NIEUWSBRIEF 24-03-2024

 

 

Editoriaal:

 

Met de start van het zeilseizoen in zicht worden deze dagen de nodige voorbereidingen getroffen om er op gebied van de watersport een succesvol jaar van te maken. Binnen onze club bijt het Smaldeel Delta de spits af. Na een aantal theorielessen tijdens het winterreces zijn de leden van het Smaldeel immers klaar om het water op te gaan.

 

Eerder deze week kwam het voorlopige commando van Smaldeel Delta samen om een groot deel administratieve modaliteiten grondig door te spreken. We willen immers dat niet alleen onze meezeilende leden, maar ook de vrijwillige instructeurs/schippers genieten van volledige dekking door de verzekering, en dat er vooral niemand voor verrassingen komt te staan wanneer het gaat om praktische afspraken tijdens de vaart en om kosten te delen aan boord.

 

A boat on a trailer

Description automatically generatedOp de achtergrond lopen heel wat gesprekken met derde partijen om onze “vloot” samen te stellen. Door de hechte banden tussen onze club en de maritieme erfgoedsector konden we al enkele afspraken maken om mee te kunnen zeilen met de Rupel en de Williwaw als deel van het aanbod. Het voorlopige “vlaggenschip” en centrum van de zeilactiviteiten is de Maybe van clublid Paul Mallentjer die als initiatiefnemer het commando van het Smaldeel Delta waarneemt. We hopen op termijn nog een aantal boten te verzamelen om uiteindelijk te komen tot een echt smaldeel in de ware zin van het woord, om samen onder de clubvlag te zeilen.

 

Verder in deze nieuwsbrief vinden jullie ter informatie reeds een indicatieve planning. De leden van het Smaldeel ontvangen in de komende dagen nog meer details, en ook in deze nieuwsbrief zullen we regelmatig bericht geven over de planning en de voortgang van het Smaldeel.

 

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      “Aanslag in Moskou opgeëist door IS” (VRT-nieuws van 23/3/2024). Niet later dan deze week, woensdag 20 maart, kon een talrijk opgekomen publiek naar de KKROA-voordracht over het “Jihadisme in de Sahel”, een opsomming horen van statistieken over de steeds frequentere wandaden van het oprukkend Jihadisme in de landen en buurlanden van de Zuidelijke Sahara. De conclusie van gastspreker Pieter Van Ostayen was een verontrustende quote. Vrij geciteerd luidde die als volgt: “Het staat als een paal boven water dat in een niet zo verre toekomst nieuwe stromen met vluchtelingen uit die regio richting Europa zullen op gang komen waartussen gegarandeerd potentiële terroristische moslimextremisten zich zullen schuil houden. In Moskou heeft men spijtig genoeg al zeer vlug nog eens de resultaten moeten ondergaan van een dergelijk fanatisme, zonder onderscheid van origine, Afghanistan of de Sahel.  

  

Na een bezoek op donderdag 21 maart aan de nieuwe politietorens in Antwerpen, georganiseerd door Mars & Mercurius, waren we tijdelijk gerustgesteld bij het aanschouwen van de moderne middelen waarover onze politiekorpsen kunnen beschikken bij de bestrijding van criminaliteit en terrorisme. Maar na de gebeurtenissen van zaterdag beseffen we toch dat dit toch steeds maar een plaaster op een houten been zal blijven.   

Ook op persoonlijk vlak was dit voor mij een moeilijke week na 2 uitvaarten en een bezoek aan een palliatief patiënt.

2.      Op gebied van energietransitie was het ook een bijzondere week met interessante verbanden. Er was eerst het bericht over de ultrakorte, waarschijnlijk zelfs historisch korte aanwezigheid van Euronav in de Bel 20: 1 dag. (De Standaard 20/3/2024). Wat was er gebeurd? U herinnert zich de uitkoop van de aandelen van het Noorse Frontline, waardoor Euronav verplicht werd om ook de kleine aandeelhouders de kans te geven om hun aandelen te gelde te maken. Ondertussen had Euronext, de eigenaar van de Brusselse beurs, het initiatief genomen om Euronav in de Bel 20 te halen.

