1.
Eerst een kleine rechtzetting. In mijn verslagje over
het KKROA-bezoek aan de Grebbelinie en het Fort aan de Buursteeg is een
kleine onnauwkeurigheid geslopen. De wereld zal er niet langzamer om
draaien, maar “just is just” .De S3-kazematten op het fort waren niet bedoeld voor mitrailleuses, maar voor een Böhler
4,7 cm pantserafweergeschut. Daarmee is dat rechtgezet
2.
Onze secretaris, Georges Janssens, kennen wij als een
veelzijdig man. Dat zagen we al aan de vele interessante artikels waarmee
hij deze nieuwsbrief stelselmatig verrijkt. Door zijn aanwezigheid op
meestal maritieme, en/of door Defensie georganiseerde evenementen draagt
hij ook de naambekendheid van onze club ver buiten de grenzen van onze
maatschappelijke zetel. Zo was hij op donderdag 23 mei aanwezig op de
persconferentie van minister De Donder en Admiraal Hofman. Met toestemming
van de admiraal mocht hij een deel hiervan opnemen. Voor ons doelpubliek
noteren we daaruit onder andere dat er zeer binnenkort een nieuwe
ontplooiing komt van Amerikaanse strijdkrachten in Europa waarvoor onze
Belgische havens weer als hub zullen ingeschakeld worden. Ook stelde hij
dat Defensie meer en meer beroep zal doen op zijn reservisten voor
operationele taken, een tendens die bij de Marine al geruime tijd aan de
gang is. Over Oekraïne was hij, samen met ons, tevreden over de door de
quasi volledig impotent gemaakte Russische Zwarte Zee vloot.
Zelfs de bekommernissen van onze leden kwamen aan bod. Herinner U het
editoriaal van Bob Peeters over EMP, ook dat kreeg een vervolg op de
persconferentie. Zie hierover verder in deze nieuwsbrief. https://www.youtube.com/watch?v=S_GnZP-Rxns
En dankzij Georges werd de mogelijkheid geopend dat de admiraal, na zijn
pensioen, niet weigerachtig zou staan om een lidkaart van de RBNRC te
kopen.
3.
Verder in deze nieuwsbrief vindt U het beloofde verslag
over de zeilinitiatie van Smaldeel DELTA op 13 mei ll. Zie ook de update
van de aktiviteitenkalender van het smaldeel.
Hierbij is er nu een defintieve datum voor de
afsluiting van het zeilseizoen, dat zal plaats hebben op 21 september,
samenvallend met Slok op de Dok, een evenement van Sail
Training Association Belgium.
4.
Bar slecht nieuws uit de wereld van de Tall Ships. De nog authentieke Oud-Nederlandse
schoener Gallant ging reddeloos verloren nadat
hij vorige dinsdag kapseisde bij de Bahama's (Nieuwsblad Transport
22/5/2025). Zes bemanningsleden werden gered, maar twee vermist. Verder
deze week werden de zoekakties, die tot dan toe
vruchteloos bleken, helaas gestaakt. De vermisten waren ervaren zeilers.
De tweemastschoener Gallant,(LOA 35 meter, 35 ton vracht) , werd gebouwd in
Vlaardingen (Nederland) op de werf van de gebroeders Figee
en te water gelaten in 1916 onder de naam Jannetje
Margaretha, Dit schip, oorspronkelijk een haringvissersboot (haringlogger),
heeft een gevarieerde geschiedenis. Sinds november 2017 was het in bezit
van de Blue Schooner Company die het terug
inzette voor zeiltransport en bood ook mogelijkheid om mee te zeilen.
Op het ogenblik van het ongeval was het gecharterd door “Fair Transport Shipping”. Het was op 11
mei vertrokken vanaf het Colombiaanse Santa Marta. Eindbestemming was Horta in Portugal. Het vervoerde
koffie, cacao en rietsuiker bestemd voor Europese importfirma's. Een
plots opstekende hevige wind zou aan de basis gelegen hebben van het
ongeval.
