1.
Nationaal en internationaal
was er deze week weinig maritiem nieuws te rapen, althans toch niet het
nieuws dat doorgaans deze rubriek haalt. Daarentegen was het wel een
vruchtbare week voor onze eigen en “dicht bij ons bed”-initiatieven. Filip Reyniers en Tim Hofman zaten voor de eerste keer samen
om de oprichting van Smaldeel Zeebrugge vorm te geven. Hier en daar begint
er ook bij Defensie aandacht te komen voor dit initiatief. Een
bijzonderheid aan smaldeel Zeebrugge is wel dat de leden voor langere
periode afwezig moeten blijven omdat ze op missie zijn. En dat is wel van
een andere dimensie dan af en toe eens op vakantie gaan.
Tegelijkertijd kwam een idee van smaldeel Delta om de bootkas
te spijzen versneld tot wasdom. Een voordracht met betalend entree over de
wisselwerking tussen vesting en haven van Antwerpen door de eeuwen heen zou
hiervoor de middelen aanreiken. Deze week kon hiervoor de prestigieuze zaal
Marc Van Peel in het Havenhuis worden vastgelegd, en wel op donderdag 14
november. Er wordt gedacht aan een namiddag – en een avondsessie zodat ook
werkenden de gelegenheid krijgen om de voordracht bij te wonen. In minstens
één van de twee sessies zal Ere-havenschepen Marc Van Peel zelf de
inleiding verzorgen. Save the date. Er komt tijdig meer informatie.
Overigens heeft de volledige nieuwsbrief nog een interessante boodschap in petto voor de leden van smaldeel Delta, vanwege Paul
Van den Heuvel, voorzitter van Sail Training
Association Belgium. En zeker niet vergeten: volgende opleidingssessie:
maandag 12 februari om 12 uur in de lokalen van VNSM, Brouwersvliet 19,
Tram 7 “on walking distance”.
Inschrijving vereist door storting van 5€, als deelname aan de verwarmings-
en reinigingskosten. Gelieve
dit nederige bedrag te willen storten op rekeningnummer van de RBNRC BE56
4190 1342 1188 met vermelding van uw naam + ‘DELTA’.
2.
Deze week lag nr 57, 18de jaargang van “La Flamme
– De Wimpel” in de brievenbus. Dat is het driemaandelijks tijdschrift van
de Vrienden van de Sectie Marine van het Koninklijk Museum van het Leger en
de Krijgsmacht. Een hele mondvol om een sober, maar interessant tijdschrift
te benoemen. Steevast brengt het boeiend artikels uit de maritieme
geschiedenis, uiteraard meestal sterk gerelateerd aan de militaire marines.
Deze keer trokken twee artikels de aandacht, wegens onderwerpen die ook nog
voor velen onder ons herinneringen boven halen.
2.1 - Zo is er een bijdrage over “Visserijwachtschip Godetia”
onder commando van zijn eerste commandant, FKP (toen nog) André Troispont. De Godetia was
erfgenaam van enkele historische Godetia's,
waaronder de HMS Godetia van de Royal Navy die
tijdens de 2de Wereldoorlog met een Belgische bemanning opereerde. Het
schip werd te water gelaten op de Boelwerf in Temse in 1965.
Na een uitvoerige testperiode werd het dan overgedragen aan de Belgische
Zeemacht in 1966.
Als eerste opdracht ging het naar IJsland als logistieke steun aan de
Belgische visserijvloot. Daarna volgden een aantal “show the flag” opdrachten, waarvan de belangrijkste een
oversteek van de Atlantische Oceaan richting Acapulco aan de Stille Oceaan.
Aan boord hadden ze materiaal bij voor de Belgische atleten van de
Olympische spelen van 1968 in Mexico. Op de terugweg werden ze nog geconfronteerd
met een machinebrand die ze zelf onder controle kregen.
De bijdrage werd gedocumenteerd door de kinderen Troispont
en beperkt zich tot diens commandoperiode. Meer daarover kunnen onze leden
vernemen in EXTRA.
2.2 - Een artikel over de geschiedenis van de Marinebasis Nieuwpoort sprak
me persoonlijk wel aan omdat ik daar in 1967 zelf verbleven heb. Toen was
de basis, opgericht in 1956, al op de terugweg. Oorsponkelijk
was het de bedoeling om met een getijdedok en een slibway
een soort back up te voorzien voor Oostende. Ze zou als aanmeer-,
onderhouds-, en herstelplaats dienen, vooral voor kustmijnenvegers (MSC),
maar die ook aan riviermijnenvegers (MSI) en vedettes een gemakkelijke
toegang bood tot de zee.
In 1967 trof ik daar vooral MSC's “in de
plastiek” aan, niet-operationele vaartuigen, beschermd tegen corrosie en
infiltratie in afwachting van herinzet bij
conflict, koude oorlog, remember! De basis was toen al aan het evolueren
naar haar laatste opdracht, Nautische school. In 1970 was dit trouwens nog
de enige activiteit. Het is wel daar dat ons de eerste begrippen over
zeilen werden bijgebracht, en we werden er klaargestoomd voor het behalen
van het brevet van “sloepgast”. Dat was toen een eis van de verzekeringsmaatschappijen
vooraleer wij mochten inschepen als instructeur op een schoolschip van de
koopvaardij. Het brevet moest de garantie geven dat men een walvissloep met
een reeks roeiers kon bedienen en commanderen.
