NIEUWSBRIEF 14-04-2024

 

 

Editoriaal:

 

Ik heb geen Paasvakantie gehad, dus ga ik het nu even gemakkelijk nemen en maak een formidabel editoriaal met de hulp van mijn beste vriend Jean Dillen, auteur van verschillende boeken over de luchthaven van Deurne (nu Antwerp International Airport) tijdens de Duitse bezetting in WO II.

Van: Jean Dillen     
Onderwerp: Van Piper vliegdekschepen en trapeze Pipers  
Ik schrijf af en toe een artikeltje voor ons clubblad net zoals jij dat doet voor jullie vereniging. Bij ons zijn de criteria echter dat het over luchtvaart moet gaan en een link met België hebben.

Een aantal jaren geleden struikelde ik over een wat ongewone inzet van Piper Cub schepen!

Lees het verhaal geillustreerd met foto’s over ONGEKENDE Piper vliegdekschepen en trapeze Pipers in onze e-mail nieuwsbrief.

Ik heb mijn laatste vlucht enkele jaren geleden met een Piper Warrior gedaan in Deurne. Dat was al een gemoderniseerd type met digitaal dashboard, moeilijk voor iemand die altijd analoog gewoon was.

Maar met de fameuze Piper Cub heb ik maar tweemaal gevlogen vanuit ‘Hoevenen Airport’ maar dat was wel het type met een echte Rolls Royce motor !

Fantastisch hoe traag dat die machine kon vliegen, zowat 60 km/h met zijn brede en lange vleugelwijdte.

Later vernam ik dat die Piper gecrasht was in Hoevenen, maar dat was in die periode (1985/1990) courant.

 

BOB

 

 

 

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.      Spiijtig genoeg moeten we beginnen met slecht nieuws. Bestuurslid Jos Voet, die we nog mochten verwelkomen tijdens onze Algemene Vergadering op 13 maart ll, werd, nu twee weken geleden, opgenomen in het UZA en moest daar het moeilijke verdict aanhoren dat dit wel eens definitief zou kunnen zijn. Wij wensen hem en Brigitte alle sterkte toe.

2.      Rechtzetting. Vorige week brachten wij het relaas over het verhalen van het Rijn-en Binnenvaartmuseum. Willy Huysmans wijst erop dat dit volledig op eigen kracht gebeurd is. Enkel voor het vastleggen kon dankbaar beroep gedaan worden op de vrijwilligers van MPM. Voor de rest hebben we vorige woensdag zelf kunnen vaststellen dat alles perfekt terug in orde is op de nieuwe lokatie, waar onze clubwimpel weer vrolijk wapperde. Waarvan akte.  

Wen maar aan het nieuwe uitzicht met Rijn-en Binnenvaartmuseum, M477 Oudenaarde en West-Hinder, broeder/zusterlijk verenigd op 1 plaatje. En dan spreken we nog niet over de vlotkraan en de P 905 Schelde in de onmiddellijke buurt.   



     Overigens was het een drukke bedoening tijdens het Happy Hour, met een invasie van ons smaldeel DELTA. Daar was heel wat te bespreken, van organisatie over huishoudelijk reglement tot en met het jaarprogramma. Om 16 uur kregen we dan nog een mooie virtuele zeiltocht in de Zeeuwse wateren door Paul Mallentjer.

3.      Een van de besproken punten lag een beetje buiten de specifieke plannen van smaldeel DELTA, maar sluit wel haarfijn aan bij onze clubdoelstellingen: bevordering van de watersport en aandacht voor maritiem erfgoed.       

In het kader van de eerdere, weliswaar mislukte, pogingen van Georges Janssens om te freewheelen rond de beschikbaarheid van B2's van de Nederlandse Marine in Den Helder waren wij enkele exemplaren op het spoor gekomen in België. Een expeditieteam ging op verkenning. 



Een B2 is een tweemast zeilbarkas, die door de Koninklijke Marine (NL) gebruikt werd en wordt als roei-en zeilsloep. In hun authentieke vorm zijn het prachtige exemplaren van varend erfgoed. Rond een dergelijk vaartuig kan een mooi project ontstaan waar zowel mensen die graag aan boten werken, mensen die graag met boten zeilen, mensen die bij de jeugd interesse willen kweken voor het maritieme, en hen willen bijstaan in het leren omgaan met zeil en roeiriem, aan hun trekken kunnen komen. Dit toont ook wel aan dat een dergelijk project een beetje groot is om alleen door onze club te kunnen behapt worden. Mits we genoeg medestanders vinden in bevriende verenigingen met vergelijkbare doelstellingen zou hier wel muziek kunnen in zitten.

4.      Dat de Houthi's nog eens een schip hadden aangevallen, de Somaliërs nog eens een schip hadden gekaapt, het begon wat eentonig te worden. Tot de MSC Aries gekaapt werd door de Iraanse Revolutionaire Garde. Even werd gedacht dat dit de verwachte vergelding was voor de Israëlische aanval op de Iraanse Ambassade in Damascus. Het schip, geen kleintje: 360 meter lang, voer wel onder Portugese vlag, maar ergens was er een vage connectie met de Israëlische miljardair Eyal Ofer. Ondertussen heeft Iran zich wel echt gemanifesteerd met raketten en drones, heeft Hezbollah vanuit Libanon zich ook niet onbetuigd gelaten en zit de wereld opnieuw opgescheept met een explosieve situatie die een dringende bijeenroeping van de Veiligheidsraad noodzakelijk maakt. (diverse persberichten).

5.      U herinnert zich misschien het editoriaal van vorige week waar ons bestuurslid Filip Reyniers allusie maakte op de besloten veiligheidsconferentie waaraan hij  had kunnen deelnemen. Uitgerekend deze week, op 9 april pakte de Standaard uit met een artikel gespreid over twee pagina's waarin de in de conferentie besproken kwetsbaarheidsproblemen nog eens uitvoerig werden uiteengezet. Het gaat hem dan in de eerste plaats over de onderzeese kabels, eventuele pijpleidingen en windmolenparken op zee. De rol van het Russiche “onderzoeksschip” Admiral Vladimirsky blijft hier ook niet onbesproken. Ik herinner me nog duidelijk diens voorganger die ook al actief was, meer dan vijftig jaar geleden. Bij de aanvang van een “Wintex”, een Navo-communicatieoefening kon je vanop het sluisje in Kallo een groenig, Russisch “wetenschappelijk “schip, de naam ontsnapt mij, beladen met antennes en captoren de Schelde zien opstomen richting Antwerpen. En toevallig, na het einde van de oefening, voer hij daar weer voorbij, ditmaal met een zeewaartse bestemming. Dit alles om aan te tonen, dat de Russen, en ook andere mogendheden wel perfect op de hoogte zullen zijn van de sterktes en zwaktes van onze strijdkrachten en onze infrastructuur. Toch doet het telkens wat onwennig aan, wanneer munitietekorten, leveringsproblemen met wapens, zwakheden en kwetsbaarheden van communicatiesystemen en energiebevoorrading zo maar open bloot besproken worden in de media.

6.      Verder in deze nieuwsbrief een bijdrage van Georges Janssens die in een Frans persartikel verontrustende boodschappen gevonden heeft over de zelfs zeer nabije toekomst van onze mijnenjagersvloot.

7.      En houd uw mailbox in het oog over het nakend bezoek van de Gloria. Ligplaats “Castillo Steem”, U weet wel.......      



Willy  14/04/2024