NIEUWSBRIEF 14-01-2024

 

 

Editoriaal:

 

Ons clubjaar kent een erg mooie start op verschillende fronten…

 

Afgelopen maandag kwamen de deelnemers van het “Zeil Mee” initiatief samen op de Westhinder III voor de derde training van dit winterreces, met focus op het gebruik van sluizen door Paul Mallentjer, marifoon door radio-amateur Jan Verguts, en noodsituaties door Bert Leemans en schipper Jan van de T/S Rupel. De introductie tot het gebruik van “emergency equipment” verliep in het zeilkot van de Rupel op de Droogdokkensite, gastvrij ter beschikking gesteld, waarvoor onze dank.

 

A group of people sitting around a table

Description automatically generatedAangezien het Verloren Maandag was kon de traditie van worstenbrood en appelbollen niet ontbreken. Niets speciaals, want deze werden die dag toch in heel Antwerpen verorberd? Dat kan best zijn maar… alleen bij RBNRC werden ze opgediend recht uit het fornuis van een historisch lichtschip! Met grote dank aan Fons Wittoeck, de kok en aan MPM voor dit mooie kader. Zo werd weer bevestigd dat de nauwe banden tussen onze club en verschillende maritieme verenigingen een unieke “extra touch” geven aan onze werking.

 

In de wandelgangen werd er gezocht naar een goede naam voor deze groep, en zo kwamen de organisatoren uit bij de officiële naam “Smaldeel Delta”, wat verwijst naar het zeilgebied in de Scheldedelta. De naam opent perspectieven. Daarover later meer.

 

Komende maandag vindt in Fort II Wommelgem ook de eerste nieuwjaarsreceptie plaats, in samenwerking met de KKROA. Intussen worden de voorbereidingen getroffen voor de jaarlijkse Algemene Vergadering, die vastgelegd is op woensdag 13 maart. Kortom, talrijke zaken die vooruit wijzen op een bijzonder jaar voor onze club.

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.            Zoals U reeds in het editoriaal kon vernemen was de worstenbrood-en appelbollen-afsluiting van de “verloren maandagsessie” van “Zeil Mee” een daverend succes. Zeker, het worstenbrood en appelbollen, warm gemaakt in de authentieke, nog met scheepsdiesel gestookte, oven van Lichtschip 3 West-Hinder waren van uitstekende kwaliteit, zelfs indien het eerste baksel (sinds 30 jaar inactiviteit van de oven) hier-en daar een beetje zwart aangelopen leek.        

Maar de oorzaak zat dieper en eerder op de dag. De deelnemers hadden in een aangename sfeer heel wat kunnen opsteken tijdens een uniek staaltje van samenwerking tussen maritiem geörienteerde vrijwilligersgroepen. Schipper Jan van TS Rupel stelde zijn zeilkot en veiligheidsuitrusting ter beschikking van Bert Leemans (RBNRC en MPM) die, zwaaiend met flares en parachutes de geheimen van de 8-turn, de Bloso-methode en de Williamson-turn onthulde. Ingewijden zullen onmiddellijk hierin de MOB-maneuvers herkend hebben. (Man over Boord). Terwijl Jan Verguts van MPM, dan in de radiokamer van het lichtschip het ABC van de marifoon toelichtte, probeerde Paul Mallentjer (RBNRC en MPM) zijn cursisten diets te maken hoe men heelhuids kan wegkomen uit, soms in het hoogseizoen, chaotische sluistoestanden. 

Fons Wittoeck (MPM) was de scheepskok van dienst die de plak zwaaide in de kombuis. Een welgemeend dank U aan al die acteurs van een 100% geslaagde namiddag. Een tweede kans is mogelijk voor wie inschrijft in het “EmergenSea” event dat op zaterdag 3 februari doorgaat in de lokalen van de RYCB. Zie details in het nieuws “van onze zielsverwante club”. 

Hierbij nog enkele foto's.     


2.            Ondertussen rijpten ook de geesten en de definitief geachte naam “Zeil Mee” zal spoedig nog eens veranderd worden, onze oorsprong en binding met de Marine indachtig: “Smaldeel DELTA”. Smaldeel is een wat oudere benaming voor “eskader” of het hypermoderne “Task Force”. Delta staat voor ons vaargebied: we nemen ons voor om te opereren in het gebied van de Schelde-delta, met eventuele aansluiting op het zuiden van de Maas&Waal-delta.       

Met Smaldeel Delta hebben we een pilootproject waarmee we de weg kunnen vrijmaken naar andere initiatieven in andere vaargebieden. Hou deze rubriek in het oog, er zit nog meer in de pipe-line.      

3.            Onze club staat volledig achter het idee van samenwerking. Ook onze gezamenlijke receptie met KKROA van maandag 15 januari stevent af op een succes. De inschrijvingen zijn afgesloten want we verwachten een “full house”        

4.            Gelukkig mogen we ons prijzen dat we nog ongestoord van de ene naar de andere receptie kunnen, zonder op onze hoede te zijn voor vallende projectielen raketten of drones. Escalatie dreigt voor de kusten van Yemen, die al enkele weken ook in deze rubriek in de belangstelling staan. In een poging de reeks aanvallen op schepen door Houthi-rebellen te stoppen, sinds november werden er al 26 geteld, hebben Amerikanen en Britten, met o.a. Nederlandse steun, donderdag een gezamenlijke raid uitgevoerd op Houthi-stellingen. Een “chirurgische” operatie op een zestigtal doelwitten moest het potentieel van de rebellen reduceren om hun aanvallen verder te zetten (Flows 12/01/2024).      

