NIEUWSBRIEF 03-03-2024

 

 

Editoriaal:

 

De Europese parlementariërs hebben iets nieuws gevonden om ons bezig te houden.

We kunnen dus ons hopeloos versleten papieren rijbewijs met foto vanuit onze jeugdjaren eindelijk weggooien en een plasticje in de plaats halen.

Uiteraard als we nog niet dementeren, met krukken lopen of met rollator voortbewegen, enz. want anders gaat het niet lukken!

Met mijn EU-vaarbewijs voor binnenwateren en kust is het beter: al 8 jaar bankkaart model en geldig tot…overlijden!

Maar ik ben dan toch nog eens mijn identiteitskaart gaan nakijken en kwam tor de ontdekking dat de Belgische Staat mij de gunstmaatregel toekent van een ID-card vervaldag op… 25 mei 2046!

Graag dus die dag een minuut stilte ter mijner nagedachtenis en noch bloemen noch kransen daar ik een duik in het Scheldewater of de zee prefereer, da’s toch properder want tegen die tijd moeten we zeker in super zuiver water kunnen zwemmen!

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    Om niet altijd met slecht nieuws te beginnen, er is nog eens goed nieuws uit de Antwerpse Haven. Zuidnatie, een gekende terminaluitbater voor general cargo, zegt binnenkort een Europese primeur in huis te hebben. Dan zullen zij een coil-versnijdinginstallatie in gebruik nemen op hun terminal aan kaai 118, en dat zou volgens hen de eerste installatie in Europa zijn binnen een haventerminal. (GVA 29/2/2024) Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Ik herinner me, in het kader van bijscholing havengids, in 2013 al een “slitting center” in werking bezocht te hebben in de onmiddellijke buurt. Exact aan de overkant van het Albertdok lag het Antwerp Decoil Center op de terreinen van de All Weatherterminal.  Misschien bestaat het niet meer, maar een snelle verificatie op internet toont aan dat het er nog steeds is. Momenteel zou het 100% eigendom zijn van Thyssen Staal. Wie meer daarover zou weten, waarom Zuidnatie dan toch deze primeur claimt, graag een mailtje naar voorzitter@rbnrc.be.      

Dit neemt niet weg dat de ingebruikname van een nieuwe investering  toe te juichen blijft in deze moeilijke tijden voor de maakindustrie. Maar wat doet een “slitting center” nu juist? Hier worden de zware rollen staal, coils, ontrold en rechtstreeks tot staalplaat of staalband verknipt. Het is een mooi voorbeeld van toegevoegde waarde die een terminal aan zijn klanten kan aanbieden. Bovendien draagt het nog bij aan de duurzaamheid omdat het minstens één stap uit de transportketen uitschakelt.

2.    Blijven we even bij het goede nieuws, dan staat de uitslag van de stemming in de Kamer van deze week met stip op één. Een wisselmeerderheid verwees een wetsvoorstel om de wet op de kernuitstap aan te passen naar de Raad van State. Dit lijkt een eerste stap om een barst te slaan in het op beton lijkend pantser van deze wet (De Standaard 28/2/2024). Temeer daar in diezelfde week in diezelfde Standaard op 27/2/2024 ook een artikel verscheen waarin de topman van het Internationaal Energieagentschap (IAE) Fatih Birol, al aangaf: “Afbouw van kernenergie was fout”. Uit dit artikel blijkt ook dat dit agentschap al in 2011 bij België aandrong om de wet te herzien. Birol wordt beschouwd als een van de meest gezaghebbende stemmen ter wereld over energiebeleid. 

3.    Goed nieuws ook voor de Nederlandse en de Belgische marine, maar meer nog voor de Nederlandse scheepsbouw. In de gezamenlijke aankoop van 4 nieuwe fregatten zou beslist zijn om een hoofdrol voor te behouden aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen. (Flows 1 maart 2024). De fregatten zouden wel een pak duurder uitvallen, maar er zijn economische compensaties voorzien. Terloops gezegd, wegens copyright kunnen we de impressiefoto van de nieuwe fregatten hier niet tonen, misschien gelukkig maar, want ze hebben een verrassend uitzicht.    
       
Voor diezelfde Damen is er dan weer slecht nieuws, want de Nederlandse marine had ook nog een programma van 4 nieuwe duikboten. Die bestelling dreigt naar Frankrijk te gaan omdat de Naval Group de beste offerte zou hebben ingediend. (Flows 29/2/2024). You can't win them all...   
       
Ondertussen vordert de bouw van ons eigen mijnenbestrijdingsplatform M940 Oostende voorspoedig en de toekomstige bemanning kon al eens komen kennismaken met het schip. Georges Janssens bezorgde ons een verslag van dat bezoek, te lezen in onze volledige nieuwsbrief.   
       
Zelf had ik vandaag nog het privilege om een exemplaar van de M944 Antwerpen te mogen fotograferen tijdens de militariabeurs op Fort 2, waar ook het Marinemuseum open was. François Gelens, de maker van het model is terecht fier op zijn werk, het meest nauwkeurige dat momenteel bestaat. Inderdaad volgt hij de bouw op de voet, en elke wijziging aan het oorspronkelijk concept bouwt hij onmiddellijk na, soms ten koste van reeds eerder geïnstalleerde onderdelen. Bestaande modellen, gemaakt door 3D-printers hebben die flexibiliteit niet.

