NIEUWSBRIEF 11-02-2024

 

 

Editoriaal:

 

Vorige maand had ik de gelegenheid om een gastcollege te mogen geven aan de “School of Business and Economics” van de Vrije Universiteit Amsterdam. Na de les kon ik het niet laten om nog even binnen te lopen in de prachtige bibliotheek van het Scheepvaartmuseum, op wandelafstand van het Centraal Station. De toegang tot de bibliotheek is helemaal gratis, je krijgt zelfs een speciaal toegangsticket.

 

Nu zou ik niet weten waar ik een dergelijke uitgebreide maritieme bibliotheek in eigen land zou moeten vinden. Een machtige verzameling van alle mogelijke nautische onderwerpen, maritieme geschiedenis, biografieën, tijdschriften… En alles bijzonder mooi opgesteld (zie foto hieronder). Bij mijn weten komt enkel de bibliotheek van de Hogere Zeevaartschool een beetje in de buurt van de uitgebreide collectie, niet op gebied van omvang maar alleszins toch op thematisch vlak.

 

Eind januari kregen we de plannen te zien van Havenwereld, het nieuwe havenbelevingscentrum dat gepland is op de Droogdokkensite waar ook de Angèle ligt, onder onze leden gekend van het happy hour op woensdagnamiddagen. Op een Wereld Haven en Maritiem Museum met bijhorende goed uitgebouwde maritieme bibliotheek zal het nog wat wachten zijn… Tot die dag zal ik op Amsterdam moeten rekenen!

 

Het onderwerp van dit editoriaal is niet helemaal toevallig: aanstaande maandag is ons recent opgerichte Smaldeel Delta te gast in de vergaderzaal van de Vrienden van het Nieuw Scheepvaartmuseum, waar een training over Voyage Planning plaats zal vinden. Na de eerdere trainingen op de Angèle en het lichtschip 3 West-Hinder dus opnieuw een bijzonder decor voor dit clubinitiatief…

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Deze week had ik de gelegenheid om de werf van de nieuwe Royersluis te bezoeken. Voor wie niet bekend is met deze naam, en voor niet-Antwerpenaars hierbij een klein beetje uitleg. De Royersluis, in de schaduw van de Antwerp Maritime Academy, de vroegere Hogere Zeevaartschool, is de derde sluis die ooit in de Antwerpse haven gebouwd werd.    

Eerst was er de Bonapartesluis die toegang gaf aan “le petit Bassin” en “le grand bassin”, het latere Bonaparte – en Willemdok, de oorsprong van de moderne haven dus. Tijdens de eerste havenuitbreidingen in de 2de helft van de 19de eeuw ontstond toen de Kattendijksluis, met toegang tot het Kattendijkdok, Houtdok, Kempisch dok en Asiadok, het gebied van de huidige Stadshaven.

De Royersluis werd ingehuldigd in 1907 en maakte deel uit van de nieuwe havenuitbreiding die kon gerealiseerd worden dank zij de doorbraak door de Brialmontomwalling uit 1860-1865.Met haar 180 meter lengte en 22 meter breedte mocht men het toen een volwaardige zeesluis noemen. De stelselmatige verhoging van de gemiddelde scheepstonnemaat en de ligging aan de monding van het latere Albertkanaal deden de functie snel kantelen naar die van een zuivere binnenvaartsluis.  

Omdat de Bonapartesluis definitief, en de Kattendijksluis voor een hele periode werden afgesloten heeft de Royersluis lang als oudste nog in dienst zijnde sluis van de Antwerpse haven gediend.    

Al bij de bouw waren er veel moeilijkheden, soms werd wel eens de spotnaam “knoeiersluis” gebruikt. In de loop van de meer dan 100 jaar dienst moest de sluis herhaaldelijk hersteld en gerenoveerd worden. Een belangrijk incident werd genoteerd in 1946 toen een deel van de zuidelijke kaaimuur instortte. Dat deel van de bakstenen muur werd toen in beton hersteld.         

Momenteel wordt de sluis dus drastisch vernieuwd en vergroot tot 250 meter lengte en 36 meter breed. Het objectief is om een duwvaartkonvooi van 2X2 te kunnen schutten zonder dat de bakken moeten afgekoppeld worden. 

