1.
Nu
de stemmen geteld zijn, is het aan de partijen om de agenda van de komende
weken te bepalen. Wij als particulier kunnen daar natuurlijk ijd met volle interesse naar kijken, maar met één
zekerheid: we kunnen er zelf niets meer aan doen. Dus terug naar een
normaal bestaan.
2.
En
dat normale bestaan zag er op woensdag zo uit dat we nog eens gezellig in
het ruim van de Angèle konden afdalen voor ons Happy Hour, om ons te
vermeien in het oergezellige interieur aldaar. Spijtig genoeg moest
ondergetekende forfait geven wegens dakperikelen.
In het licht van de veelomvattende werken op de droogdokkensite is de
ingangsprocedure aangepast. Onze leden kregen al een voorproefje ervan, de
huidige versie kunnen de geadresseerden van de volledige nieuwsbrief
bekijken achteraan. Het voordeel van de nieuwe situatie is de compactheid
waarbij alle te bezoeken schepen nu dicht bij elkaar liggen. Het nadeel is
wel dat nu de dokken 8,9 en 10 “nat” zullen gehouden worden. En dat door
afsluiting van het zuidelijk deel, er geen enkel echt droog dok nog bereikbaar
is, wat afbreuk doet aan het karakter van de site. Maar we zullen deze
werffase helaas moeten uitzweten gedurende enkele jaren.
3.
Aan
datzelfde droogdok 9 had vorige week zaterdag een speciale gebeurtenis
plaats op lichtschip 3 Westhinder. Toen kwam een
delegatie van de voormalige bemanning op bezoek. Voor de camera van
filmploeg Cycloop werden zij uitvoerig geïnterviewd over hun bewogen leven
aan boord. Dit leverde heel wat nieuwe inzichten op, die binnenkort zullen
doorsijpelen in de repertoria van de geleide wandelingen. Lezers van onze
volledige nieuwsbrief vinden een uitgebreide reportage in het katern van de
MPM-flash.
4.
Merkwaardig
bericht in Flows van 11 juni 2024: in Nederland liggen verschillende
marineschepen werkeloos aan de kant wegens gebrek aan bemanning. En dat zou
een kwaal zijn die in heel Europa om zich heen grijpt. Stel U voor,
mijnheer Poetin, waar wacht U op? Er is nu een voorstel om een Europese
bemanningspool op te richten waaruit men intereuropees zou kunnen beroep
doen. De Zr.MS Tromp, geconfronteerd met de Chinese jachtbommenwerpers op 7
juni had waarschijnlijk wel genoeg volk aan boord. Maar zal men de nieuwe duikboten
ook nog kunnen bemannen? Zie ook
editoriaal.
5.
“Kanarie
in de koolmijn”. Herhaaldelijk werd deze quote gebruikt in dit logboek om
te wijzen op de nakende crisis in onze chemische industrie in de Antwerpse
haven, en bij uitbreiding de maakindustrie in dit land. Opnieuw kregen we
deze week twee ernstige waarschuwingen. Op de Antwerpse Linkeroever
kondigde Ineos Phenol, dat na een jaar stilstand de installaties nu ook
worden leeggemaakt omdat de fabriek dit jaar niet meer zal opstarten. “In
de motteballen” noemden wij dat vroeger. (GVA
13/06/2024). De overblijvende klanten worden althans dit jaar vanuit de
Duitse vestiging in Gladbeck. Hopelijk wordt dit
geen definitieve sluiting. Dat de fabriek in Antwerpen het meest efficiënt
produceert weegt blijkbaar niet op tegen de handicap van hogere loon-en
energiekosten.
Luierproducent Ontex is niet gevestigd in een
haven, maar uit mijn tijd als havengids herinner ik mij dat de absorberende
materialen, als grondstof voor die luiers, in grote mate waren opgeslagen
in de magazijnen van Wijngaardnatie in de Waaslandhaven. In mijn
persoonlijke perceptie bestaat er dus een verre maritieme band, al besef ik
wel dat het merendeel van onze maakindustrie gebruik maakt van onze havens
voor in-en uitvoer. In alle kranten en op TV werd op 13 juni 2024
aangekondigd dat de fabriek van Ontex in Eeklo
binnenkort gesloten wordt en ook in de vestiging van Buggenhout zwaar
gehakt wordt. Al lijkt één van de oorzaken te zoeken in een ietwat
megalomane uitbreidingspolitiek in het verleden, worden toch ook de hoge
loon-en energiekosten naar voor geschoven. (De
Standaard 13/6/2024) De nieuw te vormen regering heeft alleszins al een
stevige kluif om aan te pakken.
