vernemen we nu eindelijk een mogelijke verklaring. de orka's zijn niet agressief, maar het zou om speels gedrag gaan van een groep nog jonge dieren. Het begrip “hang-orka's” lijkt hier dus op zijn plaats. Onze leden kunnen hier meer over vernemen in EXTRA.nr 25

12. De maand juni staat in het teken van de herdenkingen rond D-day. U merkte het al in ons editoriaal. Verder in deze nieuwsbrief nog een ingezonden artikel door KTZ b.d. Camiel Jacobs, met onze dank, over de minder gekende operatie Neptune, de eerste fase van Overlord.

Willy  23/06/2024