1.
Zoals U reeds
in het editoriaal kon vernemen was de worstenbrood-en
appelbollen-afsluiting van de “verloren maandagsessie” van “Zeil Mee” een
daverend succes. Zeker, het worstenbrood en appelbollen, warm gemaakt in de
authentieke, nog met scheepsdiesel gestookte, oven van Lichtschip 3
West-Hinder waren van uitstekende kwaliteit, zelfs indien
het eerste baksel (sinds 30 jaar inactiviteit van de oven) hier-en daar een
beetje zwart aangelopen leek.
Maar de oorzaak zat dieper en eerder op de dag. De deelnemers hadden in een
aangename sfeer heel wat kunnen opsteken tijdens een uniek staaltje van
samenwerking tussen maritiem geörienteerde
vrijwilligersgroepen. Schipper Jan van TS Rupel
stelde zijn zeilkot en veiligheidsuitrusting ter
beschikking van Bert Leemans (RBNRC en MPM) die,
zwaaiend met flares en parachutes de geheimen van
de 8-turn, de Bloso-methode en de Williamson-turn
onthulde. Ingewijden zullen onmiddellijk hierin de MOB-maneuvers herkend
hebben. (Man over Boord). Terwijl Jan Verguts van
MPM, dan in de radiokamer van het lichtschip het ABC van de marifoon
toelichtte, probeerde Paul Mallentjer (RBNRC en MPM) zijn cursisten diets
te maken hoe men heelhuids kan wegkomen uit, soms in het hoogseizoen,
chaotische sluistoestanden.
Fons Wittoeck (MPM) was de scheepskok van dienst
die de plak zwaaide in de kombuis. Een welgemeend dank U aan al die acteurs
van een 100% geslaagde namiddag. Een tweede kans is mogelijk voor wie
inschrijft in het “EmergenSea” event dat op
zaterdag 3 februari doorgaat in de lokalen van de RYCB. Zie details in het
nieuws “van onze zielsverwante club”.
Hierbij nog enkele foto's.
2.
Ondertussen rijpten ook de geesten en de definitief geachte
naam “Zeil Mee” zal spoedig nog eens veranderd worden, onze oorsprong en
binding met de Marine indachtig: “Smaldeel DELTA”. Smaldeel is een wat
oudere benaming voor “eskader” of het hypermoderne “Task
Force”. Delta staat voor ons vaargebied: we nemen ons voor om te opereren
in het gebied van de Schelde-delta, met eventuele aansluiting op het zuiden
van de Maas&Waal-delta.
Met Smaldeel Delta hebben we een pilootproject waarmee we de weg kunnen
vrijmaken naar andere initiatieven in andere vaargebieden. Hou deze rubriek
in het oog, er zit nog meer in de pipe-line.
3.
Onze club staat volledig achter het idee van samenwerking. Ook
onze gezamenlijke receptie met KKROA van maandag 15 januari stevent af op
een succes. De inschrijvingen zijn afgesloten want we verwachten een “full
house”
4.
Gelukkig mogen we ons prijzen dat we nog ongestoord van de ene
naar de andere receptie kunnen, zonder op onze hoede te zijn voor vallende
projectielen raketten of drones. Escalatie dreigt voor de kusten van Yemen,
die al enkele weken ook in deze rubriek in de belangstelling staan. In een
poging de reeks aanvallen op schepen door Houthi-rebellen
te stoppen, sinds november werden er al 26 geteld, hebben Amerikanen en
Britten, met o.a. Nederlandse steun, donderdag een gezamenlijke raid
uitgevoerd op Houthi-stellingen. Een
“chirurgische” operatie op een zestigtal doelwitten moest het potentieel
van de rebellen reduceren om hun aanvallen verder te zetten (Flows
12/01/2024).
Het TV-nieuws van 13/1/2024 meldde dat een tweede
raid was uitgevoerd.
5.
De omleiding van schepen langs de Kaap heeft niet alleen
effect op de tarieven, maar zou ook tot een nieuwe congestiesituatie in de
grote havens kunnen leiden. Dat is toch wat Jacques Vandermeiren,
CEO van Antwerp-Bruges, poneerde bij de voorstelling van de jaarresultaten
van 2023. Dit lijkt niet zo evident, maar is te verklaren omdat, ter
compensatie van de meerkosten van een omweg, het aantal bediende havens zal
worden teruggeschroefd, waardoor er meer trafiek naar de main-ports zal stromen. Een verhoging van de
wachttijden en logistieke problemen bij het afvoeren van de grotere
hoeveelheden containers in die mainports zijn dus te verwachten.
