1.
Vooreerst: In
het logboek van vorige week zaten een aantal slordigheidjes, die alhoewel
niet echt hinderlijk voor de inhoud, uiteraard best vermeden worden.
Verontschuldiging daarvoor: het was een helse week gevolgd door een druk week-end waardoor de teksten bijna letterlijk tussen de
“soep en de patatten” moesten klaargestoomd worden. En dan is de verleiding
uiteraard groot om alles weg te sturen zonder nog eens grondig na te lezen.
2.
Opnieuw moeten
we ons leedwezen betuigen bij een overlijden in de maritieme wereld.
Natiebaas en ex-directeur Jan Pellens van Hessenatie, later Hessenatie-Noordnatie overleed op 84-jarige leeftijd. Onze
deelneming aan zijn familie. Als voorzitter van AGHA, later Alfaport mag
hij beschouwd worden als de redder van het Deurganckdok.
Zeer vroeg was hij overtuigd van de noodzaak om de containertrafiek naar de
linkeroever te brengen en daar een containerdok te graven. Toen het project
dreigde stil te vallen onder de druk van steeds nieuwe milieuklachten
slaagde hij erin, samen met Robert Restiau, om de
weg terug vrij te maken via een nooddecreet dat in 2001 in het Vlaams
parlement werd goedgekeurd. (Flows 29/4/2024)
3.
Weer nieuws uit
Zeebrugge, maar deze keer niet zo optimistisch: We vernamen dat de “Old Steamer” op de Rederskaai in Zeebrugge, waar iedereen,
die ooit de basis van Zeebrugge gefrequenteerd heeft, wel eens een voet, of
meer, heeft binnen gezet, binnenkort zou sluiten. Van slecht nieuws
gesproken.
© Georges Janssens 2024
4.
Gazet van
Antwerpen bracht in zijn weekend uitgave van vorige week (27/4/2024) een
bijdrage over Landtmeters In scheepvaartmiddens
is er waarschijnlijk niemand die de naam Landtmeters
niet kent. Die reputatie is niet beperkt tot Antwerpen, Begrijpelijk want
zij zouden o.a. blijkbaar nog de enigen in België zijn waarbij men terecht
kan om scheepskompassen te kalibreren.
Het heeft eigenlijk nog lang geduurd vooraleer de krant er een artikel aan
heeft besteed. Het bedrijf, gesticht in 1860, maar dat in 1990 bijna werd
opgedoekt, wordt sindsdien gerund door Noël Fasquelle,
een telg uit een binnenschippersfamilie. Het spectaculaire magazijn is
momenteel gevestigd aan de Vosseschijnstraat in Antwerpen aan het 2de
havendok. Maar ook de ambachtelijke, pittoreske en ook door iedereen
gekende Seamenshop aan het Falconplein
maakt deel uit van het bedrijf.
5.
Een
alarmistische visie op de klimaatverandering haalt nogal snel
apocalyptische visioenen uit de kast, vergetend dat bepaalde gevolgen van
de opwarming kunnen getemperd worden door een anticiperend beleid. Een goed
voorbeeld hiervan is het Sigmaplan in het Scheldebekken, dat anticipeert op
de verhoging van de zeespiegel door enkele eenvoudige regels van onze
voorouders terug toe te passen. Geef terug ruimte aan onze rivieren.
In de middeleeuwen wist men dat het waanzin was om te bouwen in de
winterbeddingen. Wilde men toch dicht bij de rivier wonen, dan werden
kunstmatige terpen opgeworpen of zocht men naar natuurlijke hoogtes. Het
Sigmaplan speelt daarop in. Dijken ophogen, akkoord, maar zorg ook dat de
rivier terug ruimte krijgt door herstel van de meanders, en waar dat niet
mogelijk is, door aanleg van overstromingsgebieden en gecontroleerde
getijdengebieden.
Grens Hedwige Prosper ©
Georges Janssens
Een mooi voorbeeld hiervan kan men bewonderen in Kruibeke, maar ook in het
recent ontpolderde grensgebied Hedwige-Prosper.
