1.
Dit logboek
kan niet beginnen zonder een klein verslagje van de voorbije
opleidingssessie van ons Smaldeel Delta op maandag 12 februari ll..
In het prachtige kader van de vergaderzaal van de VNSM (met onze dank) op
de Brouwersvliet kwamen de kandidaat-zeilers van
ons smaldeel samen voor een oefening in het plannen van een meerdaagse
zeiltrip. Moderator en instructeur Bert Leemans,
die gedurende de ganse namiddag de sessie professioneel en tegelijkertijd
ludiek onder controle hield, had geen moeite gespaard om het benodigde
lesmateriaal op voorhand te verspreiden:
Uitgebreide inleiding tot de oefening, Nimosmeteo,
Solas regulations for pleasure craft, getijtafels
Vlissingen, blanco logboek, marifoonblokindeling
VTS, link naar Sailplanner.nl,
voorbeeldplanning TS Rupel etc.
Daar er gebruik kon gemaakt worden van de WiFi,
kon ter plaatse ook nog het knooppuntenboekje van de Deltawateren, de
stroomatlas van de Westerschelde en vele andere nuttige info worden
gedownload.
De oefening bestond erin om een meerdaagse zeiltocht te plannen van
Oesterhaven naar de Westerschelde via de Zeeuwse kanalen in wijzer-of in
tegenwijzerzin, naar keuze volgens de meteo, tij- en stromingsgegevens.
Ondertussen werd ook waterkaart.net
geëxploreerd als een handig instrument. Na een ambiancevolle namiddag mocht
lesgever Bert verdiend een prachtig naslagwerk over historische zeekaarten
in ontvangst nemen.
|
Foto's :
Edwin Landries
|
Foto s : Edwin Landries
|
|
|
Foto's : Willy Jacobs
|
Deze week werd beslist om op
maandag 11 maart om 14 uur in de Angèle nog een extra theoretische sessie
in te lassen voor een opfrissing van de zeiltechnieken en terminologie.
Verder op het programma:
1.
wie KAN en WIL schipper spelen?
2. opstellen voorlopige kalender in functie desiderata leden
3. voordracht november
4. verkiezing logo
5. zeilstage
2.
Deze week dinsdag
was het weer doffe ellende op de toegangswegen in de haven met het protest
van de boeren. Het wordt tijd dat die mensen eindelijk gaan weten waar ze
aan toe zijn. Er dient wel gezegd dat enige duidelijkheid over hun eisen
ook wel een beetje zou helpen.
3.
Eens te meer
zijn de Oekraïners er in geslaagd om een Russisch landingsvaartuig, de Tsesar Koenikov, tot zinken
te brengen. Oekraïne, dat nota bene nauwelijks over een marine beschikt,
heeft nog eens bewezen dat het de Russische Zwarte Zeevloot dodelijke
klappen kan uitdelen. De Koenikov werd, met zijn
112 meter en 87 bemanningsleden vooral ingezet voor het vervoer van
legermateriaal, zoals tanks en kanonnen die dan via een landingsklep aan
land konden gereden worden. Dit is al het vierde schip in zijn klasse dat
door de Oekraïners uitgeschakeld werd. Reken daarbij nog de keldering van
de Moskva, het vlaggenschip, en de succesvolle aanvallen op gronddoelen in
het hoofdkwartier van de vloot in Sebastopol, voor een “marineloos”
land is dit een hele prestatie; (De Standaard 15/2/2024). Hopelijk brengt
dit de Belgische regering niet op ideeën, want met een door Europa
verplichte besparing van 27 miljard Euro is de verleiding groot........
Ondertussen viel het nieuws over het “overlijden” van Navalny.
Ook slecht nieuws voor Oekraïne, want met een dergelijk regime zonder
scrupules is een onderhandelde oplossing verder weg dan ooit.
Zelfs de Griekse reders, die blijkbaar een mooi potje verdiend hebben aan
de verkoop van hun stokoude olietankers aan de Russische schaduwvloot, niet
nadat ze eerst voor woekerprijzen de Russische olie zelf vervoerden, lijken
hun vertrouwen in Rusland verloren te hebben. Of was het de druk van
Washington die hen deed besluiten hun lucratief handeltje stop te zetten?
Naar verluidt verkochten zij vorig jaar een recordaantal van 100 verroeste
tankers voor prijzen om U tegen te zeggen. Met die opbrengst konden ze 123
!!! gloednieuwe schepen laten bouwen. Voor zulke gouden deal zet je wel je
principes even op zij, toch? (De Standaard 12/2/2024)
4.
Onverklaarbaar
is dan weer de stunt van de Houthi-rebellen die
de “Star Iris”, een bulkschip, met vlag van de Marshall Eilanden, beschoten
hebben. Niets speciaals zult U zeggen, dat zijn we tegenwoordig toch al
gewoon? Ja maar, het schip had Braziliaans graan in zijn ruimen, bestemd
voor ...Iran!?! Waren de aanvallen van de Houthis
niet gericht op Israël? En hadden zij daarvoor niet de steun van Iran voor
dit doel? Experten haasten zich om een verklaring te zoeken: “vergissing?
We dachten dat het een Amerikaans schip was?”. Ene oppert zelfs het idee
dat de Houthi's het met opzet deden om aan te
tonen dat ze onafhankelijk zijn en kunnen doen waar ze zin in hebben. Het feit dat het schip slechts lichte
schade heeft opgelopen en na de aanval zijn weg naar Bandar Imam Khomeini verder ongestoord kon vervolgen, pleit een
beetje voor deze theorie. (Nieuwsblad Transport 13/2/2024)
5.
In Flows van
15/2/2024 verscheen een partnerartikel over: “De haven dichter bij de mens
brengen met Havenwereld”. Maar dit bleek de overname te zijn van een ouder
artikel dat al in deze nieuwsbrief verscheen via Georges Janssens. De
aanleiding voor deze publicatie was waarschijnlijk de goedkeuring van het
ontwerp voor het publiek domein op de Antwerpse droogdokkensite. Het gaat
hier over de 1ste fase. (De Standaard 15/2/2024). Meer daarover in de
MPM-flash.
6.
De
hernieuwing van de lidgelden verloopt vlot. Dank aan allen die hun bijdrage
voor 2024 al gestort hebben. Voor zij die het nog niet gedaan hebben, er is
nog tijd maar doe het vlug. Ter herinnering: de bijdrage moet wel in orde
zijn om wettelijk te kunnen deelnemen aan onze algemene vergadering van 13
maart e.k. In de Thonetlaan 133. 2050 Antwerpen.
7.
Pro memorie: Benefietvoordracht voor smaldeel
Delta: 14 november in het Antwerpse Havenhuis. Wordt verder voorbereid.
Informatie volgt ten gepasten tijde.
|