NIEUWSBRIEF 10-03-2024

 

 

Editoriaal:

 

In aanloop naar onze jaarlijkse statutaire Algemene Vergadering, aanstaande woensdag, zijn de nodige voorbereidingen getroffen om er een geslaagde avond van te maken. We kijken dan ook terug op een mooi werkjaar voor onze club.

 

Onze commodore Willy spreekt in de wandelgangen zelfs over een ‘scharnierjaar’ en hij zal zijn zienswijze hierover uitgebreid aan de aanwezigen toelichten. De oprichting van twee ‘Smaldelen’, een groeiend aantal leden, en de vernieuwing van de communicatie zijn al enkele duidelijke aanwijzingen dat de club een nieuwe dynamiek heeft ontwikkeld. En is nog veel meer op komst…

 

Maar het was ook een scharnierjaar voor defensie, en specifiek ook voor maritieme veiligheid. We merkten een snel groeiend bewustzijn bij de bevolking en beleidsmakers over de onderfinanciering van defensie in de lidstaten van de EU, en ook een verdere relance van de reserve. Het is mij nog niet duidelijk hoe we het gaan betalen, maar we zijn misschien toch niet zo ver meer af van het punt dat het fameuze derde fregat er komt?

 

Nu ligt het enige Russische vliegdekschip, de Admiraal Kuznetsov, al zes (!) jaar in overhaul, en het vlaggenschip van de Russische Zwarte Zeevloot, de Moskva, werd reeds in 2022 gekelderd, dus waarnemers schatten de kwaliteiten van de Russische Marine niet meer al te hoog in. Toch was het verrassend om vast te stellen dat de vloot van een grootmacht vrij gemakkelijk achteruit wordt gedreven door drones en ander hybride materiaal.

 

Ook in de straat van Hormous zagen we dat er niet veel nodig is om een van de belangrijkste zeelijnen ter wereld te ontwrichten. België neemt deel aan een ‘defensieve missie’, het is nog af te wachten of de militaire respons succes zal boeken. Het lijkt toch een ander verhaal dan de piraterij voor de kust van Somalië en West-Afrika, waar deze aanpak duidelijk heeft gewerkt. In onze wekelijkse nieuwsbrief en de ‘Extra’, exclusief voor de leden, blijven we deze evoluties op de voet volgen.

 

Dichter bij huis leerden we de eerste plannen kennen over het nieuwe Havenbelevingscentrum en de heraanleg van de Droogdokkensite, waar vele van onze clubleden toch een sterke band mee hebben. Ook daar is er veel verandering op til en we zijn benieuwd naar het nieuwe decor voor onze Angčle

 

Kortom, het zijn boeiende tijden en we verwachten dat er nog veel meer belangwekkende zaken op ons af komen.

 

Veel leesplezier,

Filip

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Kent U dit schip? Waarschijnlijk niet. Het 1,700-ton Project 22160 korvet Sergei Kotov zonk na een Oekraďense drone-aanval voor de kust van Feodosia in de Zuid-Oostelijke Krim. Sinds februari 2022 hebben de Oekrďeners al vier Russische landingsvaartuigen, een kruiser, een duikboot, een bevoorradingsschip, verschillende patrouilleurs en kleinere landingsvaartuigen vernietigd en nu ook al twee dergelijke korvetten, uitgerust met diverse raketsystemen. (In De Standaard van 6/3/2024 e.v.a wordt dit maar een patrouilleur genoemd?) En dit alles zonder dat Oekraďne een echte marine heeft.    
  
Inventiviteit en originaliteit blijken nog steeds een sterke bondgenoot wanneer materiële middelen te kort schieten. Ook in de lucht zijn er een aantal successen geboekt, ogenschijnlijk oorspronkelijk te danken aan het neerhalen van een radarvliegtuig. Hierdoor was een hele sector niet meer gedekt en moesten de Russische piloten het doen zonder de noodzakelijke gegevens. 

Alleen voor de toch cruciale grondoperaties laat zich het gemis aan munitie het meest voelen.

2.      Bijna was het gelukt. Georges Janssens, onze secretaris had door zijn vele kontakten met Marinekringen in binnen en buitenland weer een buitenkansje op het oog. Hij had gezien dat in Den Helder een aantal, dacht hij, werkeloos liggende roei/tweemast zeilsloepen.schijnbaar lagen te wachten op betere tijden. Was dit geen ideale gelegenheid om, mits bruikleen, één van onze smaldelen een (materieel) hart onder de riem te steken tijdens het zeilseizoen? 

Via bestuurslid Patrick Janssens, tevens Navdetant, werden dan de juiste contacten aangesproken. (Terloops gezegd: de samenwerking tussen Nederlandse en Belgische Marine is al lang een voorbeeld van hoe Europa er militair zou kunnen uitzien wanneer de kijk op de Navo van een eventueel volgende Amerikaans president in de verkeerde richting zou gaan.)

En ja, het leek te gaan lukken. Tot de Nederlandse Marine tot de conclusie kwam dat zij die dingen toch nodig hadden. Waren ze misschien wakker geworden? In elk geval dank aan Georges en Patrick voor de moeite.

