NIEUWSBRIEF 07-04-2024

 

 

Editoriaal:

 

Een goede week geleden vond er in Brussel een ‘closed door conference’ plaats over maritieme veiligheid en defensie in de nieuwe context waarin we ons vandaag bevinden, met bijzondere aandacht voor de situatie in en rond onze Noordzee.

Het mag gezegd worden dat de analyse van de aanwezige experten over deze context nogal uit elkaar loopt. In het globale kader is Rusland maar een secundaire speler en kijkt iedereen naar het Verre Oosten. Maar waar sommigen spreken van een Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en China, zien anderen dit als een normale herschikking van de evenwichten tussen de wereldmachten, die overigens al enkele decennia aan de gang is, en waarbij we moeten opmerken dat China zich in de kwestie Oekraïne al bij al voorzichtig opstelt.

Wat onze Noordzee betreft lijkt de grootste zorg vandaag niet uit te gaan naar de omvang van de vloot, maar wel naar alles wat zich onder water bevindt: de aanvoerlijnen voor onze energie en communicatie, in de eerste plaats de bekabeling dus. De echte dreiging waar we bezorgd over moeten zijn is niet conventioneel maar hybride. Er werd daarbij zeer sterk beklemtoond dat communicatie tussen de private sector en de veiligheidsactoren cruciaal is, en dat we daar nog lang niet zijn. We moeten inderdaad wel weten waar de kabels liggen voor we hen afdoende kunnen beschermen… Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt.

Ook de beveiliging van onze uitgestrekte havengebieden tegen drones en raketten kon niet ontbreken in het debat. Enkele weken geleden kwam deze situatie ook in de media aan bod: ‘België beschikt niet over luchtafweer om de havens te beschermen en dit baart zorgen, zeker niet alleen in eigen land.’

Om maar te zeggen dat de prioriteiten voor maritieme veiligheid en defensie een heel stuk complexer zijn dan de discussie over een derde fregat…

Veel leesplezier,

Filip

 

 

 

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Vooreerst een belangrijke praktische mededeling: Het Rijn- en Binnenvaartmuseum met onze vertrouwde Angèle is vorige dinsdag op een voorbeeldige manier met de hulp van cv Brabo naar zijn nieuwe standplaats in droogdok 9 “verhaald”. Nu moeten Willy en zijn team nog de nutsvoorzieningen terug aansluiten en de gangway installeren zodat de Angèle klaar is om ons op te vangen op het eerste happy hour van het jaar op woensdag 10 april tussen 14u en 17u.

Terzelfdertijd is er aldaar een bijeenkomst van smaldeel DELTA om 14u en zal Paul Mallentjer zijn virtuele zeiltocht begeleiden door de Zeeuwse wateren om 16 uur.   

Op vrijdag werd ook Lichtschip 3 West-Hinder met succes “verhaald” naar datzelfde droogdok 9. Het zal wennen worden aan het nieuwe uitzicht daar ter plaatse. Lezers van onze volledige nieuwsbrief vinden verder een uitgebreide fotoreportage van de operaties door Georges Janssens.

2.      Bekijk zeker de uitnodiging voor de Belgian Defence International Tattoo 2024 van 6 juni 2024 op de Grote Markt in Antwerpen. Snel inschrijven is de boodschap voor een gegarandeerde zitplaats. Deze taptoe wordt ook gehouden in Leuven, Eupen, Doornik en Brussel. Meer info verder in e-mail-nieuwsbrief.

3.      In de pipeline: het aangekondigde bezoek van het Columbiaanse Tall Ship ARC Gloria tijdens het weekend volgend op 31 mei. Sinds het vertrek van de Tall Ships in 2022 wordt de Antwerpse rede hoogstens nog eens bezocht door de Dar Młodzieży ter gelegenheid van de jaarlijkse amarinagestage voor de studenten van de Antwerp Marine Academy.   