6.
Dit
was trouwens een van de thema's van het Belgisch-Nederlands Havencongres,
dat dit jaar in Amsterdam plaats vond op 13 juni: hoe houden we de
industrie bij ons? Maar de hoofdmoot van de aandacht ging toch naar de
energietransitie met waterstof als uithangbord. Er werd geponeerd dat 22%
van alle toekomstige energiebehoefte zal worden opgevangen door waterstof.
Waterstof is dus zeker nog niet afgeschreven en zeer populair in maritieme middens. Het nadeel is nog de huidige kost van electrolysers.
Toch kondigt zich een eerste realisatie in onze contreien aan. Zeevonk II
een windpark voor Ijmuiden in Nederland, geplande
indiensttreding in 2029, zal groene stroom leveren voor een electrolyser van 1GW die op de Maasvlakte wordt
gebouwd. (Nieuwsblad Transport van 13/6/2024) De stroom komt niet op het
net maar gaat rechtstreeks naar de waterstoffabriek, en de waterstof wordt
dan met pijpleidingen verspreid in het binnenland. Ik zal hier geen verdere
commentaar bij leveren, en me dus ook niet afvragen waarom een dergelijke
combinatie met een nucleaire centrale nooit bespreekbaar was.
7.
Uit
de Antwerpse haven:
– De vervuiling in het Deurganckdok (fout gelopen
bunkering) was bijna dagelijks in het nieuws. In
Flows van 14/6/2024 mochten we dan eindelijk lezen dat de smurrie zo goed
als opgeruimd is. Van het incident was de binnenvaart wel het grootste
slachtoffer. (Flows 12/6/2024).
– Zoals U weet werd de staat van onbewoonbaarheid van het dorp Doel, op de
Antwerpse linkeroever een tijd geleden opgeheven. De optie voor uitbreiding
van de containercapaciteit met een volwaardig getijdendok werd verlaten, en
vervangen door de nautisch meer ongunstige oplossing van een banaandok,
waarbij alleen de zuidelijke oever wordt vrijgegeven voor
containerbehandeling. Hierdoor werd de “leefbaarheid” van Doel zogezegd
terug hersteld, waardoor het dorp terug vrijgegeven kon worden voor
bewoning. Uitschieter voor die bewoonbaarheid is zomerbar “De Boemerang”
die een concessie van 3 jaar heeft in de wacht gesleept. (Flows 14 juni
2024).
Uit de Oostendse haven:
– Na 3 jaar intensief onderhouds-en renovatiewerken van o.a. de 8
sluisdeuren kon de 120 jaar oude Demeysluis terug
in dienst genomen worden. (Flows 12/6/2024)
Omwille van de ouderdom was dit een complexe onderneming. De sluis verbindt
de voor- en de achterhaven van Oostende.
Kostprijs: 3,5 miljoen euro.
8.
Misschien
hebben ze nooit stilgezeten maar werden hun exploten niet opgemerkt omwille
van het mediageweld rond de verkiezingen, maar de Houthi's
hebben weer van zich laten horen. In 24 uur hebben ze twee
koopvaardijschepen aangevallen en beschadigd: de MSC Tavvishi
en het Duitse “Norderney”. (Flows 10/6/2024).
9.
Wist
U dat jaarlijks duizenden walvissen omkomen na aanvaring met schepen? Ik
wist het niet. Was de walvis geen bedreigde diersoort? Als men bovenstaand
gegeven statistisch bekijkt lijkt er wel een behoorlijk aantal rond te
zwemmen in onze oceanen. (Flows 12/6/2024)
10.
De
eerste midweek-zeiltocht van ons smaldeel DELTA gaat op 17 juni van start.
Vanuit Yerseke gaat de tocht naar Zierikzee, Wemeldinge, St Annaland en
terug naar Yerseke. Diehards blijven vier dagen aan boord, voor anderen is
er een bemanningswissel midweeks. Gevaren wordt met de Tatomir,
een Dufour 365 Grand Large van 10,81 m.
Aan onze dapperen een deugdoende zeiltrip
gewenst, en we duimen voor de meteo. (voor mezelf
zou dat ook wel van pas komen........).
Willy 16/06/2024
|