Alexander Saverys had gehoopt dat zijn minderheidsaandeelhouders niet zouden ingaan op zijn (gedwongen) uitkoopofferte. Maar deze gingen massaal in op het aanbod, waardoor Euronav minder dan 15% vrije aandelen overhield. Hiermee was één van de voorwaarden voor de Bel 20 niet meer vervuld. Voor Euronav is het niet dit feit op zich dat problematisch is, maar wel dat zij nu een deel van het broodnodige kapitaal dat moest geïnvesteerd worden in de toekomstplannen moeten besteden aan het terugkopen van aandelen.

Als reden voor het massale afhaken van de minderheidsaandeelhouders wordt toegeschreven aan hun koudwatervrees voor de groene plannen van Alexander Saverys, en dan vooral zijn geloof in waterstof. (GVA 20/3/2024).

En hier raken we dan aan een problematiek die we reeds enkele malen in deze rubriek hebben te berde gebracht. De media lijken al een tijdje waterstof als mogelijke deelnemer aan de energietransitie te hebben afgeschreven. Die overtuiging wordt hen ingegeven door de Energyvilles van deze wereld die hun “wetenschappelijk gefundeerde” studies hierover met de nodige aplomb wereldkundig maken; In dezelfde standaard van 20 maart werd toevallig  bericht over een studie van datzelfde Energyville dat aantoont dat België 20% minder electriciteit nodig zal hebben om de energietransitie te verwezenlijken.   

En zijn deze keer niet mijn woorden, maar die van de Standaard zelf, die randtekeningen maken rond de objectiviteit van Energyville. Inderdaad blijkt deze studie besteld te zijn door Groen en Ecolo. Toevallig komen de resultaten naar buiten in de week waarop de Nucleaire Top op de Heizel moet doorgaan. 

Een tekeningetje hierbij is niet nodig zeker?    

Hoopgevend is dan wel het nieuws dat Terrapower (een bedrijf van Bill Gates) begonnen is met de bouw van een SMR (small modular reactor) van 345 MW.     

Deze zou draaien met gesmolten zout als koelmedium. De Belgische versie die in Mol onderzocht worden zou het doen met gesmolten lood. (De Standaard 20/3/2024). In de schaduw van de internationale Nucleaire Top van 21 maart waren deze week nog heel wat artikels rond de nucleaire energie. Ook ging het over de stijgende interesse van de meeste politieke partijen, Het merendeel erkent dat nucleaire energie één van de oplossingen is voor de energietransitie. Het zou ons echter te ver leiden om daar nog verder op in te gaan. Toch zag ik ergens een artikel van een journalist die poneerde dat met de toenemende beschikbaarheid van hernieuwbare energie, kerncentrales meer en meer onregelmatig zouden draaien. Blijkbaar blijft men het idee verdringen dat men met “overbodige” energie tijdens daluren van centrales zeer goedkoop groene waterstof kan maken.      

En dan zijn we terug bij het waterstofverhaal waarmee we dit hoofdstuk hebben aangevangen. Tot spijt van de batterijlobby worden ook rond waterstof nieuwe technologieën ontwikkeld. Zo maakt Gocar.be (een Belgisch platform voor professionals in de autoverkoop) gewag van een Australisch-Belgische ontwikkeling rond de opslag van waterstof in magnesiumborohydride. Dit is een synthetisch poeder dat waterstof zou kunnen opslaan, dubbel zoveel als in gelijkaardige volumes voor gecomprimeerde of vloeibare waterstof. De resultaten zijn veelbelovend, maar de weg naar een praktische oplossing is wel nog lang.

3.      De media van deze week stonden ook bol met onheilsboodschappen over de stijgende kans op een 3de wereldoorlog in een niet zo ver afgelegen toekomst. De dreiging rond Taïwan, Houthi-exploten in de Golf van Aden, het Gazaconflict en last but not least de aanslepende Oekraïnse oorlog (plots ook door Rusland bij naam genoemd) zijn de ingrediënten van een explosief mengsel dat maar één vonk nodig heeft.  

