1.
Het was een drukke week. De spits werd afgebeten door
ons eigenste smaldeelDELTA. Maandag 13 mei was de
lang verwachte gezamenlijke zeildag. Onder (zeerverre)
hoede van de Maybe beheersten drie kielboten gevuld met gemotiveerdeadepten
de wateren tussen Arnemuiden en Veere. De wateren waren toegankelijk, de yachtclub van Veere gesloten. Een uitgebreid verslag
werd ons beloofd.
Een voorproefje.
De volgende activiteit, nr 3 staat in de
steigers: een midweek-trip, van 17 tot 21 juni verdeeld in 2 sessies van 2
dagen met afvaart uit Yerseke. Een kajuitboot, de Tatomir
werd reeds gereserveerd voor die periode,
Bedoeling is om 2 dagen mee te varen maar een cumul van de twee periodes
blijft altijd mogelijk.
Ondertussen ontbreekt het niet aan plannen voor nieuwe initiatieven. Nadat
het idee van de aanschaf van een B2 barkas een beetje te hoog gegrepen
bleek, wordt er toch verder gedacht in de richting van de aanschaf van een
eigen open kiel-of zwaardboot, een type BM, Caravelle
of gelijkaardig. Tips over de beschikbaarheid van dergelijke boten, die
eventueel ergens ongebruikt dreigen te verkommeren zijn altijd welkom bij p.h.mallentjer@skynet.be
2. Achter de
schermen wordt er druk overleg gepleegd rond het nakend bezoek van de ARC Gloria,
en de mogelijkheid om dit schip ook te bezoeken met een speciale
rondleiding. Ondertussen is er ook een uitnodiging gekomen van de COM
admiraal Botman om met de verschillende marine-gerelateerde clubs en
verenigingen een overleg te hebben over de communicatie binnen deze grote
Marine familie. Dit overleg zou ook doorgaan aan boord van de ARC Gloria,
waardoor natuurlijk het aantal mogelijkheden voor organisatie van een
geleid bezoek minder groot wordt. Hoofdbrekens voor onze PR-bestuurder Bob
Peeters, maar hij zal er wel uit geraken. We houden U op de hoogte.
Het initiatief van de COM maakt deel uit van een hele strategie, waar ook
ons medelid Benny Verbist al een hele tijd mee
bezig is, De COM wil meer eenheid in de versnippering van
Marine-gerelateerde verenigingen. In dat verband vindt U verder in deze
nieuwsbrief een uitnodigingsbrief voor een VIP-ontvangst in de marinebasis
van Zeebrugge op de Navy-days 2024 op 6 of 7 juli
voor alle oud- gedienden van de Marine. Een massale opkomst is gewenst.
Elders in deze nieuwsbrief vindt U de uitnodigingsbrief en de inschrijvingsmodaliteiten.
De dag omvat een geleid bezoek aan een militair vaartuig, een ontvangst met
koffie en versnapering en een vrij bezoek aan de Navy-days.
Vip-parking is voorzien. Je moet er wel vroeg voor uit de veren.
Met dit alles hadden we een beetje over het hoofd gezien dat er elders in
de wereld nog een Tall Ship
de hoofdrol vertolkte in een mooi verhaal. Op 8 mei 2024 kwam namelijk de
Olympische Vlam op Franse bodem toe, en dat tijdens een schitterende
maritieme plechtigheid met 1000 boten die de Belem
feestelijk begeleidden. De Belem is nog een
authentieke bark (twee masten dwars en 1 mast langsgetuigd)
uit 1896. Oorspronkelijk gevaren als gewoon vrachtschip vooral voor suiker
en cacao heeft het ooit nog gediend als schoolschip voor de koopvaardij. Nu
wordt het beheerd door een onafhankelijke stichting. Meer details zijn te
vinden in onze EXTRA van week 20.
3. Op zaterdag 18
mei ging de reeds lang aangekondigde uitstap van
KKROA door naar de Grebbelinie waaraan ook onze leden konden deelnemen. Al
was er geen maritieme connectie, toch had het te maken met water, toch het
element waar onze club zijn ontstaan aan te danken heeft. En dat slaat niet
zozeer op de “drâche in dit geval niet nationiale maar Néerlandaise”
die ons te beurt viel tijdens de wandeling over de Grebbeberg.
De Grebbelinie, een voor ons tamelijk onbekend gebied, maakt deel uit van
het Nederlandse verdedigingsstelsel dat voornamelijk gebaseerd is op
inundatie. Ze was bedoeld als voorverdediging van de Hollandse waterlinie
en werd aangelegd vanaf 1744 op de grens van Utrecht en Gelderland. Ze
loopt vanaf de Rijn in Rhenen naar de Zuiderzee, nu de randmeren van het Ijsselmeer, doorheen de “Gelderse vallei”. Op het
eerste gezicht lijkt het eigenaardig omdat we in het centrale gedeelte
heuvelachtig gedeelte van Nederland zitten. De Rijn ligt daar op ongeveer
+7 m NAP (Nieuw Amsterdams peil). Bij openzetten van de inwateringssluis
zou het water dus te snel door het gebied lopen, daarom werden op geregelde
afstanden tussendammen voorzien met regelbare doorvoersluizen. De
invoersluis wordt beschermd door een aarden “hoornwerk”.
