1.
“Het” maritieme feit van de week is uiteraard het
tragische ongeval, waarbij containerschip “Dali” de Francis Scott Key
Bridge deed instorten. Het editoriaal gaat diep in op dit incident, met
referentie naar toelichtende artikels verder in deze nieuwsbrief. Veel
kunnen we daar niet aan toevoegen. Toch een observatie. De “Dali” heeft een
capaciteit van 10000 TEU. De grootste containerschepen die de Schelde
opvaren zijn meer dan dubbel zo groot: 22000 TEU. Stel dat...........
2.
Een ongeluk komt nooit alleen, Uitgerekend deze week,
in de nacht van vrijdag 29 op zaterdag 30 maart, kreeg een riviercruiser in
het Oostenrijkse Aschach op de Donau een gelijkaardig fenomeen van
onbestuurbaarheid zodat het schip met een smak tegen een betonnen wand
botste bij de nadering van een sluis. Er zijn verschillende gewonden maar
het schip zelf ondervond weinig schade. (Le Soir 30/3/2024). Zie conclusie
sub 1. Stel dat...........
3.
De Houthi-rebellen zijn ook niet uit het nieuws weg te
branden. Aan hun motieven is kop noch staart te krijgen. Deze week hebben
zij de Chinese tanker “Huang Pu”, die Russische olie vervoerde aangevallen
met 4 raketten. Die troffen geen doel, maar een vijfde raket was raak, en
er brak brand uit aan boord. Na een half uurtje was die geblust en het
schip kon zijn weg verder zetten.
Deze aanval kwam uitgerekend één dag nadat “Bloomberg” melding had gemaakt
van een geheime deal, waarbij Chinese en Russische schepen vrije doorgang
zou verleend worden. (Nieuwsblad Transport van 25 maart 2024).
Het blijft hoogst eigenaardig dat de Houthi's “bevriende” schepen blijven
aanvallen. Het zou te maken hebben met hun datasysteem, waarbij ze zich
baseren op verouderde gegevens. De “Huang Pu” was nog maar sinds 7 februari
geregistreerd bij haar huidige eigenaar uit Hong Kong. Voordien voer zij
als “Anavatos II” onder Britse vlag, Ondertussen is het Nederlandse
marineschip Zr. Ms.Tromp ter plaatse aangekomen ter versterking van de door
de USA geleide missie “Prosperity Guardian”, niet te verwarren met het Europese
“Aspides” waar onze eigenste LoMa (Louise Marie) naar op weg is..
4.
Voor heuglijk nieuws moeten we deze keer naar
West-Vlaanderen en meer bepaald naar Oostende. Na jarenlang gekwakkel heeft
de haven daar in 2023 een recordresultaat neergezet. De groei van de
autotrafiek omdat ICO nu ook in Oostende een terminal heeft uitgebouwd om
de druk op Zeebrugge te verminderen is één van de trekpaarden. Andere
groeifactoren zijn o.a. de uitbouw van de REBO-terminal van pure off-shore
windterminal tot een meer universele en polyvalente site waar ook andere
industrie terecht kan. Ook de containertrafiek uit de estuaire vaart zit in
de lift. Vandaar de plannen om ter hoogte van de oostelijke strekdam een
7-tal hectaren nieuw haventerrein met kades te voorzien. Een investering
van 50 miljoen Euro wordt voorzien. (Flows 29 maart 2024).
5.
De Ane Maersk, containerschip van 16000 TEU van Maersk
dat vaart op methanol is op weg naar Antwerpen, en wordt hier verwacht op 1
april. Speciaal is dat het voor de eerste maal ook in Antwerpen methanol
zal bunkeren. (Flows van 28 maart 2024).
Dit is een primeur voor het schip, maar niet voor de haven waar reeds op 1
juni 2023 de eerste methanolbunkering van 475 ton werd uitgevoerd door
bunkerschip Tamariva naar de tanker Proma Stena Marine. (The Maritime
executive van 2 juni 2023).
Het is wel belangrijk voor een haven dat kan aangetoond worden dat schepen
met alternatieve brandstoffen ook kunnen bevoorraad worden.
Op het front van de energietransitie kan ook vermeld worden dat de
Nederlandse multimodale goederenbehandelaar Samskip twee middegrote
waterstofschepen in bestelling heeft, die in 2025 zullen geleverd worden
voor de shortsea dienst. (Nieuwsblad Transport 26 maart 2024)
6.
Er zijn al een aantal antwoorden binnengekomen op onze
enquête over clubmerchandising en clubaktiviteiten. Aarzel niet om ook uw
exemplaar in te zenden, hoe meer antwoorden, hoe duidelijker uw wensen, en
hoe meer motivatie er is om te investeren. Cfr e-mail nieuwsbrief.
7.
Opgepast. Als de planning gerespecteerd wordt zal je
met ons happy hour van 10 april onze vertrouwde Angèle niet meer aantreffen
op de gewone plaats, maar in het droogdok 9. Dat is het droogdok juist ten
zuiden van de M477 Oudenaarde.Volgende week bevestiging.
Denk er ook aan dat het laatste uur van dit happy hour, om 16uur dus, wordt
ingenomen door een voordracht van Paul Mallentjer die een virtuele zeiltrip
van 4 dagen langs de Zeeuwse havens zal begeleiden. Ook voor niet-zeilers
zeer interessant.
Voordien is er ook een bijeenkomst van het smaldeel Delta om enkele
organisatorische zaken te regelen. Iedereen is daar welkom, maar er is
genoeg plaats voor een gewoon gesprek achter pot en pint voor wie daar niet
direct een boodschap aan heeft. Misschien vernemen we ook iets meer over
een potentieel eigen vaartuig voor het smaldeel.
Pro Memorie: de “bootkas”-causerie van Smaldeel DELTA. Havenhuis Antwerpen
van 14 november.2024
8.
De tijd dat defensie volledig gedomineerd werd door de
admiraals afkomstig uit onze marine: Hofman (CHOD), De Beurme (Inspectoraat
Generaal) en Robberechts (ADIV) is nu weer voor een tijdje voorbij.
Vice-Admiraal Hofman zwaait af en wordt vervangen door Lt Generaal-vlieger
Vansina. Aan de afgaande en opgaande wacht, respectievelijk dank voor het
voorbije en succes met de nieuwe uitdagingen van de toekomst.
9.
En nu de prijs van de cacao de groudprijs begint te
naderen, geniet van uw chocolade eieren dit weekend. Een Zalig Pasen.
WILLY 31/03/2024
|