Van de huidige sluis zullen nog maar enkele symbolische stenen overblijven, samen met de geklasseerde sluiswachterswoning die zal gerenoveerd worden..De nieuwe sluis zal op identieke wijze gebouwd worden als de bestaande moderne sluizen in de haven: dus met roldeuren die kunnen ingeschoven worden in een brugkelder. Enig verschil: om budgettaire en misschien ook wel omwille van plaatsgebrek zal de deur aan het benedenhoofd (Schelde) niet ontdubbeld worden. Men is ervanuit gegaan dat in geval van calamiteit de deur nog altijd in de, waterdicht te maken, brugkelder kan hersteld worden. Tegelijkertijd wordt het niveau opgetrokken naar de nieuwe Sigmahoogte van +9,25 meter TAW, met uitzondering van de oever in de buurt van de sluiswachterswoning. Daar komt een vlottende waterkering, zoals waarschijnlijk ook voorzien bij de renovatie van de noordelijke Scheldekaaien.    

Voor het ogenblik zijn de voorbereidende werkzaamheden achter de rug. Inderdaad moesten eerst twee kofferdammen gebouwd worden aan de Schelde-en de dokzijde, en enkele hefdammen aan weerszijden van de toekomstige sluis om een droge bouwput te kunnen garanderen.   

De afbraakwerken zijn in volle gang, en die liggen perfect op schema, zelfs met een kleine voorsprong. De natuurstenen onderdelen worden apart bewaard met het oog op mogelijk hergebruik. Met het oog op eventuele PFAS-besmetting gaat het bemalingswater naar een waterzuiveringsinstallatie, waar het water, na bezinking over een zandfilter geleid wordt, waarna de PFAS gebonden wordt op actieve kool. Het gereinigde water wordt geloosd in het Amerikadok. 

Op het ogenblik van het bezoek was reeds een groot deel van de zuidelijke bakstenen kaaimuur opgeruimd. Aan het benedenhoofd was nog de ingang van de omloopriolen te herkennen. De slopers hadden letterlijk en figuurlijk juist hun tanden gezet in de betonnen massa van de herstelling uit 1946. 

Hierbij enkele foto's. © Willy Jacobs

 

 

2.      Toevallig kwam deze week ook één van de aanvoerwegen naar de Royerssluis in beeld, en wel om dezelfde reden: de duwvaart. Er was weinig bij stil gestaan, maar toen het laatste betonblok van de banaanbrug in Wijnegem naar beneden tuimelde lag het Albertkanaal plots open voor schepen met vier lagen containers. Er moet inderdaad niet gewacht worden op de voltooiing van de laatste brug in Wijnegem om de vereiste minimale doorvaarhoogte van 9,1 meter onder de bruggen te garanderen. Hiermee is dan de capaciteit van het Albertkanaal in één klap opgetrokken en verwacht men dat de trafiek de komende jaren kan groeien tot een ekwivalent van 10000 vrachtwagens per dag. Dit is een heuse snelweg op het water die de parallelle E313 van en naar Luik behoorlijk kan ontlasten en de modal shift behoorlijk doen opschuiven in de richting van het vervoer over water. (GVA van 7/2/2024 e.v.a.)

3.      Van Euronav was er ook vervolgnieuws te rapen. Alexander Saverys kreeg op de laatste aandeelhoudersvergadering een stalinistische score achter zich van 99% voor de overname van CMB-Tech, het waterstofbedrijf van CMB. Dit is een duidelijke eerste stap in de vergroeningsstrategie die Euronav volgt sinds de fusie met het Noorse Frontline is afgeblazen. (De Standaard 8/2/2024). Toevallig kwam deze week een andere Saverys, Nicolas, de CEO van Exmar in zware aanvaring met Natuurpunt. (GVA 9/2/2024).

4.      Uit “Havenklap” van deze maand lezen we dat in de zomer van dit jaar een nieuwe stroomatlas voor Zeebrugge kan verwacht worden. De metingen zijn uitgevoerd gedurende een drietal weken door het meetschip Pierre Petit van DAB-vloot in augustus 2023. Een stroomatlas is een set kaarten die de sterkte van de stroming aangeven binnen een getijdencyclus. Voor Zeebrugge worden dit 75 kaarten omdat er ook rekening moet gehouden worden met spring- gemiddeld- en dood tij. Vooral voor sommige grote schepen is dit belangrijk omdat voor hen bij hoogtij, ter hoogte van de koppen der Zeebrugse strekdammen, de stroming te sterk is. Zij moeten dan rekening houden met zogenaamde “stroomvensters”.

