NIEUWSBRIEF 12-05-2024

 

 

Editoriaal:

 

Tovaritsj Vladimir Poetin gaat toeslaan met het EMP (electro magnetic pulse) wapen vanuit…de ruimte!

Zowat 2 jaar geleden schreef ik al een editoriaal over de niet-destructieve waarde van dit wapen, alles blijft intact zoals het is, er sterft geen enkel wezen, noch mens, noch dier, maar…alle elektronica valt gewoon weg, uit, fini, stopt!

Resultaat we kunnen niet meer communiceren, we zijn hulpeloos, geen radio meer, geen TV, geen telefoon en vooral geen internet meer. Dus een totale verlamming, zelfs wapenbesturing functioneert niet meer, want alles is nu digitaal en met draadloze afstandsbediening. Misschien geraak je niet meer in je auto of je voordeur van je huis gaat niet meer open!

Vergeet ook je ouwe draad telefoon maar want het was voordeliger verbindingen draadloos te leggen en die koper draden werden verwijderd.

Mijn goede vriend prof.dr.ir. Walter Van Loock van de Universiteit Gent ontwierp voor de firma Bekaert in 1989 een scanner om de metaalvezel afscherming in computers te meten. We toen een serie toestel geproduceerd die zowel in de USA als in Japan door Bekaert onder de naam Bekiscan op de markt gebracht werden.

Bij een bezoek aan een Engelse destroyer aan de Antwerpse kaaien, zowat 4 jaar geleden vroeg ik aan de brugofficier of ze een bescherming aan boord hadden tegen EMP, negatief antwoord.

In onze eigen club hebben we wel een specialist ter zake: Luc Schalbroeck die in de Marine radio en elektronica materiaal bediende.

Er was niet echt een oplossing om een contra wapen te ontwikkelen, gelukkig was de EMP straling nooit sterk genoeg om een gemiddelde stad lam te leggen, dus zat er niet echt de schrik in bij de legerstaf.

Nu komt er toch een serieuze bedreiging vanuit de RUIMTE…hoever reikt de kracht van de EMP nu?

BOB

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Slecht nieuws blijft ons achtervolgen. Deze week overleed ere-korvetkapitein Piet Simkens. Hij was geen lid van onze club, maar hij was indertijd actief in de Antwerpse afdeling van de Vereniging voor Reserveofficieren Zeemacht en in de liaisonpool van NavDetAnt. Onze leden reserveofficieren van de oudere generaties zullen aan hem een dankbare herinnering bewaren. Bovendien was het een persoonlijke vriend. Onze gedachten gaan naar zijn weduwe, kinderen en kleinkinderen. Begrafenis is gepland op vrijdag 17 mei.  

Ondertussen bereikte ons ook het nieuws van het overlijden van ere- luitenant kolonel Francis Van den Brande, vader van ons medelid Guy. Hij was een persoonlijke vriend van onze PR-bestuurder Bob. Ook aan Guy en familie ons oprecht medeleven.

2.      Toch nog een lichtpuntje: de medische onderzoeken die onze vice-commodore Glenn Liekens moest ondergaan hebben geen ernstige aandoeningen aan het licht gebracht waardoor het spook van een heelkundige ingreep en eventuele lastige nabehandeling verdreven is. De oorzaak van de ongemakken is echter nog niet gevonden, en we hopen met hem op een spoedige doorbraak.

3.      Het maandblad van Watererfgoed Vlaanderen staat bol van nieuwsjes over ons bekende erfgoedobjecten. Buiten de overzichten kunt U in deze nieuwsbrief ook nog meer gedetailleerde informatie lezen die ingebracht is door Georges Janssens. Vooral de artikels over de tewaterlating van de Askoy II en de bescherming van de Amandine als monument stemmen ons hoopvol. De Amandine is wel in zekere mate concurrent van onze François Musin, beide schepen waren IJslandvaarders, maar daar houdt de vergelijking toch op. Elk goed nieuws uit die wereld is te koesteren. Ook vanuit de omgeving van TS Rupel kwam optimistisch nieuws waar tegen de onderwaterperikelen langzaam een oplossing begint te gloren.

