1.
Item 1 van dit logboek lijkt stilaan uit te groeien tot
een rubriek voor aandachtige lezers met een opmerking over een voorgaande
nieuwsbrief, of de observatie van een fout. Deze week wist Alain Pels ons
te melden dat we er een week naast zitten met de datum van de pardon de Marchienne, Die
gaat door tijdens het weekend van 28 en 29 september. Met dank voor de
melding. Ondertussen gecorrigeerd.
2.
Drie weken publicatie van de foto met de
mini-kanonneerbootjes leverde echter geen enkele respons op. Hiermee
sluiten we dan ook definitief deze navraag af, met de lichte hoop dat
iemand in de toekomst toch nog ooit ergens bij toeval op het juiste antwoord
zou stoten. Dan houden wij ons aanbevolen om dit van U te vernemen:
voorzitter@rbnrc.be
3.
Deze week herdachten we D-day 6 juni. Een bijzondere
verjaardag want het was nu exact 80 jaar geleden, tijdens de tweede
Wereldoorlog dat de geallieerden, mits een zware prijs aan mensenlevens
voet aan wal konden zetten in West-Europa, en zo ditmaal defintief de hoop op het keren van de krijgskans nieuw
leven konden inblazen. Met deze herdenking brachten we hulde aan de
slachtoffers en overlevenden van deze operatie “Overlord”
die het begin vormde van de herovering van West-Europa. Maar de
allesbehalve rooskleurige geopolitieke situatie van het ogenblik noopt ons
tot bezorgdheid over de niet onaanzienlijke dreiging van nr 3.
Voor deze 80 ste verjaardag greep men in
Antwerpen terug naar een traditie die sinds Covid leek stilgevallen: een
taptoe op de Grote Markt. Er kon ingepikt worden op een nationaal
initiatief van Defensie waarbij tussen 4 en 8 juni, dagelijks een andere
stad werd aangedaan, beginnend bij Eupen over Leuven, Antwerpen, Doornik en
Brussel. Tegelijk werd dan ook nog eens 75 jaar NATO gevierd. Deelnemende militaire muziekkapellen: Nederland: de
Fanfare ‘Bereden Wapens’, Duitsland: Heeresmusikkorps
Neubrandenburg, Frankrijk: la Musique
de l’Infanterie de Lille, België: de Koninklijke
Muziekkapel van de Luchtmacht. Deze muziekkapellen werden dan nog aangevuld
met twee spektakelteams uit de wereldtop: Het Top Secret
Drumcorps uit Zwitserland en uit de USA het drillteam
United States Air Force Honor
Guard Drill Team.
Voor Antwerpen stond er nog een onaangekondigd
extraatje op het programma: Op 8 oktober 2021 had Antwerpen aanvaard om
peterstad te worden van het vijfde van de zes nieuwe
mijnenbestrijdingsvaartuigen. De Antwerpen zou ergens in 2028 in de vaart
komen. Met muzikale ondersteuning van de eveneens niet aangekondigde
Muziekkapel van de Politie van Antwerpen werd het naambord van het nieuwe
vaartuig door Admiraals Botman en de provinciecommandant, kol. Lenière plechtig overhandigd aan burgemeester Bart De
Wever.
De taptoe zelf was een kwaliteitsvol gebeuren waarin de professionele
muziekkorpsen wedijverden met de spectaculaire acts van de Zwitserse
trommelaars en het Amerikaanse drillteam. Alleen
had ik persoonlijk de presentatrice met een meer ingetogen stijl zien
optreden. De gustibus non disputandum.
Nog een persoonlijke bedenking: Met het optreden van het Heeresmusikkorps Neubrandenburg
werd duidelijk hoe Nato en Europese Gemeenschap
erin geslaagd zijn om de verzoening en samenwerking binnen Europa te doen
slagen en de oude vijandbeelden definitief (hopelijk toch) uit te wissen.
Hierdoor lijkt de desastreuse reeks 1870 – 1914 – (1939) – 1940, verbroken.
Toen ik de Duitsers over de Grote Markt zag defileren, en zich daarna,
tijdens de finale opstelden, parallel aan de voorgevel van het stadhuis,
kon ik het niet nalaten te denken aan de beruchte foto,110 jaar oud, uit
oktober 1914. Vesting Antwerpen had zich toen overgegeven aan de Duitsers,
eerst op 9 oktober door de burgerlijke autoriteiten tijdens de conventie
van Kontich. Op 10 oktober is die overgave dan militair geratificeerd door
Generaal Majoor Werbrouck, stafchef van generaal Deguise, verdediger van Antwerpen. Tijdens de
daaropvolgende overwinningsparade van de Duitsers stonden de Landsturmers ook parallel opgesteld aan de voorgevel
van het stadhuis, bijna op dezelfde plaats. Dit was het ultieme, visuele
bewijs van Nato en Europese gemeenschap als
vredebrengers. Ik zie zoiets in Oekraïne niet direct gebeuren.
