1.
Kent U dit schip? Waarschijnlijk niet.
Het 1,700-ton Project 22160 korvet Sergei Kotov
zonk na een Oekraďense drone-aanval voor de kust van Feodosia
in de Zuid-Oostelijke Krim. Sinds februari 2022
hebben de Oekrďeners al vier Russische
landingsvaartuigen, een kruiser, een duikboot, een bevoorradingsschip,
verschillende patrouilleurs en kleinere
landingsvaartuigen vernietigd en nu ook al twee dergelijke korvetten,
uitgerust met diverse raketsystemen. (In De Standaard van 6/3/2024 e.v.a wordt dit maar een patrouilleur
genoemd?) En dit alles zonder dat Oekraďne een echte marine heeft.
Inventiviteit en originaliteit blijken nog steeds een sterke bondgenoot
wanneer materiële middelen te kort schieten. Ook in de lucht zijn er een
aantal successen geboekt, ogenschijnlijk oorspronkelijk te danken aan het
neerhalen van een radarvliegtuig. Hierdoor was een hele sector niet meer
gedekt en moesten de Russische piloten het doen zonder de noodzakelijke
gegevens.
Alleen voor de toch cruciale grondoperaties laat zich het gemis aan munitie
het meest voelen.
2.
Bijna was het gelukt. Georges Janssens,
onze secretaris had door zijn vele kontakten met Marinekringen in binnen en buitenland weer een buitenkansje op het oog.
Hij had gezien dat in Den Helder een aantal, dacht hij, werkeloos liggende
roei/tweemast zeilsloepen.schijnbaar
lagen te wachten op betere tijden. Was dit geen ideale gelegenheid om, mits
bruikleen, één van onze smaldelen een (materieel) hart onder de riem te
steken tijdens het zeilseizoen?
Via bestuurslid Patrick Janssens, tevens Navdetant, werden dan de juiste contacten aangesproken.
(Terloops gezegd: de samenwerking tussen Nederlandse en Belgische Marine is
al lang een voorbeeld van hoe Europa er militair zou kunnen uitzien wanneer
de kijk op de Navo van een eventueel volgende
Amerikaans president in de verkeerde richting zou gaan.)
En ja, het leek te gaan lukken. Tot de Nederlandse Marine tot de conclusie
kwam dat zij die dingen toch nodig hadden. Waren
ze misschien wakker geworden? In elk geval dank aan Georges en Patrick voor
de moeite.
3.
Twee medelingen
van de Vlaamse overheid trokken onze aandacht deze week:
– Groen licht werd gegeven voor de Westelijk ontsluiting van de Antwerpse
Waaslandhaven. Dit is een onderdeel van het grotere project dat de
containercapaciteit in Antwerpen met 7 miljoen TEU moet verhogen. Een
berucht onderdeel daarvan is het “banaandok” dat de kool en de geit moet
sparen ter hoogte van het opnieuw tot leven gewekte dorpje Doel.
(Nieuwsblad Transport
en Flows van 8/3/2024,)
– De projecten van “Kustvisie” liggen nu ter inzage van 27 februari tot en
met 26 aprl, voor een publieksraadpleging.
“Kustvisie” is het strategisch beleidsplan van de Vlaamse overheid om onze
kust te beschermen tegen een stijgende zeespiegel. Voor alle kustgemeenten
is er wel iets te rapen. Beperken we ons tot de haven van Zeebrugge, dan
lezen we:”Om economische en nautische redenen
moet de voorhaven van Zeebrugge open blijven. De aanleg van een sluis of
een stormvloedkering in de voorhaven is geen optie. Om de voorhaven te
beschermen, zullen de kades en strekdammen op termijn verhoogd moeten
worden. Een eerste ophoging moet de komende 35 jaren worden
uitgevoerd. https://www.agentschapmdk.be/nl/masterplan-kustveiligheid
4.
