1.
We blijven het herhalen. Onze redactie is dolgelukkig
bij elk signaal uit onze achterban dat onze nieuwsbrieven gelezen worden.
Zo kregen we deze week een opmerking over de zeilkalender van smaldeel
DELTA. Onze correspondent merkte op dat de Williwaw
daarin verkeerdelijk als aluminium-schip werd vernoemd. Uiteraard moet dat
staal zijn. Eigenaar Willy De Roos realiseerde als eerste de NW- passage
zonder overwintering, in één seizoen, en realiseerde dus zijn doel, en dat is
straffer dan louter “op zoek” te zijn”. Dank U Marc voor de opmerking. Terloops,
wist U dat de naam Williwaw afkomstig is van een
noordelijke valwind, en dus niets te maken heeft met de naam van de
eigenaar.
2.
Zoals U reeds kon lezen in het
editoriaal is de ARC Gloria dan uiteindelijk toch in Antwerpen geraakt. Een
gezamenlijk geleid bezoek kon onze PR-bestuurder spijtig genoeg niet meer
georganiseerd krijgen, maar hopelijk had U de gelegenheid om het schip
individueel te bezoeken. Dat liep zeer vlot, en ook de niet-aangekondigde bezoekers
konden toch een glimp opvangen benedendeks omdat de eetzaal voor de
bemanning toegankelijk gemaakt was .Wij
verontschuldigen ons in elk geval bij hen die gerekend hadden op een
collectief bezoek. Filip en ikzelf waren aanwezig op de voorafgaande
vergadering die bijeengeroepen was op initiatief van Divisie- admiraal
Botman, en die geleid werd door zijn vertegenwoordiger KTZ Baudoin Coppieters. Uit het
editoriaal leerde U reeds over het opzet en het
resultaat van deze vergadering die de vinger legde op de nood aan
communicatie tussen en met de Marine en de vereningingen
in de periferie ervan. Een basis werd gelegd voor een verdere uitwerking.. Toe te juichen was de aanwezigheid van
jongeren, met een delegatie van de zeescouts uit
Brugge, en een vertegenwoordiging van de marinekadetten
uit verschillende groepen van het land. Onze club was goed vertegenwoordigd.
Naast onze officiële delegatie herkenden we heel wat van onze leden in de
delegaties van bevriende verenigingen. Nadien werd de groep uitgenodigd
voor een geleid bezoek aan het schip. Als troost voor hen die er niet bij waren,
uitgezonderd de wardroom, onze vergaderruimte onder het genot van een lekkere
tas Columbiaanse koffie, hebben ook wij niet meer
mogen zien dan de honderden individuele bezoekers. Nog een observatie: Sidol en de vernisleverancier mogen zich in de handen
wrijven. Enkele foto's
We willen nog eens een lans breken voor een massale aanwezigheid op de marinedagen van 6 en 7 juli e.k. In Zeebrugge, van
allen die ooit een marine- uniform gedragen hebben. Want in navolging van
het initiatief van heden zondag wil de admiraal tijdens die dagen alle
oudgedienden persoonlijk verwelkomen om 9uur tijdens de VIP-bijeenkomst.
Voor wie zich nog niet heeft aangemeld publiceren we nog eens de
inschrijvingsmodaliteiten, verder in deze nieuwsbrief.
3.
De haven van Oostende ziet zijn aanlooproutes bedreigd
door een Frans project dat een windturbine-park
wil bouwen op 10km voor de kust van Duinkerken. Het is een gebied van 50
vierkante kilometer waarop 46 windturbines zullen komen met een hoogte van
240 tot 300 meter. Twee scheepvaartroutes vanuit Oostende zouden hierdoor
bedreigd zijn, maar ook is er impact op vogelbroedgebieden, en tenslotte is
er de zichtbaarheid vanuit de kust. Het Belgische Ministerie van Justitie
en Noordzee heeft dus officieel bezwaar ingediend, samen met een voorstel
van alternatieve inplanting, en houdt juridische stappen in beraad voor het
geval er met dit bezwaar geen rekening gehouden wordt.
U herinnert zich misschien nog de berekening die ik hier publiceerde over
de oppervlakte-impact van een windturbinepark. Het huidige verhaal drukt
ons opnieuw met de neus op de feiten: meer dan 1 km² is nodig voor één
windturbine, weliswaar in off-shore. Moge het
hierbij toch nog eens duidelijk zijn dat een dichtbevolkt klein landje als
België stilaan de verzadigingsgrens bereikt heeft voor de bouw van
windturbines aan land. Ik pleit er voor om die bouw te beperken tot zinvolle
toepassingen in haven- en/of industrieterreinen.
4.
Een dergelijke zinvolle toepassing, bij gebrek aan
beter, vond men bij AET op de Antwerpse Linkeroever. AET is geëvolueerd van
een auto-tot een multi-purpose containerterminal.
