1.
“Ouderdom
komt op een slecht moment. Als je eindelijk alles weet, dan begin je alles
wat je weet te vergeten”. Dit citaat uit onze EXTRA (exclusief voor
clubleden) van vorige week vormde de aanvangszin van het dankwoord
uitgesproken door Patrick Van den Bulck op de
RYCB-clubavond van woensdag 31 januari 2024, te zijner ere ingericht. Dit
dankwoord kwam op het einde van een wervelende caleidoscoop van
realisaties, prestaties en anekdotes die Patrick had verwezenlijkt en
beleefd tijdens zijn rijkgevulde carrière.
De zaal, op de 2de verdieping van “the Jibe”, het
clubhouse van de RYCB zat afgeladen vol met
vrienden, sympathisanten en oud-collega's. Voorzitter Carl Winters had de
regie in handen en bracht tussen de gerechten het chronologische relaas van
Patrick's RYCB-leven, dat zich over meer dan 50
jaar uitstrekt, waarvan 30 jaar in het management.
Dit werd dan afgewisseld door meer anekdotische interventies van
oud-voorzitters en collega's. Alle sprekers completeerden het enorme
palmares van verwezenlijkingen dat Patrick met recht het zijne mag noemen.
Van het uitbouwen van yachthavens over het
stichten en bezielen van Race and Rescue-teams, leiding en startschip leveren bij
zeilwedstrijden, tot het verwezenlijken van nieuwe clubhuizen, en nog veel
meer passeerde de revue.
Bijna elke spreker citeerde nieuwe namen (zelfs een “Buttercup”)
van de schepen die hij bijna wisselde zoals een gewone burger zijn
pantalon. En de iconische foto uit de Tall Ship's race met zijn fiets achter de politiemotard
mocht ook niet ontbreken. Deze foto blijkt nog steeds te hangen op het
hoofdkwartier van de Antwerpse politie. Als “lifetime
award” kreeg Patrick het erelidmaatschap van de club aangeboden en hij
kreeg een grote foto mee naar huis van het nieuwe clubhuis.
Patrick blijft als archivaris van de RYCB
aan de slag, en hoopt daarbij de identificatie en herkomst van alle
hoofdzakelijk zilveren trofeeën te kunnen documenteren. Terloops: er worden
vrijwilligers gezocht om Patrick te helpen bij de “zilverpoetsdag” op 16
maart vanaf 9 uur in het clubhuis.
Ook vanwege onze club: proficiat Erecommodore.
2.
Woensdag 13 maart is nu
definitief vastgelegd voor de Algemene Vergadering van de RBNRC die zal
doorgaan in onze maatschappelijke zetel Thonetlaan 133, het clubhuis van de
RYCB. Zoals steeds volgt er nadien een clubdiner.
Save the date. Onze leden krijgen nog een schriftelijke uitnodiging met
alle details. Let wel, enkel de leden die in orde zijn met hun bijdrage
voor 2024 hebben stemrecht. Wanneer U tijdig betaald hebt kan U ook
diezelfde avond uw lidkaart mee naar huis nemen.
3.
De afgelopen week werd
gedomineerd door de boerenprotesten die ook ernstige hinder veroorzaakten
voor onze zeehavens. Zonder ons te willen uitspreken over de inhoud van dit
conflict, kunnen we er wel inkomen dat deze mensen diverse redenen hebben
om zich tekort gedaan en gepest te voelen.
En dan dient zich toch op een bepaald ogenblik het conflict aan tussen het
met alle middelen opkomen voor het eigen recht, en het belemmeren of
verhinderen van het recht van anderen. De familieleden van de enkele
dodelijke slachtoffers die ondertussen gevallen zijn zullen daar ook wel
een eigen mening over hebben.
4.
Het magazine Flows heeft alle
artikelen en bijdragen die tot nog toe verschenen en gerelateerd zijn aan
de crisis rond de Rode Zee (Houthi-rebellen etc.)
gebundeld in één dossier, met de toepasselijke titel “Crisis Rode Zee”.
5.
Ook al een cruise geboekt op
de “Icon of te seas”? Ieder zijn meug – als ik
even mag afwijken van de spreekwoordelijke neutraliteit van deze rubriek –
maar dat lijkt mij toch een schip te zijn waar ik enkel onder dreiging van
een kalasjnikov zou aan boord stappen. Schip is misschien niet het juiste
woord, want waar men aan boord van een doorsnee cruiseschip al veel moeite
moet doen om van de nabijheid van de zee te genieten, is de bouw van dit
gedrocht er volledig op gericht om alle contact met de zee te verhinderen.
Voor wie nog niet mee is: de “Icon of the Seas”,
het nieuwe “paradepaardje” van de Royal Carribean
Group, evenaart met zijn 365 meter bijna de grootste containerschepen en
kan tot 7600 passagiers vervoeren. Er staan dan nog 2360 bemanningsleden
klaar om die passagiers te bedienen, wat dus betekent dat alle inwoners van
pakweg Wijnegem zouden mee kunnen (VRT nieuws van 28/1/2024).
Er is niet alleen het aantal opvarenden dat afschrikt (toch nog altijd het
dubbel van de bemanning van de grootste vliegdekschepen), maar met 20
dekken en 7 zwembaden, voorzien van glijbanen en ander pretcomfort heeft
dit “schip” de allure van een drijvend pretpark. Not
my cup of tea.
6.
Voor Smaldeel Delta.
Consulteer het programma van maandag 12 februari
in de lokalen van VNSM, Brouwersvliet 19 om 12u. Bokes
meebrengen en niet vergeten om uw bijdrage te storten voor schoonmaak en
verwarming; Ondertussen hebt U langs de normale weg van Bert Leemans al de theoretische meteogegevens doorgekregen
waarmee zal gewerkt worden.
7.
Iets helemaal anders. Gekeken
naar “Oorlogsreporters” op Canvas, en gecharmeerd door het mooie decor?
Willy 03/02/2024
|