Het TV-nieuws van 13/1/2024 meldde dat een tweede raid was uitgevoerd.   

5.            De omleiding van schepen langs de Kaap heeft niet alleen effect op de tarieven, maar zou ook tot een nieuwe congestiesituatie in de grote havens kunnen leiden. Dat is toch wat Jacques Vandermeiren, CEO van Antwerp-Bruges, poneerde bij de voorstelling van de jaarresultaten van 2023. Dit lijkt niet zo evident, maar is te verklaren omdat, ter compensatie van de meerkosten van een omweg, het aantal bediende havens zal worden teruggeschroefd, waardoor er meer trafiek naar de main-ports zal stromen. Een verhoging van de wachttijden en logistieke problemen bij het afvoeren van de grotere hoeveelheden containers in die mainports zijn dus te verwachten.        

Afbeelding met tekst, pak, Speech, Spreken in het openbaar

Automatisch gegenereerde beschrijving
© GJ     

De moeilijke geopolitieke situatie in de wereld lijkt ook wel een zeker voordeel te hebben opgeleverd voor de Belgische fusiehaven. Door het wegvallen van o.a. Sint-Petersburg als cruisebestemming, verhoogde de aantrekkelijkheid van een aanloop vooral in Zeebrugge en werd 2023 een recordjaar voor het cruisetoerisme. De overige trafieken scoorden overigens beduidend lager. Ondanks de fusie ging de gezamenlijke containertrafiek maar liefs 6,5% naar beneden. Magere troost dat deze terugval wel de laagste was binnen de range Le Havre-Hamburg, waardoor het marktaandeel van Antwerp-Bruges zowaar met 0,6% steeg naar 30,2% (De Standaard 11/01/2024 e.v.a) 

6.            Niet alleen de golf van Aden is gevaarlijk vaargebied. Overal ter wereld constateert men een wederopleving van de piraterij. Het meest recente voorval dateert van 11 januari (Nieuwsblad Transport van die datum) toen de Griekse olietanker St.Nikolas in de golf van Oman werd aangevallen door 6 gewapende en gemaskerde, in het zwart geklede mannen. Na de overval verdween het schip in de richting van Iran en alle contact werd verbroken.      

7.            Het begint erop te lijken dat het objectieve wetenschappelijk debat in de wereld van de energietransitie aan het vertroebelen is door het ontstaan van lobby-groepen die commerciële standpunten gaan innemen. Dit viel me vooral op door een artikel uit de Standaard van 13/1/2024: “De waterstofprofessor die Europa onhaalbare ambities aansmeerde”. Misschien is het mijn eigen overtuiging die me deed steigeren bij deze titel omdat men het woord waterstof met evenveel aplomb zou kunnen vervangen door “batterij”-professor.     

In het artikel wordt vooral gewezen op de zogenaamde onmogelijkheid om voldoende goedkope groene waterstof beschikbaar te hebben voor een acceptabele uitrol van waterstof-aandrijvingen. Dit is natuurlijk correct zolang men de waterstof die kan geproduceerd worden met elektrische stroom uit de daluren van nucleaire centrales niet als “groen” wil erkennen.      

Al 60 jaar probeer ik dat idee, om waterstof te maken met goedkope (aan incrementele kost geproduceerde) stroom, ingang te doen vinden bij verschillende gremia, maar zelden wordt het opgepikt. Maar tot nu toe heeft ook niemand me een zinnig argument kunnen brengen waarom dit, “ei-van Columbus”-idee, absurd of onrealistisch zou zijn. Ik sta open voor elk gefundeerd tegenargument.   

8.            De nieuwe editie van SeaTalk is uit. Binnenin weer heel wat interessante artikels, vooral over de Marine. Opvallend is het artikel dat gewijd wordt aan de nieuwe coördinator van de RYCB, Philippe Saen. In zekere zin zou men hem de verre opvolger in de RYCB, en de directe opvolger in de Jachthavens, kunnen noemen van onze erecommodore Patrick Van den Bulck. 
 
Vergeet niet diens huldiging op 31 januari e.k. (zie details in het gedeelte: “van onze zielsverwante club”). Philippe was facility manager van Reslea, de vastgoeddochter van CMB, en via deze weg al vertrouwd met de maritieme sector. Wij wensen hem veel succes met deze nieuwe uitdaging.        

9.            Toevallig lazen we deze week ook een ander nieuwsje uit ongeveer dezelfde hoek. Niet echt nautisch, maar toch niet ver van ons bed. Keith Cho, door ons beter bekend als de uitbater van het clubhuis van de RYCB opende sinds 1 januari een nieuw restaurant op de Keyserlei in het Century-complex in Antwerpen. “Qin” is een Chinees restaurant van de betere klasse. (De Standaard 11/01/2024). Ook hem wensen wij een welvarende opbouw.    

10.       En voor de Antwerpenaars: de Waterbus vaart nu onder Belgische vlag. Brabo is de nieuwe uitbater. Zie daarover het artikel van Georges Janssens      

Willy 
13/01/2024