NIEUWSBRIEF 05-05-2024

 

 

Editoriaal:

 

Het is voor mij altijd een tweestrijd geweest tussen het nautisch gebeuren en het vliegwezen… soms wint de marine en dan varen we met veel plezier op het water, maar de andere keer ga ik even graag de lucht in!

Een combinatie zoals in een vorige nieuwsbrief: het Piper Cub vliegdekschip dat tijdens de landing in Normandië 1944 gebruikt werd is eigenlijk de ideale oplossing!

En die dubbele beleving blijkt dan ook in de genen te zitten, kleinzoon Nick heeft misschien de oplossing: hij werkt als decorontwerper/bouwer bij Tomorrowland en heeft een zwak voor boten en vliegtuigen, hierbij de onthulling van het nieuwste vliegtuig van Brussels Airlines in Zaventem.

Alles op en in de Airbus is in het thema Tomorrowland gekleurd en vergeet niet dat de hele ploeg nu op het Eilandje geland is en het magazijn Montevideo volledig is omgebouwd tot hun ‘world wide’ hoofdkwartier!

Zo komt onze stad in Frankrijk, Brazilië, USA, Dubai, enz aan bod, een fantastische reclame!

Afbeelding met vlak, gebouw, vliegtuig, plafond

Automatisch gegenereerde beschrijving
Vlieg mee met Tomorrowland Airbus!

 

Afbeelding met vlak, vliegtuig, Vliegreizen, Luchtvaart-en ruimtevaarttechniek

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Meer hierover in de e-mail-nieuwsbrief.

Bob

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Vooreerst: In het logboek van vorige week zaten een aantal slordigheidjes, die alhoewel niet echt hinderlijk voor de inhoud, uiteraard best vermeden worden. Verontschuldiging daarvoor: het was een helse week gevolgd door een druk week-end waardoor de teksten bijna letterlijk tussen de “soep en de patatten” moesten klaargestoomd worden. En dan is de verleiding uiteraard groot om alles weg te sturen zonder nog eens grondig na te lezen.

2.      Opnieuw moeten we ons leedwezen betuigen bij een overlijden in de maritieme wereld. Natiebaas en ex-directeur Jan Pellens van Hessenatie, later Hessenatie-Noordnatie overleed op 84-jarige leeftijd. Onze deelneming aan zijn familie. Als voorzitter van AGHA, later Alfaport mag hij beschouwd worden als de redder van het Deurganckdok. Zeer vroeg was hij overtuigd van de noodzaak om de containertrafiek naar de linkeroever te brengen en daar een containerdok te graven. Toen het project dreigde stil te vallen onder de druk van steeds nieuwe milieuklachten slaagde hij erin, samen met Robert Restiau, om de weg terug vrij te maken via een nooddecreet dat in 2001 in het Vlaams parlement werd goedgekeurd. (Flows 29/4/2024)

3.      Weer nieuws uit Zeebrugge, maar deze keer niet zo optimistisch: We vernamen dat de “Old Steamer” op de Rederskaai in Zeebrugge, waar iedereen, die ooit de basis van Zeebrugge gefrequenteerd heeft, wel eens een voet, of meer, heeft binnen gezet, binnenkort zou sluiten. Van slecht nieuws gesproken.


© Georges Janssens 2024

4.      Gazet van Antwerpen bracht in zijn weekend uitgave van vorige week (27/4/2024) een bijdrage over Landtmeters In scheepvaartmiddens is er waarschijnlijk niemand die de naam Landtmeters niet kent. Die reputatie is niet beperkt tot Antwerpen, Begrijpelijk want zij zouden o.a. blijkbaar nog de enigen in België zijn waarbij men terecht kan om scheepskompassen te kalibreren.

Het heeft eigenlijk nog lang geduurd vooraleer de krant er een artikel aan heeft besteed. Het bedrijf, gesticht in 1860, maar dat in 1990 bijna werd opgedoekt, wordt sindsdien gerund door Noël Fasquelle, een telg uit een binnenschippersfamilie. Het spectaculaire magazijn is momenteel gevestigd aan de Vosseschijnstraat in Antwerpen aan het 2de havendok. Maar ook de ambachtelijke, pittoreske en ook door iedereen gekende Seamenshop aan het Falconplein maakt deel uit van het bedrijf.

5.      Een alarmistische visie op de klimaatverandering haalt nogal snel apocalyptische visioenen uit de kast, vergetend dat bepaalde gevolgen van de opwarming kunnen getemperd worden door een anticiperend beleid. Een goed voorbeeld hiervan is het Sigmaplan in het Scheldebekken, dat anticipeert op de verhoging van de zeespiegel door enkele eenvoudige regels van onze voorouders terug toe te passen. Geef terug ruimte aan onze rivieren.    

