1.
Het editoriaal gaf het al aan. Wat vorige week nog gevreesd
werd is de vreselijke werkelijkheid geworden. Bestuurslid Jozef Voet is
helaas op 15 april 2024 van ons heengegaan. Zoals U kon lezen heeft hij de
leden van onze club, maar ook vele anderen ongelooflijk mooie momenten
bezorgd tijdens de legendarisch boottochten op de Kempische kanalen. Onze
gedachten zijn bij zijn echtgenote en familie. Uw bestuur zal aanwezig zijn
op de uitvaart op woensdag 24 april om 11 uur in de Sint Laurentiuskerk in
Hove. Jos heeft in zijn carrière heel wat mandaten vervuld van voorzitter
en/of bestuurslid van een vereniging, en dat zal zich ook afspiegelen in de
inhoud van deze nieuwsbrief.
2.
Deze week bereikte ons ook het bericht van het
overlijden van Officier Hoofdwerktuigkundige t.l.o.
Georges Bogaert op 12 april, een ander droevig afscheid voor de maritieme
familie. Als club kenden wij hem vooral voor zijn jaarlijks inspirerende
toespraak “Broedergroet” tijdens de plechtigheid van de Dag der Zeelieden.
De uitvaart is voorzien op donderdag 25 april om 11 uur in de Sint
Antoniuskerk op de Paardenmarkt in Antwerpen. Onze oprechte deelneming en
steun aan de nabestaanden.
3.
Verder in deze nieuwsbrief twee hommagebladzijden over
beide overledenen, opgemaakt door Georges Janssens.
4.
Ondertussen gaat het leven verder, en Jos zou zelf
nooit gewild hebben dat dit zou stilvallen. Ons Smaldeel DELTA komt stilaan
op kruissnelheid met een volwaardig commando, huishoudelijk reglement en
een gestoffeerd jaarprogramma. De eerste versie daarvan verder in deze
nieuwsbrief.
5.
Laatste kans om in te schrijven voor de razend
interessante clubavond van de RYCB, waarin enkele loodsen komen vertellen
hoe zij de pleziervaart op de Schelde ervaren. Onontbeerlijke informatie
voor yachtmensen.
Spijtig genoeg kan ik er zelf niet bij zijn. Clublid Margot Aerts
organiseert diezelfde avond een concert in Leuven, en als bompa moet je nu eenmaal je prioriteiten stellen.
6.
In Flows van 10 april lezen wordt, ter gelegenheid van
de 100ste verjaardag van de terugkeer van de Belgica
naar Antwerpen, een tentoonstelling aangekondigd, van 21 juni tot 3 novermber 2024 rond deze befaamde poolexpeditie van Adrien de Gerlache.
7.
Op zondag 14 april werd op de Zeescoutsbasis
op Antwerpen-Linkeroever op plechtige wijze het vaarseizoen ingewijd.
Gastspreker was Divisieadmiraal Tanguy Botman,
die ook een onderhoud had met enkele van onze leden. Foto’s Georges Janssens.
0
8.
Een nieuwe fase in het Oosterweelverhaal. De baggerwerken
van de sleuf waarin de 8 tunnelelementen zullen worden verzonken. moeten binnenkort van start gaan. Om de
scheepstrafiek op de Schelde niet te hinderen moet eerst een voorlopige
alternatieve vaargeul worden uitgebaggerd. Die werken zijn deze week
gestart (Flows van 17 april 2024)
9.
Helaas te laat om nog zinvol te zijn wees Flows (14
april 2024) op het bestaan van een tentoonstelling rond 100 jaar Ferry-Boats in Zeebrugge; De Société Belgo-Anglaise
de Ferry Boats was gedurende 100 jaar een
dominante factor voor de haven van Zeebrugge.en
zette deze op de kaart als internationale doorvoerhaven. De tentoonstelling, die tot nu toe 2200
internationale bezoekers mocht verwelkomen is helaas maar te bezoeken tot
vandaag 21 april, erfgoeddag. Een warme oproep aan onze lezers uit
Zeebrugge om ons interessante nieuwsfeiten rond de kusthavens te melden. We
publiceren ze met plezier. Dit geldt trouwens voor al onze lezers, waar ze
ook gevestigd zijn: altijd open voor saillant maritiem nieuws.
10.
Nieuwsblad Transport van 18 april leert ons dat de
containertrafiek in de haven van Rotterdam weer een opgaande beweging
maakt. Maar de groei in Antwerpen is nog iets groter, waardoor Antwerpen op
dezelfde hoogte komt als Rotterdam, beiden met een kwartaalcijfer van 3,3
miljoen tTEU. Maar op 19 april komt er al een
eerste barst in het verhaal: Beide Europese havens zijn weggezakt in de
wereldranglijst van containerhavens. Sinds lang zijn het daar de Chinese
havens die de toon aangeven. Shanghai klokt af met 50 miljoen TEU. Van Hamburg
wordt zelfs niet meer gesproken binnen de top 20.
11.
Toch nog eens teruggekomen op de chemische industrie,
onze “kanarie in de koolmijn”. Dat is ondertussen al een hele volière
geworden en de Europese chemische industrie kampt met een enorm
capaciteitsoverschot en worstelt met een diepe crisis. Alleen in de
Antwerpse haven stelt deze industrie 36000 arbeidsplaatsen. In één jaar
tijd is de omzet gedaald met 14% en de export met 18%. 35% van de
installaties lag stil in 2023. (GVA 18/4/2024). Er zijn dringend drastische
maatregelen nodig om te vermijden dat deze motor van de Belgische economie
stilvalt. Natuurlijk speelt de energieprijs een rol, maar het is ook wel
nodig om werk te maken van een intelligent regelgevings-en
vergunningsbeleid. Ook Europa zou gebaat zijn bij een intelligentere aanpak
van de “Green deal”.
12.
Dit brengt mij op mijn stokpaardje: waterstof. In
Nieuwblad Transport van 18 april 2024 kan men lezen dat de koning van
Spanje, samen met de Nederlandse koning de haven van Amsterdam bezocht om
er zich van de status te vergewissen van de plannen voor een
waterstofcorridor tussen Bilbao en Amsterdam. Bilbao wil men uitbouwen tot
belangrijke doorvoerhub voor groene waterstof.
Het is hartverwarmend om te lezen dat er toch nog altijd mensen zijn die
sterk geloven in waterstof en dat tot ongenoegen van sommigen, waterstof
nog niet dood is.
Willy
21/04/2024
|