NIEUWSBRIEF 26-05-2024

 

 

Editoriaal:

 

 

Op donderdag 23/5 hadden we de gelegenheid om in gesprek te gaan met Admiraal Hofman en Minister Dedonder.    


Afbeelding met muur, Menselijk gezicht, kleding, overdekt

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Meer details over dit interview in het logboek van de commodore en in de rubriek voor leden en sympathisanten.

Voor mij was het een bijzonder genoegen te horen dat de admiraal ook inging op mijn bekommernis over EMP die ik op deze plaats ventileerde in het editoriaal van week 20.    

Aandacht voor de aanpassing en updating van onze website, ontworpen door Nick & Anne Peeters. Uiterlijk is er niet zo veel veranderd, maar achter de schermen is de efficiëntie aangescherpt.


BOB

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Eerst een kleine rechtzetting. In mijn verslagje over het KKROA-bezoek aan de Grebbelinie en het Fort aan de Buursteeg is een kleine onnauwkeurigheid geslopen. De wereld zal er niet langzamer om draaien, maar “just is just” .De S3-kazematten op het fort waren niet bedoeld voor mitrailleuses, maar voor een Böhler 4,7 cm pantserafweergeschut. Daarmee is dat rechtgezet

2.      Onze secretaris, Georges Janssens, kennen wij als een veelzijdig man. Dat zagen we al aan de vele interessante artikels waarmee hij deze nieuwsbrief stelselmatig verrijkt. Door zijn aanwezigheid op meestal maritieme, en/of door Defensie georganiseerde evenementen draagt hij ook de naambekendheid van onze club ver buiten de grenzen van onze maatschappelijke zetel. Zo was hij op donderdag 23 mei aanwezig op de persconferentie van minister De Donder en Admiraal Hofman. Met toestemming van de admiraal mocht hij een deel hiervan opnemen. Voor ons doelpubliek noteren we daaruit onder andere dat er zeer binnenkort een nieuwe ontplooiing komt van Amerikaanse strijdkrachten in Europa waarvoor onze Belgische havens weer als hub zullen ingeschakeld worden. Ook stelde hij dat Defensie meer en meer beroep zal doen op zijn reservisten voor operationele taken, een tendens die bij de Marine al geruime tijd aan de gang is. Over Oekraïne was hij, samen met ons, tevreden over de door de quasi volledig impotent gemaakte Russische Zwarte Zee vloot.

Zelfs de bekommernissen van onze leden kwamen aan bod. Herinner U het editoriaal van Bob Peeters over EMP, ook dat kreeg een vervolg op de persconferentie. Zie hierover verder in deze nieuwsbrief. https://www.youtube.com/watch?v=S_GnZP-Rxns En dankzij Georges werd de mogelijkheid geopend dat de admiraal, na zijn pensioen, niet weigerachtig zou staan om een lidkaart van de RBNRC te kopen. 

 

3.      Verder in deze nieuwsbrief vindt U het beloofde verslag over de zeilinitiatie van Smaldeel DELTA op 13 mei ll. Zie ook de update van de aktiviteitenkalender van het smaldeel. Hierbij is er nu een defintieve datum voor de afsluiting van het zeilseizoen, dat zal plaats hebben op 21 september, samenvallend met Slok op de Dok, een evenement van Sail Training Association Belgium.

4.      Bar slecht nieuws uit de wereld van de Tall Ships. De nog authentieke Oud-Nederlandse schoener Gallant ging reddeloos verloren nadat hij vorige dinsdag kapseisde bij de Bahama's (Nieuwsblad Transport 22/5/2025). Zes bemanningsleden werden gered, maar twee vermist. Verder deze week werden de zoekakties, die tot dan toe vruchteloos bleken, helaas gestaakt. De vermisten waren ervaren zeilers.

De tweemastschoener Gallant,(LOA 35 meter, 35 ton vracht) , werd gebouwd in Vlaardingen (Nederland) op de werf van de gebroeders Figee en te water gelaten in 1916 onder de naam Jannetje Margaretha, Dit schip, oorspronkelijk een haringvissersboot (haringlogger), heeft een gevarieerde geschiedenis. Sinds november 2017 was het in bezit van de Blue Schooner Company die het terug inzette voor zeiltransport en bood ook mogelijkheid om mee te zeilen.     

Op het ogenblik van het ongeval was het gecharterd door
“Fair Transport Shipping”. Het was op 11 mei vertrokken vanaf het Colombiaanse Santa Marta. Eindbestemming was Horta in Portugal. Het vervoerde koffie, cacao en rietsuiker bestemd voor Europese importfirma's. Een plots opstekende hevige wind zou aan de basis gelegen hebben van het ongeval.    

