1.
Moest U het nog niet gemerkt hebben, deze week hebben
we de “lente” achter ons gelaten en zijn we de “zomer” ingedoken. Dat leerden
we toch vroeger op school want op het terrein was daar niet veel van te
merken.
2.
We zijn meer en meer trots op onze aandachtige lezers.
De cardinale boei op bladzijde 26 van onze
nieuwsbrief nr 24 is een cardinale
West-boei, in plaats van Oost. Bedankt Bert voor de observatie.
3. Met vreugde
vernemen wij een nieuw initiatief rond de Marine. Bernard Mercier, commodore van de “Yachtclub
de la Haute-Sambre”, meld ons
de oprichting van de CAMC (Cercle des Anciens de
la Marine de Charleroi), als filiaal
van d’Association Nationale des Anciens”. Proficiat
en succes aan de Carolo's.
4.
Georges Janssens heeft onze website onder handen
genomen, en het resultaat oogt fraai: www.rbnrc.be
. Maar niet alleen de voorgevel is de moeite waard, ook het raderwerk
binnenin is aangepast zodat het efficiënter draait met een kostenbesparing
als bonus. Het zou nu ook ruimte bieden voor blogs, wat perspectieven biedt
voor onze smaldelen en waarom niet voor individuele leden die zich willen
uiten.
5.
De eerste mid-week tocht van ons smaldeel DELTA zit
erop en verliep in de allerbeste sfeer. Zelfs de meteo liet het niet
afweten, iets wat wij ons in onze contreien moeilijk kunnen voorstellen.
Een uitgebreid verslag hebt U nog te goed.
6.
In het kader van onze samenwerking met KKROA krijgen
onze leden ook het maandelijks tijdschrift toegestuurd. Van de hand van EreLtKol Philippe Huijghebaert
verscheen hierin ook een in memoriam voor Ere LtKol
Francis Van den Brande, vader van ons medelid
Guy. Zie verder in deze nieuwsbrief. Tevens was er een artikeltje over het marine
museum in Oostende, dat we U ook niet zullen onthouden.
7.
“Kanarie in de koolmijn” schreven we vorige week. Maar
deze week was het weer zover in de chemische sector. Exxon Mobile uit
Meerhout wil tegen volgend jaar tot 50 jobs op een totaal van 142
schrappen. Exxon Mobile maakt lage densiteit polyethyleen, vooral gebruikt
in de verpakkingsindustrie. De benodigde ethyleen wordt ingevoerd via
pipeline uit de Antwerpse haven.
Naast een stagnerende vraag naar dit type polyethyleen en
regelneverij wordt ook weer gewezen naar te hoge energie-en loonkosten. (GVA
19/6/2024)
Van hogere loon- en energiekosten lijkt de Nederlandse scheepsbouw niet
veel last te hebben want zij tekenen al drie jaar opeenvolgend een stijging
op van het aantal afgeleverde schepen. In 2021 liepen 22, in 2022 23 en in
2023 34 zeeschepen van stapel. (Nieuwsblad Transport 21/6/2024). Hoe ze het
doen, die Nederlanders, dat blijft toch een klein mirakel. Daar kunnen we
in België alleen maar van dromen.
8.
Ook voor de Zeebrugse haven
was er geen gunstig nieuws, nu Europa een ban gezet heeft op Russisch LNG (liquid
natural gas). Hiermee zou een einde komen aan het
contract voor 20 jaar, dat Fluxys in 2015
ondertekende met het Russische gasbedrijf Yamal voor
de invoer van Russisch gas naar de haven van Zeebrugge. Fluxys
zou een tank van 180000 m3 bouwen (de capaciteit van een LNG tanker). Het
gas is niet noodzakelijk bestemd voor ons land, maar Zeebrugge zou als
tussenstop moeten dienen o.a. voor het vervoer naar China tijdens de
wintermaanden, wanneer de kortste noordelijke route is dichtgevroren. Zo
kwam er vorig jaar maar liefst 7 miljard m3 LNG binnen in Zeebrugge. (De
Standaard 21/6/2024).
Dit bericht wekt op zijn minst tegenstrijdige gevoelens op. Enerzijds is
bijna iedereen hier in het Westen overtuigd van de noodzaak van strenge
sancties voor Rusland, maar anderzijds stellen we vast dat dit voor
Zeebrugge en Fluxys een fameuze kater oplevert.
Energieminister Tine Van der Straeten lijkt er
niet zo zwaar aan te tillen: “Fluxys heeft genoeg
overschot opgebouwd”. Simpel toch?
Alles ligt nog wel niet helemaal vast: de ministers van buitenlandse zaken
moeten op maandag 24/6 beslissen over het sanctiepakket.
9.
Geopolitiek oogt
de situatie ook niet zo fraai. De Houthi's hebben
weer eens toegeslagen en deze keer is een schip effectief gekelderd: De
Griekse Tutor is naar alle waarschijnlijkheid gezonken, er zou één dode
gevallen zijn. Het was al enkele dagen geleden aangevallen, maar maakte
water tot het fatale gevolg. (Nieuwsblad Transport van 19/6/2024).
