NIEUWSBRIEF 16-06-2024

 

 

Editoriaal:

 

Onze eigen Marine heeft geen strategische plannen in het Verre Oosten, maar de collega’s van de “Admiraliteit Benelux” houden het beleid aan om elke twee jaar een Marineschip naar de Indo-Pacific uit te sturen.

Recent vond een incident plaats waarbij het Nederlandse fregat Zr.Ms. Tromp werd benaderd door Chinese gevechtsvliegtuigen in de Oost-Chinese Zee. De Tromp, die deelnam aan internationale inspanningen om VN-sancties tegen Noord-Korea af te dwingen, werd geconfronteerd met een onveilige nadering door twee Chinese vliegtuigen. Dit creëerde een potentieel gevaarlijke situatie volgens het Nederlandse Ministerie van Defensie. Daarna benaderden een Chinese helikopter en twee gevechtsvliegtuigen de helikopter van de Tromp. Ondanks de spanningen zet te de Tromp haar missie voort naar Japan en uiteindelijk naar de RIMPAC 2024 oefening in Hawaï.

Dit incident maakt deel uit van een bredere reeks van spanningen tussen Chinese militaire krachten en westerse oorlogsschepen in de regio. China wordt ervan verdacht verboden maritieme handel met Noord-Korea toe te staan, ondanks dat het de VN-sancties heeft ondertekend. Bovendien heeft de Filipijnen China beschuldigd van agressieve acties nabij het Second Thomas Shoal, waaronder het onderscheppen van een voedselpakket en het blokkeren van een medische evacuatie.

Ander recent nieuws van de Noorderburen is dat er een nieuwe stap is gezet in de geplande vervanging van de duikboten van de Walrusklasse onderzeeërs, een proces dat toch al aansleept sinds 2016. De Tweede Kamer heeft brede steun verleend aan het besluit van het kabinet om de opdracht voor de onderzeeërs toe te kennen aan de Franse Naval Group. De volgende stap ligt bij het nieuwe kabinet dat nu wordt gevormd…

Veel leesplezier,

Filip

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Nu de stemmen geteld zijn, is het aan de partijen om de agenda van de komende weken te bepalen. Wij als particulier kunnen daar natuurlijk ijd met volle interesse naar kijken, maar met één zekerheid: we kunnen er zelf niets meer aan doen. Dus terug naar een normaal bestaan.

2.      En dat normale bestaan zag er op woensdag zo uit dat we nog eens gezellig in het ruim van de Angèle konden afdalen voor ons Happy Hour, om ons te vermeien in het oergezellige interieur aldaar. Spijtig genoeg moest ondergetekende forfait geven wegens dakperikelen.   
In het licht van de veelomvattende werken op de droogdokkensite is de ingangsprocedure aangepast. Onze leden kregen al een voorproefje ervan, de huidige versie kunnen de geadresseerden van de volledige nieuwsbrief bekijken achteraan. Het voordeel van de nieuwe situatie is de compactheid waarbij alle te bezoeken schepen nu dicht bij elkaar liggen. Het nadeel is wel dat nu de dokken 8,9 en 10 “nat” zullen gehouden worden. En dat door afsluiting van het zuidelijk deel, er geen enkel echt droog dok nog bereikbaar is, wat afbreuk doet aan het karakter van de site. Maar we zullen deze werffase helaas moeten uitzweten gedurende enkele jaren.

3.      Aan datzelfde droogdok 9 had vorige week zaterdag een speciale gebeurtenis plaats op lichtschip 3 Westhinder. Toen kwam een delegatie van de voormalige bemanning op bezoek. Voor de camera van filmploeg Cycloop werden zij uitvoerig geïnterviewd over hun bewogen leven aan boord. Dit leverde heel wat nieuwe inzichten op, die binnenkort zullen doorsijpelen in de repertoria van de geleide wandelingen. Lezers van onze volledige nieuwsbrief vinden een uitgebreide reportage in het katern van de MPM-flash.

4.      Merkwaardig bericht in Flows van 11 juni 2024: in Nederland liggen verschillende marineschepen werkeloos aan de kant wegens gebrek aan bemanning. En dat zou een kwaal zijn die in heel Europa om zich heen grijpt. Stel U voor, mijnheer Poetin, waar wacht U op? Er is nu een voorstel om een Europese bemanningspool op te richten waaruit men intereuropees zou kunnen beroep doen. De Zr.MS Tromp, geconfronteerd met de Chinese jachtbommenwerpers op 7 juni had waarschijnlijk wel genoeg volk aan boord. Maar zal men de nieuwe duikboten ook nog kunnen bemannen?  Zie ook editoriaal.

