NIEUWSBRIEF 21-04-2024

 

 

Editoriaal:

 

In memoriam Jos Voet

Het is een trieste job als je het overlijden moet aankondigen van een heel goede vriend en een bijzonder persoon.

 

Jos was een echte Herentalsenaar en al van jongs af aan verknocht aan het water, de maritiem. Hij kende ook zowat alle B.H. (bekende Herentalsenaren) persoonlijk en als ik iets moest weten… even vragen en hij kende hem! Hij had daar ook zijn boot liggen in de jachthaven.

 

Maar zijn grote liefde ging naar de Marine Kadetten aan het kanaal in Geel waar hij dan ook de begeesterde lesgever werd en met het korps de parade voor de Koning en de regering leidde tijdens de Nationale Feestdag op 21 juli te Brussel.

 

Voor de maritieme clubs heeft hij bijna elk jaar een tocht met de patrouilleboten van de Marine Kadetten kunnen organiseren, het kanaal af en zo bij de grote jongens op het Albertkanaal. Prima verzorgd met een uitstekende ‘oorlam’ van topkwaliteit en (meestal) mooi weer.  Ik heb al eens in het editoriaal van de RBNRC verteld over een tocht zowat 4 jaar geleden dat we met de V902 op het Albertkanaal de Hollandse jachten voorbij staken en dat de verbaasde Nederlanders gaapten naar het militaire vaartuig met geladen (losse flodders) machinegeweer op de boeg dat hen inhaalde en met een groep ‘ouwe zeerotten’ de borrel in de hand, hen begroeten!

 

 

Onvergetelijk avontuur dat eindigde met een uitstekende maaltijd in de kantine van de Marine Kadetten en wat later nog een ‘after party’ drink ergens te velde…

 

Ik had de gelegenheid verschillende dagen met Jos door te brengen en nodigde hem regelmatig uit op conferenties van het Financieel Forum van de Nationale Bank en andere transport voordrachten.

Hij vertelde me dan over zijn carrière bij de Katoennatie, zijn reizen naar de USA, Japan, e.a. maritieme bestemmingen om dan te eindigen als kantoordirecteur van BNP Parisbas (Fortis toen) in Hove.

Hoe hij de potentiële klanten ging bezoeken en het kantoor terug in competitie bracht. Hij inviteerde me ook naar zijn ‘stamcafé’ ’t Nief Hoeksken, dat ondertussen opdoekt is maar waar hij graag dagelijks zijn borrel dronk, zelfs na zijn pensioen deed hij de tocht van Edegem Hovestraat naar Hove centrum, later moest hij noodgedwongen de wagen nemen door wandelproblemen en met zijn vertrouwde Toyota nam hij me dan mee naar het sportschool complex naast het gemeentehuis van Hove. 

Ik kreeg ook te horen welke moeilijkheden er soms waren in het appartementsgebouw waar hij op de zesde verdieping woonde. Verleden jaar nam hij dan de drastische beslissing te verhuizen naar een rustig appartement op het gelijksvloer dicht bij de Boniverlei Edegem en op stapafstand van apotheker en slager, erg handig en hij was er gelukkig, maar de verhuis op zijn leeftijd was zwaar.

Waar hij ook fier op was zijn de bezoeken aan ‘de laatste donderdag van de maand drink’ in het Militair Commando op de Belgiëlei te Antwerpen, hij kende er natuurlijk ook weer iedereen en had de mogelijkheid om zijn Toyota te parkeren in de garage tuin van het oude Lieven Gevaert gebouw. De laatste keer dat we er samen waren hebben we de conferentie van Roger Houssen, kol.o.r. bijgewoond over de situatie in Oekraïne. Hij kende zoveel personaliteiten dat er geen moment rust was!

Als je de rouwbrief even bekijkt zie direct waar hij allemaal bij aangesloten was en bijna steeds als bestuurslid. Zowat een maand geleden op 12 maart belde hij me vanuit het UZA en zei dat hij erg moe was, maar niet begreep wat de dokters nu met hem gingen doen. Verschillende pogingen om hem terug te bereiken mislukten tot zijn lieve Brigitte me belde dat het heel slecht ging en de hepatitis E hem kelderde…

Een man uit een stuk en om nooit te vergeten, goede vaart Jos, saluere et ventis secundis!

All the best,

 Bob    

 

 

 

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Het editoriaal gaf het al aan. Wat vorige week nog gevreesd werd is de vreselijke werkelijkheid geworden. Bestuurslid Jozef Voet is helaas op 15 april 2024 van ons heengegaan. Zoals U kon lezen heeft hij de leden van onze club, maar ook vele anderen ongelooflijk mooie momenten bezorgd tijdens de legendarisch boottochten op de Kempische kanalen. Onze gedachten zijn bij zijn echtgenote en familie. Uw bestuur zal aanwezig zijn op de uitvaart op woensdag 24 april om 11 uur in de Sint Laurentiuskerk in Hove. Jos heeft in zijn carrière heel wat mandaten vervuld van voorzitter en/of bestuurslid van een vereniging, en dat zal zich ook afspiegelen in de inhoud van deze nieuwsbrief.