Met dit alles zouden we bijna vergeten
zijn dat de Houthi-rebellen nog altijd meer dan
actief zijn rond hun kerngebied. Voor het eerst is nu ook een cargoschip
effectief gezonken. De Britse Rubymar was twee
weken geleden al ernstig geraakt door 2 raketten. Bij een poging om het
schip aan land te slepen ging het dan fout. Problematisch is de lading van
21000 ton kunstmest die het schip aan boord had. Die dreigt faliekant te
worden voor het marine leven in de regio. De (legitieme) regering van Jemen
spreekt van een ecologische catastrofe. (De Standaard van 4 maart 2024).
Ondertussen zijn ook de eerste doden gevallen.
Dit alles justifieert het zenden van een militaire taskforce ter plaatse.
Onze “LOMAR”, het fregat Louise Marie zal uitgerekend vandaag op 10 maart
2024 vertrekken voor haar missie, verdeeld tussen ASPIDES (Defensief Rode
Zee) en AGENOR (miltaire component van EMASOH,
Europese bewaking van de straat van Hormuz.). AGENOR stond onder Belgische
bevel van flottieljeadmiraal Hans Huyghens. Eergisteren 8 maart had een bevelsoverdracht
plaats naar de eveneens Belgische flottieljeadmiraal
Gilles Colmant onde de
vlag ABL (Admiraal Benelux). Meer details daarover in onze volledige
nieuwsbrief, met dank aan Georges Janssens. Hij heeft ons nog een reeks
andere artikels bezorgd, allemaal terug te vinden in onze volledige
nieuwsbrief (Portwatch, Electrisch
veer, Maritieme jobs voor dames, Belevenissen van een zeeloods.
5.
Het lijkt een verhaal uit een goedkoop spionnageromannetje in een stationskiosk, maar het
blijkt een harde waarheid. Amerikaanse onderzoekers hebben
communicatieapparatuur ontdekt in Chinese kranen die operationeel zijn in
Amerikaanse havens. Dat is normaal zal U zeggen, want moderne kranen moeten
dat aan boord hebben. De crux is evenwel dat niemand begrijpt welk nut de specifieke
communicatievaardigheden van deze kranen kan hebben voor de operationele
werking. (Nieuwsblad Transport van 8 maart 2024)
6.
Wat doe je wanneer twee bevriende
verenigingen een reis naar de Normandische stranden aanbieden in het kader
van 80 jaar bevrijding? Als je de ene bevoordeelt trek je deelnemers weg
van de andere. In onze volledige nieuwsbrief zullen beide initiatieven dus
gelijkwaardig behandeld worden. Voor de reis van KVOZMA van 2 tot en met 5
september, en de reis van KVVOO-Antwerpen en Mars & Mercurius Antwerpen
van 10 tot en met 14 september, die we ook al eerder publiceerden. Het
voordeel is dat de twee data niet overlappen zodat echte die-hards voor de twee reizen kunnen intekenen. LOL
Terwijl we dan toch bezig zijn zullen we ook de recente initiatieven van KKROAmee publiceren: de voordracht van 20 maart over
“Jihadisme in de Sahel”, Fort 6, Paracommando's
20 u, en de uitstap van 18 mei naar de Grebbellinie.
7.
Om onze eigen activiteiten niet te vergeten:
–Opfrissingscursus zeiltechnieken en termen voor Smaldeel Delta op 11 maart
14u a.b van de Angčle.
–Algemene Vergadering RBNRC: 13 maart 2024 18U30 Thonetlaan 133. 2050
Antwerpen.
–Eerste happy hour van 2024: 10 april a/b Angčle.
14u-17u.
–Benefietvoordracht voor smaldeel Delta: “Wederzijdse beďnvloeding tussen
Vesting en Haven van Antwerpen”.14 november in het Antwerpse Havenhuis.
Verdere details ten gepasten tijde.
8.
En terwijl we toch bezig zijn: op 17 maart kan je nog
eens met de Port of Antwerp-Bruges kennis maken zowel in Antwerpen als in
Zeebrugge op de “Open Technologie- en Innovatiedag.
Willy
10/03/2024
|