En hier komt de Belgische Marine in beeld. In onze volledige nieuwsbrief kan U de bijdrage hierover lezen van Georges Janssens over de meest recente beslissing van de Belgische regering. In het kader van militaire bijstand aan Oekraïne zou België de M923 Narcis overdragen aan de Oekraïense Marine. Het schip zou hier de twee reeds eerder overgedragen Nederlandse mijnenjagers van de “Alkmaar”-klasse (in onze tijd noemden we deze polyesterschepen “onze Tupperware-schepen”) gaan vervoegen.  

        22 mei 2022 RNBRC en gasten op de boeg van de M923 Narcis.

 

Na afloop van de grote vlootparade ter gelegenheid van 75 jaar Marine, hadden wij op 22 mei 2022 met onze club, dank zij 1LZ Christiaan Hellemans,nog de gelegenheid om dit schip te bezoeken. Wie had toen durven veronderstellen dat het schip twee jaar later zou worden ingezet tegen de Russen?

4.      Als compensatie voor het kleine aandeel maritiem nieuws in dit logboek, willen we nog vermelden dat de ‘Dar Mlodziezy’ donderdag 21 maart weer in Antwerpen was om de nieuwe lichting studenten van de Antwerp Marine Academy aan boord te nemen voor de traditionele “amarinage”. De zeilreis gaat deze keer naar het Spaanse Algeciras. (Flows van 22 maart 2024)

5.      Vorige zondag ging overal in Vlaanderen de aandacht naar Flanders Technology. Ook de Antwerp Marine Academy en Port of Antwerp Bruges deden hun duit in het zakje. Wie het verslag daarvan in het Laatste Nieuws van 18/3/2024 gelezen heeft zal daarin een foto gezien hebben van Jan Jambon in de commandozetel van de waterstofsleepboot. Onze secretaris schrok zich een hoedje toen hij ook zichzelf op deze foto herkende. Onze leden vernemen meer daarover in EXTRA.

6.      Maar er is nog nieuws uit eigen midden. Onze eerste Happy Hour aan boord van de Angèle gaat van start op woensdag 10 april tussen 14u en 17u. Van de gelegenheid zal ook gebruik gemaakt worden om de leden van het smaldeel DELTA te informeren over de vooruitgang in de organisatie. Inderdaad is er al hard gewerkt achter de schermen. Er werd een voorlopige commandostructuur op poten gezet, een huishoudelijk reglement opgesteld, en een voorlopige zeilkalender voorbereid. Iedereen is welkom om aan te schuiven bij de DELTA-tafel om deze informatie te aanhoren, maar wie liever gewoon komt om te keuvelen met vrienden en een glas te drinken, kan dit zonder problemen doen. Om 16 uur zal er wel door Paul Mallentjer voor alle aanwezigen een presentatie gegeven worden, waarin hij yachthavens en bezienswaardigheden belicht die men tegenkomt tijdens een vierdaagse zeiltrip in de zeeuwse delta.      

Het wordt dus een virtuele zeilreis, en zeker ook de moeite waard voor niet-zeilers en sympathisanten. Zie ook de aankondigingen hierna.

7.      Lidkaarten: Wie aanwezig was op de Algemene Vergadering kon reeds zijn lidkaart in ontvangst nemen. De bankkaartvormgeving garandeert een degelijke uitstraling. Wie ze nog niet ontving kan ze afhalen op het secretariaat van de RYCB, Thonetlaan 133, Antwerpen Linker Oever op woensdag, donderdag of vrijdag. Afspraak met David@rycb.be. Je kan ook per mail vragen om je lidkaart met iemand anders mee te geven.  

Paul Mallentjer heeft de lidkaarten van Smaldeel DELTA bij zich.   


.   

Vergeet niet de activiteitenagenda te raadplegen, Tijdens de algemene vergadering werd afgesproken dat er een enquête zou gehouden worden tussen de leden om te zien welke aktiviteiten de voorkeur genieten. Tevens zou gepeild worden naar interesse voor eventuele clubgadgets. Deze enquête verder in de nieuwsbrief. Voor rechtstreeks invullen in excel, zie bijlage voor onze leden.    

Denk er ook nog eens aan om onze fotograaf Paul Van Krunkelsven te steunen. https://nationaleexpo.museumpas.be/project/40740

En misschien ten overvloede: onze causerie ter ondersteuning van de bootkas van Smaldeel DELTA. Havenhuis Antwerpen van 14 november.2024

Willy

24/23/2024