NIEUWSBRIEF 18-02-2024

 

 

Editoriaal:

 

Niet iedereen kijkt ’s avonds naar de TV en misschien maar weinigen naar Play4 waar Gert Verhulst zijn programma ‘de tafel van Gert’ presenteert om 20h30.    

Maar donderdag 15.02.2024 had hij toch iemand belangrijk er bij gehaald: kolonel o.r. Roger Houssen. Ik had vorig jaar al het genoegen een spreekbeurt van de kolonel bij te wonen op het Provincie commando, Belgiëlei en apprecieerde erg de voordracht.   

Nu sprak Roger Houssen uiteraard over de dreiging van Poetin en de (on)macht van de NATO en de uitspraak van Trump: geen hulp van de USA als je de bijdrage niet betaald hebt.       

Volgens Roger Houssen moeten we ons echt niet laten afdreigen door Poetin of Trump. Poetin doet dat spelletje al bijna 1 jaar, Nato is veel sterker dan Rusland en heeft veel meer oorlogsmateriaal …met de USA erbij, maar op EU zichzelf is het natuurlijk schamel.    

We zijn dus verplicht op onze bondgenoten te rekenen maar moeten ook niet te veel geloof hechten aan past-president Trump… hij is nog niet herkozen!        

       

Maar ook een bondgenoot die steeds uit het oog verloren wordt is CANADA. We mogen niet vergeten dat in WO II het Canadese leger Zeeland en Walcheren veroverde en zo de Schelde toegang openzette voor het bevrijde Antwerpen te bevoorraden. Ook de Noorderkempen zijn grotendeels door de Canadezen bevrijd, zie naar de talrijke herdenkingen en memorial.    

Bob

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Dit logboek kan niet beginnen zonder een klein verslagje van de voorbije opleidingssessie van ons Smaldeel Delta op maandag 12 februari ll..  

In het prachtige kader van de vergaderzaal van de VNSM (met onze dank) op de Brouwersvliet kwamen de kandidaat-zeilers van ons smaldeel samen voor een oefening in het plannen van een meerdaagse zeiltrip. Moderator en instructeur Bert Leemans, die gedurende de ganse namiddag de sessie professioneel en tegelijkertijd ludiek onder controle hield, had geen moeite gespaard om het benodigde lesmateriaal op voorhand te verspreiden:   
Uitgebreide inleiding tot de oefening, Nimosmeteo, Solas regulations for pleasure craft, getijtafels Vlissingen, blanco logboek, marifoonblokindeling VTS, link naar Sailplanner.nl, voorbeeldplanning TS Rupel etc.        

Daar er gebruik kon gemaakt worden van de WiFi, kon ter plaatse ook nog het knooppuntenboekje van de Deltawateren, de stroomatlas van de Westerschelde en vele andere nuttige info worden gedownload.   

De oefening bestond erin om een meerdaagse zeiltocht te plannen van Oesterhaven naar de Westerschelde via de Zeeuwse kanalen in wijzer-of in tegenwijzerzin, naar keuze volgens de meteo, tij- en stromingsgegevens.

Ondertussen werd ook waterkaart.net geëxploreerd als een handig instrument. Na een ambiancevolle namiddag mocht lesgever Bert verdiend een prachtig naslagwerk over historische zeekaarten in ontvangst nemen.

Foto's : Edwin Landries

 


Foto s : Edwin Landries


Foto's : Willy Jacobs


Deze week werd beslist om op maandag 11 maart om 14 uur in de Angèle nog een extra theoretische sessie in te lassen voor een opfrissing van de zeiltechnieken en terminologie.         

Verder op het programma:     
1. wie KAN en WIL schipper spelen?       
2. opstellen voorlopige kalender in functie desiderata leden
3. voordracht november
4. verkiezing logo  
5. zeilstage

2.      Deze week dinsdag was het weer doffe ellende op de toegangswegen in de haven met het protest van de boeren. Het wordt tijd dat die mensen eindelijk gaan weten waar ze aan toe zijn. Er dient wel gezegd dat enige duidelijkheid over hun eisen ook wel een beetje zou helpen.

