1. Om niet altijd met
slecht nieuws te beginnen, er is nog eens goed nieuws uit de Antwerpse
Haven. Zuidnatie, een gekende terminaluitbater voor general cargo, zegt
binnenkort een Europese primeur in huis te hebben. Dan zullen zij een
coil-versnijdinginstallatie in gebruik nemen op hun terminal aan kaai 118,
en dat zou volgens hen de eerste installatie in Europa zijn binnen een
haventerminal. (GVA 29/2/2024) Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Ik
herinner me, in het kader van bijscholing havengids, in 2013 al een
“slitting center” in werking bezocht te hebben in de onmiddellijke buurt.
Exact aan de overkant van het Albertdok lag het Antwerp Decoil Center op de
terreinen van de All Weatherterminal.
Misschien bestaat het niet meer, maar een snelle verificatie op
internet toont aan dat het er nog steeds is. Momenteel zou het 100%
eigendom zijn van Thyssen Staal. Wie meer daarover zou weten, waarom
Zuidnatie dan toch deze primeur claimt, graag een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be.
Dit neemt niet weg dat de ingebruikname van een nieuwe investering toe te juichen blijft in deze moeilijke
tijden voor de maakindustrie. Maar wat doet een “slitting center” nu juist?
Hier worden de zware rollen staal, coils, ontrold en rechtstreeks tot
staalplaat of staalband verknipt. Het is een mooi voorbeeld van toegevoegde
waarde die een terminal aan zijn klanten kan aanbieden. Bovendien draagt
het nog bij aan de duurzaamheid omdat het minstens één stap uit de transportketen
uitschakelt.
2. Blijven we even bij
het goede nieuws, dan staat de uitslag van de stemming in de Kamer van deze
week met stip op één. Een wisselmeerderheid verwees een wetsvoorstel om de
wet op de kernuitstap aan te passen naar de Raad van State. Dit lijkt een
eerste stap om een barst te slaan in het op beton lijkend pantser van deze
wet (De Standaard 28/2/2024). Temeer daar in diezelfde week in diezelfde
Standaard op 27/2/2024 ook een artikel verscheen waarin de topman van het
Internationaal Energieagentschap (IAE) Fatih Birol, al aangaf: “Afbouw van
kernenergie was fout”. Uit dit artikel blijkt ook dat dit agentschap al in
2011 bij België aandrong om de wet te herzien. Birol wordt beschouwd als
een van de meest gezaghebbende stemmen ter wereld over energiebeleid.
3. Goed nieuws ook
voor de Nederlandse en de Belgische marine, maar meer nog voor de
Nederlandse scheepsbouw. In de gezamenlijke aankoop van 4 nieuwe fregatten
zou beslist zijn om een hoofdrol voor te behouden aan de Nederlandse
scheepsbouwer Damen. (Flows 1 maart 2024). De fregatten zouden wel een pak
duurder uitvallen, maar er zijn economische compensaties voorzien. Terloops
gezegd, wegens copyright kunnen we de impressiefoto van de nieuwe fregatten
hier niet tonen, misschien gelukkig maar, want ze hebben een verrassend
uitzicht.
Voor diezelfde Damen is er dan weer slecht nieuws, want de Nederlandse
marine had ook nog een programma van 4 nieuwe duikboten. Die bestelling
dreigt naar Frankrijk te gaan omdat de Naval Group de beste offerte zou
hebben ingediend. (Flows 29/2/2024). You can't win them all...
Ondertussen vordert de bouw van ons eigen mijnenbestrijdingsplatform M940
Oostende voorspoedig en de toekomstige bemanning kon al eens komen
kennismaken met het schip. Georges Janssens bezorgde ons een verslag van
dat bezoek, te lezen in onze volledige nieuwsbrief.
Zelf had ik vandaag nog het privilege om een exemplaar van de M944
Antwerpen te mogen fotograferen tijdens de militariabeurs op Fort 2, waar
ook het Marinemuseum open was. François Gelens, de maker van het model is
terecht fier op zijn werk, het meest nauwkeurige dat momenteel bestaat.
Inderdaad volgt hij de bouw op de voet, en elke wijziging aan het
oorspronkelijk concept bouwt hij onmiddellijk na, soms ten koste van reeds
eerder geïnstalleerde onderdelen. Bestaande modellen, gemaakt door
3D-printers hebben die flexibiliteit niet.
4. Goed nieuws ook
voor North Sea Ports, waar de haven van Vlissingen op het punt staat om
onder impuls van de Nederlandse Defensie een eigen terrein te krijgen voor
het organiseren van militaire NAVO-transporten en oefeningen. (Flows
29/2/20024).
Dit zou dus ook uiterst geschikt zijn als hub voor de Amerikaanse militaire
transporten. De een zijn dood is de ander zijn brood. De laatste jaren
heeft Vlissingen al enkele van deze transporten afgesnoept van de Antwerpse
haven. Met een exclusief toegewezen ruimte zou opvang en bewaking uiteraard
veel gemakkelijker kunnen georganiseerd worden. Hierdoor vergroot me dunkt
het risico dat Antwerpen definitief zulke transporten dreigt kwijt te
spelen.
