1.
In het editoriaal kreeg U al van
Bob een mooi sfeerbeeld van de geslaagde nieuwjaarsreceptie die onze club
in samenwerking met KKROA mocht inrichten. Ook Georges Janssens was actief
achter de fotocamera. Vind hierbij een bloemlezing met focus op de
RBNRC-leden. De welkomstspeech behandelde twee speerpunten langs dewelke
rijpe, uit reserve-officieren ontstane
verenigingen zoals KKROA en RBNRC de toekomst moeten aanpakken: “1)
Samenwerken en 2) contact opnemen met de nieuwe reserve”. En uitgerekend
deze begrippen kwamen deze week aan bod. Vorige week konden we al het
positieve verhaal lezen van de samenwerking van onze club met
gelijkgestemde maritieme verenigingen.
Op maandag 15 januari was het weer prijs. De eerste poging om samen te
werken tussen KKROA en RBRNC leverde een succesvolle nieuwjaarsreceptie op,
bijgewoond door 60 deelnemers, waar de aanvangsschatting rond de 40
deelnemers bleef hangen: 1 +1 = 3. De lijst van eregasten werd aangevoerd
door de afgevaardigde van divisieadmiraal Tanguy
Botman, COM van de Marine en Kolonel Johan Lenière,
militair commandant van de provincie Antwerpen. Spijtig genoeg echter moest
Admiraal Botman, op de valreep, afhaken. Omdat hij dinsdag verwacht werd in
Den Helder was het zijn bedoeling geweest om na de receptie nog vanuit Fort
2 rechtstreeks door te reizen. Maar de meteo van maandag voorspelde sneeuw
en ijzel, en dat zijn nu niet bepaald de meest ideale omstandigheden om nog
door de duisternis een tocht van 250 km aan te vatten. Maar Fregatkapitein Yves Terrasson, COS Synthese die hij als vertegenwoordiger
stuurde, kon zijn plaats waardig innemen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto’s
© Georges Janssens
|
|
KKROA-bestuurslid
Rudi Isselée kweet zich uitstekend van zijn zelfopgelegde
taak van “hapjes-coördinator”, de vrijwilligers van vzw Fortvrienden in
wiens prachtige lokaal het evenement doorging stonden paraat voor de
drankjes, en de mannen van VRIMO-BELMAR oogstten verbazing en succes bij de
passanten in hun Marinemuseum. Ook de galerij met
19de-en vroeg 20ste eeuws geschut kon bezocht
worden. Aan allen nog eens hartelijk dank.
Tijdens de welkomstspeech werd ook aangekondigd dat, naast het reeds gelanceerde Smaldeel DELTA, gesprekken gestart
waren rond de oprichting van een Smaldeel ZEEBRUGGE, met de nieuwe reserve
van de Marine. (2de speerpunt.)
2.
Smaldeel ZEEBRUGGE? Dit vraagt misschien een beetje uitleg.
Onze club werd in 1965 gesticht door reserveofficieren van de toenmalige
Zeemacht. Zij wilden hun nautische vaardigheden scherp houden via
zeiltochten tijdens het weekend. In 2023 ontdekte onze secretaris dat een
aantal vertegenwoordigers van de nieuwe reserve, gebaseerd in Zeebrugge
exact dezelfde ambitie koesterden als onze stichters, nu bijna 60 jaar
geleden. Ook zij wilden hiervoor een vereniging stichten rond hun
zeiltochten in de Noordzee. Zeer vlug kwamen we tot de logische conclusie
dat het spijtig zou zijn moest dit initiatief een parallel leven gaan
leiden buiten de reeds gevestigde vzw met dezelfde
ambities. Maar hoe werk je met een aparte sectie, die dan nog geografisch
verwijderd is van je maatschappelijke zetel? Ook voor ons was dit nieuw.
Maar ondertussen had medelid Paul Mallentjer al een gelijkaardig initiatief
genomen. Een aparte sectie, oorspronkelijk “Meezeilen” dan “Zeil mee” en
recent geëvolueerd tot “Smaldeel DELTA” liep op korte tijd vol tot de numerus clausus van 20 leden.
Na enkele zomerse proefexcursies werd en wordt tijdens de wintermaanden
opleiding gegeven, waar U in deze rubriek regelmatig verslag van kreeg. We
beschikken dus nu over een proeflaboratorium waarin we alle in & outs
kunnen bekijken van de werking met aparte secties of “smaldelen”.