3.      Eens te meer zijn de Oekraïners er in geslaagd om een Russisch landingsvaartuig, de Tsesar Koenikov, tot zinken te brengen. Oekraïne, dat nota bene nauwelijks over een marine beschikt, heeft nog eens bewezen dat het de Russische Zwarte Zeevloot dodelijke klappen kan uitdelen. De Koenikov werd, met zijn 112 meter en 87 bemanningsleden vooral ingezet voor het vervoer van legermateriaal, zoals tanks en kanonnen die dan via een landingsklep aan land konden gereden worden. Dit is al het vierde schip in zijn klasse dat door de Oekraïners uitgeschakeld werd. Reken daarbij nog de keldering van de Moskva, het vlaggenschip, en de succesvolle aanvallen op gronddoelen in het hoofdkwartier van de vloot in Sebastopol, voor een “marineloos” land is dit een hele prestatie; (De Standaard 15/2/2024). Hopelijk brengt dit de Belgische regering niet op ideeën, want met een door Europa verplichte besparing van 27 miljard Euro is de verleiding groot........

Ondertussen viel het nieuws over het “overlijden” van Navalny. Ook slecht nieuws voor Oekraïne, want met een dergelijk regime zonder scrupules is een onderhandelde oplossing verder weg dan ooit.        

Zelfs de Griekse reders, die blijkbaar een mooi potje verdiend hebben aan de verkoop van hun stokoude olietankers aan de Russische schaduwvloot, niet nadat ze eerst voor woekerprijzen de Russische olie zelf vervoerden, lijken hun vertrouwen in Rusland verloren te hebben. Of was het de druk van Washington die hen deed besluiten hun lucratief handeltje stop te zetten? Naar verluidt verkochten zij vorig jaar een recordaantal van 100 verroeste tankers voor prijzen om U tegen te zeggen. Met die opbrengst konden ze 123 !!! gloednieuwe schepen laten bouwen. Voor zulke gouden deal zet je wel je principes even op zij, toch? (De Standaard 12/2/2024)

4.      Onverklaarbaar is dan weer de stunt van de Houthi-rebellen die de “Star Iris”, een bulkschip, met vlag van de Marshall Eilanden, beschoten hebben. Niets speciaals zult U zeggen, dat zijn we tegenwoordig toch al gewoon? Ja maar, het schip had Braziliaans graan in zijn ruimen, bestemd voor ...Iran!?! Waren de aanvallen van de Houthis niet gericht op Israël? En hadden zij daarvoor niet de steun van Iran voor dit doel? Experten haasten zich om een verklaring te zoeken: “vergissing? We dachten dat het een Amerikaans schip was?”. Ene oppert zelfs het idee dat de Houthi's het met opzet deden om aan te tonen dat ze onafhankelijk zijn en kunnen doen waar ze zin in hebben.  Het feit dat het schip slechts lichte schade heeft opgelopen en na de aanval zijn weg naar Bandar Imam Khomeini verder ongestoord kon vervolgen, pleit een beetje voor deze theorie. (Nieuwsblad Transport 13/2/2024)

5.      In Flows van 15/2/2024 verscheen een partnerartikel over: “De haven dichter bij de mens brengen met Havenwereld”. Maar dit bleek de overname te zijn van een ouder artikel dat al in deze nieuwsbrief verscheen via Georges Janssens. De aanleiding voor deze publicatie was waarschijnlijk de goedkeuring van het ontwerp voor het publiek domein op de Antwerpse droogdokkensite. Het gaat hier over de 1ste fase. (De Standaard 15/2/2024). Meer daarover in de MPM-flash.

6.      De hernieuwing van de lidgelden verloopt vlot. Dank aan allen die hun bijdrage voor 2024 al gestort hebben. Voor zij die het nog niet gedaan hebben, er is nog tijd maar doe het vlug. Ter herinnering: de bijdrage moet wel in orde zijn om wettelijk te kunnen deelnemen aan onze algemene vergadering van 13 maart e.k. In de Thonetlaan 133. 2050 Antwerpen.

7.      Pro memorie: Benefietvoordracht voor smaldeel Delta: 14 november in het Antwerpse Havenhuis. Wordt verder voorbereid. Informatie volgt ten gepasten tijde.

Willy