NIEUWSBRIEF 31-03-2024

 

 

Editoriaal:

 

De redactie en heel het bestuur van de RBNRC wensen jou en je familie en vrienden een uitstekend Paasfeest met alles erop en eraan, dus als resultaat een overschot aan paaseieren om er nadien…chocolademelk van te maken ! LOL

Maar het jaar 2024 is eigenlijk op slechte basis vertrokken, de oorlog in Ukraine en Gaza blijven duren met alle mogelijke maritieme gevolgen: gezonken schepen in de Zwarte Zee en voedselbruggen in de Middellandse Zee voor de kust van Israël.

“Bella matribus detestata” de oorlogen verafschuwd door alle moeders!

En dan de ramp in de USA: de Francis Key Bridge in Baltimore stort in door een aanvaring van een cargoschip, de Dali!

Het is natuurlijk de fout van het cargoschip, iets of iemand heeft geknoeid met de stuurbekrachtiging of de ‘power’ om het stuurvlak te laten bewegen. Gelukkig heeft een mayday TIJDIG de politie bereikt om de brug nog nipt te laten afsluiten. Enkele arbeiders echter hebben de noodoproep niet gehoord en overleefden de ramp niet.

Maar moeten we ook niet naar de datum en het onderhoud van de brug kijken…1977 in dezelfde periode werd het viaduct van Vilvoorde gebouwd waar we allemaal al ettelijke keren over gereden zijn.

Tot grote verrassing moeten we dus vaststellen dat de Belgen nu eens op tijd aan de herstellingen en renovatie bezig zijn, pluim voor Openbare Werken!

Van e-mail nieuwsbrief volgt een overzicht van de gebeurtenis en de diverse reacties.

BOB

 

 

 

A red and black flag with a black cross and a black arrow

Description automatically generated Uit het logboek van de commodore:

 

1.      “Het” maritieme feit van de week is uiteraard het tragische ongeval, waarbij containerschip “Dali” de Francis Scott Key Bridge deed instorten. Het editoriaal gaat diep in op dit incident, met referentie naar toelichtende artikels verder in deze nieuwsbrief. Veel kunnen we daar niet aan toevoegen. Toch een observatie. De “Dali” heeft een capaciteit van 10000 TEU. De grootste containerschepen die de Schelde opvaren zijn meer dan dubbel zo groot: 22000 TEU. Stel dat...........

2.      Een ongeluk komt nooit alleen, Uitgerekend deze week, in de nacht van vrijdag 29 op zaterdag 30 maart, kreeg een riviercruiser in het Oostenrijkse Aschach op de Donau een gelijkaardig fenomeen van onbestuurbaarheid zodat het schip met een smak tegen een betonnen wand botste bij de nadering van een sluis. Er zijn verschillende gewonden maar het schip zelf ondervond weinig schade. (Le Soir 30/3/2024). Zie conclusie sub 1. Stel dat...........

3.      De Houthi-rebellen zijn ook niet uit het nieuws weg te branden. Aan hun motieven is kop noch staart te krijgen. Deze week hebben zij de Chinese tanker “Huang Pu”, die Russische olie vervoerde aangevallen met 4 raketten. Die troffen geen doel, maar een vijfde raket was raak, en er brak brand uit aan boord. Na een half uurtje was die geblust en het schip kon zijn weg verder zetten.      

Deze aanval kwam uitgerekend één dag nadat “Bloomberg” melding had gemaakt van een geheime deal, waarbij Chinese en Russische schepen vrije doorgang zou verleend worden. (Nieuwsblad Transport van 25 maart 2024).        

Het blijft hoogst eigenaardig dat de Houthi's “bevriende” schepen blijven aanvallen. Het zou te maken hebben met hun datasysteem, waarbij ze zich baseren op verouderde gegevens. De “Huang Pu” was nog maar sinds 7 februari geregistreerd bij haar huidige eigenaar uit Hong Kong. Voordien voer zij als “Anavatos II” onder Britse vlag, Ondertussen is het Nederlandse marineschip Zr. Ms.Tromp ter plaatse aangekomen ter versterking van de door de USA geleide missie “Prosperity Guardian”, niet te verwarren met het Europese “Aspides” waar onze eigenste LoMa (Louise Marie) naar op weg is..

