1.
Vooreerst een belangrijke praktische mededeling: Het
Rijn- en Binnenvaartmuseum met onze vertrouwde Angèle is vorige dinsdag op
een voorbeeldige manier met de hulp van cv Brabo naar zijn nieuwe
standplaats in droogdok 9 “verhaald”. Nu moeten Willy en zijn team nog de
nutsvoorzieningen terug aansluiten en de gangway installeren zodat de
Angèle klaar is om ons op te vangen op het eerste happy hour van het jaar
op woensdag 10 april tussen 14u en 17u.
Terzelfdertijd is er aldaar een bijeenkomst van smaldeel DELTA om 14u en
zal Paul Mallentjer zijn virtuele zeiltocht begeleiden door de Zeeuwse
wateren om 16 uur.
Op vrijdag werd ook Lichtschip 3 West-Hinder met succes “verhaald” naar
datzelfde droogdok 9. Het zal wennen worden aan het nieuwe uitzicht daar
ter plaatse. Lezers van onze volledige nieuwsbrief vinden verder een
uitgebreide fotoreportage van de operaties door Georges Janssens.
2.
Bekijk zeker de uitnodiging voor de Belgian
Defence International Tattoo 2024 van 6 juni 2024 op de Grote
Markt in Antwerpen. Snel inschrijven is de boodschap voor een gegarandeerde
zitplaats. Deze taptoe wordt ook gehouden in Leuven, Eupen, Doornik en
Brussel. Meer info verder in e-mail-nieuwsbrief.
3.
In de pipeline: het aangekondigde bezoek van het
Columbiaanse Tall Ship ARC Gloria tijdens het weekend volgend op 31 mei.
Sinds het vertrek van de Tall Ships in 2022 wordt de Antwerpse rede
hoogstens nog eens bezocht door de Dar
Młodzieży ter gelegenheid
van de jaarlijkse amarinagestage voor de studenten van de Antwerp Marine
Academy.
Het blijft dan altijd een spektakel wanneer een niet vertrouwde windjammer
zijn/haar opwachting maakt. Op 31 mei (tot 3 juni) zou het dan toch lukken.
De ARC Gloria is een bark (2 dwarsgetuigde masten en 1 langsgetuigde mast)
van 64,7m x 10,6m. Het is zowel het schoolschip als het vlaggeschip van de
Columbiaanse marine. Uiteraard houden wij die datum in het oog, en
proberen, in samenwerking met NavDetAnt een scheepsbezoek te organiseren
dat verder gaat dan het bovendek. Gezien dergelijke toestemmingen doorgaans
enkel kunnen besproken worden wanneer het schip reeds in de territoriale
wateren zit, of ter plaatse aangemeerd kunnen we alleen maar aanraden aan de
geïnteresseerden om zich klaar te houden voor een inschrijving “on short
notice”.
4.
Toen de M915 Aster in 1985 als eerste
“tripartite” – mijnenjager gelanceerd werd maakten we ook kennis met de
PAP. (Poisson Auto Propulsé). Het woord drône was toen nog niet amper
bekend. Sindsdien is de technologie in een rotvaart geëvolueerd. We mogen ons
dan ook gelukkig prijzen dat ook België niet wil achterblijven, en met de
bestelling van 6 R7 ROV's (Remotely operated vehicles) de 21ste eeuw
omarmt, en zeker de Marine een deugdelijk instrument in handen geeft voor
de nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen.
Meer daarover verder in e-mail-nieuwsbrief. Georges Janssens was trouwens weer
zeer actief deze week. Kijk verder in deze e-mail-nieuwsbrief hoe hij onze
Marine opvolgde.
5.
Ontploffingen wijzen niet altijd op aanslagen of
oorlogshandelingen, soms dienen zij ook vreedzame en nuttige doeleinden. De
ontploffingen die zaterdag 30 maart gehoord werden in de buurt van de
Berendrecht-en Zandvlietsluizen behoorden tot deze laatste categorie. Een
deel van de vroegere raffinaderij Gunvor werd door Vopak gecontroleerd tot
ontploffing gebracht (Flows 29/3/2024).
Door zich in te kopen in Gunvor kreeg Vopak toegang tot deze site van wel
105 ha. In samenwerking met POAB nemen zij zich voor hier een positieve
bijdrage te leveren aan de decarbonisatie van de Antwerpse havenindustrie.
Al blijft hun perscommuniqué vaag over de concrete invulling, toch mogen we
vermoeden dat het zal gaan in de richting van opslag van “groene” producten
zoals groene ammoniak, methanol en andere “duurzame” brandstoffen.
6.
Deze week stelde Total Energies op de gronden van de
raffinaderij in de Antwerpse haven het grootste batterijpark - 75 Mwh
capaciteit - van het bedrijf in Europa voor (Flows 3/04/2024), en kondigde
tegelijkertijd de bouw aan van een gelijkaardig park op hun site in Feluy.
Wie mij kent weet dat ik niet wild enthousiast loop over batterijen en
batterijparken, Maar ik neem aan dat mijn gewezen werkgever weet wat hij
doet.
7.
Wist U dat de traditie om een schip te
dopen teruggrijpt naar een bloedig gebruik uit de Romeinse en later de
Vikingtijd? De Romeinen zouden
dieren geofferd hebben, de Vikingen zelfs mensen. Het wegvloeiende bloed
zou gediend hebben om de waterdichtheid van het dek te controleren (!?!).
In minder bloeddorstige tijden werd het bloed dan vervangen door rode wijn.
Onder Queen Victoria mocht het wat “chiquer” en toen werd de eerste
champagnefles kapot gesmeten op de boeg van het cruiseschip “Royal Arthur”.
De White Star line zou dit alles als onzin hebben weggezet en liet zijn
schepen niet dopen.... dus ook de Titanic niet...........!!!. (Nieuwsblad
Transport van 5 april 2024)
Willy 07/04/2024 en tot woensdag 10 april a/b
van de Angèle
|