1.
Slecht nieuws blijft ons achtervolgen. Deze week
overleed ere-korvetkapitein Piet Simkens. Hij was
geen lid van onze club, maar hij was indertijd actief in de Antwerpse
afdeling van de Vereniging voor Reserveofficieren Zeemacht en in de
liaisonpool van NavDetAnt. Onze leden
reserveofficieren van de oudere generaties zullen aan hem een dankbare
herinnering bewaren. Bovendien was het een persoonlijke vriend. Onze
gedachten gaan naar zijn weduwe, kinderen en kleinkinderen. Begrafenis is
gepland op vrijdag 17 mei.
Ondertussen bereikte ons ook het nieuws van het overlijden van ere-
luitenant kolonel Francis Van den Brande, vader
van ons medelid Guy. Hij was een persoonlijke vriend van onze PR-bestuurder
Bob. Ook aan Guy en familie ons oprecht medeleven.
2.
Toch nog een lichtpuntje: de medische onderzoeken die
onze vice-commodore Glenn Liekens
moest ondergaan hebben geen ernstige aandoeningen aan het licht gebracht
waardoor het spook van een heelkundige ingreep en eventuele lastige
nabehandeling verdreven is. De oorzaak van de ongemakken is echter nog niet
gevonden, en we hopen met hem op een spoedige doorbraak.
3.
Het maandblad van Watererfgoed Vlaanderen staat bol van
nieuwsjes over ons bekende erfgoedobjecten. Buiten de overzichten kunt U in
deze nieuwsbrief ook nog meer gedetailleerde informatie lezen die
ingebracht is door Georges Janssens. Vooral de artikels over de
tewaterlating van de Askoy II en de bescherming van de Amandine
als monument stemmen ons hoopvol. De Amandine is
wel in zekere mate concurrent van onze François Musin,
beide schepen waren IJslandvaarders, maar daar houdt de vergelijking toch
op. Elk goed nieuws uit die wereld is te koesteren. Ook vanuit de omgeving
van TS Rupel kwam optimistisch nieuws waar tegen
de onderwaterperikelen langzaam een oplossing begint te gloren.
4.
Het nieuws over de Belgische
Mijnenbestrijdingsplatformen is minder positief. De M940 Oostende kijkt al
tegen een vertraging aan van 8 maand, en de volgende op de lijst, de M941
Tournai loopt ook al 2 maand achter op schema.
5.
Deze week VTM gekeken: “Axel gaat binnen”. Ook gezien?
P901 Castor schitterend in beeld, de crew op zijn best en onze Marine in
topvorm. Zeker een aanrader. Nog te bekijken via internet op VTM GO.
6.
Een bericht dat thuishoort in de MPM-flash maar toch
belangwekkend genoeg is om onze algemene aandacht te vragen: Gazet van
Antwerpen van 7 mei meldt een dreigend tekort aan binnenschippers met de
vergrijzing als voornaamste oorzaak. In de volgende tien jaar zouden er
meer dan tweehonderd binnenschippers de pensioengerechtigde leeftijd
bereiken, terwijl de enige overblijvende schippersschool op de Antwerpse
linkeroever in ons land er slechts een honderdtal nieuwe zou kunnen
afleveren. Bovendien kampt de binnenvaart de laatste tijd met wisselende
waterstanden van extreem lage tot abnormaal hoge, waardoor de schepen
tijdens deze periodes niet optimaal kunnen beladen worden. Er zijn dringend
maatregelen nodig wil men het vervoer over het water wil blijven stimuleren,
en de modal shift in de goede richting wil
handhaven. Er wordt wel nagedacht over mogelijke oplossingen. Zo wordt er gekeken
naar opleiding van matrozen tot kapitein, naar een hogere rekrutering van
matrozen, naar geschoolden van de lange omvaart, en op lange, maar dan echt
lange termijn naar op afstand bestuurde vaartuigen.
7.
Waar de ene klaagt over tekorten, is het probleem
elders dan weer overdaad. Zeebrugge, ondertussen alweer de grootste
autohaven ter wereld kampt al een hele tijd met een verlammende congestie.
Ook vandaag is de ICO-terminal met een capaciteit van 80.000 wagens voor
meer dan 90% gevuld. 80% wordt als een maximum beschouwd voor een optimale
werking. (De Standaard 10/5/2024).
Het zijn niet de Chinese elektrische wagens die het probleem vormen, maar terugvallende
verkoopcijfers die ook Europese constructeurs van conventionele voertuigen
treffen. Wel heeft het Chinese BYD al autoschepen moeten afleiden naar
Vlissingen. Ook Le Havre en Duinkerken hebben al geprobeerd om een graantje
mee te pikken. (De Standaard van 10/5/2024)
8.