4.    Goed nieuws ook voor North Sea Ports, waar de haven van Vlissingen op het punt staat om onder impuls van de Nederlandse Defensie een eigen terrein te krijgen voor het organiseren van militaire NAVO-transporten en oefeningen. (Flows 29/2/20024).   

Dit zou dus ook uiterst geschikt zijn als hub voor de Amerikaanse militaire transporten. De een zijn dood is de ander zijn brood. De laatste jaren heeft Vlissingen al enkele van deze transporten afgesnoept van de Antwerpse haven. Met een exclusief toegewezen ruimte zou opvang en bewaking uiteraard veel gemakkelijker kunnen georganiseerd worden. Hierdoor vergroot me dunkt het risico dat Antwerpen definitief zulke transporten dreigt kwijt te spelen.

5.    Dan nu plaats voor het slechte nieuws. Dat komt niet uit de haven of de scheepvaartwereld, maar het komt uit de chemische industrie die ook in de Antwerpse haven dominant is. En eens te meer gaat het hier over een kanarie die doodgaat in de koolmijn: Celanese, een Amerikaans bedijf heeft de intentie om zijn Mechelse afdeling te sluiten, en zet daarmee 220 personeelsleden in de tocht. Celanese nam enkele jaren geleden de fabriek van Dupont de Nemours aldaar over. Opnieuw een domper voor de chemische industrie. Verdere achteruitgang wordt een reële bedreiging voor de tewerkstelling en de economie in het algemeen. Laten we hopen dat onze beleidsmakers zich bewust zijn van de oorzaken en de gepaste maatregelen zullen nemen. (De Standaard 3/2/2024)

6.    Merkwaardige titel uit Flows van 2 maart 2024. “Port of Antwerp Bruges sloopt schuilplaats voor mensensmokkel in Zeebrugge”. Het betreft hier een oude loods van 400m2 naast de Visartsluis die nogal eens gebruikt werd om illegale migranten, die zaten te azen op een transport naar Engeland, in onder te brengen De beslissing werd grotendeels ingegeven in het kader van de nieuwe gemeentewet rond openbare zindelijkheid, gezondheid en veiligheid.

7.    Ook niet-alledaags was het artikel in Flows van 1 maart 2024 met een verslag over een hoogmis door de Indische Dominicaan Kiran Joy Payikatt in de St-Pauluskerk op 25 februari. Kiran Joy, vormt samen met de Vlaamse pater Jos Van Hoof en de Filippijnse Jorgedy Bago het nieuwe team van havenalmoezeniers van de Katholieke Zeemansmissie Stella Maris.

8.    De eerlijkheid gebiedt mij om ook het artikel uit de Standaard van 26/2/2024 te vermelden waarin Ronnie Belmans nog maar eens de toekomst van waterstof als basis van de energietransitie naar de prullemand verwijst.     

Bij een vorig artikel heb ik mijn mening daar al over gegeven en er op gewezen dat Belmans, als voormalig CEO van Energyville wel dicht aanleunt bij de batterijlobby.

9.    En omdat we in deze rubriek trouw gerapporteerd hebben over de gebeurtenissen rond Euronav, kunnen we melden dat de rederij zopas twee nieuwe tankers besteld heeft. Voor deze rubriek lijkt dat banaal nieuws, moest het niet zijn dat die tankers bestemd zijn voor het vervoer van ...bitumen.              

Is dat niet het toppunt van fossiele oorsprong? De Standaard van 27 februari 2024 spreekt terecht van een spreidstand. Verzachtende omstandigheid: ze zullen een minimum aan CO2 uitstoten...

10. Mogen we nog eens herinneren aan de uitstap door KKROA georganiseerd op 18 mei naar de Grebbellinie in Nederland. Inlichtingen en programma in ons volledige nieuwsbrief. “De Grebbelinie was een voorverdediging van de Hollandse Waterlinie, een Nederlandse verdedigingslinie, gebaseerd op inundatie.” (Wikipedia)   

Dankzij onze samenwerking met KKROA kunnen we ook nog inschrijven ivoor de voordracht van 20 maart om 20 uur in het lokaal Paracommando van Fort 6 over: Jiihadisme in de Sahel. Zie ook verder in deze nieuwsbrief.

11. Pro memorie van onze eigen activiteiten:     

– Opfrissingscursus zeiltechnieken en termen voor Smaldeel Delta op 11 maart a.b van de Angèle.Bert Leemans meldt ons dat hij zijn presentatie klaar heeft. Wie nog een aspect wil behandeld zien kan zijn wensen overmaken via voorzitter@rbnrc.be      

– Algemene Vergadering RBNRC: 13 maart 2024 18U30 Thonetlaan 133. 2050 Antwerpen. Zie uitnodiging in de volledige nieuwsbrief. De inschrijvingen lopen binnen via het elektronisch inschrijvingsformulier dat U door onze secretaris is toegestuurd. Aan zij die zich laten verontschuldigen: graag ook een volmacht geven aan een ander lid.

– Benefietvoordracht voor smaldeel Delta: Wederzijdse beïnvloeding tussen Vesting en Haven van Antwerpen.  14 november in het Antwerpse Havenhuis. Wordt verder voorbereid. Informatie volgt ten gepasten tijde.

12. Bij het “ter perse” gaan vernemen we dat “onze zielsverwante club” een nieuwe voorzitter heeft: Luc De Graef. Met onze felicitaties.

Willy  03/03/2024