In de middeleeuwen wist men dat het waanzin was om te bouwen in de winterbeddingen. Wilde men toch dicht bij de rivier wonen, dan werden kunstmatige terpen opgeworpen of zocht men naar natuurlijke hoogtes. Het Sigmaplan speelt daarop in. Dijken ophogen, akkoord, maar zorg ook dat de rivier terug ruimte krijgt door herstel van de meanders, en waar dat niet mogelijk is, door aanleg van overstromingsgebieden en gecontroleerde getijdengebieden.     


Grens Hedwige Prosper © Georges Janssens

Een mooi voorbeeld hiervan kan men bewonderen in Kruibeke, maar ook in het recent ontpolderde grensgebied Hedwige-Prosper. Als uitbreiding van het verdronken land van Saefthinge werden hier 300 hectaren slikken en schorren bij gecreëerd. Dit kwam ook de natuur ten goede, want op de korte tijd na de werken van ontpoldering werden al een 250 tal vogels geteld waaronder een kolonie lepelaars. (GVA 27/4/2024). Wie er meer wil van weten kan zich inschrijven in het VNSC Scheldesymposium, op 30 mei e.k. In het Flanders Meeting & Convention Center in Antwerpen.

6.      Het gaat de goede richting uit met waterstof. Gelukkig laten de believers zich niet afschrikken door de negatieve tendens in de pers tegen deze piste van de energietransitie. Deze week stond het nieuws bol van de nieuwe initiatieven; Uiteraard was er het Belgische initiatief van CMB.TECH, dat deze week onze koning kon overtuigen tot een tripje naar Namibië voor de plechtige inhuldiging van hun miljardenproject in groene waterstof, en er ook de eerste dubbel-fuel vrachtwagen vulde met deze brandstof.        

Dankzij het volharden van Alexander Saverys heeft CMB-Tech in de Namibische woestijn een park van 7000 zonnepanelen de nodige elektriciteit ter beschikking om goedkoop waterstof te produceren via elektrolyse. Deze waterstof zal gebruikt worden om lokaal dual-fuel vrachtwagens te bedienen, en via een hub in Walvisbaai ook kleine schepen. Grotere schepen zullen nog gebruik moeten maken van ammoniak om voldoende voorraad te kunnen meenemen. Hiervoor is ter plaatse ook een fabriek daarvoor voorzien.   

Dit noem ik nog eens een intelligent gebruik van zonne-ënergie. Het aantal zonuren in Namibië is maximaal, en de waterstof wordt goedkoop gehouden omdat het niet op grote afstanden moet getransporteerd worden. (Flows 3/5/2024 en VRT nieuws 2/5/2024). (Nota: Opnieuw moet ik me inhouden om een gelijkwaardig initiatief in onze streken met nucleaire energie te propageren.) Ook POAB is van de partij en participeert in de inrichting van Walvisbaai als waterstofhub.    

De Belgisch-Nederlandse havendag van 13 juni in Amsterdam staat trouwens haast volledig in het teken van waterstof en ammoniak.

7.      Ons bestuursorgaan heeft zich deze week gebogen over enkele dringende zaken die een oplossing vroegen. Helaas kwamen we tot de conclusie dat het project B2 (verwerving van een 2 mast-zeilbarkas), mede door het afhaken van andere potentieel geïnteresseerden te hoog gegrepen was om alleen door onze club te worden behapt. Wij hebben dan ook de huidige eigenaars, de beheerders van zeescouts “De Wilde Eend” hiervan op de hoogte gebracht.

8.      Georges Janssens, onze secretaris was vorige week de hele week in Frankrijk. Vandaar dat onze uitgave van vorige week geen artikels van hem bevatte; Deze week maakt hij dat voor 200% goed met een aantal bijdragen. De meest nuttige voor het ogenblik is het artikel over het opnieuw invoeren van betonning in de schaar van Valkenisse.

9.      Ons smaldeel DELTA komt op kruissnelheid: de zeilstage van maandag 13 mei op het Veerse Meer kent momenteel al 14 deelnemers. Dat worden dus al 3 à 4 boten op het water, een echt smaldeel. Verder is er een uitgewerkt jaarprogramma, zie verder in deze nieuwsbrief.

10.   Vergeet U ook deze week woensdag 8 mei niet aan te melden op de Angèle voor ons maandelijks Happy Hour tussen 14 en 17u..Omdat 1 mei een woensdag was, staat de 2de woensdag vroeg voor de deur.


Willy 05/05/2024