3.      Twee medelingen van de Vlaamse overheid trokken onze aandacht deze week:

– Groen licht werd gegeven voor de Westelijk ontsluiting van de Antwerpse Waaslandhaven. Dit is een onderdeel van het grotere project dat de containercapaciteit in Antwerpen met 7 miljoen TEU moet verhogen. Een berucht onderdeel daarvan is het “banaandok” dat de kool en de geit moet sparen ter hoogte van het opnieuw tot leven gewekte dorpje Doel. (Nieuwsblad Transport  en Flows van 8/3/2024,)     
  
– De projecten van “Kustvisie” liggen nu ter inzage van 27 februari tot en met 26 aprl, voor een publieksraadpleging. “Kustvisie” is het strategisch beleidsplan van de Vlaamse overheid om onze kust te beschermen tegen een stijgende zeespiegel. Voor alle kustgemeenten is er wel iets te rapen. Beperken we ons tot de haven van Zeebrugge, dan lezen we:”Om economische en nautische redenen moet de voorhaven van Zeebrugge open blijven. De aanleg van een sluis of een stormvloedkering in de voorhaven is geen optie. Om de voorhaven te beschermen, zullen de kades en strekdammen op termijn verhoogd moeten worden. Een eerste ophoging moet de komende 35 jaren worden uitgevoerd.
https://www.agentschapmdk.be/nl/masterplan-kustveiligheid

4.      Met dit alles zouden we bijna vergeten zijn dat de Houthi-rebellen nog altijd meer dan actief zijn rond hun kerngebied. Voor het eerst is nu ook een cargoschip effectief gezonken. De Britse Rubymar was twee weken geleden al ernstig geraakt door 2 raketten. Bij een poging om het schip aan land te slepen ging het dan fout. Problematisch is de lading van 21000 ton kunstmest die het schip aan boord had. Die dreigt faliekant te worden voor het marine leven in de regio. De (legitieme) regering van Jemen spreekt van een ecologische catastrofe. (De Standaard van 4 maart 2024). Ondertussen zijn ook de eerste doden gevallen.     
  
Dit alles justifieert het zenden van een militaire taskforce ter plaatse. Onze “LOMAR”, het fregat Louise Marie zal uitgerekend vandaag op 10 maart 2024 vertrekken voor haar missie, verdeeld tussen ASPIDES (Defensief Rode Zee) en AGENOR (miltaire component van EMASOH, Europese bewaking van de straat van Hormuz.). AGENOR stond onder Belgische bevel van flottieljeadmiraal Hans Huyghens. Eergisteren 8 maart had een bevelsoverdracht plaats naar de eveneens Belgische flottieljeadmiraal Gilles Colmant onde de vlag ABL (Admiraal Benelux). Meer details daarover in onze volledige nieuwsbrief, met dank aan Georges Janssens. Hij heeft ons nog een reeks andere artikels bezorgd, allemaal terug te vinden in onze volledige nieuwsbrief (Portwatch, Electrisch veer, Maritieme jobs voor dames, Belevenissen van een zeeloods.

5.      Het lijkt een verhaal uit een goedkoop spionnageromannetje in een stationskiosk, maar het blijkt een harde waarheid. Amerikaanse onderzoekers hebben communicatieapparatuur ontdekt in Chinese kranen die operationeel zijn in Amerikaanse havens. Dat is normaal zal U zeggen, want moderne kranen moeten dat aan boord hebben. De crux is evenwel dat niemand begrijpt welk nut de specifieke communicatievaardigheden van deze kranen kan hebben voor de operationele werking. (Nieuwsblad Transport van 8 maart 2024)

6.      Wat doe je wanneer twee bevriende verenigingen een reis naar de Normandische stranden aanbieden in het kader van 80 jaar bevrijding? Als je de ene bevoordeelt trek je deelnemers weg van de andere. In onze volledige nieuwsbrief zullen beide initiatieven dus gelijkwaardig behandeld worden. Voor de reis van KVOZMA van 2 tot en met 5 september, en de reis van KVVOO-Antwerpen en Mars & Mercurius Antwerpen van 10 tot en met 14 september, die we ook al eerder publiceerden. Het voordeel is dat de twee data niet overlappen zodat echte die-hards voor de twee reizen kunnen intekenen. LOL     

Terwijl we dan toch bezig zijn zullen we ook de recente initiatieven van KKROAmee publiceren: de voordracht van 20 maart over “Jihadisme in de Sahel”, Fort 6, Paracommando's 20 u, en de uitstap van 18 mei naar de Grebbellinie.

7.      Om onze eigen activiteiten niet te vergeten:    
–Opfrissingscursus zeiltechnieken en termen voor Smaldeel Delta op 11 maart 14u a.b van de Angčle.  
–Algemene Vergadering RBNRC: 13 maart 2024 18U30 Thonetlaan 133. 2050 Antwerpen.       
–Eerste happy hour van 2024: 10 april a/b Angčle. 14u-17u.  
–Benefietvoordracht voor smaldeel Delta: “Wederzijdse beďnvloeding tussen Vesting en Haven van Antwerpen”.14 november in het Antwerpse Havenhuis.        
Verdere details ten gepasten tijde.

8.      En terwijl we toch bezig zijn: op 17 maart kan je nog eens met de Port of Antwerp-Bruges kennis maken zowel in Antwerpen als in Zeebrugge op de “Open Technologie- en Innovatiedag.

    
Willy 

10/03/2024