1.
De week werd gedomineerd door twee uitvaarten in de
maritieme wereld: die van Officier Hoofdwerktuigkundige Georges Bogaert, en
die van ons betreurd bestuurslid Jos Voet. Deze laatste had plaats in de St
Laurentiuskerk in Hove. De kerk zat afgeladen vol met de vele vrienden en
de afgevaardigden van de verenigingen waar hij een steen verlegd had,
hetzij als voorzitter, ondervoorzitter of bestuurslid. Er was een sterke
delegatie van het provinciecommando aangevoerd door Kolonel Johan Lenière, en ook onze club was fors
vertegenwoordigd. Hierbij enkele
sfeerfoto's van de hand van Jan Brughmans, en het
rouwprentje.
Foto's van de uitvaart: © Jan Brughmans
2.
Het lijkt erop of de maand april een tsunami van slecht
nieuws heeft veroorzaakt in onze onmiddellijke omgeving. Mars &
Mercurius meldt ons het overlijden van een van hun oud-voorzitters Hugo Madou op 17 april 2024. Hugo is ooit nog een jaartje
lid geweest van onze club. Onze deelneming aan echtgenote,kinderen en kleinkinderen.
Maar ook binnen onze club blijft het slechte nieuws aanhouden. Vice-commodore Glenn Liekens
staat voor een zware chirurgische ingreep die hem enkele weken dreigt te
immobiliseren. Wij wensen hem veel succes toe, en een voorspoedige
revalidatie.
3.
Goed nieuws mag ook af en toe. En dat kregen we zeker
met de geslaagde “inhuldiging van droogdok 9” van afgelopen donderdag 25
april.
Na de recente “verhaaloperaties” is dat droogdok het centrum geworden van
de verschillende vrijwilligersverenigingen voor watererfgoed: het Rijn-en Binnenvaartmuseum met onze vertrouwde Angèle,
Lichtschip 3 West-Hinder van MPM en de vlotkraan liggen
broederlijk/zusterlijk geconcentreerd in droogdok 9.
De M 477 Oudenaarde staat vlakbij, de P 905 Schelde ook al en de François Musin wordt op enkele passen wandelafstand
gerestaureerd.
Iets verder vinden we het “zeilkot” van TS Rupel en de Williwaw,
In een, wegens slechte weersomstandigheden, overvolle Angèle werd deze
situatie officieel bestendigd na een inleiding door ereschepen Marc Van
Peel, voorzitter van MPM en een toespraak door Annick De Ridder, schepen
van de haven. Zie ook de MPM-flash.
4.
Op de LinkedIn pagina van de Belgische Marine lezen we
dat de LoMa (F931 Louise-Marie) klaar is voor
afvaart naar de operaties ASPIDES en EMASOH, respectievelijk in de Golf van
Aden en de golf van Hormoez. De upgrade is achter
de rug en de bemanning extra getraind.
5.
In het maritieme nieuws van de week waren er nogal wat
titels rond de haven van Zeebrugge. Dat doet ons deugd. Al lijken we te
focussen op de Antwerpse haven, we willen wel een universeel verhaal
vertellen over onze Vlaamse havens, en bij uitbreiding alle binnenlandse
havens. En zoals vorige week reeds aangegeven
staan we open voor elk interessant maritiem nieuwtje van waar dan ook .
Zeebrugge dus: het project van de nieuwe Visartsluis,
ter vervanging van de 100-jarige naamgenoot heeft een nieuwe mijlpaal
bereikt. De Vlaamse regering heeft ingestemd met het “kaderprojectbesluit”
dat de eerste stap vertegenwoordigt naar een volwaardig projectbesluit..POAB (Port of Antwerp-Bruges) dat
ongeduldig zit te wachten op de sluis zal zelf 700 miljoen Euro inbrengen
in het project dat geraamd is op 2,9 miljard. (Flows 22/04/2024 en Belga 26/4/2024).
Ander nieuws uit Zeebrugge: DP World krijgt een concessie van 25 ha in de
voorhaven (Flows 18/4/2024). De concessie is wel niet bedoeld om er een
containerterminal te bouwen maar voor een versterking van de positie van
Zeebrugge als RO-RO terminal. Dit is ook broodnodig want door congestie
moesten al verschillende autoschepen uitwijken naar andere havens.
De Colruyt- groep heeft een vergunning vast voor zijn project om een
waterstoffabriek te bouwen, onder de naam Hyoffwind.
Als waterstofadept klinkt me dat als muziek in de oren. Alleen vraag ik me
altijd af waarom men op windturbines gewacht heeft om dergelijke fabrieken
te bouwen. Met de nucleaire technologie was dat...,
maar U kent mijn stokpaardje al voldoende.
Rond Zeebrugge zijn nog een aantal nieuwtjes te rapen, maar als ludieke
afsluiter zijn er de fameuze muizen. Deze beestjes zijn erin geslaagd om
het nieuwe kiwi-seizoen met een week te vertragen. Ze hadden redelijk
huisgehouden in de eerste lading die in Zeebrugge moest toekomen, en die
integraal moest vernietigd worden. (Flows 24 april 2024)
6.
Ook internationaal was er weer wat nieuws te
sprokkelen. De Houthi's hadden zich een tijdje
koest gehouden. Militaire experts dachten dat ze door hun voorraad munitie
zaten, maar deze week hebben ze toch een raket gelanceerd naar de Maersk Yorktown. Gelukkig
werd die onderschept door de Amerikaanse marine zodat verder onheil kon
afgewend worden. Een geclaimde beschieting van de MSC Veracruz
kon niet bevestigd worden. Binnen deze context werd het Nederlandse Tromp
na een maand dienst in het Amerikaanse “Prosperity
Guardian”. Ondertussen is de Zr Ms Karel Doorman A833 op weg naar de Golf van Aden, maar voor dienstname in het defensieve Europese “Aspides”,
Een onverwacht maar voor de hand liggend gevolg van die Houthi-acties
is de verhoging van de wereldwijde CO2-uitstoot. De scheepvaartroutes
worden langer omdat het merendeel de veiliger router rond de Kaap
prefereert en die schepen varen dan wel sneller om de verloren tijd in te
halen.
7.
Al gehoord van “HVO”? Dit staat voor Hydrotreated vegetable oil”, en dat is dan weer de officiële term van
biodiesel van afgewerkte frituurolie. Flows van 26 april maakt melding van
een eerste test op de Belgische binnenwateren met deze brandstof. Het
binnenschip “La Coruna”, uitgerust met een Euro-6
vrachtwagenmotor vaart tussen Roeselare en Gent met deze brandstof, die tot
een CO2-reductie (craddle to
grave) van 90% zou leiden.
8.
Graag uw aandacht voor de KKROA-uitstap naar de
Nederlandse Grebbelinie. Nog mogelijkheid om in te schrijven tot 4 mei.
9.
Daar 1 mei op een woensdag valt komt de 2de woensdag
van de maand er al heel snel aan. En dat is traditioneel “happy-hour” dag. Laat U dus niet verrassen, het komt er snel
aan.
Willy
28/04/2024
|