Dit verlies katapulteert me terug naar het jaar 1979 tijdens een zeiltocht
op het Ijsselmeer met de “Dankbaarheid”, een
Zeeuwse poon die toen nog als bedrijfsvaartuig in dienst was. Een
ontmoeting met de “Charlotte Rhodes”, was toen een van de hoogtepunten van
die tocht, zelfs nadat we de “Groene Draak” van koningin Beatrix gekruist
hadden. De “Charlotte Rhodes” was toen algemeen bekend uit de schitterende
TV-reeks “The Onedin line”. In de serie was dit
het eerste schip waarmee James Onedin zijn
zeilrederij uit de grond wist te stampen. Slechts enkele dagen na deze
ontmoeting vernamen we het nieuws dat het schip reddeloos verloren was na
een brandstichting. Na het verlies van een mensenleven, of de zware
mutilatie ervan, lijkt me toch het verlies van een schip en a fortiori van
een zeilschip hoog te scoren op de ranglijst van triestheid.
In de marge hiervan: de Sail Training
International conference 2024 zal doorgaan op 22 en 23 november in La Coruna Spanje. Zie verder in deze nieuwsbrief.
5.
België is het land van het surrealisme. René Margritte was een Belg .
Maar met zijn dood is het surrealisme niet uitgestorven. En dan heb ik het
niet over de tentoonstelling over het surrealisme die voor het ogenblik
loopt in BOZAR. Het betreft een exploot van onze eerste minister, wiens
partij nog niet zo lang geleden de stelling verdedigde dat "een dood
lijk niet kan gereanimeerd worden”, samen met de minister voor energie die
er haar levenswerk van gemaakt heeft om een eind te maken aan de nucleaire
superioriteit van België, en er dan nog in geslaagd is ook.
Ze waren samen op de koffie bij Arcelor Mittal in Gent.en hadden een
pakket van meer dan 400 MW nucleaire energie in geschenkverpakking bij
zich. Dat is bijna de helft van de capaciteit van Doel 3 die in september
2022 bij het groot huisvuil gezet werd. Hiermee hoopten zij Arcelor te overtuigen om in Gent te blijven met de
nieuwe hoogoven die zou werken met goedkope "klimaatvriendelijke
energie".
U leest het goed: goedkoop en klimaatvriendelijk. Gewoonlijk lokt
surrealisme wel een glimlacht uit, lezing van dit bericht had op mij een iets
sterker effect.
6.
Op een haar na gemist: vorige week zaterdag nog
voorbijgereden bij Damen aan de brug van Gorkum, waar het wachtdok
bedroevend leeg bleek. Kwam toch uitgerekend op zondag de “Happy Star” van
Big Lift Shipping in Rotterdam binnen gevaren met maar liefst tien casco's
van af te werken sleepboten vanuit Halong Bay in
Vietnam. Daar was het schip vertrokken met elf stuks, waarvan één werd
afgezet in het Spaanse Vigo. De Happy Star is een 156 meter lang
“heavy-lift” vessel, uitgerust met twee kranen
van maar liefst 1100 ton.Volgens
Damen zijn dergelijke transporten wel uitzonderlijk, want het vorige dat
zij ontvingen dateert reeds uit 1915. Benieuwd of in de huidige lading al
de casco's zaten van de vier nieuwe sleepboten die Damen in samenwerking
met CMB Tech zal bouwen op basis van de dual fuel -waterstoftechnologie van deze laatsten.
(Nieuwsblad Transport 24/5/2024)
7.
In deze periode herdenken we de 80ste verjaardag van
D-day op 6 juni 1944 in Normandië, waarna de mulberrie-haven
van Arromanches een belangrijk logistiek
steunpunt was voor de eerste periode van de invasie, tot Antwerpen die rol
kon overnemen in september 1944. Toevallig valt dit bijna samen met een
gelijkaardig, iets minder spectaculair initiatief van het Amerikaanse leger
dat vorige week de vlottende pier in dienst nam voor de bevoorrading van
Gaza vanuit de zee. (gcaptain 17/5/2024)
8.
Belangrijke waarschuwing vanwege WWSV: einde van het
gedoogbeleid in verband met overtredingen van de nieuwe wet op de
pleziervaart. Zie verder.
9.
Welgemeende felicitaties aan de vrijwilligers van de
M477 Oudenaarde op de droogdokkensite in Antwerpen nu minister Mathias Diependale de beschermingsprocedure heeft opgestart
voor de erkenning als erfgoed. Dit wordt dan de beloning voor een
jarenlange inzet door deze dapperen. Het nieuws kwam niet volledig
onverwacht, want tijdens de plechtigheid rond de “inhuldiging” van droogdok
9 was er al een officieuze aankondiging, maar nu kan dit ook officieel
worden afgerond.
Willy 26/05/2024
|