NIEUWSBRIEF 17-03-2024

 

 

Editoriaal:

 

Het was een topevenement, de Algemene Vergadering op 13 maart 2024 in de lokalen van de RYCB Thonetlaan, ook ons thuisadres trouwens.

Een goede opkomst en een prima voorstelling door Commodore Willy Jacobs.

Uiteraard heb ik ook mijn stokpaardje naar voor gebracht: sponsering, subsidies of reclame om wat budget in de kas te krijgen om onze club meer uitstraling te geven en gekend te maken in het maritieme milieu.

Het zou toch knap zijn om de deelnemers aan zeiltochten in de smaldelen in een knap T-shirt te zien en met een RBNRC cap om de hersenen te beschermen tegen regen en zon!

Voor de winterperiode zijn commandotruien en fluokledij een must en dat met het ‘RBNRC seal’, zoals de ‘Presidential seal’ in de USA.

Deze concardes zouden we moeten hebben voor op de mouw of eigen kledij.

Voor de boten, auto’s e.a. zijn er zelfklevers nodig.

Onze prima medewerker François Masset heeft er al enkele ontworpen als test maar een serieproduct is noodzakelijk.

Verder heb ik een lans gebroken voor bezoeken en uitstappen:  
-bezoek aan het vernieuwde Antwerps Stadhuis  
-het nieuwe Politiemuseum, volgens recente bezoekers heel leerrijk!  
-het miniatuur museum in Baasrode door dr. Jacques Van Damme     
-een kanalentocht met de Marine Cadetten onder leiding van Jos Voet       

Wie helpt deze bucketlist te verwezenlijken? Alle voorstellen zijn heel welkom, giften op RBNRC bankrekening BE56 4190 1342 1188.

BOB

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Terwijl de wereld, en bij uitbreiding België in brand staat beleefden wij een drukke week in eigen huis. Het vraagt dus wel een reflectie om te beslissen met welk item eerst moet begonnen worden. De drastische reddingsoperatie die nodig is bij Van Hool en het bijhorend sociaal drama kwam ook chronologisch vooraan deze week onze aandacht en medeleven opeisen, maar stond wel ver af van de klassieke onderwerpen in deze rubriek. Toch is het weer een teken aan de wand (kanarie in de koolmijn schreven we vorige week) voor de diepe crisis die zich aandient voor de Europese maakindustrie. Er komt nog een stukje energietransitie bij kijken, omdat de diepe oorzaak zou liggen in het “verkeerd mikken op waterstof”,althans zoals nu breed in de pers wordt uitgesmeerd. De pers lijkt inderdaad massaal gekozen te hebben voor de batterij.  Waarvan akte met bedenkingen.     

De persconferentie van donderdag met twee admiraals die de minister van Defensie flankeerden deed vrezen voor een ernstig voorval bij onze Marine, Dat was in elk geval de indruk die onze secretaris kreeg toen hij de uitnodiging ervoor in zijn mailbox ontving. De inhoud van de persconferentie hebt U ondertussen uitvoerig kunnen lezen en bekijken via de mediakanalen in binnen- en buitenland. Gelukkig ging het helemaal niet over de Marine, maar misschien is het adjectief “gelukkig” hier niet helemaal op zijn plaats. Lezers van onze volledige nieuwsbrief vinden hier meer over in het verslag van Georges Janssens     

Internationaal was het iets rustiger binnen onze interessesfeer, ware er niet de videoboodschap van de Houthirebellen die dreigden dat zij ook het scheepvaartverkeer via Kaap de Goede Hoop zouden treffen met een hypersonische raket. (Nieuwsblad transport van 15 maart 2024). Het doelwit worden schepen in de Indische Oceaan die op weg zijn naar de Kaap of er van terugkeren. Sterker nog: de Houthi-leider omschrijft dit nu zelfs als “het belangrijkste onderdeel van onze strijd”.    

Het is dus ver gekomen dat een dergelijke rebellenbeweging in het bezit kan komen van hypersonische raketten en hun lanceersystemen kan leren beheersen. De steun van Iran en wie weet zelfs Rusland is hier zwaar debet aan. Als dit meer blijkt te zijn dan bluf, zal de wereldhandel daar opnieuw zwaar onder lijden. Inderdaad was er al een gewenning gekomen in de perceptie over de Kaaproute met zakkende containertarieven tot gevolg. Maar als de Houthis inderdaad zouden bewijzen dat zij een dergelijk wapen met succes kunnen inzetten is het hek weer van de dam.

Bovendien lijkt de Somalische piraterij terug van weggeweest. De dinsdag gekaapte “Abdullah” kunnen de Somaliërs op hun hoed steken. Volgens Britse veiligheidsexperts zou de aanval vertrokken zijn van de “Ruen” een bulkschip dat door hen gekaapt werd in december, en dat ze nu zelfs zouden inzetten als “vlaggenschip”. 