Bij het snuisteren door het maritieme nieuws viel me
plots een titel op uit Flows die nog dateert van 26 maart. Eigenaardig dat
ik dat toen niet opgemerkt heb, want bij het lezen ervan gaat elk
rechtgeaard oudgediende steigeren.” FOD Financiën en Defensie zouden
overeengekomen zijn om in de haven in beslag genomen drugs te stockeren in Fort
St Marie. Defensie zou bewakingsprestaties leveren.
En wat dan met de beslissing om na inbeslagname de drugs onmiddellijk te
vernietigen? Waarschijnlijk heb ik ergens een episode gemist.
9.
Drugsgerelateerd nieuws moet niet
altijd uit Antwerpen komen. De tentakels van de drugsmaffia grijpen steeds
verder: 3 directeurs van de Bulk Terminal Zeeland, zouden nu zelfs
aangehouden zijn onder beschuldiging van cocaïnetrafiek. (PZC en Flows van
8/5/2024). Bulk Terminal Zeeland is geen kleine speler in de Vlissingen
haven. Gestart in 2015 bereikte het bedrijf in 2020 al een overslagtonnage
van 1,3 miljoen ton. Ze zijn gestart met de bouw van een 800 meter lange kade
uitbreiding. Drie jaar geleden kwamen ze in het nieuws met de inbedrijfname van 's werelds grootste hydraulische
overslagmachine. Het gevaarte van 40 meter hoog met een gewicht van 420 ton
kan in één schep 18 m3 bulkmateriaal verplaatsen. We zullen maar hopen dat
de spectaculaire opgang van het bedrijf niets te maken heeft met de
bulkverhandeling van een bepaald wit poeder.
10. Flows van 7/5/2024
bericht over een Belgische wet die diepzeemijnbouw regelt. Verder in deze
nieuwsbrief vindt U meer info daarover. Flows verwijst naar de plannen van
DEME in deze richting en verheugt zich over het feit dat dankzij deze wet
deze plannen nu kunnen gerealiseerd worden. Maar ,
voor zover ik deze wet goed gelezen heb, legt ze wel strenge voorwaarden op
voor de bescherming van het maritieme milieu. En daar wringt voor mij het
schoentje: dit is een contradictio in terminis. Want waar gaat het over? in zijn honger naar
zeldzame metalen heeft de batterijenindustrie zijn oog laten vallen op de
mangaanknollen uit de diepzee. Dus onder de vlag van een “klimaatreddende” operatie, gaat men het laatste bolwerk
van ongereptheid op onze aarde, de diepzee, nu intensief ontginnen.
Absurder kan het niet.
Maar ja, het etiket “klimaatreddend” dekt nog
vele andere ongerijmdheden Zo kunnen we in de Standaard van 11 mei 2024 een
vergelijking lezen tussen de klimaataanpak van Duitsland en deze van
Frankrijk. U weet wel, het gaat hier over Duitsland dat het nodig vond om
zijn nucleaire centrale's te sluiten en te
vervangen door bruinkoolcentrales, Om dit een klein beetje te compenseren
vind je nu op elke heuveltop een windturbine en worden wijngaarden
systematisch vervangen door zonnepaneelparken. Resultaat: ze moeten tegen
2035 nog een slordige duizend tweehonderd miljard euro investeren, goed
voor 134 Gigawatt aan zonnepanelen, 52 Gigawatt aan windturbines op land en
22 Gigawatt op zee. Ter vergelijking: de kerncentrale in Doel had een capaciteit
van 2,9 Gigawatt. Dit alles houdt dan nog geen rekening met de
investeringen in gascentrales die ze zullen moeten bouwen om hun
bruinkolenpark eindelijk af te kunnen bouwen. De Duitse CO2-uitstoot per
inwoner is nog altijd bijna dubbel zo hoog als de Franse.
Ondertussen lezen we in diezelfde Standaard dat België Arcelor
Mittal probeert te paaien met goedkope nucleaire
energie om toch maar de vergroening van zijn staalproductie in Gent door te
zetten in plaats van in Duinkerke.
11. Al lang niets meer
vernomen van Euronav? Geen paniek: volgens Nieuwsblad Transport van
8/5/2024 loopt het daar als een trein. De kwartaalwinst was maar eventjes
2,8 keer hoger dan tijdens dezelfde periode in 2023.
12. Sympathisant Paul Bertolo maakte ons attent op een interessant
overzichtsartikel over onze fregatten- zaliger gedachtenis- van de
Wielingenklasse in het meinummer van Marine News and
Warships supplement, waarvoor onze dank. Zie link
verder in de e-nieuwsbrief.
13. Ons smaldeel DELTA
maakt zich op voor zijn eerste buitenactiviteit van het seizoen. Op maandag
13 mei gaat de lang aangekondigde zeilstage door op het Veerse
Meer. 15 deelnemers verdeeld over 3 huurboten en de Maybe zullen gedurende
een dag (hopelijk) kunnen genieten van water en wind, en ondertussen hun
zeilvaardigheden kunnen opfrissen. Volgende week een uitgebreide reportage.
Willy 12/05/2024
|