4.      Het nieuws over de Belgische Mijnenbestrijdingsplatformen is minder positief. De M940 Oostende kijkt al tegen een vertraging aan van 8 maand, en de volgende op de lijst, de M941 Tournai loopt ook al 2 maand achter op schema.

5.      Deze week VTM gekeken: “Axel gaat binnen”. Ook gezien? P901 Castor schitterend in beeld, de crew op zijn best en onze Marine in topvorm. Zeker een aanrader. Nog te bekijken via internet op VTM GO.

6.      Een bericht dat thuishoort in de MPM-flash maar toch belangwekkend genoeg is om onze algemene aandacht te vragen: Gazet van Antwerpen van 7 mei meldt een dreigend tekort aan binnenschippers met de vergrijzing als voornaamste oorzaak. In de volgende tien jaar zouden er meer dan tweehonderd binnenschippers de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, terwijl de enige overblijvende schippersschool op de Antwerpse linkeroever in ons land er slechts een honderdtal nieuwe zou kunnen afleveren. Bovendien kampt de binnenvaart de laatste tijd met wisselende waterstanden van extreem lage tot abnormaal hoge, waardoor de schepen tijdens deze periodes niet optimaal kunnen beladen worden. Er zijn dringend maatregelen nodig wil men het vervoer over het water wil blijven stimuleren, en de modal shift in de goede richting wil handhaven. Er wordt wel nagedacht over mogelijke oplossingen. Zo wordt er gekeken naar opleiding van matrozen tot kapitein, naar een hogere rekrutering van matrozen, naar geschoolden van de lange omvaart, en op lange, maar dan echt lange termijn naar op afstand bestuurde vaartuigen.

7.      Waar de ene klaagt over tekorten, is het probleem elders dan weer overdaad. Zeebrugge, ondertussen alweer de grootste autohaven ter wereld kampt al een hele tijd met een verlammende congestie. Ook vandaag is de ICO-terminal met een capaciteit van 80.000 wagens voor meer dan 90% gevuld. 80% wordt als een maximum beschouwd voor een optimale werking. (De Standaard 10/5/2024).

Het zijn niet de Chinese elektrische wagens die het probleem vormen, maar terugvallende verkoopcijfers die ook Europese constructeurs van conventionele voertuigen treffen. Wel heeft het Chinese BYD al autoschepen moeten afleiden naar Vlissingen. Ook Le Havre en Duinkerken hebben al geprobeerd om een graantje mee te pikken. (De Standaard van 10/5/2024)

8.      Bij het snuisteren door het maritieme nieuws viel me plots een titel op uit Flows die nog dateert van 26 maart. Eigenaardig dat ik dat toen niet opgemerkt heb, want bij het lezen ervan gaat elk rechtgeaard oudgediende steigeren.” FOD Financiën en Defensie zouden overeengekomen zijn om in de haven in beslag genomen drugs te stockeren in Fort St Marie. Defensie zou bewakingsprestaties leveren.    

En wat dan met de beslissing om na inbeslagname de drugs onmiddellijk te vernietigen? Waarschijnlijk heb ik ergens een episode gemist.

9.      Drugsgerelateerd nieuws moet niet altijd uit Antwerpen komen. De tentakels van de drugsmaffia grijpen steeds verder: 3 directeurs van de Bulk Terminal Zeeland, zouden nu zelfs aangehouden zijn onder beschuldiging van cocaïnetrafiek. (PZC en Flows van 8/5/2024). Bulk Terminal Zeeland is geen kleine speler in de Vlissingen haven. Gestart in 2015 bereikte het bedrijf in 2020 al een overslagtonnage van 1,3 miljoen ton. Ze zijn gestart met de bouw van een 800 meter lange kade uitbreiding. Drie jaar geleden kwamen ze in het nieuws met de inbedrijfname van 's werelds grootste hydraulische overslagmachine. Het gevaarte van 40 meter hoog met een gewicht van 420 ton kan in één schep 18 m3 bulkmateriaal verplaatsen. We zullen maar hopen dat de spectaculaire opgang van het bedrijf niets te maken heeft met de bulkverhandeling van een bepaald wit poeder.

