1.
“Aanslag in Moskou opgeëist door IS” (VRT-nieuws van
23/3/2024). Niet later dan deze week, woensdag 20 maart, kon een talrijk
opgekomen publiek naar de KKROA-voordracht over het “Jihadisme in de Sahel”, een opsomming horen van statistieken over de
steeds frequentere wandaden van het oprukkend Jihadisme in de landen en
buurlanden van de Zuidelijke Sahara. De conclusie van gastspreker Pieter
Van Ostayen was een verontrustende quote. Vrij
geciteerd luidde die als volgt: “Het staat als een paal boven water dat in
een niet zo verre toekomst nieuwe stromen met vluchtelingen uit die regio
richting Europa zullen op gang komen waartussen gegarandeerd potentiële
terroristische moslimextremisten zich zullen schuil houden. In Moskou heeft
men spijtig genoeg al zeer vlug nog eens de resultaten moeten ondergaan van
een dergelijk fanatisme, zonder onderscheid van origine, Afghanistan of de Sahel.
Na een bezoek op donderdag 21 maart aan de nieuwe politietorens in
Antwerpen, georganiseerd door Mars & Mercurius, waren we tijdelijk
gerustgesteld bij het aanschouwen van de moderne middelen waarover onze
politiekorpsen kunnen beschikken bij de bestrijding van criminaliteit en
terrorisme. Maar na de gebeurtenissen van zaterdag beseffen we toch dat dit
toch steeds maar een plaaster op een houten been zal blijven.
Ook op persoonlijk vlak was dit voor mij een moeilijke week na 2 uitvaarten
en een bezoek aan een palliatief patiënt.
2.
Op gebied van energietransitie was het ook een
bijzondere week met interessante verbanden. Er was eerst het bericht over
de ultrakorte, waarschijnlijk zelfs historisch korte aanwezigheid van
Euronav in de Bel 20: 1 dag. (De Standaard 20/3/2024). Wat was er gebeurd?
U herinnert zich de uitkoop van de aandelen van het Noorse Frontline,
waardoor Euronav verplicht werd om ook de kleine aandeelhouders de kans te
geven om hun aandelen te gelde te maken. Ondertussen had Euronext, de
eigenaar van de Brusselse beurs, het initiatief genomen om Euronav in de
Bel 20 te halen.
Alexander Saverys had gehoopt dat zijn minderheidsaandeelhouders niet
zouden ingaan op zijn (gedwongen) uitkoopofferte. Maar deze gingen massaal
in op het aanbod, waardoor Euronav minder dan 15% vrije aandelen overhield.
Hiermee was één van de voorwaarden voor de Bel 20 niet meer vervuld. Voor
Euronav is het niet dit feit op zich dat problematisch is, maar wel dat zij
nu een deel van het broodnodige kapitaal dat moest geïnvesteerd worden in
de toekomstplannen moeten besteden aan het terugkopen van aandelen.
Als reden voor het massale afhaken van de minderheidsaandeelhouders wordt
toegeschreven aan hun koudwatervrees voor de groene plannen van Alexander
Saverys, en dan vooral zijn geloof in waterstof. (GVA 20/3/2024).
En hier raken we dan aan een problematiek die we reeds
enkele malen in deze rubriek hebben te berde gebracht. De media lijken al
een tijdje waterstof als mogelijke deelnemer aan de energietransitie te
hebben afgeschreven. Die overtuiging wordt hen ingegeven door de Energyvilles van deze wereld die hun “wetenschappelijk
gefundeerde” studies hierover met de nodige aplomb wereldkundig maken; In
dezelfde standaard van 20 maart werd toevallig bericht over een studie van
datzelfde Energyville dat aantoont dat België 20%
minder electriciteit nodig zal hebben om de
energietransitie te verwezenlijken.
En zijn deze keer niet mijn woorden, maar die van de Standaard zelf, die
randtekeningen maken rond de objectiviteit van Energyville.
Inderdaad blijkt deze studie besteld te zijn door Groen en Ecolo. Toevallig
komen de resultaten naar buiten in de week waarop de Nucleaire Top op de Heizel moet doorgaan.
Een tekeningetje hierbij is niet nodig zeker?
Hoopgevend is dan wel het nieuws dat Terrapower
(een bedrijf van Bill Gates) begonnen is met de bouw van een SMR (small modular reactor) van 345 MW.
Deze zou draaien met gesmolten zout als koelmedium. De Belgische versie die
in Mol onderzocht worden zou het doen met gesmolten lood. (De Standaard
20/3/2024). In de schaduw van de internationale Nucleaire Top van 21 maart waren
deze week nog heel wat artikels rond de nucleaire energie. Ook ging het over
de stijgende interesse van de meeste politieke partijen, Het merendeel
erkent dat nucleaire energie één van de oplossingen is voor de
energietransitie. Het zou ons echter te ver leiden om daar nog verder op in
te gaan. Toch zag ik ergens een artikel van een journalist die poneerde dat
met de toenemende beschikbaarheid van hernieuwbare energie, kerncentrales
meer en meer onregelmatig zouden draaien. Blijkbaar blijft men het idee
verdringen dat men met “overbodige” energie tijdens daluren van centrales zeer
goedkoop groene waterstof kan maken.