4.
Uit Zeebrugge bereikt ons het bericht dat reeds door Admiraal Hofman was aangekondigd: dat de
haven momenteel het decor is van grote militaire rotaties in het
Amerikaanse leger. Ook de luchtmachtbasis in Koksijde en de luchthaven van
Oostende zijn betrokken. (Flows 3 juni 2024, website defensie van 31mei
2024). Het materiaal van twee volledige brigades, de 1st Cavalry Division Combat Aviation Brigade en de1st Infantry
Division Combat Aviation
Brigade zal gedurende de maanden zullen tussen eind mei en juli in ons land
transiteren in samenwerking met de Belgische
Defensie. Eens te meer benadrukt het de cruciale rol die ons land speelt
als logistieke hub voor de Nato.
5.
In Zeebrugge is er ook een nieuwe Korpscommandant van
de samengevoegde korpsen NAVLOG en NAVSUPPORT sinds 30 mei 2024. (Flows 5
juni 2024). KVK Stéphane Dujeux volgt daar majoor
Jan Van Caelenberghe op die de functie sinds mei
2022 uitoefende. Aan de afgaande wacht, bedankt en voor de opgaande wacht
felicitaties en succes. Voor mijn generatie blijft het een raar zicht om
marineofficieren in werkkledij te zien defileren met sabel.
6.
Ook voor de haven van Oostende is er goed nieuws: de
haven staat weer een stap dichter naar een zeewaartse
uitbreiding. De milieu-impactstudie
voor het project van de Zeewaartse Uitbreiding heet geen negatieve effecten
gedetecteerd. Ook technische studies en een kostprijscalculatie zijn achter
de rug. In samenwerking met de Universiteit Gent is momenteel aan de gang.
De volgende stap in het proces is een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse
(MKBA). (Communiqué Haven van Oostende van 7 juni 2024)
7.
Dat in onze havens tijdens de laatste decennia minder
arbeidsongevallen gebeuren dankzij de reductie van de manuele interventies
betekent nog niet dat het op de kaaien en in de magazijnen echt veilig
geworden is. Het risico blijft hoog, vooral door de verhoogde aanwezigheid
van grote machines zoals straddle carriers, reach
stackers, “kapstokken” en grote forklifts. Die hebben als gemeenschappelijke eigenschap
dat de bestuurder vooral zicht heeft op zijn lading. Wie zich in de buurt
bevindt moet zich dus bewust zijn van zijn kwetsbaarheid en altijd de
machine in het oog houden. De 56-jarige chef markeerder Roald werkte al 25
jaar bij Novanatie, en had een rijke ervaring; In nog onbekende
omstandigheden werd hij gegrepen door een 30 Ton vorklift en dat werd hem
fataal; (GVA 7 juni 2024). Het ongeval gebeurde aan kaai 420, aan de
zuidkant van het Churchill-dok. Het had ook een weerklank in het
buitenland. (Nieuwsblad Transport van 7 juni 2024). Onze gedachten gaan
naar de getroffen familie.
8.
Incidenten van materiële aard gebeuren wel eens
frequenter, maar meestal hebben ze weinig impact op de scheepvaart. Bij een
bunkeroperatie in het Antwerpse Deurganckdok liep
het wel zwaar fout, raakten 20 schepen vervuild door de smurrie en moest de
scheepstraffic in het dok worden onderbroken. (Flows 7 juni 2024)
9.
Zonder twijfel hebt U op zondag 9 juni uw stem
uitgebracht op de “goei”. Als U daarover uw hart
wil uitstorten dan vindt U een welwillend gehoor op de Angèle op woensdag
12 juni tussen 14 en17 uur. Tijdens ons “happy hour”.
Let wel op de gewijzigde ingangsprocedure
Willy
09/06/2024
Foto’s TAPTOE © Willy Jacobs
|
|
6 juni 2024.Duits Heeresmusikkorps
Neubrandenburg voor het Antwerps Stadhuis.
(Foto W.Jacobs)
|
²
10 oktober 1914. Duitse Landsturmers
voor het Antwerps stadhuis. (Public Domain Media. https://www.loc.gov/)
|
Welkomsttoespraak Minister De Donder – Admiraal Hofman
|
Koninklijke
Muziekkapel van de Luchtmacht (B)
|
Musique de l'Infanterie de
Lille (F)
|
Fanfare Bereden Wapens (NL)
|
Heeresmusikkorps
Neubrandenburg
|
Fanfare
Bereden Wapens (NL)
|
Top secret Drumcorps (S))
|
US Air Force Honor Guard Drill
Team
|
|