1.
Terwijl
de wereld, en bij uitbreiding België in brand staat beleefden wij een
drukke week in eigen huis. Het vraagt dus wel een reflectie om te beslissen
met welk item eerst moet begonnen worden. De drastische reddingsoperatie
die nodig is bij Van Hool en het bijhorend
sociaal drama kwam ook chronologisch vooraan deze week onze aandacht en
medeleven opeisen, maar stond wel ver af van de klassieke onderwerpen in
deze rubriek. Toch is het weer een teken aan de wand (kanarie in de
koolmijn schreven we vorige week) voor de diepe crisis die zich aandient
voor de Europese maakindustrie. Er komt nog een stukje energietransitie bij
kijken, omdat de diepe oorzaak zou liggen in het “verkeerd mikken op waterstof”,althans zoals nu
breed in de pers wordt uitgesmeerd. De pers lijkt inderdaad massaal gekozen
te hebben voor de batterij. Waarvan
akte met bedenkingen.
De persconferentie van donderdag met twee admiraals
die de minister van Defensie flankeerden deed vrezen voor een ernstig
voorval bij onze Marine, Dat was in elk geval de indruk die onze secretaris
kreeg toen hij de uitnodiging ervoor in zijn mailbox ontving. De inhoud van
de persconferentie hebt U ondertussen uitvoerig kunnen lezen en bekijken
via de mediakanalen in binnen- en buitenland. Gelukkig ging het helemaal
niet over de Marine, maar misschien is het adjectief “gelukkig” hier niet
helemaal op zijn plaats. Lezers van onze volledige nieuwsbrief vinden hier
meer over in het verslag van Georges Janssens
Internationaal was het iets rustiger binnen onze interessesfeer, ware er
niet de videoboodschap van de Houthirebellen die
dreigden dat zij ook het scheepvaartverkeer via Kaap de Goede Hoop zouden
treffen met een hypersonische raket. (Nieuwsblad
transport van 15 maart 2024). Het doelwit worden schepen in de Indische
Oceaan die op weg zijn naar de Kaap of er van terugkeren. Sterker nog: de Houthi-leider omschrijft dit nu zelfs als “het
belangrijkste onderdeel van onze strijd”.
Het is dus ver gekomen dat een dergelijke rebellenbeweging in het bezit kan
komen van hypersonische raketten en hun lanceersystemen kan leren
beheersen. De steun van Iran en wie weet zelfs Rusland is hier zwaar debet
aan. Als dit meer blijkt te zijn dan bluf, zal de wereldhandel daar opnieuw
zwaar onder lijden. Inderdaad was er al een gewenning gekomen in de
perceptie over de Kaaproute met zakkende containertarieven tot gevolg. Maar
als de Houthis inderdaad zouden bewijzen dat zij
een dergelijk wapen met succes kunnen inzetten is het hek weer van de dam.
Bovendien lijkt de Somalische piraterij terug van weggeweest. De dinsdag
gekaapte “Abdullah” kunnen de Somaliërs op hun hoed steken. Volgens Britse
veiligheidsexperts zou de aanval vertrokken zijn van de “Ruen” een bulkschip dat door hen gekaapt werd in
december, en dat ze nu zelfs zouden inzetten als “vlaggenschip”.
2.
Onze eigen week werd afgeklopt met de
laatste theoretische sessie van het winterseizoen bij smaldeel DELTA. In
het vertrouwde decor van de Angèle kon instructeur Bert Leemans
een laatste keer dit seizoen een kennisbom laten ontploffen boven de
deelnemers, deze maal vol van aerodynamica, hydraulica en fysica. Wie nu
nog vragen heeft over de manieren waarop de zeilen moeten getrimd en de
boot optimaal gebalanceerd worden heeft
geslapen tijdens de les.
Vooraf werden een aantal praktische zaken besproken. Daarin werd beslist
dat de zeilstage toch zou doorgaan op het Veerse
Meer.
Hiervoor dient gewacht te worden op het zeilseizoen op dat vaargebied. De
nieuwe data zijn nu 13 en/of 14 mei. Afspraak in Arnemuiden of Kortgene.