10.   Flows van 7/5/2024 bericht over een Belgische wet die diepzeemijnbouw regelt. Verder in deze nieuwsbrief vindt U meer info daarover. Flows verwijst naar de plannen van DEME in deze richting en verheugt zich over het feit dat dankzij deze wet deze plannen nu kunnen gerealiseerd worden. Maar , voor zover ik deze wet goed gelezen heb, legt ze wel strenge voorwaarden op voor de bescherming van het maritieme milieu. En daar wringt voor mij het schoentje: dit is een contradictio in terminis. Want waar gaat het over? in zijn honger naar zeldzame metalen heeft de batterijenindustrie zijn oog laten vallen op de mangaanknollen uit de diepzee. Dus onder de vlag van een “klimaatreddende” operatie, gaat men het laatste bolwerk van ongereptheid op onze aarde, de diepzee, nu intensief ontginnen. Absurder kan het niet.      

Maar ja, het etiket “klimaatreddend” dekt nog vele andere ongerijmdheden Zo kunnen we in de Standaard van 11 mei 2024 een vergelijking lezen tussen de klimaataanpak van Duitsland en deze van Frankrijk. U weet wel, het gaat hier over Duitsland dat het nodig vond om zijn nucleaire centrale's te sluiten en te vervangen door bruinkoolcentrales, Om dit een klein beetje te compenseren vind je nu op elke heuveltop een windturbine en worden wijngaarden systematisch vervangen door zonnepaneelparken. Resultaat: ze moeten tegen 2035 nog een slordige duizend tweehonderd miljard euro investeren, goed voor 134 Gigawatt aan zonnepanelen, 52 Gigawatt aan windturbines op land en 22 Gigawatt op zee. Ter vergelijking: de kerncentrale in Doel had een capaciteit van 2,9 Gigawatt. Dit alles houdt dan nog geen rekening met de investeringen in gascentrales die ze zullen moeten bouwen om hun bruinkolenpark eindelijk af te kunnen bouwen. De Duitse CO2-uitstoot per inwoner is nog altijd bijna dubbel zo hoog als de Franse.      

Ondertussen lezen we in diezelfde Standaard dat België Arcelor Mittal probeert te paaien met goedkope nucleaire energie om toch maar de vergroening van zijn staalproductie in Gent door te zetten in plaats van in Duinkerke.

11.   Al lang niets meer vernomen van Euronav? Geen paniek: volgens Nieuwsblad Transport van 8/5/2024 loopt het daar als een trein. De kwartaalwinst was maar eventjes 2,8 keer hoger dan tijdens dezelfde periode in 2023.

12.   Sympathisant Paul Bertolo maakte ons attent op een interessant overzichtsartikel over onze fregatten- zaliger gedachtenis- van de Wielingenklasse in het meinummer van Marine News and Warships supplement, waarvoor onze dank. Zie link verder in de e-nieuwsbrief.

13.   Ons smaldeel DELTA maakt zich op voor zijn eerste buitenactiviteit van het seizoen. Op maandag 13 mei gaat de lang aangekondigde zeilstage door op het Veerse Meer. 15 deelnemers verdeeld over 3 huurboten en de Maybe zullen gedurende een dag (hopelijk) kunnen genieten van water en wind, en ondertussen hun zeilvaardigheden kunnen opfrissen. Volgende week een uitgebreide reportage.


Willy 12/05/2024