Hierdoor komt er ervaring beschikbaar voor het integratieproces met
“smaldeel ZEEBRUGGE”. Tim Hofman van de reservisten uit Zeebrugge en Filip Reyniers, mederedacteur de RBNRC-nieuwsbrieven hebben
nu de taak dit proces tot een goed einde te brengen.
Voor de leden van Smaldeel DELTA: niet vergeten: volgende opleidingssessie:
maandag 12 februari om 12 uur in de lokalen van VNSM, Brouwersvliet 19,
Tram 7 “on walking distance”.
Uitnodiging hierbij.
3.
Het binnenlandse maritieme feit van deze week was ongetwijfeld
de Belgische
beslissing om een fregat te sturen naar de golf van Aden, op een defensieve
Europese missie om de koopvaardijschepen te beschermen tegen aanvallen van
de Houthirebellen. De sfeer is daar grimmiger
geworden na het bestoken van landdoelen door de coalitie geleid door de USA
en Groot-Brittanië, en het antwoord daarop door
de (verijdelde) raketaanval op de USS Laboon (DDG
58).
Daar deze feiten, en vooral de Belgische beslissing zoveel weerklank
gekregen hebben in de Belgische pers, tot en met debatten en
praatprogramma's op televisie, kan daar moeilijk nog veel aan toegevoegd
worden. Daarom enkel dit: gemengde gevoelens. Enerzijds is er de voldoening
en de trots over het feit dat toch weer eens bewezen is dat in tijden van
conflict een Marine onontbeerlijk is.
De Belgische politiek heeft nog niets geleerd uit de geschiedenis: bij het
uitbreken van de beide wereldoorlogen was de Marine gewoon afgeschaft. En
het is nog niet zo heel lang geleden dat er weer stemmen opgingen om dat
nog eens te doen. Gelukkig is het zo ver niet gekomen, maar de middelen
werden zodanig ingekort dat we enkel dankzij de legendarische plantrekkerij
van de Belg gelijke tred konden houden met onze Europese Navopartners. De leiding en het hele korps verdienen
daarvoor ons diepste respect.
Maar dit ligt dan ook aan de basis van onze bezorgdheid. De Louise Marie is
wel voldoende uitgerust om reguliere luchtaanvallen te doorstaan. Maar de Houthi's zijn geen doetjes, en zijn van een ander
kaliber dan de piraten uit de regio. Ze worden rijkelijk materieel en immatrieel gesteund door Iran, en beschikken onder
andere over een vloot drones. Daar kan men moeilijk een Sea-Sparrow op afsturen. Enkele van deze drones zal een
Goalkeeper nog wel de baas kunnen, maar het wordt een heel probleem wanneer
deze goedkope tuigen massaal worden ingezet. De Houthi's
zullen ook geen onderscheid maken tussen de offensieve en de defensieve missie's in de regio.
Deze missie zou dus wel iets gevaarlijker kunnen uitdraaien dan waar onze
jongens aan gewend waren. Wij wensen ze in elk geval veel succes toe en
zullen hen van nabij blijven volgen. Ondertussen hebben we vernomen dat de Houthi's vrije doorgang zullen verlenen aan Russische
en Chinese schepen. (Nieuwsblad Transport van 19/1/2024)
4.
Ook geen goed nieuws voor onze fusiehaven Antwerp-Bruges. Maersk en Hapag-Loyd zullen
vanaf februari hun nieuwe alliantie Gemini. Maar tegelijkertijd wordt
Rotterdam daarbij vooruitgeschoven als de main
hub. Voor Antwerpen en Zeebrugge betekent dit dat zij enkel nog met
kleinere shuttles zullen beleverd worden en het aantal
reuzencontainerschepen dat de Schelde zal opvaren in de toekomst zal
beperkt worden tot de andere rederijen. (Nieuwsblad
Transport van 19/1/2024). Zie ook verder in deze nieuwsbrief.
5.
Niet vergeten: clubavond RYCB van 31 januari: huldiging van
onze ere-commodore Patrick Van den Bulck. Deze
week kan nog ingeschreven worden. Zie details in de rubriek “van onze
zielsverwante club”.
6.
“Schip aan de ketting”... Het werd hier al besproken in deze
rubriek. Lezers van de volledige nieuwsbrief zullen verder een bijdrage
vinden van Georges Janssens in uitbreiding van hetzelfde onderwerp.
Willy 20/01/2024
|