En dan zijn we terug bij het waterstofverhaal waarmee we dit hoofdstuk
hebben aangevangen. Tot spijt van de batterijlobby worden ook rond
waterstof nieuwe technologieën ontwikkeld. Zo maakt Gocar.be (een Belgisch
platform voor professionals in de autoverkoop) gewag van een
Australisch-Belgische ontwikkeling rond de opslag van waterstof in magnesiumborohydride. Dit is een synthetisch poeder
dat waterstof zou kunnen opslaan, dubbel zoveel als in gelijkaardige
volumes voor gecomprimeerde of vloeibare waterstof. De resultaten zijn
veelbelovend, maar de weg naar een praktische oplossing is wel nog lang.
3.
De media van deze week stonden ook bol met
onheilsboodschappen over de stijgende kans op een 3de wereldoorlog in een
niet zo ver afgelegen toekomst. De dreiging rond Taïwan,
Houthi-exploten in de Golf van Aden, het
Gazaconflict en last but not least
de aanslepende Oekraïnse oorlog (plots ook door
Rusland bij naam genoemd) zijn de ingrediënten van een explosief mengsel
dat maar één vonk nodig heeft.
En hier komt de Belgische Marine in beeld. In onze volledige nieuwsbrief
kan U de bijdrage hierover lezen van Georges Janssens over de meest recente
beslissing van de Belgische regering. In het kader van militaire bijstand
aan Oekraïne zou België de M923 Narcis overdragen aan de Oekraïense Marine.
Het schip zou hier de twee reeds eerder
overgedragen Nederlandse mijnenjagers van de “Alkmaar”-klasse (in onze tijd
noemden we deze polyesterschepen “onze Tupperware-schepen”) gaan vervoegen.
22 mei 2022 RNBRC en gasten
op de boeg van de M923 Narcis.
Na afloop van de grote vlootparade
ter gelegenheid van 75 jaar Marine, hadden wij op 22 mei 2022 met onze
club, dank zij 1LZ Christiaan Hellemans,nog
de gelegenheid om dit schip te bezoeken. Wie had toen durven
veronderstellen dat het schip twee jaar later zou worden ingezet tegen de
Russen?
4.
Als compensatie voor het kleine aandeel maritiem nieuws
in dit logboek, willen we nog vermelden dat de ‘Dar Mlodziezy’
donderdag 21 maart weer in Antwerpen was om de nieuwe lichting studenten
van de Antwerp Marine Academy aan boord te nemen
voor de traditionele “amarinage”. De zeilreis
gaat deze keer naar het Spaanse Algeciras. (Flows
van 22 maart 2024)
5.
Vorige zondag ging overal in Vlaanderen de aandacht
naar Flanders Technology. Ook de Antwerp Marine Academy en Port of Antwerp
Bruges deden hun duit in het zakje. Wie het
verslag daarvan in het Laatste Nieuws van 18/3/2024 gelezen heeft zal
daarin een foto gezien hebben van Jan Jambon in
de commandozetel van de waterstofsleepboot. Onze secretaris schrok zich een
hoedje toen hij ook zichzelf op deze foto herkende. Onze leden vernemen
meer daarover in EXTRA.
6.
Maar er is nog nieuws uit eigen midden. Onze eerste
Happy Hour aan boord van de Angèle gaat van start op woensdag 10 april
tussen 14u en 17u. Van de gelegenheid zal ook gebruik gemaakt worden om de
leden van het smaldeel DELTA te informeren over de vooruitgang in de
organisatie. Inderdaad is er al hard gewerkt achter de schermen. Er werd
een voorlopige commandostructuur op poten gezet, een huishoudelijk
reglement opgesteld, en een voorlopige zeilkalender voorbereid. Iedereen is
welkom om aan te schuiven bij de DELTA-tafel om deze informatie te
aanhoren, maar wie liever gewoon komt om te keuvelen met vrienden en een
glas te drinken, kan dit zonder problemen doen. Om 16 uur zal er wel door
Paul Mallentjer voor alle aanwezigen een presentatie gegeven worden, waarin
hij yachthavens en bezienswaardigheden belicht
die men tegenkomt tijdens een vierdaagse zeiltrip in de zeeuwse
delta.
Het wordt dus een virtuele zeilreis, en zeker ook de moeite waard voor
niet-zeilers en sympathisanten. Zie ook de aankondigingen hierna.
7.
Lidkaarten: Wie aanwezig was op de Algemene Vergadering
kon reeds zijn lidkaart in ontvangst nemen. De
bankkaartvormgeving garandeert een degelijke uitstraling. Wie ze nog niet
ontving kan ze afhalen op het secretariaat van de RYCB, Thonetlaan 133,
Antwerpen Linker Oever op woensdag, donderdag of vrijdag. Afspraak met David@rycb.be. Je kan
ook per mail vragen om je lidkaart met iemand anders mee te geven.
Paul Mallentjer heeft de lidkaarten van Smaldeel DELTA bij zich.
.
Vergeet niet de activiteitenagenda te raadplegen, Tijdens de algemene
vergadering werd afgesproken dat er een enquête zou gehouden worden tussen
de leden om te zien welke aktiviteiten de
voorkeur genieten. Tevens zou gepeild worden naar
interesse voor eventuele clubgadgets. Deze enquête verder in de
nieuwsbrief. Voor rechtstreeks invullen in excel,
zie bijlage voor onze leden.
Denk er ook nog eens aan om onze fotograaf Paul Van Krunkelsven
te steunen. https://nationaleexpo.museumpas.be/project/40740
En misschien ten overvloede: onze causerie ter ondersteuning van de bootkas van Smaldeel DELTA. Havenhuis Antwerpen van 14
november.2024
Willy
24/23/2024
|