Verdedigingswerken moesten de niet-inundeerbare gedeelten van het traject
opvangen. Het grootste fort van de Grebbeliinie
is het Fort aan de Buursteeg uit 1786. Het is een aarden, gebastioneerde vesting met open keel, omgeven door
natte grachten. Oorspronkelijk bevatte het dus geen bomvrije gebouwen, en
werd het grote terreplein vrij gehouden voor de
tenten van de verdedigers die dus enkel in tijden van agressie het fort
kwamen bemannen. In puur vestingbouwkundige termen zou men dit dus eerder
een schans moeten noemen. Op de grond weinig indrukwekkend kunnen
dergelijke vestingwerken van uit de lucht soms spectaculaire plaatjes
opleveren.
Dit belet niet dat tijdens de 2de WO het Nederlandse leger op de valreep
besloot om de Grebbelinie te beschouwen als hoofdweerstandstelling en
daarop zijn verdediging concentreerde op 10 mei 1940. Hiervoor werden een
aantal betonnen kazematten
aangelegd van het S3-type, d.i. met 3 schietopeningen, waardoor ongeveer
180° schietveld kon bestreken worden mits het verplaatsen van één mitrailleuse in het geschikte kwadrant. In de nadagen
van de oorlog hebben de Duitsers nog enkele bunkers bijgezet met de aanvalszijde
naar het westen gericht, omdat zij ook de Grebbelinie als beste alternatief
zagen ter bescherming van hun oostgrens tegen de oprukkende geallieerden.
De bunkers werden gecamoufleerd als woonhuis.
In de voormiddag kon het KKROA-gezelschap kennis maken met de Grebbelinie
en dit fort. De namiddag na de lunch in Rhenen, werd dan aandacht besteed
aan de gebeurtenissen in mei 1940. Deze episode uit WO2 uit de Nederlandse
krijgsgeschiedenis is voor ons Belgen weinig bekend. Maar het was
verhelderend te ontdekken hoe met ingang van 10 mei 1940 op de Grebbeberg
een hardnekkige strijd geleverd werd door een niet zo goed voorbereid
Nederlands leger. 425 Nederlanders, vooral leden van het 8ste Regiment Infanterie,
lieten daar het leven. Het 8ste R.I.heeft
een lange traditie, en vocht reeds in de slag van Quatre
Bras in 1815.
Een bezoek aan het erepark was indrukwekkend, de
wandeling over en de beklimming van de Grebbeberg met zijn artefacten
interessant en ook challenging, vooral toen de
fameuze regenvlaag begon. Bij de afscheidsdrink in hotel-restaurant het
Paviljoen kon iedereen met een tevreden blik terugkijken op een uiterst
interessante dag. Het kan misschien cliché klinken, maar iedereen was het
100% eens dat de afwezigen nog maar eens ongelijk hadden. Toch nog een
welgemeende pluim voor een vlekkeloze organisatie aan Lt.Kol Rudi Issélée.
5. Tegenstrijdige
berichten uit het Rode Zee gebied. Nieuwsblad Transport van 17 mei bericht
dat de Houthi's nu hebben aangekondigd om elk
schip aan te vallen dat een Israëlische haven zal aandoen. Voordien ging
het alleen om schepen met een Israëlische link. Ook beweren ze dat ze zich
niet langer zullen beperken tot de Rode Zee, maar dat ze nu in elk bereikbaar
gebied schepen zullen aanvallen. Het is nog onduidelijk op welke gebieden
hier gedoeld wordt. In contrast daarmee lezen we in Flows van 13 mei dat CMA/CMG
zijn schepen terug door de Rode Zee zal sturen. Het communiqué van CMA/CMG
dateert wel van enkele dagen eerder. Het Nederlandse logistieke steunschip Zr.Ms. Karel Doorman’ is
ondertussen aangekomen in de bedreigde zone, ter ondersteuning van de
Europese defensieve task force.
6. Wij vernamen dat
Pierre-Philippe Gillard, onze vorige
penningmeester werd opgenomen in de kliniek. We wensen hem veel beterschap.
We danken hem ook voor zijn inzet de vorige jaren voor onze centen. Deze
week nam Filip Reyniers, onze nieuwe
penningmeester ook het roer en de kas over van hem. Filip is nu volop “in charge”voor onze financiën en wensen hem veel succes
toe.
Willy
19/05/2024
|