Wordt nog bevestigd.
Het was ook het ideale moment om het logo voor het smaldeel te kiezen. Het
werd een bikkelharde strijd tussen twee van de vier inzendingen.
Uiteindelijk haalde de inzending van Walter De Ley,
de bovenhand met 7,5 stemmen, en hij ging dan ook met de fles champagne
lopen. Proficiat Walter.
Winnend logo DELTA van Walter De Ley
die zijn prijs in ontvangst neemt. Foto @ Edwin Landries
De runner up, een ontwerp van François Masset dat
in de lijn lag van de marinesmaldeeltradities werd
verdiend 2de met 5,5 stemmen.
Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om de initiatiefnemer van dit
alles, Paul Mallentjer nog eens extra in de bloemetjes te zetten. Ook hij
ontving een mooi boek met historische zeekaarten.
Ondertussen heeft hij niet stilgezeten en heeft hij al ontwerpen klaar
zitten van inwendig reglement, organisatienota's en dito administratieve
noodwendigheden.
3.
En dan was er natuurlijk nog onze Algemene
Vergadering waarover U al één en ander kon lezen in het editoriaal. Het was
een succes, In de marinezaal van het RYCB-clubhouse telden we 22 fysisch aanwezigen en 2
volmachten. Van de 25 oorspronkelijk ingeschrevenen moesten er op de
valreep 3 zich verontschuldigen. Dankzij een mooie powerpoint-voorbereiding
door onze secretaris kon het programma In een strak tempo worden afgewerkt.
Maar dit niet na een piëteitsvolle minuut stilte voor Erefregatkapitein
Robert Geladi, die ons vorig jaar ontviel. 22
nieuwe leden werden erkend, het grote deel afkomstig van smaldeel Delta.
Voor het eerst sinds lang konden zowel de jaarrekeningen als de begroting
afgesloten worden met een batig saldo. Kwijting aan de bestuurders kon dus
zonder meer gegeven worden. Bestuurders Glenn Liekens
en Jos Voet werden in hun mandaat bevestigd. Het ontslag van
Pierre-Philippe Gillard als bestuurder werd
bevestigd, met dank voor zijn inzet tijdens zijn mandaat. Filip Reyniers werd verkozen als nieuwe bestuurder. In het
bestuur zal hij de functie van penningmeester overnemen, terwijl hij actief
blijft in de redactie van onze nieuwsbrieven.
Het jaarverslag, waarvan de voorlezing ondersteund werd door een aantal
mooie foto's van Georges Janssens en anderen, volgt verslag in één van onze
volgende edities van EXTRA. Uiteraard kwamen onze smaldelen Zeebrugge en
Delta ook ruimschoots aan bod. In het prachtige kader van het restaurant
met zicht op de rede van Antwerpen volgde dan nog een geanimeerd clubdiner.
4.
Voor de leden van smaldeel DELTA en voor de
kandidaat-gidsen van het Rijn-en
Binnenvaartmuseum was er nog een extraatje weggelegd voor het einde van de
week. Toen kon een door Willy Huysmans geleid bezoek gebracht worden aan de
Open Scheepvaartbeurs in de Waagnatie, op zaterdag 16 maart. Meer daarover
in de MPM-flash, verder in deze nieuwbrief.
5.
In onze nieuwsbrief vindt U een mailtje van onze
bevriende fotograaf Paul Van Krunkelsven die
meedoet met Ensorisme in de Koninklijke bibilotheek met een kunstwerk. Onze steun heeft hij
zeker. https://nationaleexpo.museumpas.be/project/40740
6.
Al genoteerd in uw agenda? 14 november,
benefietcauserie voor de bootkas van Smaldeel
DELTA. Havenhuis Antwerpen. “"De wederzijdse beïnvloeding tussen
Antwerpse haven en de vesting " met inleiding door ere-havenschepen
Marc Van Peel. Er is een namiddag en een avondsessie. Details volgen.
Willy 17/03/2024
|