NIEUWSBRIEF 19-05-2024

 

 

Editoriaal:

 

Het zeilseizoen nam voor onze club een vliegende start!

Na een lange periode van voorbereidingen in de afgelopen maanden, boeiende wintertrainingen op bijzondere locaties, administratieve planning, en afstemmen van het aanbod op de interesses en prioriteiten van de leden van Smaldeel Delta, vond vorige week de eerste zeilactiviteit plaats op het Veerse Meer. In het logboek van de Commodore vinden jullie een uitgebreide terugblik.

De voorbereidingen voor een meerdaagse zeiltocht zijn eveneens ver gevorderd en zeer binnenkort gaan we weer op het water.

In de coulissen wordt intussen verder gewerkt aan verschillende evenementen voor het najaar. Op de planning staan enkele uitstappen voor de leden, en uiteraard de voordracht ‘Vesting & haven Antwerpen. Wederzijdse beïnvloeding door de eeuwen heen’ die gepland is op 14 november in het Havenhuis.

Binnen het bestuur werd ook beslist om extra werk te maken van fondsenwerving. Niet gemakkelijk natuurlijk, maar we houden van een uitdaging, en zeker en vast heeft een actieve club veel te bieden aan sponsors. Wie onder de lezers van deze nieuwsbrief ideeën heeft of goede contacten die onze doelstellingen genegen zijn, mag steeds de redactie contacteren!

Veel leesplezier,

Filip

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    Het was een drukke week. De spits werd afgebeten door ons eigenste smaldeelDELTA. Maandag 13 mei was de lang verwachte gezamenlijke zeildag. Onder (zeerverre) hoede van de Maybe beheersten drie kielboten gevuld met gemotiveerdeadepten de wateren tussen Arnemuiden en Veere. De wateren waren toegankelijk, de yachtclub van Veere gesloten. Een uitgebreid verslag werd ons beloofd.
Een voorproefje.



De volgende activiteit, nr 3 staat in de steigers: een midweek-trip, van 17 tot 21 juni verdeeld in 2 sessies van 2 dagen met afvaart uit Yerseke. Een kajuitboot, de Tatomir werd reeds gereserveerd voor die periode, Bedoeling is om 2 dagen mee te varen maar een cumul van de twee periodes blijft altijd mogelijk.   

Ondertussen ontbreekt het niet aan plannen voor nieuwe initiatieven. Nadat het idee van de aanschaf van een B2 barkas een beetje te hoog gegrepen bleek, wordt er toch verder gedacht in de richting van de aanschaf van een eigen open kiel-of zwaardboot, een type BM, Caravelle of gelijkaardig. Tips over de beschikbaarheid van dergelijke boten, die eventueel ergens ongebruikt dreigen te verkommeren zijn altijd welkom bij p.h.mallentjer@skynet.be 



2. Achter de schermen wordt er druk overleg gepleegd rond het nakend bezoek van de ARC Gloria, en de mogelijkheid om dit schip ook te bezoeken met een speciale rondleiding. Ondertussen is er ook een uitnodiging gekomen van de COM admiraal Botman om met de verschillende marine-gerelateerde clubs en verenigingen een overleg te hebben over de communicatie binnen deze grote Marine familie. Dit overleg zou ook doorgaan aan boord van de ARC Gloria, waardoor natuurlijk het aantal mogelijkheden voor organisatie van een geleid bezoek minder groot wordt. Hoofdbrekens voor onze PR-bestuurder Bob Peeters, maar hij zal er wel uit geraken. We houden U op de hoogte.      

Het initiatief van de COM maakt deel uit van een hele strategie, waar ook ons medelid Benny Verbist al een hele tijd mee bezig is, De COM wil meer eenheid in de versnippering van Marine-gerelateerde verenigingen. In dat verband vindt U verder in deze nieuwsbrief een uitnodigingsbrief voor een VIP-ontvangst in de marinebasis van Zeebrugge op de Navy-days 2024 op 6 of 7 juli voor alle oud- gedienden van de Marine. Een massale opkomst is gewenst. Elders in deze nieuwsbrief vindt U de uitnodigingsbrief en de inschrijvingsmodaliteiten. De dag omvat een geleid bezoek aan een militair vaartuig, een ontvangst met koffie en versnapering en een vrij bezoek aan de Navy-days. Vip-parking is voorzien. Je moet er wel vroeg voor uit de veren.

Met dit alles hadden we een beetje over het hoofd gezien dat er elders in de wereld nog een Tall Ship de hoofdrol vertolkte in een mooi verhaal. Op 8 mei 2024 kwam namelijk de Olympische Vlam op Franse bodem toe, en dat tijdens een schitterende maritieme plechtigheid met 1000 boten die de Belem feestelijk begeleidden. De Belem is nog een authentieke bark (twee masten dwars en 1 mast langsgetuigd) uit 1896. Oorspronkelijk gevaren als gewoon vrachtschip vooral voor suiker en cacao heeft het ooit nog gediend als schoolschip voor de koopvaardij. Nu wordt het beheerd door een onafhankelijke stichting. Meer details zijn te vinden in onze EXTRA van week 20.

3. Op zaterdag 18 mei ging de reeds lang aangekondigde uitstap van KKROA door naar de Grebbelinie waaraan ook onze leden konden deelnemen. Al was er geen maritieme connectie, toch had het te maken met water, toch het element waar onze club zijn ontstaan aan te danken heeft. En dat slaat niet zozeer op de “drâche in dit geval niet nationiale maar Néerlandaise” die ons te beurt viel tijdens de wandeling over de Grebbeberg.   