5.      De haven van Antwerpen kreeg weer slecht nieuws te verwerken. De geplande pilootfabriek voor groene methanol zal niet gebouwd worden. POAB en zes partnersengageerden zich samen met Engie, Fluxys, Indaver, Inovyn, Oiltanking en de Vlaamse Milieuholding tot de bouw van een demonstratiefabriek voor de productie van duurzame methanol. De fabriek zou komen op de site van Inovyn in Lillo. Inovyn is alweer een nieuwe naam voor de vroegere Solvaysite waar door electrolyse chloor gemaakt wordt met als bijproducten waterstof en bijtende soda. Het zijn de buren van Ineos waar deze laatste zijn project One probeert te realiseren. Straks moeten we nog geloven dat er een vloek ligt op deze buurt. (Flows 6/2/2024)

6.      Ter (kleine) compensatie voor de tegenvaller in 5 mochten we in het Nieuwsblad Transport van 9 februari lezen dat de Noordzeeterminal in de Antwerpse haven;
dat is de containerterminal van PSA, ten noorden van de Zandvliet- en Berendrechtsluizen nieuwe bolders gekregen heeft. Ter vervanging van 4 bolders met een trekkracht van 150 ton werden 7 nieuwe exemplaren geplaatst voor 250 ton.per stuk. Hierdoor is er nu voldoende houdcapaciteit voor twee reuzenschepen van 24.000 Ton. De constructie betaat uit chemisch verankerde stalen frames die dan nog eens met stalen kabels verankerd zijn aan betonblokken op 50 meter diepte.

7.      Nieuwsblad Transport van 9/2/2024 pakt ook uit met een studie van onderzoeksbureau CE Delft over de mogelijkheden van geëlektrificeerd zwaar vervoer over de weg in Europa. De conclusies zijn bedroevend. Enkel in Duitsland op bepaalde vaste trajecten lijkt elektrisch zwaar vervoer een optie, omdat er daar niet onderweg moet bijgeladen worden op openbare locaties (en omdat de subsidies in Duitsland hoger liggen dan elders !!!). Voor de rest van Europa geldt de conclusie “‘Bijna onmogelijk om internationaal wegvervoer te elektrificeren”. Moge de boodschap doorsijpelen.         

Als toemaatje: de avondshow van Arjen Lubach gezien over het Nederlandse energieverbruik? 
https://www.youtube.com/watch?v=5k6aY60WYok     

Steeds goed gedocumenteerd sloeg die In het verleden ook al spijkers met koppen in zijn bijdrage over kernenergie.

8.      Door de belabberde geopolitieke toestand is er weer aandacht voor defensie.
Dit verschijnsel is ons niet onbekend uit het verleden, bij het begin van de wereldoorlogen, toen het steevast te laat was. Verschillende maatregelen worden overwogen. Een daarvan is de versoepeling van de voorwaarden om toe te treden tot het reservekader. Meer daarover in de volledige nieuwsbrief.

9.      In lijn met onze samenwerking met KKROA vindt U verder in deze nieuwsbrief enkele details over hun eerstvolgende activiteiten.

10.   Ook onze RBNRC-activiteiten verdienen uw belangstelling.      

– Vooreerst is er de besloten bijeenkomst van maandag 12 februari voor de leden van ons smaldeel Delta. Speciaal wil ik hier toch ons medelid Bert Leemans in de bloemetjes zetten voor zijn professionele voorbereiding van deze sessie. Hopelijk vind ik, na afwerking van deze nieuwsbrief, vandaag nog voldoende tijd om de massa aan documentatie door te maken om morgen niet met rode kaken te moeten verschijnen in het leslokaal.    
Bij het afsluiten van de rekeningen blijkt dat er nog enkele deelnemers hun bijdrage van 5 € moeten storten. Betekent dit dat zij niet zullen deelnemen? Zoniet dringend Edwin Landries verwittigen.  
 
– Onze algemene vergadering van 13 maart e.k. In de Thonetlaan 133 staat in de stijgers. Onze leden ontvangen in de loop van volgende week een formele uitnodiging; Om wettig te kunnen deelnemen, vergeet niet uw jaarlijkse ledenbijdrage te voldoen.  

– onze voordracht van 14 november in het Antwerpse Havenhuis. Er wordt in stilte aan de voorbereiding verder gewerkt. We kregen al enkele stortingen binnen, waarvoor dank. Gelieve wel, wanneer de officiële uitnodigingen de deur uitgaan, tijdig te specifiëren of U aan de namiddag- of de avondsessie wil deelnemen.

11.   In het nieuws van onze “zielsverwante club” lezen wij over het nakende afscheid van de voorzitter Carl Winters. Wij sluiten ons aan bij de dankwoorden van de club en wensen hem nog veel interessante momenten toe na dit afscheid.  


Willy  
11/02/2024