5. Dan nu plaats voor
het slechte nieuws. Dat komt niet uit de haven of de scheepvaartwereld,
maar het komt uit de chemische industrie die ook in de Antwerpse haven
dominant is. En eens te meer gaat het hier over een kanarie die doodgaat in
de koolmijn: Celanese, een Amerikaans bedijf heeft de intentie om zijn
Mechelse afdeling te sluiten, en zet daarmee 220 personeelsleden in de
tocht. Celanese nam enkele jaren geleden de fabriek van Dupont de Nemours
aldaar over. Opnieuw een domper voor de chemische industrie. Verdere
achteruitgang wordt een reële bedreiging voor de tewerkstelling en de
economie in het algemeen. Laten we hopen dat onze beleidsmakers zich bewust
zijn van de oorzaken en de gepaste maatregelen zullen nemen. (De Standaard
3/2/2024)
6. Merkwaardige titel
uit Flows van 2 maart 2024. “Port of Antwerp Bruges sloopt schuilplaats
voor mensensmokkel in Zeebrugge”. Het betreft hier een oude loods van 400m2
naast de Visartsluis die nogal eens gebruikt werd om illegale migranten,
die zaten te azen op een transport naar Engeland, in onder te brengen De
beslissing werd grotendeels ingegeven in het kader van de nieuwe
gemeentewet rond openbare zindelijkheid,
gezondheid en veiligheid.
7.
Ook niet-alledaags was het artikel in
Flows van 1 maart 2024 met een verslag over een hoogmis door de Indische
Dominicaan Kiran Joy Payikatt in de St-Pauluskerk op 25 februari. Kiran
Joy, vormt samen met de Vlaamse pater Jos Van Hoof en de Filippijnse
Jorgedy Bago het nieuwe team van havenalmoezeniers van de Katholieke
Zeemansmissie Stella Maris.
8.
De eerlijkheid gebiedt mij om ook het
artikel uit de Standaard van 26/2/2024 te vermelden waarin Ronnie Belmans
nog maar eens de toekomst van waterstof als basis van de energietransitie
naar de prullemand verwijst.
Bij een vorig artikel heb ik mijn mening daar al over gegeven en er op
gewezen dat Belmans, als voormalig CEO van Energyville wel dicht aanleunt
bij de batterijlobby.
9. En
omdat we in deze rubriek trouw gerapporteerd hebben over de gebeurtenissen
rond Euronav, kunnen we melden dat de rederij zopas twee nieuwe tankers
besteld heeft. Voor deze rubriek lijkt dat banaal nieuws, moest het niet
zijn dat die tankers bestemd zijn voor het vervoer van ...bitumen.
Is dat niet het toppunt van fossiele oorsprong? De Standaard van 27
februari 2024 spreekt terecht van een spreidstand. Verzachtende
omstandigheid: ze zullen een minimum aan CO2 uitstoten...
10. Mogen we nog eens
herinneren aan de uitstap door KKROA georganiseerd op 18 mei naar de
Grebbellinie in Nederland. Inlichtingen en programma in ons volledige
nieuwsbrief. “De Grebbelinie was een voorverdediging van de Hollandse Waterlinie, een Nederlandse verdedigingslinie,
gebaseerd op inundatie.” (Wikipedia)
Dankzij onze samenwerking met KKROA kunnen we ook nog inschrijven
ivoor de voordracht van 20 maart om 20 uur in het lokaal Paracommando van
Fort 6 over: Jiihadisme in de Sahel. Zie ook verder in deze nieuwsbrief.
11. Pro memorie van
onze eigen activiteiten:
– Opfrissingscursus zeiltechnieken en termen voor Smaldeel Delta op 11
maart a.b van de Angèle.Bert Leemans meldt ons dat hij zijn presentatie
klaar heeft. Wie nog een aspect wil behandeld zien kan zijn wensen
overmaken via voorzitter@rbnrc.be
– Algemene Vergadering RBNRC: 13 maart 2024 18U30 Thonetlaan 133. 2050
Antwerpen. Zie uitnodiging in de volledige nieuwsbrief. De inschrijvingen
lopen binnen via het elektronisch inschrijvingsformulier dat U door onze
secretaris is toegestuurd. Aan zij die zich laten verontschuldigen: graag
ook een volmacht geven aan een ander lid.
– Benefietvoordracht voor smaldeel Delta: Wederzijdse beïnvloeding tussen
Vesting en Haven van Antwerpen. 14
november in het Antwerpse Havenhuis. Wordt verder voorbereid. Informatie
volgt ten gepasten tijde.
12. Bij het “ter perse”
gaan vernemen we dat “onze zielsverwante club” een nieuwe voorzitter heeft:
Luc De Graef. Met onze felicitaties.
Willy 03/03/2024
|