Het blijft dan altijd een spektakel wanneer een niet vertrouwde windjammer zijn/haar opwachting maakt. Op 31 mei (tot 3 juni) zou het dan toch lukken.  

De ARC Gloria is een bark (2 dwarsgetuigde masten en 1 langsgetuigde mast) van 64,7m x 10,6m. Het is zowel het schoolschip als het vlaggeschip van de Columbiaanse marine. Uiteraard houden wij die datum in het oog, en proberen, in samenwerking met NavDetAnt een scheepsbezoek te organiseren dat verder gaat dan het bovendek. Gezien dergelijke toestemmingen doorgaans enkel kunnen besproken worden wanneer het schip reeds in de territoriale wateren zit, of ter plaatse aangemeerd   kunnen we alleen maar aanraden aan de geïnteresseerden om zich klaar te houden voor een inschrijving “on short notice”.

4.      Toen de M915 Aster in 1985 als eerste “tripartite” – mijnenjager gelanceerd werd maakten we ook kennis met de PAP. (Poisson Auto Propulsé). Het woord drône was toen nog niet amper bekend. Sindsdien is de technologie in een rotvaart geëvolueerd. We mogen ons dan ook gelukkig prijzen dat ook België niet wil achterblijven, en met de bestelling van 6 R7 ROV's (Remotely operated vehicles) de 21ste eeuw omarmt, en zeker de Marine een deugdelijk instrument in handen geeft voor de nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen.  

Meer daarover verder in e-mail-nieuwsbrief. Georges Janssens was trouwens weer zeer actief deze week. Kijk verder in deze e-mail-nieuwsbrief hoe hij onze Marine opvolgde.

5.      Ontploffingen wijzen niet altijd op aanslagen of oorlogshandelingen, soms dienen zij ook vreedzame en nuttige doeleinden. De ontploffingen die zaterdag 30 maart gehoord werden in de buurt van de Berendrecht-en Zandvlietsluizen behoorden tot deze laatste categorie. Een deel van de vroegere raffinaderij Gunvor werd door Vopak gecontroleerd tot ontploffing gebracht (Flows 29/3/2024).     

Door zich in te kopen in Gunvor kreeg Vopak toegang tot deze site van wel 105 ha. In samenwerking met POAB nemen zij zich voor hier een positieve bijdrage te leveren aan de decarbonisatie van de Antwerpse havenindustrie. Al blijft hun perscommuniqué vaag over de concrete invulling, toch mogen we vermoeden dat het zal gaan in de richting van opslag van “groene” producten zoals groene ammoniak, methanol en andere “duurzame” brandstoffen.

6.      Deze week stelde Total Energies op de gronden van de raffinaderij in de Antwerpse haven het grootste batterijpark - 75 Mwh capaciteit - van het bedrijf in Europa voor (Flows 3/04/2024), en kondigde tegelijkertijd de bouw aan van een gelijkaardig park op hun site in Feluy. Wie mij kent weet dat ik niet wild enthousiast loop over batterijen en batterijparken, Maar ik neem aan dat mijn gewezen werkgever weet wat hij doet.

7.      Wist U dat de traditie om een schip te dopen teruggrijpt naar een bloedig gebruik uit de Romeinse en later de Vikingtijd?  De Romeinen zouden dieren geofferd hebben, de Vikingen zelfs mensen. Het wegvloeiende bloed zou gediend hebben om de waterdichtheid van het dek te controleren (!?!).       

In minder bloeddorstige tijden werd het bloed dan vervangen door rode wijn. Onder Queen Victoria mocht het wat “chiquer” en toen werd de eerste champagnefles kapot gesmeten op de boeg van het cruiseschip “Royal Arthur”.      

De White Star line zou dit alles als onzin hebben weggezet en liet zijn schepen niet dopen.... dus ook de Titanic niet...........!!!. (Nieuwsblad Transport van 5 april 2024)


Willy  07/04/2024 en tot woensdag 10 april a/b van de Angèle