1.
Als club, die “behoud van maritiem erfgoed” als één van
de speerpunten in de statuten voert, moesten wij deze week met spijt vaststellen
dat vandalen bijzonder brutaal tewerk zijn gegaan in de historische
havenkranen aan de Rijnkaai in Antwerpen. Niet officieel geklasseerd als
werelderfgoed is deze bijzondere collectie van het MAS toch uniek in de
wereld. De 14 exemplaren zijn stuk voor stuk beschermd erfgoed. De oudste
kraan dateert uit 1907.Het hele gebeuren is bijzonder pijnlijk voor de vele
vrijwilligers die meegewerkt hebben aan de restauratie en gezorgd hebben
voor de rondleidingen voor het grote publiek. (GVA 20/2/2024)
2.
Ook Zeebrugge moest deze week slecht nieuws verwerken,
weliswaar van andere orde. De Explorer 1, het eerste autoschip van de
Chinese autobouwer BYD, de grote uitdager van de Europese elektrische auto-industrie,moest met 7000
wagens aan boord Zeebrugge voorbijvaren, en loste zijn vracht in
Vlissingen. Met ICO heeft Zeebrugge nochtans de grootste autoterminal van
West-Europa. Maar ICO had geen plaats. Tekort aan chauffeurs en het feit
dat de distributeurs de terminal als voorraadplaats gebruiken zou aan de
basis liggen van dit probleem. Maar er is ook de vertraging van de
capaciteitsverhoging (parkeertoren met 10000 plaatsen omwille van het
aanslepen van de vergunningsprocedure. Ook hier is het probleem blijkbaar:
stikstof en PFAS. Dit is het zwaard van Damocles
dat over de Belgische en bij uitbreiding over de Europese industrie hangt.
(De Standaard van 22/2/2024).
3.
Over dat zwaard van Damocles
werd dinsdag 20 februari zwaar gedebatteerd op de Europese top van
bedrijfsleiders in de lokalen van BASF Antwerpen. Een derde van de
installaties ligt stil en in België zijn heel wat werknemers tijdelijk
werkloos. Aan Ursula von der Leyen en Alexander De Croo
werd “the Antwerp declaration
for a European Industrial deal“
overhandigd door meer dan 60 CEO's van
Europese industriële bedrijven.Die ondervinden
namelijk de zware concurrentie van China en de USA die kwistig blijven
subsidies in het rond strooien. Maar ook de strakke klimaataanpak van
Europa baart zorgen. Ondertussen willen zij zich wel achter de uitdaging
van de energietransitie scharen, maar vragen ook de nodige staatssteun. In
ruil daarvoor willen zij zich inzetten voor het behoud van kwalitatieve
jobs in Europa. (De Standaard en GVA 21/2/2024)
4.
Europa moest ook nog een beslissing nemen over het
sturen van een Task Force naar de Golf van Aden.
Maandag heeft de Europese raad groen licht gegeven voor de operatie Aspides (grieks voor
schilden).
Dit wordt een defensieve missie, waarvan de “rules
of engagement” nog worden opgesteld. Aspides, met
eenheden uit Griekenland, Italië, België, Frankrijk, Denemarken, Nederland
en Duitsland, wordt geleid door de Griekse commodore Vasilios
Griparis vanuit Larissa in Griekenland. “On the
field” (bij wijze van spreken) is de Italiaanse divisie-admiraal
Stefano Constantino
verantwoordelijk. Zoals bekend stuurt België het fregat Louise Marie. Er
was heel wat twijfel over de geschiktheid van dit fregat voor de missie.
Maar ondertussen krijgt het schip een update met extra- bewapenening
en anti-drone jammers.
Belangrijk om te vermelden is wel de aanwezigheid in het gebied van een
andere taskforce, het door de Amerikanen geleide Prosperity
Guardian, een coalitie met 12 landen waaronder
het Verenigd Koninkrijk, Canada, Denemarken en Noorwegen. Uiteraard zal er
samenwerking zijn, maar Prosperity Guardian heeft een meer offensieve opdracht en staat
volledig los van Aspides. Zoals we reeds eerder in deze rubriek aangaven is een zekere
bezorgdheid wel gewettigd of de Houthi's een
onderscheid gaan maken.
De Louise Marie zal haar missie combineren met een missie bij Emasoh in de straat van Hormuz, De task
force Agenor, die daar werd opgericht staat,
zoals we enkele weken geleden hier al schreven, momenteel onder Belgisch
commando. Zoals we toen voorspelden is er onderzocht of Emasoh
niet kon fusioneren met Aspides, maar dat bleek
politiek niet haalbaar. (De Standaard
20 /4/2024;)
5.
Donderdag 22 februari kon men in Antwerpen nog eens
“genieten” van een ouderwetse olievlek op de Schelde die maar moeilijk
onder controle te krijgen was. De dader was toen nog niet bekend. (Flows
van 22/2/2024).
6.
Ter gelegenheid van de herdenking 80 jaar bevrijding,
richt Mars & Mercurius, onze bevriende vereniging een interessante reis
in naar de slagvelden van Normandië van 10 tot 14 september 2024. Wie
geïnteresseerd is mag aansluiten. Programma en inschrijvingsgegevens verder
in onze volledige nieuwsbrief.
7.
Pro memorie:
– Opfrissingscursus zeiltechnieken en termen voor Smaldeel Delta op 11
maart a.b. van de Angèle.
– Algemene Vergadering RBNRC: 13 maart 2024 18U30 Thonetlaan 133. 2050
Antwerpen. Zie uitnodiging in de volledige nieuwsbrief.
– Benefietvoordracht voor smaldeel Delta: 14 november in het Antwerpse
Havenhuis. Wordt verder voorbereid. Informatie volgt ten gepasten tijde.
– De elektronische lidkaarten van WWSV, die ook de zeillicentie bevatten
werden rondgestuurd; Wie tijdig zijn lidgeld betaald heeft en deze niet zou
ontvangen hebben kan dit melden aan secretaris@rbnrc.be
8.
Een maritiem uitsmijtertje. Dit weekend kon ik weer een
punt schrappen uit mijn bucket-list.
“Ben even naar Argentinië … straks terug thuis. De 19de eeuwse zeereis van Chrétien Lustermans”, ging in
publicatie. Chrétien Lustermans,de
overgrootvader van mijn echtgenote, vertrok
in 1889 naar Argentinië, om enkele maanden later terug thuis te
staan. De hele reis hield hij een dagboek bij, waarop ik duiding en
commentaar mocht leveren.
https://print.24bookprint.com/books/364397
Willy 24/02/2024
|