Als uitbreiding van het verdronken land van Saefthinge
werden hier 300 hectaren slikken en schorren bij gecreëerd. Dit kwam ook de
natuur ten goede, want op de korte tijd na de werken van ontpoldering
werden al een 250 tal vogels geteld waaronder een kolonie lepelaars. (GVA
27/4/2024). Wie er meer wil van weten kan zich inschrijven in het VNSC
Scheldesymposium, op 30 mei e.k. In het Flanders
Meeting & Convention Center in Antwerpen.
6.
Het gaat de
goede richting uit met waterstof. Gelukkig laten de believers
zich niet afschrikken door de negatieve tendens in de pers tegen deze piste
van de energietransitie. Deze week stond het nieuws bol van de nieuwe
initiatieven; Uiteraard was er het Belgische initiatief van CMB.TECH, dat
deze week onze koning kon overtuigen tot een tripje naar Namibië voor de
plechtige inhuldiging van hun miljardenproject in groene waterstof, en er
ook de eerste dubbel-fuel vrachtwagen vulde met
deze brandstof.
Dankzij het volharden van Alexander Saverys heeft CMB-Tech in de Namibische
woestijn een park van 7000 zonnepanelen de nodige elektriciteit ter
beschikking om goedkoop waterstof te produceren via elektrolyse. Deze
waterstof zal gebruikt worden om lokaal dual-fuel
vrachtwagens te bedienen, en via een hub in Walvisbaai ook kleine schepen.
Grotere schepen zullen nog gebruik moeten maken van ammoniak om voldoende
voorraad te kunnen meenemen. Hiervoor is ter plaatse ook een fabriek
daarvoor voorzien.
Dit noem ik nog eens een intelligent gebruik van zonne-ënergie.
Het aantal zonuren in Namibië is maximaal, en de waterstof wordt goedkoop
gehouden omdat het niet op grote afstanden moet getransporteerd worden. (Flows
3/5/2024 en VRT nieuws 2/5/2024). (Nota: Opnieuw moet ik me inhouden om een
gelijkwaardig initiatief in onze streken met nucleaire energie te
propageren.) Ook POAB is van de partij en participeert in de inrichting van
Walvisbaai als waterstofhub.
De Belgisch-Nederlandse havendag van 13 juni in
Amsterdam staat trouwens haast volledig in het teken van waterstof en
ammoniak.
7.
Ons
bestuursorgaan heeft zich deze week gebogen over enkele dringende zaken die
een oplossing vroegen. Helaas kwamen we tot de conclusie dat het project B2
(verwerving van een 2 mast-zeilbarkas), mede door het afhaken van andere
potentieel geïnteresseerden te hoog gegrepen was om alleen door onze club
te worden behapt. Wij hebben dan ook de huidige eigenaars, de beheerders
van zeescouts “De Wilde Eend” hiervan op de
hoogte gebracht.
8.
Georges
Janssens, onze secretaris was vorige week de hele week in Frankrijk.
Vandaar dat onze uitgave van vorige week geen artikels van hem bevatte;
Deze week maakt hij dat voor 200% goed met een aantal bijdragen. De meest
nuttige voor het ogenblik is het artikel over het opnieuw invoeren van
betonning in de schaar van Valkenisse.
9.
Ons smaldeel
DELTA komt op kruissnelheid: de zeilstage van maandag 13 mei op het Veerse Meer kent momenteel al 14 deelnemers. Dat worden
dus al 3 à 4 boten op het water, een echt smaldeel. Verder is er een
uitgewerkt jaarprogramma, zie verder in deze nieuwsbrief.
10. Vergeet U ook deze week woensdag 8 mei niet aan te
melden op de Angèle voor ons maandelijks Happy Hour tussen 14 en 17u..Omdat
1 mei een woensdag was, staat de 2de woensdag vroeg voor de deur.
Willy 05/05/2024
|