© GJ
De moeilijke geopolitieke situatie in de wereld lijkt ook wel een zeker
voordeel te hebben opgeleverd voor de Belgische fusiehaven. Door het
wegvallen van o.a. Sint-Petersburg als cruisebestemming, verhoogde de
aantrekkelijkheid van een aanloop vooral in Zeebrugge en werd 2023 een
recordjaar voor het cruisetoerisme. De overige trafieken scoorden overigens
beduidend lager. Ondanks de fusie ging de
gezamenlijke containertrafiek maar liefs 6,5% naar beneden. Magere troost
dat deze terugval wel de laagste was binnen de range Le Havre-Hamburg,
waardoor het marktaandeel van Antwerp-Bruges zowaar met 0,6% steeg naar
30,2% (De Standaard 11/01/2024 e.v.a)
6.
Niet alleen de golf van Aden is gevaarlijk vaargebied. Overal
ter wereld constateert men een wederopleving van de piraterij. Het meest
recente voorval dateert van 11 januari (Nieuwsblad Transport van die datum)
toen de Griekse olietanker St.Nikolas
in de golf van Oman werd aangevallen door 6 gewapende en gemaskerde, in het
zwart geklede mannen. Na de overval verdween het schip in de richting van
Iran en alle contact werd verbroken.
7.
Het begint erop te lijken dat het objectieve wetenschappelijk
debat in de wereld van de energietransitie aan het vertroebelen is door het
ontstaan van lobby-groepen die commerciële
standpunten gaan innemen. Dit viel me vooral op door een artikel uit de
Standaard van 13/1/2024: “De waterstofprofessor die Europa onhaalbare
ambities aansmeerde”. Misschien is het mijn eigen overtuiging die me deed
steigeren bij deze titel omdat men het woord waterstof met evenveel aplomb
zou kunnen vervangen door “batterij”-professor.
In het artikel wordt vooral gewezen op de zogenaamde onmogelijkheid om
voldoende goedkope groene waterstof beschikbaar te hebben voor een
acceptabele uitrol van waterstof-aandrijvingen. Dit is natuurlijk correct
zolang men de waterstof die kan geproduceerd worden met elektrische stroom
uit de daluren van nucleaire centrales niet als “groen” wil erkennen.
Al 60 jaar probeer ik dat idee, om waterstof te maken met goedkope (aan
incrementele kost geproduceerde) stroom, ingang te doen vinden bij
verschillende gremia, maar zelden wordt het opgepikt. Maar tot nu toe heeft
ook niemand me een zinnig argument kunnen brengen waarom dit, “ei-van
Columbus”-idee, absurd of onrealistisch zou zijn. Ik sta open voor elk
gefundeerd tegenargument.
8.
De nieuwe editie van SeaTalk is uit.
Binnenin weer heel wat interessante artikels, vooral over de Marine.
Opvallend is het artikel dat gewijd wordt aan de nieuwe coördinator van de
RYCB, Philippe Saen. In zekere zin zou men hem de
verre opvolger in de RYCB, en de directe opvolger in de Jachthavens, kunnen
noemen van onze erecommodore Patrick Van den Bulck.
Vergeet niet diens huldiging op 31 januari e.k. (zie details in het
gedeelte: “van onze zielsverwante club”). Philippe was facility manager van
Reslea, de vastgoeddochter van CMB, en via deze
weg al vertrouwd met de maritieme sector. Wij wensen hem veel succes met
deze nieuwe uitdaging.
9.
Toevallig lazen we deze week ook een ander nieuwsje uit
ongeveer dezelfde hoek. Niet echt nautisch, maar toch niet ver van ons bed.
Keith Cho, door ons beter bekend als de uitbater
van het clubhuis van de RYCB opende sinds 1 januari een nieuw restaurant op
de Keyserlei in het Century-complex in Antwerpen.
“Qin” is een Chinees restaurant van de betere
klasse. (De Standaard 11/01/2024). Ook hem wensen wij een welvarende
opbouw.
10.
En voor de Antwerpenaars: de Waterbus vaart nu onder Belgische
vlag. Brabo is de nieuwe uitbater. Zie daarover het artikel van Georges
Janssens
Willy
13/01/2024
|