Nostalgische tochten naar Nieuwpoort zitten er niet meer in, want in 1981
is de Nautische school definitief verhuisd naar Zeebrugge en ondertussen,
sinds 3 maart van dat jaar is het gebied Vlaams natuurreservaat geworden.
Na het meest ambitieuze natuurherstelproject uit de recente Vlaamse
geschiedenis werd dit reservaat plechtig heropend op 2 april 2003.
2.3 - Voor het tijdschrift “De Wimpel” werd beslist om naar slechts één
uitgave per jaar te gaan, met artikels rond één bepaald thema. De uitgave
zou dan wel een iets luxueuzere uitstraling hebben. Ideeën, suggesties en
bijdragen zijn welkom: vzwmarine@klm-mra.be
3.
Goed nieuws deze week voor de
droogdokkensite in Antwerpen (Flows, De Standaard, GVA, etc. van
26/1/2024). De provincieraad heeft de bouw van het project “Havenwereld”
goedgekeurd. De aanbestedingen mogen dus beginnen voor het paradepaardje
van het renovatieproject van de droogdokkensite. Het wordt een
belevingscentrum voor interactieve kennismaking met de haven en omvat
educatieve ruimtes, een inkomhal, workshopruimtes, een horecagelegenheid en
administratieve en technische ondersteunende lokalen.
Het zou operationeel worden in 2026, en de bouw zou nog dit jaar moeten
starten. Medelid Bert Leemans bezorgde ons een
link met meer info en foto-impressies. Knap
ontwerp Havenwereld combineert erfgoed en innovatie
4.
Ook
voor de Marine had de 26ste januari goed nieuws in petto.
(Flows 26/1/2024). De federale regering nam officieel de beslissing tot
aankoop van een derde patrouilleschip. De tweelingsterren Castor en Pollux hebben waarschijnlijk geen stiefbroer waarnaar
dit derde schip kan genoemd worden. Ook de kustwacht krijgt er een
vliegtuig bij. Mits een beetje zelfoverschatting zou ik mijn opmerking van
vorige week in deze rubriek over de stiefmoederlijke behandeling van de
Marine door de politiek als aanleiding kunnen zien van deze beslissing.
(LOL)
5.
In
Flows van 21 januari 2024 lezen we een interview met Pit De Jonge,
communicatie-verantwoordelijke van de RYCB, onder de titel: “Bruggenbouwer
Pit De Jonge breekt een lans voor de watersport in België”. Hij is al jaren
voortrekker en ambassadeur van de zeilsport. Bruggenbouwer slaat op zijn
missie om bruggen te bouwen tussen plezier- en beroepsvaart. Toevallig
heeft hij ook een mening over de geplande fiets – en voetgangersbrug over
de Schelde, maar dat staat los van de titel van het interview.
Pittig detail: na een gedwongen verblijf van de Kamina
(waarschijnlijk nog alleen bekend bij de oude rotten) in de Antwerpse
droogdokken waardoor zijn vader onverwacht verlof kreeg, zag hij, 9 maand
later het levenslicht. Het is trouwens van zijn vader, een fervent
wedstrijdzeiler dat hij de microbe te pakken kreeg en zijn hele verdere
leven in het teken van de watersport is ontwikkeld.
6.
Men
is nooit te oud om te leren. Misschien leefde ik onder de korenmaat, maar
deze week wees een vriend mij op het bestaan van, jawel, de Verenigde
Oost-Indische Compagnie, Kamer Antwerpen.
Wie er meer wil over weten: https://vockamerantwerpen.be/ Op
hun website lezen we hun maatschappelijk doel: “Op 2 januari 2002, bijna 400 jaar na de oprichting van de Verenigde Oostindische Compagnie, werd in Antwerpen de VOC-Kamer
Antwerpen vzw opgericht met als doel het onderzoek te stimuleren naar de
invloed en betekenis van Antwerpen en Zuid-Nederland op de stichting en de
werking van de Verenigde Oostindische Compagnie.
Geschiedenis en Zeevaart nemen in onze vereniging een belangrijke plaats
in”.
7.
In de
vervolgstory rond de Houthi-perikelen rond de
Golf van Aden vernemen we uit G-Captain van 22/1/2024 dat Hapag-Loyd desgevallend aan zijn cliënteel een landbrug
door Saudi Arabië aanbiedt om de gevaarzone te vermijden, zonder de lange
Kaaproute te moeten nemen.
8.
Het
doet ons ook een enorm plezier om op te merken dat we meer en meer reacties
krijgen van een geïnteresseerd lezerspubliek.
9.
Laatste kans, tot maandag
29/1/2024 12 uur, om in te schrijven voor de clubavond RYCB van 31 januari:
huldiging van onze ere-commodore Patrick Van den Bulck.
Wij mogen daar niet ontbreken als club. Zie details in de rubriek“van onze zielsverwante club”.
Willy 27/01/2024
|