5.      “Kanarie in de koolmijn”. Herhaaldelijk werd deze quote gebruikt in dit logboek om te wijzen op de nakende crisis in onze chemische industrie in de Antwerpse haven, en bij uitbreiding de maakindustrie in dit land. Opnieuw kregen we deze week twee ernstige waarschuwingen. Op de Antwerpse Linkeroever kondigde Ineos Phenol, dat na een jaar stilstand de installaties nu ook worden leeggemaakt omdat de fabriek dit jaar niet meer zal opstarten. “In de motteballen” noemden wij dat vroeger. (GVA 13/06/2024). De overblijvende klanten worden althans dit jaar vanuit de Duitse vestiging in Gladbeck. Hopelijk wordt dit geen definitieve sluiting. Dat de fabriek in Antwerpen het meest efficiënt produceert weegt blijkbaar niet op tegen de handicap van hogere loon-en energiekosten.   
Luierproducent Ontex is niet gevestigd in een haven, maar uit mijn tijd als havengids herinner ik mij dat de absorberende materialen, als grondstof voor die luiers, in grote mate waren opgeslagen in de magazijnen van Wijngaardnatie in de Waaslandhaven. In mijn persoonlijke perceptie bestaat er dus een verre maritieme band, al besef ik wel dat het merendeel van onze maakindustrie gebruik maakt van onze havens voor in-en uitvoer. In alle kranten en op TV werd op 13 juni 2024 aangekondigd dat de fabriek van Ontex in Eeklo binnenkort gesloten wordt en ook in de vestiging van Buggenhout zwaar gehakt wordt. Al lijkt één van de oorzaken te zoeken in een ietwat megalomane uitbreidingspolitiek in het verleden, worden toch ook de hoge loon-en energiekosten naar voor geschoven. (De Standaard 13/6/2024) De nieuw te vormen regering heeft alleszins al een stevige kluif om aan te pakken.

6.      Dit was trouwens een van de thema's van het Belgisch-Nederlands Havencongres, dat dit jaar in Amsterdam plaats vond op 13 juni: hoe houden we de industrie bij ons? Maar de hoofdmoot van de aandacht ging toch naar de energietransitie met waterstof als uithangbord. Er werd geponeerd dat 22% van alle toekomstige energiebehoefte zal worden opgevangen door waterstof. Waterstof is dus zeker nog niet afgeschreven en zeer populair in maritieme middens. Het nadeel is nog de huidige kost van electrolysers.

Toch kondigt zich een eerste realisatie in onze contreien aan. Zeevonk II een windpark voor Ijmuiden in Nederland, geplande indiensttreding in 2029, zal groene stroom leveren voor een electrolyser van 1GW die op de Maasvlakte wordt gebouwd. (Nieuwsblad Transport van 13/6/2024) De stroom komt niet op het net maar gaat rechtstreeks naar de waterstoffabriek, en de waterstof wordt dan met pijpleidingen verspreid in het binnenland. Ik zal hier geen verdere commentaar bij leveren, en me dus ook niet afvragen waarom een dergelijke combinatie met een nucleaire centrale nooit bespreekbaar was.

7.      Uit de Antwerpse haven: 
– De vervuiling in het Deurganckdok (fout gelopen bunkering) was bijna dagelijks in het nieuws. In Flows van 14/6/2024 mochten we dan eindelijk lezen dat de smurrie zo goed als opgeruimd is. Van het incident was de binnenvaart wel het grootste slachtoffer. (Flows 12/6/2024).
– Zoals U weet werd de staat van onbewoonbaarheid van het dorp Doel, op de Antwerpse linkeroever een tijd geleden opgeheven. De optie voor uitbreiding van de containercapaciteit met een volwaardig getijdendok werd verlaten, en vervangen door de nautisch meer ongunstige oplossing van een banaandok, waarbij alleen de zuidelijke oever wordt vrijgegeven voor containerbehandeling. Hierdoor werd de “leefbaarheid” van Doel zogezegd terug hersteld, waardoor het dorp terug vrijgegeven kon worden voor bewoning. Uitschieter voor die bewoonbaarheid is zomerbar “De Boemerang” die een concessie van 3 jaar heeft in de wacht gesleept. (Flows 14 juni 2024).       

Uit de Oostendse haven: 
– Na 3 jaar intensief onderhouds-en renovatiewerken van o.a. de 8 sluisdeuren kon de 120 jaar oude Demeysluis terug in dienst genomen worden. (Flows 12/6/2024) Omwille van de ouderdom was dit een complexe onderneming. De sluis verbindt de voor- en de achterhaven van Oostende. Kostprijs: 3,5 miljoen euro.

8.      Misschien hebben ze nooit stilgezeten maar werden hun exploten niet opgemerkt omwille van het mediageweld rond de verkiezingen, maar de Houthi's hebben weer van zich laten horen. In 24 uur hebben ze twee koopvaardijschepen aangevallen en beschadigd: de MSC Tavvishi en het Duitse “Norderney”. (Flows 10/6/2024).

9.      Wist U dat jaarlijks duizenden walvissen omkomen na aanvaring met schepen? Ik wist het niet. Was de walvis geen bedreigde diersoort? Als men bovenstaand gegeven statistisch bekijkt lijkt er wel een behoorlijk aantal rond te zwemmen in onze oceanen. (Flows 12/6/2024)

10.   De eerste midweek-zeiltocht van ons smaldeel DELTA gaat op 17 juni van start. Vanuit Yerseke gaat de tocht naar Zierikzee, Wemeldinge, St Annaland en terug naar Yerseke. Diehards blijven vier dagen aan boord, voor anderen is er een bemanningswissel midweeks. Gevaren wordt met de Tatomir, een Dufour 365 Grand Large van 10,81 m.
Aan onze dapperen een deugdoende zeiltrip gewenst, en we duimen voor de meteo. (voor mezelf zou dat ook wel van pas komen........).


Willy 16/06/2024