4.      Voor heuglijk nieuws moeten we deze keer naar West-Vlaanderen en meer bepaald naar Oostende. Na jarenlang gekwakkel heeft de haven daar in 2023 een recordresultaat neergezet. De groei van de autotrafiek omdat ICO nu ook in Oostende een terminal heeft uitgebouwd om de druk op Zeebrugge te verminderen is één van de trekpaarden. Andere groeifactoren zijn o.a. de uitbouw van de REBO-terminal van pure off-shore windterminal tot een meer universele en polyvalente site waar ook andere industrie terecht kan. Ook de containertrafiek uit de estuaire vaart zit in de lift. Vandaar de plannen om ter hoogte van de oostelijke strekdam een 7-tal hectaren nieuw haventerrein met kades te voorzien. Een investering van 50 miljoen Euro wordt voorzien. (Flows 29 maart 2024).

5.      De Ane Maersk, containerschip van 16000 TEU van Maersk dat vaart op methanol is op weg naar Antwerpen, en wordt hier verwacht op 1 april. Speciaal is dat het voor de eerste maal ook in Antwerpen methanol zal bunkeren. (Flows van 28 maart 2024).     

Dit is een primeur voor het schip, maar niet voor de haven waar reeds op 1 juni 2023 de eerste methanolbunkering van 475 ton werd uitgevoerd door bunkerschip Tamariva naar de tanker Proma Stena Marine. (The Maritime executive van 2 juni 2023).       

Het is wel belangrijk voor een haven dat kan aangetoond worden dat schepen met alternatieve brandstoffen ook kunnen bevoorraad worden.

Op het front van de energietransitie kan ook vermeld worden dat de Nederlandse multimodale goederenbehandelaar Samskip twee middegrote waterstofschepen in bestelling heeft, die in 2025 zullen geleverd worden voor de shortsea dienst. (Nieuwsblad Transport 26 maart 2024)

6.      Er zijn al een aantal antwoorden binnengekomen op onze enquête over clubmerchandising en clubaktiviteiten. Aarzel niet om ook uw exemplaar in te zenden, hoe meer antwoorden, hoe duidelijker uw wensen, en hoe meer motivatie er is om te investeren. Cfr e-mail nieuwsbrief.

7.      Opgepast. Als de planning gerespecteerd wordt zal je met ons happy hour van 10 april onze vertrouwde Angèle niet meer aantreffen op de gewone plaats, maar in het droogdok 9. Dat is het droogdok juist ten zuiden van de M477 Oudenaarde.Volgende week bevestiging.      

Denk er ook aan dat het laatste uur van dit happy hour, om 16uur dus, wordt ingenomen door een voordracht van Paul Mallentjer die een virtuele zeiltrip van 4 dagen langs de Zeeuwse havens zal begeleiden. Ook voor niet-zeilers zeer interessant.     

Voordien is er ook een bijeenkomst van het smaldeel Delta om enkele organisatorische zaken te regelen. Iedereen is daar welkom, maar er is genoeg plaats voor een gewoon gesprek achter pot en pint voor wie daar niet direct een boodschap aan heeft. Misschien vernemen we ook iets meer over een potentieel eigen vaartuig voor het smaldeel.   

Pro Memorie: de “bootkas”-causerie van Smaldeel DELTA. Havenhuis Antwerpen van 14 november.2024

8.      De tijd dat defensie volledig gedomineerd werd door de admiraals afkomstig uit onze marine: Hofman (CHOD), De Beurme (Inspectoraat Generaal) en Robberechts (ADIV) is nu weer voor een tijdje voorbij. Vice-Admiraal Hofman zwaait af en wordt vervangen door Lt Generaal-vlieger Vansina. Aan de afgaande en opgaande wacht, respectievelijk dank voor het voorbije en succes met de nieuwe uitdagingen van de toekomst.

9.      En nu de prijs van de cacao de groudprijs begint te naderen, geniet van uw chocolade eieren dit weekend. Een Zalig Pasen.       

WILLY     31/03/2024