Dit verlies katapulteert me terug naar het jaar 1979 tijdens een zeiltocht op het Ijsselmeer met de “Dankbaarheid”, een Zeeuwse poon die toen nog als bedrijfsvaartuig in dienst was. Een ontmoeting met de “Charlotte Rhodes”, was toen een van de hoogtepunten van die tocht, zelfs nadat we de “Groene Draak” van koningin Beatrix gekruist hadden. De “Charlotte Rhodes” was toen algemeen bekend uit de schitterende TV-reeks “The Onedin line”. In de serie was dit het eerste schip waarmee James Onedin zijn zeilrederij uit de grond wist te stampen. Slechts enkele dagen na deze ontmoeting vernamen we het nieuws dat het schip reddeloos verloren was na een brandstichting. Na het verlies van een mensenleven, of de zware mutilatie ervan, lijkt me toch het verlies van een schip en a fortiori van een zeilschip hoog te scoren op de ranglijst van triestheid.    

In de marge hiervan: de Sail Training International conference 2024 zal doorgaan op 22 en 23 november in La Coruna Spanje. Zie verder in deze nieuwsbrief.

5.      België is het land van het surrealisme. René Margritte was een Belg      .
Maar met zijn dood is het surrealisme niet uitgestorven. En dan heb ik het niet over de tentoonstelling over het surrealisme die voor het ogenblik loopt in BOZAR. Het betreft een exploot van onze eerste minister, wiens partij nog niet zo lang geleden de stelling verdedigde dat "een dood lijk niet kan gereanimeerd worden”, samen met de minister voor energie die er haar levenswerk van gemaakt heeft om een eind te maken aan de nucleaire superioriteit van België, en er dan nog in geslaagd is ook.      

Ze waren samen op de koffie bij Arcelor Mittal in Gent.en hadden een pakket van meer dan 400 MW nucleaire energie in geschenkverpakking bij zich. Dat is bijna de helft van de capaciteit van Doel 3 die in september 2022 bij het groot huisvuil gezet werd. Hiermee hoopten zij Arcelor te overtuigen om in Gent te blijven met de nieuwe hoogoven die zou werken met goedkope "klimaatvriendelijke energie".
U leest het goed: goedkoop en klimaatvriendelijk. Gewoonlijk lokt surrealisme wel een glimlacht uit, lezing van dit bericht had op  mij een iets sterker effect.

6.      Op een haar na gemist: vorige week zaterdag nog voorbijgereden bij Damen aan de brug van Gorkum, waar het wachtdok bedroevend leeg bleek. Kwam toch uitgerekend op zondag de “Happy Star” van Big Lift Shipping in Rotterdam binnen gevaren met maar liefst tien casco's van af te werken sleepboten vanuit Halong Bay in Vietnam. Daar was het schip vertrokken met elf stuks, waarvan één werd afgezet in het Spaanse Vigo. De Happy Star is een 156 meter lang “heavy-lift” vessel, uitgerust met twee kranen van maar liefst 1100 ton.Volgens Damen zijn dergelijke transporten wel uitzonderlijk, want het vorige dat zij ontvingen dateert reeds uit 1915. Benieuwd of in de huidige lading al de casco's zaten van de vier nieuwe sleepboten die Damen in samenwerking met CMB Tech zal bouwen op basis van de dual fuel -waterstoftechnologie van deze laatsten. (Nieuwsblad Transport 24/5/2024)

7.      In deze periode herdenken we de 80ste verjaardag van D-day op 6 juni 1944 in Normandië, waarna de mulberrie-haven van Arromanches een belangrijk logistiek steunpunt was voor de eerste periode van de invasie, tot Antwerpen die rol kon overnemen in september 1944. Toevallig valt dit bijna samen met een gelijkaardig, iets minder spectaculair initiatief van het Amerikaanse leger dat vorige week de vlottende pier in dienst nam voor de bevoorrading van Gaza vanuit de zee. (gcaptain 17/5/2024)

8.      Belangrijke waarschuwing vanwege WWSV: einde van het gedoogbeleid in verband met overtredingen van de nieuwe wet op de pleziervaart. Zie verder. 

9.      Welgemeende felicitaties aan de vrijwilligers van de M477 Oudenaarde op de droogdokkensite in Antwerpen nu minister Mathias Diependale de beschermingsprocedure heeft opgestart voor de erkenning als erfgoed. Dit wordt dan de beloning voor een jarenlange inzet door deze dapperen. Het nieuws kwam niet volledig onverwacht, want tijdens de plechtigheid rond de “inhuldiging” van droogdok 9 was er al een officieuze aankondiging, maar nu kan dit ook officieel worden afgerond.

Willy  26/05/2024