De dreiging beperkt zich echter niet tot de Golf van Aden. In onze eigen
Noordzee is gebleken dat de Russische spionage rond de kritieke
infrastructuur zoals kabels en pijpleidingen veel erger is dan
oorspronkelijk gedacht. In de laatste 10 jaar zouden niet minder dan 160
Russische niet-militaire schepen 945 verdachte acties hebben uitgevoerd in
de buurt van die installaties. (Flows en Nieuwsblad transport 20/6/2024).
Niet verwonderlijk dat de Navo ernstig overweegt om meer kernwapens uit de
depots te halen en op “stand-by” te zetten. (De Standaard 18/6/2024).
Anderzijds mochten we toch ook lezen dat MSC de haven van Odessa terug op
zijn aanlopenlijst geplaatst heeft voor de containerdienst. Ze hebben een “Ukraïne Shuttle Service” opgezet. Met feeders (kleinere containerschepen die main-ports verbinden met minder grote havens) tussen
het Turkse Asyaport (Tekirdag)
met de havens van Odessa en Potri. (Flows
19/6/2024).
Dit is natuurlijk te danken aan het feit dat de Oekraïners erin geslaagd
zijn om de Russische Zwarte Zeevloot bijna volledig terug te dringen naar
het oosten van de Krim. U herinnert zich trouwens nog de spectaculairste
fase van die actie toen het vlaggenschip Moskva op 14 april 2022 gekelderd
werd met twee Neptoenraketten, een in Oekraïne
ontwikkelde kruisraket.
Na twee jaar werd de raket aangepast waardoor ze ook breder kan worden
ingezet. Doelen in Rusland kunnen hiermee worden aangevallen, en dat stelt
de Ukraïners eindelijk in staat om
troepenbewegingen en logistieke lijnen binnen Rusland aan te vallen.
Door het verbod om Navo-wapens te gebruiken voor dit doel hadden de Russen
daar tot nu toe vrij spel. (De Standaard 22/6/2024)
10. Er waren deze week
ook wel positieve berichten, en dat vooral rond de energietransitie in de
scheepvaart. Eerder anekdotisch is de melding dat het sportmerk NIKE het
peterschap aanvaard heeft van één van de 24 nieuwe methanolschepen die Maersk in bestelling heeft. De doop van het
containerschip is voorzien op 27 augustus in Los Angeles. (Nieuwsblad
Transport 20/6/2024).
Fundamenteler zijn de berichten van Overheidssubsidies: zo lezen we dat
Europa in het kader van de Green Deal, maar liefst 570 miljoen Euro
subsidie veil heeft voor de Italiaanse havens voor de aanleg van walstroom.
Iets bescheidener is de Noorse regering die toch nog 104 miljoen Euro
subsidie toekent aan zes rederijen voor de realisatie van negen
waterstof-en ammoniakschepen. Merkwaardig, vier op de zes van de
begunstigde rederijen zijn Nederlands. (Nieuwsblad Transport 20/6/2024).
Waarschijnlijk aangemoedigd door bovenstaande, en dus het ijzer smedend
terwijl het heet is, vroeg deze week, ter gelegenheid van de prinselijke
handelsmissie naar Noorwegen, een consortium van een 15-tal grote
bedrijven, bijkomende steun voor vervoer en opslag van CO2 (Flows
20/6/2024).
Ondertussen krijgt het toekomstige kunstmatige energie-eiland prinses
Elisabeth meer en meer vorm. De consortia met DEME, Jan de Nul en Smulders,
hebben recent contracten binnengehaald voor een totaal van 1,452 miljard
Euro Het Prinses Elisabeth-eiland, zal dienen
als aansluitpunt tussen de offshore-windmolenparken in de Noordzee en het Belgische
hoogspanningsnet. (Flows 20/6/2024). Als je windparken bouwt moet je
natuurlijk er ook voor zorgen dat de energie aan wal geraakt.
11. Al enkele weken
lezen we opnieuw over orka's die in de straat van Gibraltar kleine boten
aanvallen. In het tijdschrift Wetenschap in Beeld van 7/6/22024 vernemen we
nu eindelijk een mogelijke verklaring. de orka's zijn niet agressief, maar
het zou om speels gedrag gaan van een groep nog jonge dieren. Het begrip
“hang-orka's” lijkt hier dus op zijn plaats. Onze leden kunnen hier meer
over vernemen in EXTRA.nr 25
12. De maand juni staat
in het teken van de herdenkingen rond D-day. U merkte het al in ons
editoriaal. Verder in deze nieuwsbrief nog een ingezonden artikel door KTZ
b.d. Camiel Jacobs, met onze dank, over de minder gekende operatie Neptune, de eerste fase van Overlord.
Willy 23/06/2024
|