2.      Deze week bereikte ons ook het bericht van het overlijden van Officier Hoofdwerktuigkundige t.l.o. Georges Bogaert op 12 april, een ander droevig afscheid voor de maritieme familie. Als club kenden wij hem vooral voor zijn jaarlijks inspirerende toespraak “Broedergroet” tijdens de plechtigheid van de Dag der Zeelieden. De uitvaart is voorzien op donderdag 25 april om 11 uur in de Sint Antoniuskerk op de Paardenmarkt in Antwerpen. Onze oprechte deelneming en steun aan de nabestaanden.

3.      Verder in deze nieuwsbrief twee hommagebladzijden over beide overledenen, opgemaakt door Georges Janssens.

4.      Ondertussen gaat het leven verder, en Jos zou zelf nooit gewild hebben dat dit zou stilvallen. Ons Smaldeel DELTA komt stilaan op kruissnelheid met een volwaardig commando, huishoudelijk reglement en een gestoffeerd jaarprogramma. De eerste versie daarvan verder in deze nieuwsbrief.

5.      Laatste kans om in te schrijven voor de razend interessante clubavond van de RYCB, waarin enkele loodsen komen vertellen hoe zij de pleziervaart op de Schelde ervaren. Onontbeerlijke informatie voor yachtmensen.  Spijtig genoeg kan ik er zelf niet bij zijn. Clublid Margot Aerts organiseert diezelfde avond een concert in Leuven, en als bompa moet je nu eenmaal je prioriteiten stellen.

6.      In Flows van 10 april lezen wordt, ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de terugkeer van de Belgica naar Antwerpen, een tentoonstelling aangekondigd, van 21 juni tot 3 novermber 2024 rond deze befaamde poolexpeditie van Adrien de Gerlache.

7.      Op zondag 14 april werd op de Zeescoutsbasis op Antwerpen-Linkeroever op plechtige wijze het vaarseizoen ingewijd. Gastspreker was Divisieadmiraal Tanguy Botman, die ook een onderhoud had met enkele van onze leden. Foto’s Georges Janssens.

0

8.      Een nieuwe fase in het Oosterweelverhaal. De baggerwerken van de sleuf waarin de 8 tunnelelementen zullen worden verzonken.  moeten binnenkort van start gaan. Om de scheepstrafiek op de Schelde niet te hinderen moet eerst een voorlopige alternatieve vaargeul worden uitgebaggerd. Die werken zijn deze week gestart (Flows van 17 april 2024)

9.      Helaas te laat om nog zinvol te zijn wees Flows (14 april 2024) op het bestaan van een tentoonstelling rond 100 jaar Ferry-Boats in Zeebrugge; De Société Belgo-Anglaise de Ferry Boats was gedurende 100 jaar een dominante factor voor de haven van Zeebrugge.en zette deze op de kaart als internationale doorvoerhaven.  De tentoonstelling, die tot nu toe 2200 internationale bezoekers mocht verwelkomen is helaas maar te bezoeken tot vandaag 21 april, erfgoeddag. Een warme oproep aan onze lezers uit Zeebrugge om ons interessante nieuwsfeiten rond de kusthavens te melden. We publiceren ze met plezier. Dit geldt trouwens voor al onze lezers, waar ze ook gevestigd zijn: altijd open voor saillant maritiem nieuws.

10.   Nieuwsblad Transport van 18 april leert ons dat de containertrafiek in de haven van Rotterdam weer een opgaande beweging maakt. Maar de groei in Antwerpen is nog iets groter, waardoor Antwerpen op dezelfde hoogte komt als Rotterdam, beiden met een kwartaalcijfer van 3,3 miljoen tTEU. Maar op 19 april komt er al een eerste barst in het verhaal: Beide Europese havens zijn weggezakt in de wereldranglijst van containerhavens. Sinds lang zijn het daar de Chinese havens die de toon aangeven. Shanghai klokt af met 50 miljoen TEU. Van Hamburg wordt zelfs niet meer gesproken binnen de top 20.

11.   Toch nog eens teruggekomen op de chemische industrie, onze “kanarie in de koolmijn”. Dat is ondertussen al een hele volière geworden en de Europese chemische industrie kampt met een enorm capaciteitsoverschot en worstelt met een diepe crisis. Alleen in de Antwerpse haven stelt deze industrie 36000 arbeidsplaatsen. In één jaar tijd is de omzet gedaald met 14% en de export met 18%. 35% van de installaties lag stil in 2023. (GVA 18/4/2024). Er zijn dringend drastische maatregelen nodig om te vermijden dat deze motor van de Belgische economie stilvalt. Natuurlijk speelt de energieprijs een rol, maar het is ook wel nodig om werk te maken van een intelligent regelgevings-en vergunningsbeleid. Ook Europa zou gebaat zijn bij een intelligentere aanpak van de “Green deal”.

12.   Dit brengt mij op mijn stokpaardje: waterstof. In Nieuwblad Transport van 18 april 2024 kan men lezen dat de koning van Spanje, samen met de Nederlandse koning de haven van Amsterdam bezocht om er zich van de status te vergewissen van de plannen voor een waterstofcorridor tussen Bilbao en Amsterdam. Bilbao wil men uitbouwen tot belangrijke doorvoerhub voor groene waterstof. Het is hartverwarmend om te lezen dat er toch nog altijd mensen zijn die sterk geloven in waterstof en dat tot ongenoegen van sommigen, waterstof nog niet dood is. 

Willy 
21/04/2024