2.      Onze eigen week werd afgeklopt met de laatste theoretische sessie van het winterseizoen bij smaldeel DELTA. In het vertrouwde decor van de Angèle kon instructeur Bert Leemans een laatste keer dit seizoen een kennisbom laten ontploffen boven de deelnemers, deze maal vol van aerodynamica, hydraulica en fysica. Wie nu nog vragen heeft over de manieren waarop de zeilen moeten getrimd en de boot optimaal gebalanceerd worden        heeft geslapen tijdens de les.

Vooraf werden een aantal praktische zaken besproken. Daarin werd beslist dat de zeilstage toch zou doorgaan op het Veerse Meer.        

Hiervoor dient gewacht te worden op het zeilseizoen op dat vaargebied. De nieuwe data zijn nu 13 en/of 14 mei. Afspraak in Arnemuiden of Kortgene. Wordt nog bevestigd.       

Het was ook het ideale moment om het logo voor het smaldeel te kiezen. Het werd een bikkelharde strijd tussen twee van de vier inzendingen. Uiteindelijk haalde de inzending van Walter De Ley, de bovenhand met 7,5 stemmen, en hij ging dan ook met de fles champagne lopen. Proficiat Walter.      

    Winnend logo DELTA van Walter De Ley die zijn prijs in ontvangst neemt. Foto @ Edwin Landries

De runner up, een ontwerp van François Masset dat in de lijn lag van de marinesmaldeeltradities werd verdiend 2de met 5,5 stemmen.

Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om de initiatiefnemer van dit alles, Paul Mallentjer nog eens extra in de bloemetjes te zetten. Ook hij ontving een mooi boek met historische zeekaarten.

Ondertussen heeft hij niet stilgezeten en heeft hij al ontwerpen klaar zitten van inwendig reglement, organisatienota's en dito administratieve noodwendigheden.

3.      En dan was er natuurlijk nog onze Algemene Vergadering waarover U al één en ander kon lezen in het editoriaal. Het was een succes, In de marinezaal van het RYCB-clubhouse telden we 22 fysisch aanwezigen en 2 volmachten. Van de 25 oorspronkelijk ingeschrevenen moesten er op de valreep 3 zich verontschuldigen. Dankzij een mooie powerpoint-voorbereiding door onze secretaris kon het programma In een strak tempo worden afgewerkt. Maar dit niet na een piëteitsvolle minuut stilte voor Erefregatkapitein Robert Geladi, die ons vorig jaar ontviel. 22 nieuwe leden werden erkend, het grote deel afkomstig van smaldeel Delta. Voor het eerst sinds lang konden zowel de jaarrekeningen als de begroting afgesloten worden met een batig saldo. Kwijting aan de bestuurders kon dus zonder meer gegeven worden. Bestuurders Glenn Liekens en Jos Voet werden in hun mandaat bevestigd. Het ontslag van Pierre-Philippe Gillard als bestuurder werd bevestigd, met dank voor zijn inzet tijdens zijn mandaat. Filip Reyniers werd verkozen als nieuwe bestuurder. In het bestuur zal hij de functie van penningmeester overnemen, terwijl hij actief blijft in de redactie van onze nieuwsbrieven.    

Het jaarverslag, waarvan de voorlezing ondersteund werd door een aantal mooie foto's van Georges Janssens en anderen, volgt verslag in één van onze volgende edities van EXTRA. Uiteraard kwamen onze smaldelen Zeebrugge en Delta ook ruimschoots aan bod. In het prachtige kader van het restaurant met zicht op de rede van Antwerpen volgde dan nog een geanimeerd clubdiner.      



4.      Voor de leden van smaldeel DELTA en voor de kandidaat-gidsen van het Rijn-en Binnenvaartmuseum was er nog een extraatje weggelegd voor het einde van de week. Toen kon een door Willy Huysmans geleid bezoek gebracht worden aan de Open Scheepvaartbeurs in de Waagnatie, op zaterdag 16 maart. Meer daarover in de MPM-flash, verder in deze nieuwbrief.

5.      In onze nieuwsbrief vindt U een mailtje van onze bevriende fotograaf Paul Van Krunkelsven die meedoet met Ensorisme in de Koninklijke bibilotheek met een kunstwerk. Onze steun heeft hij zeker.       https://nationaleexpo.museumpas.be/project/40740

6.      Al genoteerd in uw agenda? 14 november, benefietcauserie voor de bootkas van Smaldeel DELTA. Havenhuis Antwerpen. “"De wederzijdse beïnvloeding tussen Antwerpse haven en de vesting " met inleiding door ere-havenschepen Marc Van Peel. Er is een namiddag en een avondsessie. Details volgen.    

Willy  17/03/2024