Vanaf 2026 zullen zij in België de eerste zijn met 2 walstroomaansluitingen
voor zeeschepen, gevoed door een combinatie van windturbines, zonnepanelen
en een batterijpark. (GVA, Flows, Nieuwsblad Transport 30/5/2024). Levering
van walstroom is belangrijk om de CO2-uitstoot terug te dringen. Naar
schatting zouden in de Antwerpse haven alleen al, de aangemeerde schepen
jaarlijks 650.000 ton CO2 en 6500 ton stikstof uitstoten, inclusief de
geluidsoverlast van de scheepsmotoren.
Het dossier van walstroom voor zeeschepen heeft al een tamelijke ouderdom,
want het is een kip of ei-verhaal. Reders wachten tot er voldoende
walaansluitingen zijn om hun schepen daarnaar aan te passen. Maar van hun
kant wachten de havens tot er genoeg schepen zijn die hun walstroom kunnen
afnemen. Uiteindelijk moet toch iemand de borst nat maken want volgens
Europa moeten tegen 2030 alle grote container-en cruiseschepen op walstroom
kunnen aangesloten worden. En niet ik, maar havenbaas Jacques Vandermeiren stelt zich dan de vraag, of er binnenkort
nog genoeg elektrische stroom voorhanden zal zijn, rekening houdend met de
verdere elektrificatie van het wagenpark en de industrie. “Zo een schip vraagt
om het uur het jaarverbruik van een klein gezin.” En is het dan
verwonderlijk dat het woord “nucleair” weer opdook in het debat?
5.
Ook uit de Antwerpse haven, maar totaal anders, lezen
we dat de kerktoren van Wilmarsdonk terug
gerestaureerd is (GVA 29/5/2024), en weer in zijn volle trieste glorie
pronkt tussen de containers ten zuiden van het 6de havendok. Voor wie de situatie
niet vertrouwd is, of te jong is om het meegemaakt te hebben. Wilmarsdonk was één van de dorpen die van de kaart
geveegd zijn tijdens het 10-jarenplan ongeveer van 1956-1966 waarbij de
grote doorsteek naar het noorden werd gerealiseerd via het Kanaaldok naar
de Zandvlietsluis, en de zuidelijke lus werd geopend via het Amerikadok en
het vijfde havendok.
De onteigening van de hele populatie van de getroffen dorpen had indertijd
een enorme impact en veroorzaakte heel wat commotie. De TV-serie
“Terugkeer naar Oosterdonk” (een fictief dorp, waarvan de naam een
samentrekking was van Oosterweel en Wilmarsdonk)
bracht deze problematiek op treffende wijze in beeld. Persoonlijk leed mag
niet onderschat worden, temeer daar een aantal van de onteigende
landbouwers een nieuw bestaan hadden opgebouwd op de Linkeroever, en daar
een tweede, tot zelfs enkelen een derde keer onteigend werden voor
diezelfde haven.
Louter macro-economisch geredeneerd heeft natuurlijk het offer van pakweg
2000 arbeidsplaatsen in de landbouw ongeveer 35000 jobs extra gecreëerd in
haven en industrie rond deze nieuwe terreinen. Eerlijk gezegd zou ik niet
in de schoenen van de beleidsmakers willen staan die gelijkaardige lange
termijnbeslissingen moeten maken.
Het kerkje van Oosterweel, de kerktoren van Wilmarsdonk
en de molen van Lillo- dorp, deze laatste
weliswaar op een nieuwe locatie, zijn de enige overblijfselen van deze
polderdorpen. De ironie wil nu, volgens Annick De Ridder, dat deze
artefacten niet gespaard zouden zijn omwille van hun erfgoedwaarde, maar
alleen als bakens voor de landmeters die de werven moesten opmeten. Maar
wat ook de oorzaak was van hun behoud, vandaag zijn zij belangrijke
getuigen in de ontstaansgeschiedenis van de Antwerpse haven en een
herinnering aan de verdwenen dorpen. Een kunstproject naast de toren van Wilmarsdonk van de hand van Bas Princen
wil dit extra beklemtonen. Ook het gerestaureerde kerkje van Oosterweel
gaat binnenkort open als bezoekerscentrum voor de gelijknamige verbinding.
6.
Wij vernemen met voldoening dat bij TS Rupel de werken aan het onderschip op tijd klaar
gekomen zijn zodat zij zonder problemen kunnen deelemen
aan de Tall ship Races.
Verder een uitgebreide fotoreportage.
7.
Woensdag 12 juni is het weer zover: tweede woensdag van
de maand. Happy Hour in de Angèle. Van Willy Huysmans kregen we de
aanwijzingen wat betreft de nieuwe ingangsprocedure. Zie verder in bijlage.
Willy
02/06/2024
|