De Grebbelinie, een voor ons tamelijk onbekend gebied, maakt deel uit van het Nederlandse verdedigingsstelsel dat voornamelijk gebaseerd is op inundatie. Ze was bedoeld als voorverdediging van de Hollandse waterlinie en werd aangelegd vanaf 1744 op de grens van Utrecht en Gelderland. Ze loopt vanaf de Rijn in Rhenen naar de Zuiderzee, nu de randmeren van het Ijsselmeer, doorheen de “Gelderse vallei”. Op het eerste gezicht lijkt het eigenaardig omdat we in het centrale gedeelte heuvelachtig gedeelte van Nederland zitten. De Rijn ligt daar op ongeveer +7 m NAP (Nieuw Amsterdams peil). Bij openzetten van de inwateringssluis zou het water dus te snel door het gebied lopen, daarom werden op geregelde afstanden tussendammen voorzien met regelbare doorvoersluizen. De invoersluis wordt beschermd door een aarden “hoornwerk”.     

Verdedigingswerken moesten de niet-inundeerbare gedeelten van het traject opvangen. Het grootste fort van de Grebbeliinie is het Fort aan de Buursteeg uit 1786. Het is een aarden, gebastioneerde vesting met open keel, omgeven door natte grachten. Oorspronkelijk bevatte het dus geen bomvrije gebouwen, en werd het grote terreplein vrij gehouden voor de tenten van de verdedigers die dus enkel in tijden van agressie het fort kwamen bemannen. In puur vestingbouwkundige termen zou men dit dus eerder een schans moeten noemen. Op de grond weinig indrukwekkend kunnen dergelijke vestingwerken van uit de lucht soms spectaculaire plaatjes opleveren.  

Dit belet niet dat tijdens de 2de WO het Nederlandse leger op de valreep besloot om de Grebbelinie te beschouwen als hoofdweerstandstelling en daarop zijn verdediging concentreerde op 10 mei 1940. Hiervoor werden een aantal   betonnen kazematten aangelegd van het S3-type, d.i. met 3 schietopeningen, waardoor ongeveer 180° schietveld kon bestreken worden mits het verplaatsen van één mitrailleuse in het geschikte kwadrant. In de nadagen van de oorlog hebben de Duitsers nog enkele bunkers bijgezet met de aanvalszijde naar het westen gericht, omdat zij ook de Grebbelinie als beste alternatief zagen ter bescherming van hun oostgrens tegen de oprukkende geallieerden. De bunkers werden gecamoufleerd als woonhuis.  

In de voormiddag kon het KKROA-gezelschap kennis maken met de Grebbelinie en dit fort. De namiddag na de lunch in Rhenen, werd dan aandacht besteed aan de gebeurtenissen in mei 1940. Deze episode uit WO2 uit de Nederlandse krijgsgeschiedenis is voor ons Belgen weinig bekend. Maar het was verhelderend te ontdekken hoe met ingang van 10 mei 1940 op de Grebbeberg een hardnekkige strijd geleverd werd door een niet zo goed voorbereid Nederlands leger. 425 Nederlanders, vooral leden van het 8ste Regiment Infanterie, lieten daar het leven. Het 8ste R.I.heeft een lange traditie, en vocht reeds in de slag van Quatre Bras in 1815.    

Een bezoek aan het erepark was indrukwekkend, de wandeling over en de beklimming van de Grebbeberg met zijn artefacten interessant en ook challenging, vooral toen de fameuze regenvlaag begon. Bij de afscheidsdrink in hotel-restaurant het Paviljoen kon iedereen met een tevreden blik terugkijken op een uiterst interessante dag. Het kan misschien cliché klinken, maar iedereen was het 100% eens dat de afwezigen nog maar eens ongelijk hadden. Toch nog een welgemeende pluim voor een vlekkeloze organisatie aan Lt.Kol Rudi Issélée.   

5. Tegenstrijdige berichten uit het Rode Zee gebied. Nieuwsblad Transport van 17 mei bericht dat de Houthi's nu hebben aangekondigd om elk schip aan te vallen dat een Israëlische haven zal aandoen. Voordien ging het alleen om schepen met een Israëlische link. Ook beweren ze dat ze zich niet langer zullen beperken tot de Rode Zee, maar dat ze nu in elk bereikbaar gebied schepen zullen aanvallen. Het is nog onduidelijk op welke gebieden hier gedoeld wordt. In contrast daarmee lezen we in Flows van 13 mei dat CMA/CMG zijn schepen terug door de Rode Zee zal sturen. Het communiqué van CMA/CMG dateert wel van enkele dagen eerder. Het Nederlandse logistieke steunschip Zr.Ms. Karel Doorman’ is ondertussen aangekomen in de bedreigde zone, ter ondersteuning van de Europese defensieve task force.

6. Wij vernamen dat Pierre-Philippe Gillard, onze vorige penningmeester werd opgenomen in de kliniek. We wensen hem veel beterschap. We danken hem ook voor zijn inzet de vorige jaren voor onze centen. Deze week nam Filip Reyniers, onze nieuwe penningmeester ook het roer en de kas over van hem. Filip is nu volop “in charge”voor onze financiën en wensen hem veel succes toe.

Willy 19/05/2024